Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-28, 16:57   #8911
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Om ni inte har behov av kyla på dagen utan snarare när ni ska sova så är mitt tips att köra ut slangen genom ett fönster, och öppna ett annat lite grann.
Ac'n trycker ut en hel del luft (oftast 3-400kbm / h ) och om man har tätad utföring och ingen annan tilluft så kommer den troligtvis suga in varm luft från rummet bredvid genom dörren eftersom innerdörrar sällan är särskilt täta i karmen.
Öppnar man istället ett fönster så suger den in den svalare luften utomhus, samtidigt som den värmeväxlar bort den varme luften i rummet.

Har labbat en hel del med detta senaste veckorna och bästa och även mest ekonomiska är att dra igång AC'n så snart som temperaturen ute är lägre än inne och göra på detta sättet. Blir svalt på nolltid!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-28, 20:31   #8912
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Om ni inte har behov av kyla på dagen utan snarare när ni ska sova så är mitt tips att köra ut slangen genom ett fönster, och öppna ett annat lite grann.
Ac'n trycker ut en hel del luft (oftast 3-400kbm / h ) och om man har tätad utföring och ingen annan tilluft så kommer den troligtvis suga in varm luft från rummet bredvid genom dörren eftersom innerdörrar sällan är särskilt täta i karmen.
Öppnar man istället ett fönster så suger den in den svalare luften utomhus, samtidigt som den värmeväxlar bort den varme luften i rummet.

Har labbat en hel del med detta senaste veckorna och bästa och även mest ekonomiska är att dra igång AC'n så snart som temperaturen ute är lägre än inne och göra på detta sättet. Blir svalt på nolltid!
Ursäkta min dumma fråga, men förflyttar en AC luft från inne till ute och drar IN uteluft? Det låter som en luftväxlare mer. I min värld tar ett köldmedium upp värmen från luften och transporterar den ut till kompressor och kondensor för att avg värmen och sen tillbaks igen till förångaren. Ingen luft förflyttas. Hur fungerar dessa ac ni pratar om? Det känns väldigt oekonomiskt att ha fönster öppna för att kyla, speciellt om det är varmare ute?
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 06:07   #8913
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Ursäkta min dumma fråga, men förflyttar en AC luft från inne till ute och drar IN uteluft? Det låter som en luftväxlare mer. I min värld tar ett köldmedium upp värmen från luften och transporterar den ut till kompressor och kondensor för att avg värmen och sen tillbaks igen till förångaren. Ingen luft förflyttas. Hur fungerar dessa ac ni pratar om? Det känns väldigt oekonomiskt att ha fönster öppna för att kyla, speciellt om det är varmare ute?
En AC är ju en värmeväxlare, den tar den varma luften i rummet, "tar bort" det varma och skickar sedan ut kallluft i rummet igen, medans varmluften puttas ut genom röret man skickat ut genom fönstret tex.

Köldmediumet är ju det som kan göra den här processen möjlig, men det är inte så att den "trollar" bort värmen bara för att man har en kompressor/köldmedium, det är bara ett sätt att "dela" luften och transportera bort värmen någonstans.

När detta sker skapas ett undertryck i rummet och ny luft kommer sugas in från bästa möjliga ställe, har man ingen tilluft så blir det från tex dörrspringor från rummet bredvid.


Ja det är väldigt oekonomiskt att ha AC'n på medans det fortfarande värmer på utifrån, men hela grejen är ju att man vill kunna kyla ner sig någonstans
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 09:40   #8914
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Fick en Air Fryer från Philips när jag fyllde år. Är som en varmluftsugn fast snabbare och med jämnare fördelning av varmluften. Smidig att flytta och ställa undan också.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 10:30   #8915
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
En AC är ju en värmeväxlare, den tar den varma luften i rummet, "tar bort" det varma och skickar sedan ut kallluft i rummet igen, medans varmluften puttas ut genom röret man skickat ut genom fönstret tex.

Köldmediumet är ju det som kan göra den här processen möjlig, men det är inte så att den "trollar" bort värmen bara för att man har en kompressor/köldmedium, det är bara ett sätt att "dela" luften och transportera bort värmen någonstans.

När detta sker skapas ett undertryck i rummet och ny luft kommer sugas in från bästa möjliga ställe, har man ingen tilluft så blir det från tex dörrspringor från rummet bredvid.


Ja det är väldigt oekonomiskt att ha AC'n på medans det fortfarande värmer på utifrån, men hela grejen är ju att man vill kunna kyla ner sig någonstans
Jag antar att man gör på detta sätt eftersom en vanlig lekman inte gärna borrar hål för slangar och rör samt att vem som helst inte får hantera installationer av köldmedier.
Annars går det utmärkt att leda värmen via rör till utsidan och kyla av dessa med vatten eller fläktar utan att besvära sig med undertryck o dyl. Så fungerar alla värmepumpar, kylskåp, frysar osv. Värmepumpen gör samma sak fast baklänges när den genererar värme.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-29, 10:46   #8916
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Ursäkta min dumma fråga, men förflyttar en AC luft från inne till ute och drar IN uteluft? Det låter som en luftväxlare mer. I min värld tar ett köldmedium upp värmen från luften och transporterar den ut till kompressor och kondensor för att avg värmen och sen tillbaks igen till förångaren. Ingen luft förflyttas. Hur fungerar dessa ac ni pratar om? Det känns väldigt oekonomiskt att ha fönster öppna för att kyla, speciellt om det är varmare ute?
När det handlar om en portabel AC finns ingen utedel utan varmluften får blåsas ut istället.

En portabel AC är inte speciellt ekonomisk man under varma dagar i lägenhet som saknar annan adekvat utrustning får det duga.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-16, 17:50   #8917
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Halloj.
Jag har tänkt införskaffa en pryl. Mer specifikt en liten högtalare till min mor. Hon har redan en högtalare som är för inomhusbruk (som hon i värsta fall kan dra ut i trädgården).
Hon har en ganska stor trädgård så jag tänkte fixa en liten smidig, portabel högtalare som man bär med ut i trädgården. Wifi räcker inte till riktigt hela trädgården, så hade varit bra om det var ganska lång räckvidd för bluetooth mellan mobil och högtalare. Inte riktigt bestämt budget än, vet inte riktigt vad är värt att lägga.

Har ni några tips? Hade varit väldigt tacksam, jag har ingen koll på högtalare!
__________________
Journal
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 07:21   #8918
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Halloj.
Jag har tänkt införskaffa en pryl. Mer specifikt en liten högtalare till min mor. Hon har redan en högtalare som är för inomhusbruk (som hon i värsta fall kan dra ut i trädgården).
Hon har en ganska stor trädgård så jag tänkte fixa en liten smidig, portabel högtalare som man bär med ut i trädgården. Wifi räcker inte till riktigt hela trädgården, så hade varit bra om det var ganska lång räckvidd för bluetooth mellan mobil och högtalare. Inte riktigt bestämt budget än, vet inte riktigt vad är värt att lägga.

Har ni några tips? Hade varit väldigt tacksam, jag har ingen koll på högtalare!
Blåtandsräckvidden kommer knappt skilja sig, jag hade gått på batteritid, ljudkvalitet och användarvänlighet
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-17, 08:38   #8919
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Halloj.
Jag har tänkt införskaffa en pryl. Mer specifikt en liten högtalare till min mor. Hon har redan en högtalare som är för inomhusbruk (som hon i värsta fall kan dra ut i trädgården).
Hon har en ganska stor trädgård så jag tänkte fixa en liten smidig, portabel högtalare som man bär med ut i trädgården. Wifi räcker inte till riktigt hela trädgården, så hade varit bra om det var ganska lång räckvidd för bluetooth mellan mobil och högtalare. Inte riktigt bestämt budget än, vet inte riktigt vad är värt att lägga.

Har ni några tips? Hade varit väldigt tacksam, jag har ingen koll på högtalare!
Utomhus utan hinder räcker blåtand ganska långt, alternativt så skaffar du en repeater till wifin, utomhus utan väggar så räcker det också långt. Det finns billiga batteridrivna "stenar" man kan gömma i trädgården och köra på blåtand, dessa kan alltid stå ute så slipper man släpa de fram och tillbaka. En powerbank för laddning eller nätdrift.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 17:43   #8920
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268


__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 17:46   #8921
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Riktigt tjusig! Lämna betyg i Lego-tråden sen. Autumn leaves included

Senast köpte jag denna

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 17:53   #8922
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
En vit Casio G-Shock-klocka. Vitt i uret och vitt armband.

Jag o min mamma tycker iaf att den är jättefin och även cool
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 18:12   #8923
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Blåtandsräckvidden kommer knappt skilja sig, jag hade gått på batteritid, ljudkvalitet och användarvänlighet
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Utomhus utan hinder räcker blåtand ganska långt, alternativt så skaffar du en repeater till wifin, utomhus utan väggar så räcker det också långt. Det finns billiga batteridrivna "stenar" man kan gömma i trädgården och köra på blåtand, dessa kan alltid stå ute så slipper man släpa de fram och tillbaka. En powerbank för laddning eller nätdrift.
WiFi har väl längre räckvidd än bluetoooth?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 10:05   #8924
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 898
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
WiFi har väl längre räckvidd än bluetoooth?
Yes, men vad har wifi med något att göra? Missade jag något?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-12, 17:47   #8925
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268


__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)