Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-16, 21:22   #16
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Styrketräning, lågt kaloriintag och högt proteinintag är väl det optimala för ändamålet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 21:29   #17
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Styrketräning, lågt kaloriintag och högt proteinintag är väl det optimala för ändamålet.
+1

Fast lågt kaloriintag är inte roligt. Det är mindre eländigt att ägna sig åt kaloriförbrukande aktiviteter (konditionsträning) så man kan äta lite mer och ändå hamna på kaloriunderskott.

Ifall man har en vardag som innebär att man bränner rätt mycket kalorier ändå så är det såklart inte lika eländigt att äta såpass lite att man hamnar på underskott. I sådant fall tillför ju inte konditionsträning så mycket. Men att rakt av såga konditionsträning som en nyttig komponent i viktnedgång verkar lite trångsynt tycker jag.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 21:44   #18
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ni pratar ju om vad som är optimalt, vad forskningen säger och yadda-yadda. Men trådstarten frågar efter vad som upplevs lättast.

Då tycker jag mer konditionsträning är positivt. Två timmars konditionsträning är två timmar då man inte äter. Man mår bättre efteråt, och till exempelvis 500 extrakalorier under en dag är riktigt nice under diet. 2000 vs 2500 kcal på en dag är ganska stor skillnad när det gäller upplevelsen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 21:51   #19
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Jag håller med om att den lättaste deffen är när man äter sin kaloribalans för en normal dag eller aktivitetsnivå och förbrukar 500 kalorier extra via motionsträning istället.

Att äta mindre mat är den värsta delen av en deff, och något som aldrig håller i längden.
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-16, 22:38   #20
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ni pratar ju om vad som är optimalt, vad forskningen säger och yadda-yadda. Men trådstarten frågar efter vad som upplevs lättast.

Då tycker jag mer konditionsträning är positivt. Två timmars konditionsträning är två timmar då man inte äter. Man mår bättre efteråt, och till exempelvis 500 extrakalorier under en dag är riktigt nice under diet. 2000 vs 2500 kcal på en dag är ganska stor skillnad när det gäller upplevelsen.
Om man har någon trevlig natur att njuta av under tiden så säger jag inte nej till en timmes cardio. Om det ska vara två timmar så måste det vara en helt obekant plats. Men jag äter hellre krossat glas än kör cardio på gymmet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:28   #21
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej.
De tre personer som svarat ovan säger att de upplever att de tycker det är lättare att gå ner i vikt genom att motionera mera. Menar du att dessa personer inte finns?
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:28   #22
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Ni pratar ju om vad som är optimalt, vad forskningen säger och yadda-yadda. Men trådstarten frågar efter vad som upplevs lättast.

Då tycker jag mer konditionsträning är positivt. Två timmars konditionsträning är två timmar då man inte äter. Man mår bättre efteråt, och till exempelvis 500 extrakalorier under en dag är riktigt nice under diet. 2000 vs 2500 kcal på en dag är ganska stor skillnad när det gäller upplevelsen.
Väl sagt. Tyckte det började bli alltför bokstavstroget. Många av oss är trots allt människor.
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:42   #23
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Nej.
Lol, de flesta människor är inte besläktade med robotar. De känner, upplever och har problem att nå sina mål. För dessa är träning viktigt som en del av en långsiktig plan för att gå ner i vikt. Skriver man att "motion är värdelöst för att gå ner i vikt" så missar man så många aspekter av det mänskliga psyket.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:43   #24
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av David_wigren Visa inlägg
De tre personer som svarat ovan säger att de upplever att de tycker det är lättare att gå ner i vikt genom att motionera mera. Menar du att dessa personer inte finns?
Jag svarar på trådstartarens fråga, inte vad någon icke överviktig på ett träningsforum och som antagligen hör till västvärldens 5 % mest vältränade tycker om saken.

Hur kan man ens inbilla sig att majoriteten av världens överviktiga tycker det är lättare att gå ned i vikt genom att äta mer och konditionsträna timmar per dag. Vansinne.

All forskning som finns visar att kostreglering är mycket effektivare än motion för viktnedgång. Motion åstadkommer i bästa fall en moderat viktnedgång på några kilo, men kan lika gärna vara effektlöst.

Återigen, för majoriteten av världens befolkning som vill och behöver tappa fettmassa. Jag pratar inte om vad en kenyansk elitlöpare som lagt på sig 5 kilo medan han studerade i USA på ett stipendium tycker är lättast.

Och skulle majoriteten av världens befolkning räkna kalorier och se till att de inte kompenserar för motionens energiförbrukning? Lycka till med det.

Motion bör ingå som en del av en dietplan, men då främst för alla andra positiva effekter. Inte för att kunna äta mer. Det fungerar inte för 9 av 10 som försöker gå ned i vikt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 07:44   #25
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Vad menar TS? Det är väl bara att äta som man känner för så går man ju ner i vikt.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:05   #26
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 621
Äta mindre och motionera mindre, förutsatt att man inte hamnar på så lågt kaloriintag att man inte längre får i sig tillräckligt med näringsämnen. I så fall är det bättre att äta mer och kompensera med motion.

Ovanstående problem brukar bara gälla folk som är smala. Är man stor finns det mer kalorier att spela med. Men är man liten kan det vara så att man helt enkelt inte kan ta bort ännu mer mat. Ingen bör äta mindre än 1 200 kcal på en dag.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:23   #27
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
B

Jag svarar på trådstartarens fråga, inte vad någon icke överviktig på ett träningsforum och som antagligen hör till västvärldens 5 % mest vältränade tycker om saken.

Hur kan man ens inbilla sig att majoriteten av världens överviktiga tycker det är lättare att gå ned i vikt genom att äta mer och konditionsträna timmar per dag. Vansinne.

All forskning som finns visar att kostreglering är mycket effektivare än motion för viktnedgång. Motion åstadkommer i bästa fall en moderat viktnedgång på några kilo, men kan lika gärna vara effektlöst.

Återigen, för majoriteten av världens befolkning som vill och behöver tappa fettmassa. Jag pratar inte om vad en kenyansk elitlöpare som lagt på sig 5 kilo medan han studerade i USA på ett stipendium tycker är lättast.

Och skulle majoriteten av världens befolkning räkna kalorier och se till att de inte kompenserar för motionens energiförbrukning? Lycka till med det.

Motion bör ingå som en del av en diet plan, men då främst för alla andra positiva effekter. Inte för att kunna äta mer. Det fungerar inte för fler än 9 av 10 som försöker gå ned i vikt.
Jag tror min poäng gick över huvudet på dig.
David_wigren är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:23   #28
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
+1

Fast lågt kaloriintag är inte roligt. Det är mindre eländigt att ägna sig åt kaloriförbrukande aktiviteter (konditionsträning) så man kan äta lite mer och ändå hamna på kaloriunderskott.
Citat:
Ursprungligen postat av Bifftek Visa inlägg
Att äta mindre mat är den värsta delen av en deff, och något som aldrig håller i längden.
Det är väl väldigt individuellt vad man tycker är jobbigast? Även om vi pratar om "gemene man" så skiljer sig väl aptiten väldigt mycket mellan olika individer.

Själv har jag inga större problem att äta lite, får ju såklart mindre ork (vilket är jobbigt i längden), men det beror ju på det totala kaloriunderskottet.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 08:29   #29
Kicken
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Vasa,Finland
Inlägg: 103
Inte kanske riktigt svar på frågan men, jag liksom många jag känner sköter kosten bättre om jag/vi tränar mera.
Kicken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-17, 09:57   #30
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Kicken Visa inlägg
Inte kanske riktigt svar på frågan men, jag liksom många jag känner sköter kosten bättre om jag/vi tränar mera.
Detta kan jag skriva under på.

Det är oerhört frustrerande, men när det eg. är som viktigast att sköta kosten för att inte tappa formen, exempelvis under en skada som kräver vila, så har jag som minst motivation att göra det. När träningen rullar på som den ska är det mycket lättare att trycka i mig en proteinshake som mellanmål istället för mindre nyttiga alternativ. Men när träningen rullar på, då kan man ju eg. fuska lite mer utan att formen blir lidande.. vilken "fallacy" snackar vi om här?

Senast redigerad av geoff den 2020-04-17 klockan 09:58.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)