Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Hur länge innan bostadsmarknaden kraschar?
Det finns ingen bubbla/Aldrig 69 29.87%
1-2 år 60 25.97%
3-4 år 60 25.97%
5-6 år 18 7.79%
7+ år 24 10.39%
Antal röster: 231. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-26, 09:27   #1546
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Det har varit en hel del inlägg liknande detta och jag förstår principen men samtidigt känns det som att man tar bort övriga faktorer i liver som påverkar lycka och välmående.
Hur fint hus man bor i är ju bara en faktor.
Frågan är om folk i allmänhet tycker det är värt att flytta till en annan stad för att få en finare hus/lägenhet på bekostnad av att man lämnar sitt jobb, vänner och familj.
Avsky man sitt jobb, inte har familj eller vänner i staden så köper jag det i större utsträckning.
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
En sak ifall man är en barnfamilj. Då kommer ju inte detta ske.
Vi kommer köra den grejen vid nyår. Säljer nuvarande bostad, sagt upp oss från 2x 60k/mån och lämnar allt för ett tre gånger så stort hus ute på landsbygden 50 mil bort. Första månaderna tänker vi leva på besparingar/överskott från bostadsförsäljningen och istället göra smårenoveringar och
se till att ungarna får en bra start. Därefter får vi se vad det blir men förhoppningsvis hittar vi passande jobb, gärna deltid som håller oss på ungefär samma nivå förmögenhetsmässigt men ändå tillåter mer tid och energi för familj och fritid.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 09:36   #1547
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har varit höginkomsttagare sedan jag var 20 år, jag har dock ingen chans mot mina polare som jobbar på lager eller städar tåg. Den skjuts de fick från att köpa loss sina hyresrätter slår ut mina besparingsmöjligheter alla dagar i veckan. Nu är vi iofs inne på bostadsmarknaden men kom väldigt sent in.
Denna skillnad kommer nog bestå ett par årtionden till.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 10:33   #1548
TomasB
Registered User
 
TomasBs avatar
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 568
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det är ganska lätt.

Man slår in sitt kapital och inkomst i en räknare som visar vart man befinner sig i samhället.

Tex

http://pejl.svt.se/visualisering/inkomster/var-ar-du/


Därefter kollar man genomsnittspriser i zoner från dyrast i mer exklusiva områden, till sämre billigare områden, samt hur många bostäder som finns i varje zon.

Har man en centrumzon som har cirka 10-20% av bostäderna av totalen, så bör man kanske tillhöra det övre 10 till 20% procenten i inkomststegen.

Kollar man på zonen utanför som kanske har mellan 30 till 50% av bostäderna i totalen, så kanske man ska ligga på 50 till 70% i lönestegen.


Det ÄR cirka 15% som bosatt sig över sin betalningsförmåga, eller "boendezon".

Tror det kan vara nyttigt för en individ att faktiskt granska vilket fack man tillhör i livet och anpassa sig, det är bara sunt och man borde må bättre då man slutar titta på vad andra har i sin skål som tillhör en annan klass i samhället

Sen kan man alltid sträva för att ta sig ur varje zon, men man kan inte blanda levnadsförhållande, omsättning och intäkt.


Man kan göra det ännu lättare och bara utgå från direktiven om hur mycket man ska ha i eget kapital och hur många årslöner bostaden ska kosta, så hamnar man rätt på toppen av sin zon direkt. Sen kanske det är i märsta.

Är det i märsta är det inte fel på kalkylen eller staten som inte tillåter mer skuldsättning, det är en inbillning från den egna sidan.


Inget ont om märsta, jag bodde själv i Jakobsberg. Men folk som bor på söder kommer ofta från en mellanlandning i märsta och snackar nu skit om märsta då dom nu får låna mer av banken.
En detalj, den där Svt pejlen är från 2014. Lönerna har gått upp sen dess.
__________________
All the things I really like to do are either illegal, immoral, or fattening. /Alexander Woollcott (1887-01-19 – 1943-01-23)
TomasB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 12:21   #1549
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
En detalj, den där Svt pejlen är från 2014. Lönerna har gått upp sen dess.
Stämmer, bostadspriserna ännu mer, så man får nog göra innersta zonerna mindre då man hamnat ännu längre ut i samhällshierarkin
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 13:13   #1550
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé
 
Torsk_oles avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Allt från söder till norr
Inlägg: 1 360
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Det är ganska lätt.

[...]
Inget ont om märsta, jag bodde själv i Jakobsberg. Men folk som bor på söder kommer ofta från en mellanlandning i märsta och snackar nu skit om märsta då dom nu får låna mer av banken.
Det jag ifrågasätter är att det finns massor med människor som tror sig kunna bo på Södermalm men som egentligen bara har inkomst att bo i Märsta. Jag undrar om det finns någon fakta eller om det är en personlig uppfattning.
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 13:35   #1551
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Torsk_ole Visa inlägg
Det jag ifrågasätter är att det finns massor med människor som tror sig kunna bo på Södermalm men som egentligen bara har inkomst att bo i Märsta. Jag undrar om det finns någon fakta eller om det är en personlig uppfattning.
Just detaljexemplet kan vi bortse från, men ja, det finns data på att många förköpt sig över sin förmåga. Det går bra så länge marknaden är stigande, men blir fort aktuell vid fallande eller stagnerad marknad.

Kolla skuldkvoten och skuldkvottak T.ex hos riksbanken och finansinspektionen


Vad jag minns så är 15% av de skuldsatta i ekonomiska problem vid bibehållet prisfall på bostäder om 10%.

Däremot tror jag bankerna är extremt snälla och agerar nog inte fullt ut i regelverket vid dessa tillfällen. Man får nog bara extrainsatta möten om hantering i frågan.



Ska man hårdra det så kan man ju ta inkomst - (önskad skuldsättningskostnad+existensminimum)

Så är nog den officiella siffran lägre.


* jag kan ta fram referenser när jag har tid, men du hittar dom nog rätt fort med lite googling och orden skuldkvot och skuldkvottak
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 14:10   #1552
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Just detaljexemplet kan vi bortse från, men ja, det finns data på att många förköpt sig över sin förmåga. Det går bra så länge marknaden är stigande, men blir fort aktuell vid fallande eller stagnerad marknad.

Kolla skuldkvoten och skuldkvottak T.ex hos riksbanken och finansinspektionen


Vad jag minns så är 15% av de skuldsatta i ekonomiska problem vid bibehållet prisfall på bostäder om 10%.

Däremot tror jag bankerna är extremt snälla och agerar nog inte fullt ut i regelverket vid dessa tillfällen. Man får nog bara extrainsatta möten om hantering i frågan.



Ska man hårdra det så kan man ju ta inkomst - (önskad skuldsättningskostnad+existensminimum)

Så är nog den officiella siffran lägre.


* jag kan ta fram referenser när jag har tid, men du hittar dom nog rätt fort med lite googling och orden skuldkvot och skuldkvottak
Jag synar dig och alla dina domedagsprofetior. Du är bara bitter för du missat racet och hoppas komma in billigt, tyvärr kommer det aldrig hända. Visst, det kan gå fel, men att köpa sin bostad är den enskilt bästa investeringen en vanlig svensson kan göra.

Det är bara tröttsam läsning från dig.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 14:19   #1553
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Jag synar dig och alla dina domedagsprofetior. Du är bara bitter för du missat racet och hoppas komma in billigt, tyvärr kommer det aldrig hända. Visst, det kan gå fel, men att köpa sin bostad är den enskilt bästa investeringen en vanlig svensson kan göra.

Det är bara tröttsam läsning från dig.
Så hur tror du det kommer påverka med dom som signat upp på att köpa nyprouktion som inte längre får lov att låna ifrån banken när det är dags för tillträde för att värdet inte längre anses vara det samma som vid byggstart?

Att se boendet som en investering tycker jag är farligt. För det är inte så att man kan sälja av en del av sitt boende för att realisera en del utav eventuell vinst. Man måste alltid ha någonstans att bo.
Så jag tycker att man borde prata om att ha insällningen att se det som en kostnad och anpassa den kostnaden utefter ekonomi och behov.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 14:35   #1554
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg

Att se boendet som en investering tycker jag är farligt. För det är inte så att man kan sälja av en del av sitt boende för att realisera en del utav eventuell vinst. Man måste alltid ha någonstans att bo.
Så jag tycker att man borde prata om att ha insällningen att se det som en kostnad och anpassa den kostnaden utefter ekonomi och behov.
Ja, jag håller med. Men i längden blir det väldigt dyrt att betala hyra, som inte går till någonting än pengar till någon annan, inget du själv får någonting för, förutom bostad för stunden. Tycker det är konstigt att inte fler tänker så men i Sverige är nog folk vana vid att bo i hus de ärvt och flyttar väldigt samt att alm'nnyttan är/var så stark och självklar. Senare börjar det lite smått dra i hop sig ju äldre man blir, alternativt ens karri'r kasnke inte går lika bra som man trodde eller att det helt enkelt 'r normalt att trappa ned efter 40, så att kunna ta lån kanske inte kommer vara lika självklart senare i livet.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 14:45   #1555
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
... Tycker det är konstigt att inte fler tänker så men i Sverige är nog folk vana vid att bo i hus de ärvt och flyttar väldigt samt att alm'nnyttan är/var så stark och självklar. Senare börjar det lite smått dra i hop sig ju äldre man blir, alternativt ens karri'r kasnke inte går lika bra som man trodde eller att det helt enkelt 'r normalt att trappa ned efter 40, så att kunna ta lån kanske inte kommer vara lika självklart senare i livet.
Flyttar välfdigt lite skulle det vara. Samt klargörande, att det blir svårara att få lån av banken ju öldre man blir, typ gammal men bostäder är inga snabba affärer. I nordamerika åtmisntåne är det enklast vid bäst ålder, karriär fixad och långt kvar, typ
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 14:52   #1556
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag har ett par på jobbet som haft kåk, sålt av och lagt ett par millar på börsen, sen betalar de glatt för en riktigt fin hyresrätt, 13-14k i månaden. Pengarna kommer ju fortsätta växa på börsen istället.

Man får ju en viss komfort genom hyresrätt, slippa bry sig om saker och ting.

Men har man inte pengar i bagaget är det bättre att köpa, det lönar sig på lång sikt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 15:54   #1557
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Det har varit en hel del inlägg liknande detta och jag förstår principen men samtidigt känns det som att man tar bort övriga faktorer i liver som påverkar lycka och välmående.
Hur fint hus man bor i är ju bara en faktor.
Frågan är om folk i allmänhet tycker det är värt att flytta till en annan stad för att få en finare hus/lägenhet på bekostnad av att man lämnar sitt jobb, vänner och familj.
Avsky man sitt jobb, inte har familj eller vänner i staden så köper jag det i större utsträckning.
Du har en poäng i detta men jag kan bara utgå från mig själv och de som finns i min närhet. I mitt fall flyttar man inte till något helt annat, utan man flyttar "hem", i form av närmare där man växte upp, familj, andra vänner, släktingar mm. Det finns något där som man redan uppskattar och vill ha mer av, däremot så givet - man tappar t.ex. Stockholms restaurangutbud. Men när du har levt i det och tröttnat på det, får barn och bara inser att detta är inte för mig så .. då börjar man reflektera över saker och ting.

Men det betyder inte att det finns människor som vill t.ex. bo mitt på söder eller ovanför esperanto. Skitkul om folk vill det, go for det. Vill ändå påstå att jag uppmärksammar fler och fler som börjar tröttna på "storstadslivet".
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 15:58   #1558
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Nu har det väl varit ett stående "rykte" länge men på söder bor det väl inflyttat folk som går på bajen och är en riktig söderkis

Jag har bott i Stockholm i perioder och väldigt många stockholmare vill flytta därifrån.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 17:10   #1559
Crillos
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2018
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Så hur tror du det kommer påverka med dom som signat upp på att köpa nyprouktion som inte längre får lov att låna ifrån banken när det är dags för tillträde för att värdet inte längre anses vara det samma som vid byggstart?

Att se boendet som en investering tycker jag är farligt. För det är inte så att man kan sälja av en del av sitt boende för att realisera en del utav eventuell vinst. Man måste alltid ha någonstans att bo.
Så jag tycker att man borde prata om att ha insällningen att se det som en kostnad och anpassa den kostnaden utefter ekonomi och behov.
Den sista idioten är inte född än. Och det är deras problem. De allra flesta tänker väl efter både en och två gånger innan de gör vad som troligen är deras största affär i livet.

Det förringar inte det jag sa tidigare.
Crillos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-26, 17:52   #1560
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Crillos Visa inlägg
Den sista idioten är inte född än. Och det är deras problem. De allra flesta tänker väl efter både en och två gånger innan de gör vad som troligen är deras största affär i livet.

Det förringar inte det jag sa tidigare.
Såg precis en annan intressant syn på det hela.
En del utav det ökade priset kommer ju också ifrån ökad inflation.

https://twitter.com/CivEkonom/status...635965952?s=20

”Att vi ska behöva betala kapitalvinstskatt för att kronans värde sjunker är ett bedrägeri.
Du köper ett hus för 100k, säljer det 20 år senare för 3 mkr och får betala 1 mkr i skatt...för att SEK har tappat i värde.
Samma sak för aktier och alla andra tillgångar. Det är bedrägligt”
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)