Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-26, 14:51   #61
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du har inte läst tidigare inlägg i tråden eller?

Det är väl flera (iaf ett par tre) som verkar tycka ungefär likadant. Men nedanstående är iaf min personliga erfarenhet. Dvs om man vill hamna på kaloriunderskott helt utan att träna (och har en hyfsat stillasittande vardag) så innebär det att man är tvungen att gå vrålhungrig mest hela dagen. Ifall man istället ägnar sig åt löpträning som kostar runt 1000kcal så har man ju råd att stoppa i sig 800kcal och ändå hamna på underskott, och man behöver inte känna sig hungrig alls.

Det är ju klart att det löppasset är mer fysiskt jobbigt än att bara sitta och rulla tummarna och lida svältdöden. Men ifall man tycker löpträning är roligt och gärna ägnar sig åt detta även om man inte skulle vara i behov av viktnedgång så är det ju inte jobbigt alls. Jag tycker alltså inte det är roligt att svälta, men uppskattar löpträning. Så för mig "upplevs" det mycket lättare att tappa fettmassa om jag ägnar mig åt löpträning och istället slipper känna det som att jag svälter och måste räkna minuterna innan jag få äta nästa gång.
Jo de flesta av dem, men frågan var "folk". Och du är inte en halvfet folkperson. Folk gillar inte att bränna 1000 kcal på träning öht, många skulle knappt klara det om de försökte. Och att då ta en joggtur för att kunna äta en macka extra..nä, tror inte det. De flest överskattar också vad löpturen förbrukar och underskattar vad mackan innehåller, så risken är att det blir plus iaf.
Enklare var ordagrant menat, och det är enklare. Men kanske jobbigare.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 15:00   #62
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Tycker inte du det är ganska dumt sagt med tanke på alla andra hälsofördelar som att röra på sig har?

Så jävla förbannat tråkigt att läsa hur många som inte konditionstränar något alls, ännu värre folk som uppmanar andra att inte göra det.

Gör det för din hjärna och ditt hjärta och inte för din vikt.
Nej, jag tycker inte alls det är dumt. Då skulle jag förmodligen inte sagt det. Självklart får mina klienter konditionsträna hur mycket de vill under tiden. Men UNDER själva viktnedgången lägger jag alltid fokus på styrketräningen och kosten. När den är klar, så är vi inne på steg 2: ATT bibehålla den nya vikten. För att bibehålla den nya vikten är kardio ett utmärkt strategi och självklart betonar jag alla hälsofördelar med konditionsträning långsiktigt. Nu handlade det enbart om att den första fasen att gå ner i vikt och att det smartaste sätter är att reglera det via kosten samt att styrketräna.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 15:45   #63
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Varför blir folk, generellt sett, tjocka? Är det för att de är extremt strikta med kosten, men jävligt inaktiva så de vips blir tjocka, eller för att de helt enkelt är lite väl matglada? Om det är det senare alternativet, är det jätteklokt att råda dem välja deras svaga sida som det de ska vara hårdast på?

I verkligheten är det inget binärt val mellan kost och konditionsträning, trots allt. Man kan börja äta lite mindre, och röra på sig lite mer.
Lågt IQ och bristande karaktär. Finns ett fåtal som har någon sjukdom/genetik emot sig, men annars är det bara okunskap och dålig disciplin.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 17:20   #64
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Lågt IQ och bristande karaktär. Finns ett fåtal som har någon sjukdom/genetik emot sig, men annars är det bara okunskap och dålig disciplin.
En grov förenkling. Eller ja, är man tillräckligt envis kan man få in det mesta i facket 'dålig disciplin'. En orsak till att vi blir tjocka är också att vi inte prioriterar vår hälsa. Ibland kanske för att man inte har ngt val. Med tre barn och ett jobb och hus att sköta så finns det inte mycket tid över till träning och att sköta kosten minutiöst.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 19:32   #65
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du har inte läst tidigare inlägg i tråden eller?

Det är väl flera (iaf ett par tre) som verkar tycka ungefär likadant. Men nedanstående är iaf min personliga erfarenhet. Dvs om man vill hamna på kaloriunderskott helt utan att träna (och har en hyfsat stillasittande vardag) så innebär det att man är tvungen att gå vrålhungrig mest hela dagen. Ifall man istället ägnar sig åt löpträning som kostar runt 1000kcal så har man ju råd att stoppa i sig 800kcal och ändå hamna på underskott, och man behöver inte känna sig hungrig alls.

Det är ju klart att det löppasset är mer fysiskt jobbigt än att bara sitta och rulla tummarna och lida svältdöden. Men ifall man tycker löpträning är roligt och gärna ägnar sig åt detta även om man inte skulle vara i behov av viktnedgång så är det ju inte jobbigt alls. Jag tycker alltså inte det är roligt att svälta, men uppskattar löpträning. Så för mig "upplevs" det mycket lättare att tappa fettmassa om jag ägnar mig åt löpträning och istället slipper känna det som att jag svälter och måste räkna minuterna innan jag få äta nästa gång.
Det känns inte som att lida svältdöden att ligga på -200 kcal per dag. Det märks knappt... men att springa av sig 1000 kcal DET känns. Sen blir du kanske sjuk och då kan du inte springa bort 1000 kcal, du måste istället äta 1000 kcal mindre än du är van vid och DET kommer också kännas!
Det är betydligt enklare att bara helt enkelt äta mindre.

Av erfarenhet kan jag dock säga att ligger man på -200 kcal en längre tid, dvs ett par månader så kommer det att börja kännas som att man svälter... men eftersom du hamnar på exakt samma underskott med löpningen, så kommer det kännas exakt likadant efter ett par månader. Enda skillnaden är att du har bättre kondition och alla vet att kondition bara är för töntar.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 19:33   #66
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Frustrator Visa inlägg
En grov förenkling. Eller ja, är man tillräckligt envis kan man få in det mesta i facket 'dålig disciplin'. En orsak till att vi blir tjocka är också att vi inte prioriterar vår hälsa. Ibland kanske för att man inte har ngt val. Med tre barn och ett jobb och hus att sköta så finns det inte mycket tid över till träning och att sköta kosten minutiöst.
Att man inte har tid för träning kan jag köpa men att brist på tid skulle göra att man blir fet har jag lite svårare att köpa.

Man behöver inte "sköta kosten minutiöst", man behöver äta/dricka mindre och rimligen borde det gå åt mindre tid att äta mindre.

Tror mer på den andra förklaringen att man inte tillräckligt bryr sig hälsan.
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 19:41   #67
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av FyllSkalle Visa inlägg
Att man inte har tid för träning kan jag köpa men att brist på tid skulle göra att man blir fet har jag lite svårare att köpa.

Man behöver inte "sköta kosten minutiöst", man behöver äta/dricka mindre och rimligen borde det gå åt mindre tid att äta mindre.

Tror mer på den andra förklaringen att man inte tillräckligt bryr sig hälsan.
Man kan alltid skärpa till sig, visst. Jag har gått ner 22 kg sen första januari nu, med två barn, hus och jobb att sköta.
Men jag kan säga att jag i perioder inte haft tid att ens tänka på att skärpa mig. Inte tid, inte ork, ingen lust att lägga ned energin som krävs för måltidsplanering, gå upp 2 timmar tidigare för att gå till gymmet innan jobbet (enda vettiga tiden för mig att träna i nuläget, enda tiden jag VET att jag KAN träna utan att något kommer i vägen). Ingen lust att gå lite småhungrig hela dagen ovanpå all stress och jobb det innebär att ha småbarn, hus och ett jobb där jag ska vara tillgänglig i princip dygnet runt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen

Senast redigerad av Langster den 2020-04-26 klockan 19:42.
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-26, 21:37   #68
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Man kan alltid skärpa till sig, visst. Jag har gått ner 22 kg sen första januari nu, med två barn, hus och jobb att sköta.
Men jag kan säga att jag i perioder inte haft tid att ens tänka på att skärpa mig. Inte tid, inte ork, ingen lust att lägga ned energin som krävs för måltidsplanering, gå upp 2 timmar tidigare för att gå till gymmet innan jobbet (enda vettiga tiden för mig att träna i nuläget, enda tiden jag VET att jag KAN träna utan att något kommer i vägen). Ingen lust att gå lite småhungrig hela dagen ovanpå all stress och jobb det innebär att ha småbarn, hus och ett jobb där jag ska vara tillgänglig i princip dygnet runt.
Jo nog kan det vara så att stress i vardagen skapar sämre förutsättningar att lyckas med den träningen man vill ha och just träningen kan vara svår att finna tid till.

Personligen hade jag nog aldrig gått upp 2 timmar tidigare än jag brukar/måste för att hinna med träning, dock vidhåller jag att just hålla igen på energiintaget inte tar längre tid än att överäta men visst kräver det lust och ork.

Jag är inne på spåret att just energin/orken/lusten att styra sitt energiintag så att man når de mål man vill är själva huvudproblemet inte själva tiden i sig eftersom jag med en dåres envishet hävdar att man inte behöver mer tid för att justera sitt energiintag, man äter mindre enkelt sagt och för många räcker det ganska långt med att sluta äta godis,glass,chips osv.

Det som för många verkar ta död på just energin/orken/lusten är stress i tillvaron. Vad som orsakar stressen är en diskussion som nog blir lite väl off topic.
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 06:41   #69
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av FyllSkalle Visa inlägg
https://www.youtube.com/watch?v=9dHcNvP01UQ

Coach Greg pratar om minskad aptit om man tränar cardio c:a 13:35 in i klippet
Nu far du med osanning, coach Greg har aldrig pratat om något, någonsin. Däremot skriker han om många olika saker och han är ganska vettig, skrikandet till trots.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 06:48   #70
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Alltså detta ämnet beror helt på vad vi pratar om!

Person 1 som är rejält fet och behöver gå ner 20kg rent fett för att ens vara i ok form (inte tävlingssmal utan svenssonsmal) kommer absolut uppleva att det är lättare att tappa fett via maten. En fetlagd person utan kondis kan omöjligt motionera bort 1000kcal om dagen. Denne hade spytt, vridit knäna ur led och gråtit redan efter 300kcal av motion.
Men tex med lchf kan denne äta sig mätt hela dagen och ändå ligga på nästan 1000kcal underskott om dagen om människan gymmar eller gör någon lättare motion tex kortare powerwalks.

Person 2 som har jättebra kondis, är stark och i bra form, men vill bli av med lite fett kring magen så att rutorna syns mer, ja denne kan säkert föredra att öka motionen lite istället för att dra ner på maten.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 08:58   #71
FyllSkalle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 240
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Nu far du med osanning, coach Greg har aldrig pratat om något, någonsin. Däremot skriker han om många olika saker och han är ganska vettig, skrikandet till trots.
Ha ha du har en väldigt bra poäng
__________________
"Det är aldrig försent att ge upp"
"Man skall aldrig förvänta sig något , för då blir man bara besviken"
"Är det för bra för att vara sant-Då är det inte sant"
FyllSkalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 09:49   #72
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av FyllSkalle Visa inlägg
Jo nog kan det vara så att stress i vardagen skapar sämre förutsättningar att lyckas med den träningen man vill ha och just träningen kan vara svår att finna tid till.

Personligen hade jag nog aldrig gått upp 2 timmar tidigare än jag brukar/måste för att hinna med träning, dock vidhåller jag att just hålla igen på energiintaget inte tar längre tid än att överäta men visst kräver det lust och ork.

Jag är inne på spåret att just energin/orken/lusten att styra sitt energiintag så att man når de mål man vill är själva huvudproblemet inte själva tiden i sig eftersom jag med en dåres envishet hävdar att man inte behöver mer tid för att justera sitt energiintag, man äter mindre enkelt sagt och för många räcker det ganska långt med att sluta äta godis,glass,chips osv.

Det som för många verkar ta död på just energin/orken/lusten är stress i tillvaron. Vad som orsakar stressen är en diskussion som nog blir lite väl off topic.
Jag håller med om att äta mindre är väldigt lätt, det bör ta mindre tid än att äta mer. Jag brukar själv använda detta argument när viktnedgång diskuteras. Man behöver inte göra något mer, snarare behöver man göra mindre av något.

MEN, det handlar inte bara om att äta mindre, ja om man är singel då handlar det bara om det. Men när man har barn då handlar det om att man måste laga MINST 2 olika maträtter varje jävla gång man lagar mat - om man inte vill få i sig sina kalorier genom köttbullar, falukorv och makaroner... DÅ kommer man att garanterat vara hungrig pga den kaloritäta maten ungar oftast gillar. - eller om man inte bryr sig om att ungarna inte vill äta kyckling och broccoli varje dag och låter dem svälta istället... osv. Självklart finns det måltider som passar och alla i familjen kan tänka sig att äta, men detta kräver också extra planering. IOM att man oftast måste köpa och laga minst 2 olika rätter blir detta inte bara en fråga om tid och ork utan även om ekonomi.

Nu har jag varit hyfsat seriös med kost och träning i princip hela mitt vuxna liv så jag vet hur man gör och vad som krävs. Och jag skaffade barn sent. Men tänk om man skaffat barn vid 20 och aldrig haft någon kunskap om kost och träning, då blir det jäkligt tungt att inte bara genomföra en reform senare i livet utan även skaffa sig kunskapen. Många tror ju fortfarande att man måste träna sig smal och förstår inte att kosten är 100% avgörande (oavsett om man tränar eller inte). Bara detta feltänk gör nog att många tror att de inte kan eller har tid att gå med i vikt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 09:54   #73
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Alltså detta ämnet beror helt på vad vi pratar om!

Person 1 som är rejält fet och behöver gå ner 20kg rent fett för att ens vara i ok form (inte tävlingssmal utan svenssonsmal) kommer absolut uppleva att det är lättare att tappa fett via maten. En fetlagd person utan kondis kan omöjligt motionera bort 1000kcal om dagen. Denne hade spytt, vridit knäna ur led och gråtit redan efter 300kcal av motion.
Men tex med lchf kan denne äta sig mätt hela dagen och ändå ligga på nästan 1000kcal underskott om dagen om människan gymmar eller gör någon lättare motion tex kortare powerwalks.

Person 2 som har jättebra kondis, är stark och i bra form, men vill bli av med lite fett kring magen så att rutorna syns mer, ja denne kan säkert föredra att öka motionen lite istället för att dra ner på maten.
Visst så är det, men båda måste likförbannat ligga på lika mycket underskott för att få exakt samma resultat. Om vi förutsätter att båda personerna styrketränar så kommer ett likadant underskott iaf i teorin leda till samma takt av viktnedgång. Det är oundvikligt så att helt enkelt äta mindre är det enklaste alternativet.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 12:37   #74
Toljanen
Registered User
 
Toljanens avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 278
9,51 in i klippet.

https://www.svtplay.se/video/2651753...0-4?start=auto
__________________
Go on. But trick us again,child, and your suffering will
be legendary even in Hell.
Toljanen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 15:35   #75
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Toljanen Visa inlägg
Inväntar King Grub:s kommentar. Verkar gå hand i hand med tidigare forskning om att kaloriförbrukningen är tyvärr väldigt låg för fysisk aktivitet?

Sedan är det ju givetvis en fråga om intensitet och hur länge träningen pågår, samt att det inte går att räkna träning och kost som två olika faktorer utan de går ju ihop.

Slutmålet för varje dag är ju kaloriunderskott om jag förstått det rätt.
- Din kost är för att kontrollera kaloriintag.
- Styrketräning+proteinintag+sömn är för att behålla dina muskler under viktnedgång.

Har jag förstått det korrekt eller fått det hela om bakfoten?

Hursomhelst, nu blir det löpa på inomhuslöpband för att lugna min milda hjärtneuros (jag överreagerar på oregelbundna hjärtslag ibland och får ångest i form av kortisolinjektion i hjärtat). Varje gång jag varit på affären så tror jag att jag skall få corona 4-5 dagar senare!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)