Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-01, 12:38   #1
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Finns det någon nackdel med att springa/träna utomhus i kyla/regn?

Så, Den gamla goda hederliga frågan. Om det regnar ute, Är småkyligt eller liknande. Finns det någonting negativt med att träna ute då?

Jag personligen tycker kroppen håller uppe värmen rätt bra och tycker faktiskt de är rätt gött att sticka ut o springa om det är rätt kallt, Man får ju anpassa kläderna, Men så fort man får upp tempot lite blir man varm.

Regn gör inte så mycket heller tycker jag. Men folk skall ju alltid kommentera, De är dåligt/du blir sjuk osv osv.

Så mest nyfiken, Finns de någonting negativt med det?
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 12:47   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Nej.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 13:46   #3
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Jag har hört att om du är kall så har du lättare för skador, ingen aning om det ligger något i det.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 14:27   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det finns iaf inget negativt vad gäller den träningseffekt man kan förvänta sig.

Möjligen om vi snackar vinterkyla på -20 grader att lungorna inte mår bra om man tränar i hög intensitet och ventilerar mycket. Annars kan jag inte komma på nåt. Men som skyffeln skriver så kan man ju kanske riskera att skada sig lite lättare ifall man är kall. Men då handlar det ju egentligen om dåliga förberedelser eller dåliga kläder. Har man kläder som gör att man håller sig varm trots att det regnar och är kring nollgradigt så är det ju ingen fara. Men kör man i shorts och linne och vägrar värma upp inför ett hårt intervallpass är det klart man riskerar muskelbristningar odyl.

Det värsta med att hitta rätt kläder för ett längre löppass i kallt regn och snålblåst är ju att försöka hitta kläder som gör att man slipper frysa arslet av sig ifall man plötsligt får ont i knät då man är 8km från där man ställde bilen och är tvungen att gå långsamt tillbaka.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 14:48   #5
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Om man har slitna/tunna skor när man är ute i regn, är det lugnt att springa runt i dyngsura skor och strumpor då?
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 14:49   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Om man har slitna/tunna skor när man är ute i regn, är det lugnt att springa runt i dyngsura skor och strumpor då?
Vatten är inte farligt. Du läcker inte. Byt till torrt när du kommer hem.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 14:51   #7
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Vatten är inte farligt. Du läcker inte. Byt till torrt när du kommer hem.
Haha, jo det var väl det jag tänkte. Men nu när frågan kom upp så var det lika bra att dubbelkolla.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 16:33   #8
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Största problemet med att springa i dyngsura skor är ju att de blir lite tyngre än annars och att det kan bli lite jobbigare därför. Men detta problem uppstår i princip inte av regn, utan snarare om man trampar ner i ett kärr. Då brukar det ta ett tiotal meter innan det mesta vattnet runnit ut och skorna inte väger ett halvkilo vardera.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 18:50   #9
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Största problemet med att springa i dyngsura skor är ju att de blir lite tyngre än annars och att det kan bli lite jobbigare därför. Men detta problem uppstår i princip inte av regn, utan snarare om man trampar ner i ett kärr. Då brukar det ta ett tiotal meter innan det mesta vattnet runnit ut och skorna inte väger ett halvkilo vardera.
Mina förra skor hade väldigt djupa "mönster" i sulan där det fastnade mycket stenar. Det gick rätt fort till att de hade gjort hål genom hela sulan. Då blev man blöt rätt kvickt
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 19:21   #10
Trapz
Registered User
 
Trapzs avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 683
Om något så känner man sig alltid duktigare av att ha gett sig ut i dåligt väder, kör bara kör


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Trapz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 19:23   #11
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av gohei Visa inlägg
Mina förra skor hade väldigt djupa "mönster" i sulan där det fastnade mycket stenar. Det gick rätt fort till att de hade gjort hål genom hela sulan. Då blev man blöt rätt kvickt
Jo man blir ju blöt. Men det är ändå skillnad på att vara dyngsur och att hela skon är full med en halvliter vatten.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 19:26   #12
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Trapz Visa inlägg
Om något så känner man sig alltid duktigare av att ha gett sig ut i dåligt väder, kör bara kör


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jag har också alltid använt pissväder till nåt slags mental fördel. Att man tänker att alla andra mesar är inne och lökar då det är kallt och blåsigt medans en stålman som jag springer ett extra långt långpass och får muskler och psyke av stål.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 19:29   #13
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Man får bättre prestationsförmåga om det är lite kyligare jämfört med sommarvärme, de flesta iaf. Sen blir iaf inte jag sjuk lite kyla och regn Sålänge jag är igång med träningen. Ifall man har uppehåll på några månader och precis kommer igång blir man ju ofta småkrasslig/förkyld. Om man då gör det i kyla och regn lär man ju skylla på just kylan och regnet ifall man blir sjuk sen. Kyla i sig ska tydligen inte göra oss sjuka enligt studier.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 19:31   #14
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jo man blir ju blöt. Men det är ändå skillnad på att vara dyngsur och att hela skon är full med en halvliter vatten.
Jo det är sant.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har också alltid använt pissväder till nåt slags mental fördel. Att man tänker att alla andra mesar är inne och lökar då det är kallt och blåsigt medans en stålman som jag springer ett extra långt långpass och får muskler och psyke av stål.
Jag brukar alltid tänka nåt i stil med "tror du Usain Bolt (eller någon annan av elitklass) skulle skippa ett pass pga dåligt väder eller liknande? Nä precis, o då ska inte jag vara sämre!"
Nu är det ju knappt jämförbart men det brukar funka för mig.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 19:45   #15
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Tjenatja Visa inlägg
Man får bättre prestationsförmåga om det är lite kyligare jämfört med sommarvärme, de flesta iaf. Sen blir iaf inte jag sjuk lite kyla och regn Sålänge jag är igång med träningen. Ifall man har uppehåll på några månader och precis kommer igång blir man ju ofta småkrasslig/förkyld. Om man då gör det i kyla och regn lär man ju skylla på just kylan och regnet ifall man blir sjuk sen. Kyla i sig ska tydligen inte göra oss sjuka enligt studier.
Det har med avkylning av musklerna att göra. Typ 10 grader varmt är hyfsat optimalt för distanslöpning. Dock presterar musklerna i sig bättre vid betydligt högre temperaturer. Men vid idrotter som tar längre tid än nån enstaka minut så blir avkylningen viktigare och då presterar man bättre vid lite lägre temperatur.

Angående sjukdomar och kyla så fick man ju höra att man skulle ha mössa på sig på vintern för att man inte skulle bli sjuk. Men sedan har ju detta i princip förkastats. Dock har jag för mig att man för några år sedan kommit fram till att man faktiskt blir lättare sjuk om man blir nedkyld. Om jag minns rätt så har det att göra med att slemhinnorna i mun och näsa funkar sämre mot att filtrera bort baciller som vill in i kroppen. Dock gäller det väl att man öht är utsatt för någon smitta för att den ska kunna bita sig fast lättare...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)