Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-15, 21:29   #16
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Förbränner du inte mycket kalorier behöver du inte mycket tiamin heller. Du bör räkna mg tiamin / 1000 kcal förbrända kalorier.
Om man inte regelbundet äter solrosfrön, rätt sorts bröd eller fläskkött når man troligtvis oavsett vad inte upp till 1,1-1,4mg vitamin B1. Hur gör du förresten själv för att nå det rekommenderade dagliga intaget? Du får också gärna förklara vad du menar med formeln och vad du baserar den på.
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
Tyvärr har jag inte haft möjlighet att jaga själv än men det är något jag funderar på för framtiden, att ta jägarexamen och det där. Nu har jag turen att en kollega jagar och en god vän till familjen håller på med skyddsjakt. Så köper allt mitt av dem, får det för 70-100kr per kg styckat och klart av dem. Det är otroligt billigt för kvaliteten jag får. Dock har kanske inte alla denna turen. I butik kostar det ofta det dubbla eller tre gånger mer och sällan samma utbud. Jag köper oftast helt eller halvt djur beroende på om andra i familjen vill ha. Så jag har verkligen haft tur med detta.

Skulle det ta slut i frysen så köper jag endast kött från Sverige just på grund av att djuren har det generellt bättre här och dem får mindre antibiotika. "Odlade djur" lever ett rätt plågsamt och ohälsosamt liv vilket påverkar våran hälsa mer än vad många tror. Fast Sverige är bra så är vi inte helt 100 på den biten heller. Sen tycker jag om att stödja svenskt näringsliv och bönderna så köper allt från Sverige och försöker undvika sådant helt som måste importeras hit.
Det var inte dåligt. Just när det gäller antibiotikan har jag för mig att det finns EU-regler kring, vilket innebär att djuren först får slaktas efter en viss tid sedan senaste kuren. Det ska alltså inte förekomma antibiotika i köttet vi äter. Men förmodligen finns det många fördelar med att äta kött från djur som lever i det fria, t.ex. bör de vara friskare då de får mer motion och slipper stressen av att leva som packade sillar. Samtidigt bör man vara på sin vakt då viltkött kan innehålla parasiter och tungmetaller. Så länge skyddsåtgärder har tillämpats bör det i varje fall inte vara någon fara. Jag ska själv ta reda på vart närmaste vilthandlare finns, men förmodligen visar det sig väl vara väldigt dyrt.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 21:47   #17
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad är alternativet då? Skulle alla käka vilda djur skulle de vilda djuren ta slut på någon vecka.

Att tro att man skulle kunna förse en befolkning med vilt uppfödda djur, eller djur med enorm rörelsefrihet, utan stress och med total frihet att välja föda är nog bara en utopi. Vi är för många för att det ska funka.

Nä, jag tror tyvärr att lidandet hos våra "odlade djur" är den bistra och hårda verkligheten.
Varför är perspektivet vad alla kan göra intressant? Är du kommunist? Det enda som spelar någon roll är vad du har möjlighet att göra. Odlade djur behöver för övrigt inte alls ha några näringsmässiga nackdelar framför vilt. Allt handlar om genomförandet, inte om huvuvida området är inhägnat eller ej. Största mängd kalorier per ytenhet får man för övrigt genom småskaligt mångsidigt jordbruk.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 21:52   #18
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Jämför jag näringsinnehållet i vildsvinskött med fläskkött tycks enda stora skillnaden vara i mängden vitamin B1. Däremot har du rätt i att organ har väldigt hög näringshalt. Förhållandet mellan organ och kött är någonting som skiljer stort mellan fisk och landdjur. Fisk består mestadels av kött medan landdjur har stora organ. Tyvärr äts det väldigt lite organ. Hjärta och lever är annars väldigt näringsrika. Men man får se upp för att inte överkonsumera lever då det kan leda till A-vitamin förgiftning.
Nu var det ju fettet och inte köttet som hade den väsentliga näringen i sig (det vill säga d-vitamin och essentiella fettsyror). Här tror jag frigående odlade djur kan ha en fördel framför vilt som generellt är väldigt magert om man bortser från märg och hjärna. Lite underhudsfett finns det säkert hos vildsvin, dock är de väl hårigare än tamgrisar och producerar därför säkert inte lika mycket d-vitamin i kontakt med solen som tamgrisar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 00:43   #19
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad är alternativet då? Skulle alla käka vilda djur skulle de vilda djuren ta slut på någon vecka.

Att tro att man skulle kunna förse en befolkning med vilt uppfödda djur, eller djur med enorm rörelsefrihet, utan stress och med total frihet att välja föda är nog bara en utopi. Vi är för många för att det ska funka.

Nä, jag tror tyvärr att lidandet hos våra "odlade djur" är den bistra och hårda verkligheten.
Det är förmodligen ett tecken på överbefolkning. Jag vill även minnas att det larmats en del de senaste åren om att fisken är hotad och kan vara på väg att ta slut. Men huruvida det stämmer har jag inte satt mig in i. Nyligen larmades det också om att vi kan bli utan choklad. Det vore ju tråkigt, men det låter i alla fall inte lika allvarligt.
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nu var det ju fettet och inte köttet som hade den väsentliga näringen i sig (det vill säga d-vitamin och essentiella fettsyror). Här tror jag frigående odlade djur kan ha en fördel framför vilt som generellt är väldigt magert om man bortser från märg och hjärna. Lite underhudsfett finns det säkert hos vildsvin, dock är de väl hårigare än tamgrisar och producerar därför säkert inte lika mycket d-vitamin i kontakt med solen som tamgrisar.
Jag tänkte att om det stämde så borde det visa sig att även köttet är mer näringsrikt. Men det kan vara som du säger, alltså att skillnaden visar sig i grisens inre, i organen och istern.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 00:47   #20
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det är förmodligen ett tecken på överbefolkning. Jag vill även minnas att det larmats en del de senaste åren om att fisken är hotad och kan vara på väg att ta slut. Men huruvida det stämmer har jag inte satt mig in i. Nyligen larmades det också om att vi kan bli utan choklad. Det vore ju tråkigt, men det låter i alla fall inte lika allvarligt.

Jag tänkte att om det stämde så borde det visa sig att även köttet är mer näringsrikt. Men det kan vara som du säger, alltså att skillnaden visar sig i grisens inre, i organen och istern.
Det vilda köttet är säkert rikare på tex Alpha Lipoic Acid men det mäter man för det första inte i reguljära näringsanalyser och dessutom förstörs det av tillagning så är bara relevant om man äter köttet rått eller rare.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 05:20   #21
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Vad är alternativet då? Skulle alla käka vilda djur skulle de vilda djuren ta slut på någon vecka.

Att tro att man skulle kunna förse en befolkning med vilt uppfödda djur, eller djur med enorm rörelsefrihet, utan stress och med total frihet att välja föda är nog bara en utopi. Vi är för många för att det ska funka.

Nä, jag tror tyvärr att lidandet hos våra "odlade djur" är den bistra och hårda verkligheten.
Sa bara den bistra sanningen, sa inget om att fixa våran globala problem. Jag kan äta vilt. Om inte du/ni kan så är det inte mitt fel eller problem. Rekommenderar det till alla som undrar dock, jag visar dörren men du får öppna och gå igenom den själv så att säga.
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 09:35   #22
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Det är alltså 500g tillagat rött kött som åsyftas, vilket motsvarar ca 600-750g rått kött enligt Livsmedelsverket. Värt att veta är att man inte har funnit att rött kött i sig är orsaken till den ökade risken för tjock- och ändtarmscancer, även om det finns starka indikationer för det. (https://www.livsmedelsverket.se/matv...kott-och-chark)
Tyvärr står sig tonfisk sämre näringsmässigt i jämförelse med sill och torsk. Dessutom omges den av en burk som ofta innehåller ett ämne som möjligtvis är skadligt.

Har man lite koll på vad man äter har jag inte sett att det ska vara svårt. Visst, det blir svårare om man regelbundet ersätter en del av maten med godis och andra godsaker.

Jag äter knappt godis, och när jag väl gör det så påverkar det inte mitt proteinintag, utan jag får istället dra ner på potatis/ris.

750g oxfile ger 915 kcal och 158g protein.
Kycklingfile ger 788 kcal och 172g protein.

Mitt mål är 225g protein per dag, och jag har just nu 2600 kcal till förfogande.

Ska jag bara få i mig protein från kött behöver jag alltså 1.05kg oxfile eller 0.98kg kyckling, alltså mer rött kött på en dag än gällande rekommendationer för en vecka


Dessutom, Oxfile skulle ge mig 42g fett, och Kycklingen 10g fett.

Allt protein från oxfile kostar mig alltså 1280 kcal.
Allt protein från kyckling kostar mig bara 1030 kcal.

Vad har du själv för proteinmål uppsatta, om det är lätt att få i sig allt vid en enda måltid?
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 17:59   #23
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Flem Visa inlägg
Om man inte regelbundet äter solrosfrön, rätt sorts bröd eller fläskkött når man troligtvis oavsett vad inte upp till 1,1-1,4mg vitamin B1. Hur gör du förresten själv för att nå det rekommenderade dagliga intaget? Du får också gärna förklara vad du menar med formeln och vad du baserar den på.
Baserar den på FAO/WHO:
https://academic.oup.com/ajcn/articl...1/2237/4692088

0,4 mg/ 1000 kcal. Måste vara svårt att inte uppnå det med en blandad kost, med eller utan kött
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 20:04   #24
Flem
Registered User
 
Flems avatar
 
Reg.datum: Sep 2016
Inlägg: 286
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Jag äter knappt godis, och när jag väl gör det så påverkar det inte mitt proteinintag, utan jag får istället dra ner på potatis/ris.

750g oxfile ger 915 kcal och 158g protein.
Kycklingfile ger 788 kcal och 172g protein.

Mitt mål är 225g protein per dag, och jag har just nu 2600 kcal till förfogande.

Ska jag bara få i mig protein från kött behöver jag alltså 1.05kg oxfile eller 0.98kg kyckling, alltså mer rött kött på en dag än gällande rekommendationer för en vecka


Dessutom, Oxfile skulle ge mig 42g fett, och Kycklingen 10g fett.

Allt protein från oxfile kostar mig alltså 1280 kcal.
Allt protein från kyckling kostar mig bara 1030 kcal.

Vad har du själv för proteinmål uppsatta, om det är lätt att få i sig allt vid en enda måltid?
Oftast intar jag inte all dagens mat vid en enda måltid. Det tycker jag blir ganska jobbigt i längden, oavsett vad jag häver i mig.

Jag får i mig största mängden protein av kött och mejeriprodukter. Här är ett exempel på vad jag åt för någon dag sedan, med avrundade mängden protein inom parentes:

400g torsk (72g)
100g ost (27g)
0,5l mjölk (17g)
2 ägg (15g)
330g yoghurt (11g)
400g potatis (7g)
30g solrosfrön (7g)
15g lever (4g)
250g krossade tomater (2g)
1 morot (1g)
1 äpple (1g)
1 kiwi (1g)
0,5dl olivolja (0g)

Totalt motsvarar det cirka 165g protein på 2460kcal. För en man som väger 85kg motsvarar det cirka 1,9g protein per kilo kroppsvikt. Det ska vara fullt tillräckligt för en styrketränande man. Förstås, om man snöar in sig på vissa studier kanske man vill ha mer. Jag kan isåfall byta ut olivoljan mot något proteinrikt som t.ex. ost eller nötter. Det jag åt innehåller såklart en låg mängd kolhydrater i jämförelse med hur de flesta äter. Men jag ser inte att jag skulle ha särskilt svårt att ändra på det även om jag bibehåller samma mängd protein.
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Baserar den på FAO/WHO:
https://academic.oup.com/ajcn/articl...1/2237/4692088

0,4 mg/ 1000 kcal. Måste vara svårt att inte uppnå det med en blandad kost, med eller utan kött
Då förstår jag. För en man som förbränner 2500kcal motsvarar det alltså 1mg tiamin. Själv har jag utgått från "Nordiska Näringsrekommendationer 2012" som rekommenderar 1,4mg för män mellan 18 till 30 år gamla.

Eftersom de flesta äter bröd råder det förmodligen ingen oro om någon vitaminbrist här. Som du skrev berikas mjöl och minns jag rätt är det för att kompensera för näringsförlusten som sker vid malning. Det är isåfall liknande som med joderat salt. Utan det joderade saltet hade många ådragit sig struma och kretinism, vilket Sverige har haft problem med tidigare. Om man har ett lågt eller obefintligt intag av bröd samt håller sig inom rekommendationerna för intaget av rött kött så blir det svårare, speciellt om man ska upp i 1,4mg tiamin per dag. Men det är sant, det kanske inte är så svårt som jag fick det att låta i mitt första inlägg.
Flem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 22:11   #25
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Jag äter mycket fisk men jag tror att snedfördelningen beror på att fisk innehåller större mängder BLÄ och kött innehåller mer GÖTT.


Dom enda fiskarna jag äter hittills är torskrygg i foliepacket och typ 3 sorters laxrecept.

Visst, rödspätta och en hel del andra fiskar är gott, men en kycklingburgare vinner ju över allt i både pris, smak och lättja
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)