Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-01, 17:41   #1
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Återuppta träning efter ca 8 år

Som rubriken lyder så har jag efter nästan 8 års uppehåll i styrketräningen äntligen bestämt mig för att börja träna igen.

Jag tränade väldigt intensivt mellan 2001 och 2012 och var väldigt nöjd med resultat och framgångar.

Varför jag slutade är en lång historia som nu inte är relevant, ska man vara efterklok så finns ju egentligen ingen vettig anledning.

Ska säga att jag har försökt komma igång vid några tillfälle, men fallit tillbaka på att jag tappade motivationen då jag såg hur mycket jag faktiskt hade tappat i styrka.
Och det ledde till att jag sörjde tanken på vart jag skulle varit idag om jag inte skulle slutat.

Men eftersom jag nu insett att det är aldrig för sent att påbörja något gott som gynnar ens välmående och hälsa och inte minst hur man ser ut.
För det var det som gjorde att jag fick en chock; Fick se en mindre attraktiv bild på mig själv om man säger som så.

Vid det tillfället som bilden togs (okt 2019) vägde jag 105 kg, men har idag lyckats gå ner till 93,6 kg via kaloriunderskott i kosten samt cardio.

Målet är att komma ner i cirka 80-85 kg, tror jag? Jag är för att nämna det 180 cm lång. Ligger väl en del muskler under ändå, då jag hela tiden haft ett fysiskt tungt jobb. Men tror att runt 80-85 kg så skulle jag se bra ut kroppsmässigt.


Som tidigare nämnt så tränade jag väldigt hårt och mycket, men nu när jag kommit igång igen så kämpar jag för fullt med vikter jag för skulle värmt upp med. Just nu har jag börjat träna mer gym än cardio, och känner just nu mest på vikterna för att se vad jag klarar av i dagsläget.

Någon annan som börjat träna igen efter VÄLDIGT långt uppehåll? Eller känner till någon tråd om det så länka gärna.

Kom gärna med tips och trix då jag känner mig lite som bambi på is fast med broddar just nu.


Här är min träningsjournal:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240560

kommentera gärna vad som är bra, eller vad jag kan göra bättre!

Motivationen finns här nu!!
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 09:07   #2
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Det är otroligt tungt att börja om, inte minst mentalt för att man vet hur stark man varit tidigare. Och fysiskt kan man känna sig som en gammal gubbe efter ett längre uppehåll, det gör ont på konstiga ställen och det är rent obehagligt att träna.

Det enda jag kan säga är att ”muskelminne” faktiskt existerar (oavsett vad det verkligen är) och man kommer tillbaka till gamla vikter snabbare än vad det gick första gången.

Jag har inte gjort uppehåll på flera år, som mest kanske ett par månader plus undermålig sporadisk träning innan dess och det räcker för att man efter första comeback-passet ska känna att man aldrig vill se ett gym igen. Man får helt enkelt härda ut ett par månader tills rörelserna känns bra igen... kanske inte tvinga sig till att köra väldigt krävande övningar innan man känner att man har byggt upp ett visst momentum i de övningar som man känner sig mest bekväm med.
Man får acceptera att dålig träning är bättre än ingen träning alls, ta sig till gymmet och göra någonting istället för ingenting!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 09:30   #3
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Mitt tips är att försöka släppa tanken på tidigare resultat och prestationer så mycket som möjligt och se det som att du är total nybörjare så du kan bli nöjd över att gå från 60 till 65kg i bänkpress och inte sitter och sörjer att det är så långt till 120kg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 11:02   #4
Decepticon
Registered User
 
Decepticons avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 311
Det viktigaste, hur gammal är du?
Decepticon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 11:38   #5
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Gör bara inte som jag gjorde då jag började om.
Maxade i bänkpress första passet och tänkte "jag måste ta den här vikten annars får det vara". Grisade upp vikten, men skadade axeln. Men efter rehab och vettig träning så slogs gamla PB:n.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 11:46   #6
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Jag har fått göra några "omstarter" i mitt träningsliv, ibland med kortare 'uppehåll' och ibland med längre, men mer eller mindre alltid med ett rejält tapp i träningskapacitet.

Det jag lärt mig är att det lilla gör det stora i sådana lägen. Att optinojja fram tillräckligt med volym och intensitet, det är for the birds för de flesta när de måste starta om.

Hitta ett träningssätt som du:
A) Tycker är roligt,
A) Kan återhämta dig från,
A) Mår bra av.

Resten kommer lösa sig - Och det fina med en omstart är att trots att din kropp till i styrkan är "nybörjare" igen, så ligger där något magiskt minne som hjälper dig komma tillbaka, och ovanpå det har du kunskap som du inte hade när du var nybörjare på riktigt. Tänk dig själv hur jävla bra de flesta nybörjare hade kunnat vara om de hade den kunskapen du fick under flera år av tränande, från första dagen. Det är där du är, det är en rätt bra chans!
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 13:07   #7
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Förstår inte problemet det är bara att starta om, fast med en viss erfarenhet av träning har du som plus som bör ge en rätt bra start.

Ser inte ditt problem mer än att du verkar behöva prata om det och kanske få lite pepp här med att folk säger att du är duktig. Men det är faktiskt ditt val att komma igång med träningen och vad du gör med det är din ensak.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 13:26   #8
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Börja inte träna. Risken är överhängande att du kommer sluta av samma anledning som tidigare.

Vill du ha seriös hjälp ska du säga rakt ut varför du slutade träna förut.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 14:17   #9
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Förstår inte problemet det är bara att starta om, fast med en viss erfarenhet av träning har du som plus som bör ge en rätt bra start.

Ser inte ditt problem mer än att du verkar behöva prata om det och kanske få lite pepp här med att folk säger att du är duktig. Men det är faktiskt ditt val att komma igång med träningen och vad du gör med det är din ensak.
Duktig och duktig, man är väl inte duktig bara för att man tränar? Det vet väl du?
Det kan dock vara tungt att komma igång efter ett uppehåll och tips såsom de jag lämnade kan nog vara välkomna.
Du brukar ju vara snabb med att lämna allsköns tips både välkomna och icke välkomna, förstår inte ditt problem med den här tråden, eller överlag på senaste tiden faktiskt, går du genom klimakteriet eller nåt?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 14:26   #10
Spiffy
Smalfet med lem
 
Spiffys avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 1 420
Har inte gjort fullt så långa uppehåll som 8 år! Men det Langster skriver stämmer till 100%!

tråd låst
/Allan
Spiffy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 14:34   #11
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Duktig och duktig, man är väl inte duktig bara för att man tränar? Det vet väl du?
Det kan dock vara tungt att komma igång efter ett uppehåll och tips såsom de jag lämnade kan nog vara välkomna.
Du brukar ju vara snabb med att lämna allsköns tips både välkomna och icke välkomna, förstår inte ditt problem med den här tråden, eller överlag på senaste tiden faktiskt, går du genom klimakteriet eller nåt?
Tycker att trådskaparen inte har rätt inställning efter att ha tränat framgångsrikt i 11 år dvs 4000 dagar säkert 3-5 dagars träning per vecka dvs 572 veckors kontinuerlig träning. Borde ha mer förstånd kring sin träning jämfört 80% procent av träningspopulationen på Kolozzeum.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 15:35   #12
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Mitt tips är att försöka släppa tanken på tidigare resultat och prestationer så mycket som möjligt och se det som att du är total nybörjare så du kan bli nöjd över att gå från 60 till 65kg i bänkpress och inte sitter och sörjer att det är så långt till 120kg.

Ja jag har fått göra så, är nöjd om jag är där om par år.
Det skulle ändå bara vara bråkdelen av vad det tog mig att komma dit från den tiden jag började träna.
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 15:36   #13
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Decepticon Visa inlägg
Det viktigaste, hur gammal är du?
Ja visst glömde jag den vitala delen, jag fyller 35 om 2 månader
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 15:39   #14
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Gör bara inte som jag gjorde då jag började om.
Maxade i bänkpress första passet och tänkte "jag måste ta den här vikten annars får det vara". Grisade upp vikten, men skadade axeln. Men efter rehab och vettig träning så slogs gamla PB:n.

Tack ska ha det i minnet när, suget finns där att försöka.
Men som det är nu så håller jag mig till 10 reps per set tills dess att jag är nöjd med kroppsfett-andelen (cardio).
Detta för att härda och vänja leder och senor tänkte jag
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 15:44   #15
CNRD
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Jag har fått göra några "omstarter" i mitt träningsliv, ibland med kortare 'uppehåll' och ibland med längre, men mer eller mindre alltid med ett rejält tapp i träningskapacitet.

Det jag lärt mig är att det lilla gör det stora i sådana lägen. Att optinojja fram tillräckligt med volym och intensitet, det är for the birds för de flesta när de måste starta om.

Hitta ett träningssätt som du:
A) Tycker är roligt,
A) Kan återhämta dig från,
A) Mår bra av.

Resten kommer lösa sig - Och det fina med en omstart är att trots att din kropp till i styrkan är "nybörjare" igen, så ligger där något magiskt minne som hjälper dig komma tillbaka, och ovanpå det har du kunskap som du inte hade när du var nybörjare på riktigt. Tänk dig själv hur jävla bra de flesta nybörjare hade kunnat vara om de hade den kunskapen du fick under flera år av tränande, från första dagen. Det är där du är, det är en rätt bra chans!

Tack för delad erfarenhet, har nu en målsättning som jag följer och anser väl att den följer de punkter du nämnt.
Efter dagens pass så ser jag nog att det finns ett visst muskelminne kvar som du säger.
Det var benpass, och det är kanske inte så konstigt att det finns kvar mer än de andra muskelgrupperna antar jag.
CNRD är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)