Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-01, 19:55   #16
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har då aldrig hört talas om nåt sådant samband. Ifall du tränar mycket (särskilt vintertid med kall luft) så riskerar du kanske att drabbas av lunginflammation lättare, eftersom luftvägarna rimligen blir lite extra utsatta, och även att immunförsvaret blir temporärt nedsatt.

Jag tror dock mängden antibiotika man stoppar i sig utklassar dessa faktorerna med hästlängder.
På grund av det har jag undvikit konditionsträning ute i några månader, men snart blir det väl tillfälle igen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 22:35   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
På grund av det har jag undvikit konditionsträning ute i några månader, men snart blir det väl tillfälle igen.
Vad är det du citerat egentligen? Jag tror verkligen inte man utsätter sig för nån överdriven risk att få lunginflammation pga löpning i kallt väder. Och vad är det för samband jag aldrig hört talas om? Jag har noll minne av vad den diskussionen kan ha handlat om...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 16:21   #18
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det finns iaf inget negativt vad gäller den träningseffekt man kan förvänta sig.

Möjligen om vi snackar vinterkyla på -20 grader att lungorna inte mår bra om man tränar i hög intensitet och ventilerar mycket. Annars kan jag inte komma på nåt. Men som skyffeln skriver så kan man ju kanske riskera att skada sig lite lättare ifall man är kall. Men då handlar det ju egentligen om dåliga förberedelser eller dåliga kläder. Har man kläder som gör att man håller sig varm trots att det regnar och är kring nollgradigt så är det ju ingen fara. Men kör man i shorts och linne och vägrar värma upp inför ett hårt intervallpass är det klart man riskerar muskelbristningar odyl.

Det värsta med att hitta rätt kläder för ett längre löppass i kallt regn och snålblåst är ju att försöka hitta kläder som gör att man slipper frysa arslet av sig ifall man plötsligt får ont i knät då man är 8km från där man ställde bilen och är tvungen att gå långsamt tillbaka.

Så några minusgrader är inget "dåligt" heller att dra sig ut och träna i? Tänker på vintrar t ex. Har en hund som jag springer med, Som inte bryr sig ett dugg om det regnar eller är 15 minusgrader ute. Hur skadas lungorna om det är extremt kallt, -20 ish som du nämner?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 16:21   #19
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej.
Folk är bara lata och vill ha ursäkter för att inte träna vid dåligt väder då
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 16:55   #20
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 17:11   #21
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 19:31   #22
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Så några minusgrader är inget "dåligt" heller att dra sig ut och träna i? Tänker på vintrar t ex. Har en hund som jag springer med, Som inte bryr sig ett dugg om det regnar eller är 15 minusgrader ute. Hur skadas lungorna om det är extremt kallt, -20 ish som du nämner?
Det är nog individuellt hur låga temperaturer man klarar utan att det börjar kännas lite otrevligt. Dessutom spelar det såklart in vilken intensitet man har på träningen. Jag vet inte exakt vad som är själva problemet, men jag antar att det har att göra med att lungorna har problem att jobba effektivt när de blir såpass nerkylda som de blir om man drar i sig massor av kalluft på kort tid. Själv tycker jag inte det är några som helst problem för lungor och luftrör att träna i -15. Jag skulle gissa att det förmodligen skulle kännas lite om jag skulle köra ett hårt intervallpass vid den temperaturen. Dock har jag aldrig haft nån som helst längtan efter att bedriva sådan träning då det är riktigt kallt, så det är lite självreglerande. Sen tror jag inte jag öht ger mig ut ifall det är kallare än -20. Men det är egentligen mest för att man fryser arslet av sig. Jag tror inte mina lungor skulle gnälla över ett långpass i lugnt tempo vid -25.

Men jag har inte orkat gräva i saken nåt vidare. Men såvitt jag förstår så sker det inga irreversibla skador om man inte överdriver träningen vid riktigt kalla temperaturer och gör det väldigt ofta. Jag tror att man kanske kan tänkas åka på nåt slags astmaliknande problem ifall man överdriver ordentligt. Har för mig att jag hört talas om att vissa elitskidåkare kanske råkat ut för nåt sådant.

Men annars är ju just skidåkare ett bra exempel på att detta verkligen inte är nåt att noja över. Och vill man verkligen kunna köra intensiv träning även vid svinkalla temperaturer så kan man ju alltid köpa en sådan luftväxlare (typ som en mask man andas genom). Det blir ju lite trögare att andas, men luften värms ju tydligen upp en hel del och man kan träna vid typ 10-15 grader kallare än man skulle grejat utan.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 19:45   #23
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är nog individuellt hur låga temperaturer man klarar utan att det börjar kännas lite otrevligt. Dessutom spelar det såklart in vilken intensitet man har på träningen. Jag vet inte exakt vad som är själva problemet, men jag antar att det har att göra med att lungorna har problem att jobba effektivt när de blir såpass nerkylda som de blir om man drar i sig massor av kalluft på kort tid. Själv tycker jag inte det är några som helst problem för lungor och luftrör att träna i -15. Jag skulle gissa att det förmodligen skulle kännas lite om jag skulle köra ett hårt intervallpass vid den temperaturen. Dock har jag aldrig haft nån som helst längtan efter att bedriva sådan träning då det är riktigt kallt, så det är lite självreglerande. Sen tror jag inte jag öht ger mig ut ifall det är kallare än -20. Men det är egentligen mest för att man fryser arslet av sig. Jag tror inte mina lungor skulle gnälla över ett långpass i lugnt tempo vid -25.

Men jag har inte orkat gräva i saken nåt vidare. Men såvitt jag förstår så sker det inga irreversibla skador om man inte överdriver träningen vid riktigt kalla temperaturer och gör det väldigt ofta. Jag tror att man kanske kan tänkas åka på nåt slags astmaliknande problem ifall man överdriver ordentligt. Har för mig att jag hört talas om att vissa elitskidåkare kanske råkat ut för nåt sådant.

Men annars är ju just skidåkare ett bra exempel på att detta verkligen inte är nåt att noja över. Och vill man verkligen kunna köra intensiv träning även vid svinkalla temperaturer så kan man ju alltid köpa en sådan luftväxlare (typ som en mask man andas genom). Det blir ju lite trögare att andas, men luften värms ju tydligen upp en hel del och man kan träna vid typ 10-15 grader kallare än man skulle grejat utan.
Tack för svaren! Kroppen värmer upp sig själv rätt bra antar jag, Även om det är -10 ute.

Många säger ju och påpekar fortfarande att man blir sjuk av träning utomhus i regn/kyla.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 20:04   #24
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Tack för svaren! Kroppen värmer upp sig själv rätt bra antar jag, Även om det är -10 ute.

Många säger ju och påpekar fortfarande att man blir sjuk av träning utomhus i regn/kyla.
Har du aldrig varit ute i minusgrader? Inte blir man mer sjuk bara för att man har joggingskor och löparjacka på sig och inte kängor och dunjacka.

Ifall man är aningens småfrusen då man påbörjar löpturen så är man varm som en kakelugn efter ett par kilometer lugn jogg. Det är inte på minsta sätt obehagligt. Det enda problemet är som sagt om det är så snorkallt att man fryser sönder lungorna då man hyperventilerar. Men detta känner man då man är ute på en sådan löptur vid -20 grader. Sänker man bara tempot så märker man direkt skillnad i luftrören, så det är definitivt inget som händer utan att man märker det. Och dessutom är det som sagt inte ett problem alls om det inte är såpass kallt att man också förfryser pungkulorna, ansiktet, händer och fötter. Så oftast brukar det bli att man tar på sig hela skoteroverallen ifall man ska ut i sådant väder, och då är det svårt att köra hårda intervaller.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 21:08   #25
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Att springa i riktigt kalla förhållanden är nog inte så jävla bra för luftrören. Då tänker jag på typ - 20. Jag har aldrig brytt mig om sånt men vintern 2017/2018 blev jag sjukt slemmig i halsen och tungandad så jag bokade tid hos läkaren. Kan inte se nån annan orsak än att jag sprang för mycket i rejäl kyla.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 21:31   #26
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Att springa i riktigt kalla förhållanden är nog inte så jävla bra för luftrören. Då tänker jag på typ - 20. Jag har aldrig brytt mig om sånt men vintern 2017/2018 blev jag sjukt slemmig i halsen och tungandad så jag bokade tid hos läkaren. Kan inte se nån annan orsak än att jag sprang för mycket i rejäl kyla.
Men sen, Som det nämns i tråden. Skidåkare klarar sig bra, Kör på hårt och det kan nog vara upp emot en -20 när de tränar/tävlar skulle jag tro?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 21:43   #27
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Luftrörsproblem och astma är mycket mycket vanligare hos längdskidåkare än för befolkningen i stort. Talar vi om hårdträning i extremt kall temperatur är det inte bra. Extrema saker åt något håll är sällan hälsosamt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-02, 21:55   #28
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Men sen, Som det nämns i tråden. Skidåkare klarar sig bra, Kör på hårt och det kan nog vara upp emot en -20 när de tränar/tävlar skulle jag tro?
Är det -20 så ägnar sig troligen de flesta skidåkare åt lugnare/längre träningspass. Hårda pass kan man hellre göra då det är några grader varmare. Men härinne verkar ju folk noja över temperaturer på -5 grader vilket är helt onödigt.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 11:00   #29
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Är det -20 så ägnar sig troligen de flesta skidåkare åt lugnare/längre träningspass. Hårda pass kan man hellre göra då det är några grader varmare. Men härinne verkar ju folk noja över temperaturer på -5 grader vilket är helt onödigt.
Sant.

Ja precis, Vad kommer den här nojjan över att så fort man tränar när de regnar/är lite kyligare ut blir man sjuk? Jag kan ju inte vara den enda som hör det ifrån folk.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-03, 11:32   #30
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Sant.

Ja precis, Vad kommer den här nojjan över att så fort man tränar när de regnar/är lite kyligare ut blir man sjuk? Jag kan ju inte vara den enda som hör det ifrån folk.
Ingen aning. Jag lyssnar inte på folk som kommer med nonsens, och lägger det typ inte på minnet heller. Så jag kan inte säga att jag känner igen att folk springer runt och nojar över detta. Jag har bara stött på det här på kolo, optinojans högborg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)