Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-04, 20:11   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Träna 4-6 set per muskel, x3 ggr/veckan. Är 4 set på ett pass för lite?

Så jag nojjar lite, Och försöker köra muskeln oftare men mindre volym per pass nuförtiden.


Jag kör kanske 4 set, Eller 6 på en muskel, Till failure i princip. Kanske 1 reps kvar i tanken, På varje set, så bra intensitet. Sedan är jag klar med den muskeln, Låter den vila 2 dagar och kör samma igen.

Men när jag kör såhär, Kanske ett gympass tar 40 minuter, Jag kör 1 min vila och lyckas man hålla det(utan att man tjabbar med massa folk) så går passen väldigt fort.

Och jag känner mig inte direkt utmattad/extremt trött i muskeln. Därav blir jag nojjig och tänker om 4 set inte ger mycket alls kanske?

Idag körde jag rygg&biceps t ex, tog 45 min ungefär.

Ibland blir tiden knappt, Har en hund som jag tar på promenad och tränar med också, Så jobbar jag sent ibland med, Samtidigt som jag vill träna men inte spendera 2timmar på gymmet.

Någon annan som tränar snabbt&effektivt?, Om det nu är effektivt. Och har fått bra resultat/är nöjda med det? Styrkan kanske gynnas lite extra av ett sådant här träningsupplägg med dessutom.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 21:09   #2
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så jag nojjar lite, Och försöker köra muskeln oftare men mindre volym per pass nuförtiden.


Jag kör kanske 4 set, Eller 6 på en muskel, Till failure i princip. Kanske 1 reps kvar i tanken, På varje set, så bra intensitet. Sedan är jag klar med den muskeln, Låter den vila 2 dagar och kör samma igen.

Men när jag kör såhär, Kanske ett gympass tar 40 minuter, Jag kör 1 min vila och lyckas man hålla det(utan att man tjabbar med massa folk) så går passen väldigt fort.

Och jag känner mig inte direkt utmattad/extremt trött i muskeln. Därav blir jag nojjig och tänker om 4 set inte ger mycket alls kanske?

Idag körde jag rygg&biceps t ex, tog 45 min ungefär.

Ibland blir tiden knappt, Har en hund som jag tar på promenad och tränar med också, Så jobbar jag sent ibland med, Samtidigt som jag vill träna men inte spendera 2timmar på gymmet.

Någon annan som tränar snabbt&effektivt?, Om det nu är effektivt. Och har fått bra resultat/är nöjda med det? Styrkan kanske gynnas lite extra av ett sådant här träningsupplägg med dessutom.

Skriv upp vikter och reps och följ din utvecklingskurva, inte svårare än så. Det är individuellt vad man svarar bäst på (gener och träningsbakgrund), men rent spontant ser jag ingen anledning varför det inte skulle fungera. Det viktigaste att titta på är totalvolymen över veckan och jag tycker den ser helt okej ut. Vilken frekvens som är "bäst" är en evigt pågående debatt, men det man kan säga med säkerhet är att både hög- och lågfrekvens fungerar.
Man måste inte vara helt slutkörd i musklerna efter varje pass, det finns andra skolor än köttastenhårt-fail-i-varje-set-go-hard-or-go-home-tänket.

Jag tränar själv relativt snarlikt med korta intensiva pass, hög frekvens och medelvolym. Jag går nästan aldrig öht till fail och jag göra stadiga progressiva ökningar.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-05-04 klockan 21:10.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 04:37   #3
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Det är inte optimalt utifrån ett styrkeperspektiv pga vilan.
Vad menar du med "den muskeln"? Rygg är rätt diffust. Kör du en eller fler övningar?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 08:13   #4
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så jag nojjar lite, Och försöker köra muskeln oftare men mindre volym per pass nuförtiden.


Jag kör kanske 4 set, Eller 6 på en muskel, Till failure i princip. Kanske 1 reps kvar i tanken, På varje set, så bra intensitet. Sedan är jag klar med den muskeln, Låter den vila 2 dagar och kör samma igen.

Men när jag kör såhär, Kanske ett gympass tar 40 minuter, Jag kör 1 min vila och lyckas man hålla det(utan att man tjabbar med massa folk) så går passen väldigt fort.

Och jag känner mig inte direkt utmattad/extremt trött i muskeln. Därav blir jag nojjig och tänker om 4 set inte ger mycket alls kanske?

Idag körde jag rygg&biceps t ex, tog 45 min ungefär.

Ibland blir tiden knappt, Har en hund som jag tar på promenad och tränar med också, Så jobbar jag sent ibland med, Samtidigt som jag vill träna men inte spendera 2timmar på gymmet.

Någon annan som tränar snabbt&effektivt?, Om det nu är effektivt. Och har fått bra resultat/är nöjda med det? Styrkan kanske gynnas lite extra av ett sådant här träningsupplägg med dessutom.
Jag kör 4-8 arbets set (2 arbetset per övning) per muskelgrupp 1 gång veckan. Har provat det mesta men slutar alltid med att jag går tillbaka till detta sätt att träna då jag känner att för MIG är det "att elda för kråkorna" att köra mer. Ofta känner jag mig rätt nöjd efter 2 set biceps, känner mig utmattad och har rejäl pump, efter 4 set vill jag verkligen inte köra mer. Ska tilläggas att jag stegar upp vikten i 1-4 set innan de två arbetsseten på varje övning, men då är det rel lätta vikter och minst 4-20 rep från fail. Sedan ökar jag vilan allt eftersom jag ökar vikten, så mellan de två arbetsseten är det nog 2-4 min vila. Kör 4 övningar per pass och de brukar ta 55-60 min totalt. Sedan ska det tilläggas att i det sista setet kör jag ofta forced reps, resp paus, eller dropset.

Av alla upplägg jag testat under åren är det detta som jag tycker funkar bäst för mig.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 08:26   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 774
Om 4-6set 3ggr/v är tillräcklig volym just för dig går inte att svara på. Någonstans mellan 10-20 set per vecka brukar diskuteras som en rimlig volym om man vill bygga muskler. Vissa klarar sig på mindre, vissa kanske behöver mer. Hur du delar upp volymen på veckan spelar sannolikt ingen roll.
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Och jag känner mig inte direkt utmattad/extremt trött i muskeln. Därav blir jag nojjig och tänker om 4 set inte ger mycket alls kanske?
Det här är ett vanligt misstag som många gör. Man måste inte känna sig helt utmattad när man är färdig för att träningen ska ge resultat. Det kanske känns bättre, men ger inte nödvändigtvis bättre resultat.

Som sagt så ser du nog bättre styrkeökningar med lite längre setvila än 1min.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 10:51   #6
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Skriv upp vikter och reps och följ din utvecklingskurva, inte svårare än så. Det är individuellt vad man svarar bäst på (gener och träningsbakgrund), men rent spontant ser jag ingen anledning varför det inte skulle fungera. Det viktigaste att titta på är totalvolymen över veckan och jag tycker den ser helt okej ut. Vilken frekvens som är "bäst" är en evigt pågående debatt, men det man kan säga med säkerhet är att både hög- och lågfrekvens fungerar.
Man måste inte vara helt slutkörd i musklerna efter varje pass, det finns andra skolor än köttastenhårt-fail-i-varje-set-go-hard-or-go-home-tänket.

Jag tränar själv relativt snarlikt med korta intensiva pass, hög frekvens och medelvolym. Jag går nästan aldrig öht till fail och jag göra stadiga progressiva ökningar.
Loggar allting på Styrkelabbets app.

Så är det säkert såklart, Men nojar över att man slösar sin tid ibland bara. Känns så konstigt att man är klar på 40 minuter ibland bara, Man har tränat hårt men känner sig endå fräsch. Men som ni säger i tråden, Man behöver väl inte bli helt slutkörd varje pass kanske.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 10:52   #7
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Om 4-6set 3ggr/v är tillräcklig volym just för dig går inte att svara på. Någonstans mellan 10-20 set per vecka brukar diskuteras som en rimlig volym om man vill bygga muskler. Vissa klarar sig på mindre, vissa kanske behöver mer. Hur du delar upp volymen på veckan spelar sannolikt ingen roll.


Det här är ett vanligt misstag som många gör. Man måste inte känna sig helt utmattad när man är färdig för att träningen ska ge resultat. Det kanske känns bättre, men ger inte nödvändigtvis bättre resultat.

Som sagt så ser du nog bättre styrkeökningar med lite längre setvila än 1min.
Så kanske det är, Men man har den mentaliteten. Du ska vara helt slutkörd efter gympasset. Känns konstigt att bli klar så fort ibland bara, 40 minuter pass känns så weird
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 10:54   #8
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Det är inte optimalt utifrån ett styrkeperspektiv pga vilan.
Vad menar du med "den muskeln"? Rygg är rätt diffust. Kör du en eller fler övningar?
Iofs, Men blir oftare också.

Rygg som är lite större kanske blir 6 set,8 ibland. 2 övningar, 3 set per övning kanske. Eller 4 set per övning.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 16:56   #9
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 208
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så jag nojjar lite, Och försöker köra muskeln oftare men mindre volym per pass nuförtiden.


Jag kör kanske 4 set, Eller 6 på en muskel, Till failure i princip. Kanske 1 reps kvar i tanken, På varje set, så bra intensitet. Sedan är jag klar med den muskeln, Låter den vila 2 dagar och kör samma igen.

Men när jag kör såhär, Kanske ett gympass tar 40 minuter, Jag kör 1 min vila och lyckas man hålla det(utan att man tjabbar med massa folk) så går passen väldigt fort.

Och jag känner mig inte direkt utmattad/extremt trött i muskeln. Därav blir jag nojjig och tänker om 4 set inte ger mycket alls kanske?

Idag körde jag rygg&biceps t ex, tog 45 min ungefär.

Ibland blir tiden knappt, Har en hund som jag tar på promenad och tränar med också, Så jobbar jag sent ibland med, Samtidigt som jag vill träna men inte spendera 2timmar på gymmet.

Någon annan som tränar snabbt&effektivt?, Om det nu är effektivt. Och har fått bra resultat/är nöjda med det? Styrkan kanske gynnas lite extra av ett sådant här träningsupplägg med dessutom.
Låter som optimala pass för min del 40-50 minuter med lite uppvärmning innan. Men det jag tror av egen erfarenhet är att cykla fokus i varje pass i cykler för att toppa arbetet för muskeln/muskelgruppen en gång per cykel i var fall.

Tror även att det är bra att vara lite minimalistisk i övningsval.


För min egen del fungerar inte den här typen tidseffektiv träning då mina leder kräver ordentlig uppvärmning. 60-90 minuter fungerar bra.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 19:27   #10
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Och jag känner mig inte direkt utmattad/extremt trött i muskeln.
Hur är ditt utförande, "mind muscle connection" och vad kör du för övningar för div muskler? Tar jag som exempel 4 set till 1 rep från fail i plan hantelpress med en full rörelsebana, 8+ reps och ett kontrollerat utförande så är mina bröst väldigt uttröttade, så jag ger dem bara 6 set var fjärde dag och de är utan tvekan min bästa muskelgrupp.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 13:27   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Hur är ditt utförande, "mind muscle connection" och vad kör du för övningar för div muskler? Tar jag som exempel 4 set till 1 rep från fail i plan hantelpress med en full rörelsebana, 8+ reps och ett kontrollerat utförande så är mina bröst väldigt uttröttade, så jag ger dem bara 6 set var fjärde dag och de är utan tvekan min bästa muskelgrupp.
Börjat köra lite mer kontrollerat och 10-12 reps nu, med väldigt nära till failure. Och jag blir faktiskt riktigt seg i muskeln känner jag nu, När jag fokuserat lite mer och mindre vila. Hade aldrig pallat 12-14 set såhär, Isådanafall hade jag fått droppa vikter som attan. Så verkar väldigt effektivt både för musklerna och tidseffektivt. Skall bli intressant att se om jag märker av något, Lite jobbigare pass med kortare vila dock, Men jag gillart
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-08, 13:36   #12
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Supersetta allt så kan du allt bli trött på 40 minuter och pressa in en schyst träningsvolym samtidigt.

3 schysta supersetpass i veckan kan man nog växa bra på. Lite AMRAP, myo, drop etc på det så kan du köra in det du vill.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)