Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-05, 16:20   #1
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Vegetarianer är deprimerade och hatar sig själva

Abstract

Objective: To examine the relation between the consumption or avoidance of meat and psychological health and well-being.

Methods: A systematic search of online databases (PubMed, PsycINFO, CINAHL Plus, Medline, and Cochrane Library) was conducted for primary research examining psychological health in meat-consumers and meat-abstainers. Inclusion criteria were the provision of a clear distinction between meat-consumers and meat-abstainers, and data on factors related to psychological health. Studies examining meat consumption as a continuous or multi-level variable were excluded. Summary data were compiled, and qualitative analyses of methodologic rigor were conducted. The main outcome was the disparity in the prevalence of depression, anxiety, and related conditions in meat-consumers versus meat-abstainers. Secondary outcomes included mood and self-harm behaviors.

Results: Eighteen studies met the inclusion/exclusion criteria; representing 160,257 participants (85,843 females and 73,232 males) with 149,559 meat-consumers and 8584 meat-abstainers (11 to 96 years) from multiple geographic regions. Analysis of methodologic rigor revealed that the studies ranged from low to severe risk of bias with high to very low confidence in results. Eleven of the 18 studies demonstrated that meat-abstention was associated with poorer psychological health, four studies were equivocal, and three showed that meat-abstainers had better outcomes. The most rigorous studies demonstrated that the prevalence or risk of depression and/or anxiety were significantly greater in participants who avoided meat consumption.

Conclusion: Studies examining the relation between the consumption or avoidance of meat and psychological health varied substantially in methodologic rigor, validity of interpretation, and confidence in results. The majority of studies, and especially the higher quality studies, showed that those who avoided meat consumption had significantly higher rates or risk of depression, anxiety, and/or self-harm behaviors. There was mixed evidence for temporal relations, but study designs and a lack of rigor precluded inferences of causal relations. Our study does not support meat avoidance as a strategy to benefit psychological health.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 16:25   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Studie sponsrad av G.W?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-05, 16:26   #3
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Studie sponsrad av G.W?
Hoppas detta åtminstone får henom på bättre tankar och att sluta med smygveganeriet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 11:16   #4
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
Intressant! Här är studien om man vill läsa: https://www.tandfonline.com/doi/full...8.2020.1741505

Citat:
Across all studies, there was no evidence to support a causal relation between the consumption or avoidance of meat and any psychological outcomes.

Lite osäker på hur balanserat det är med:
Citat:
149,559 meat-consumers and 8584 meat-abstainers
Citat:
Funding
This study was funded in part via an unrestricted research grant from the Beef Checkoff, through the National Cattlemen's Beef Association. The sponsor of the study had no role in the study design, data collection, data analysis, data interpretation, or writing of the report.
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:02   #5
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Hmm,, jag äter massa kött, alltså minst en gång om dagen, ioförsig viltkött.
men jag är deprimerad och kanske inte hatar mig själv men lite åt det hållet.
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:12   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag ser inget konstigt med detta alls egentligen. Man blir vegan just pga ångest, ångest i form av skuldkänslor över utnyttjade djur. Man blir inte vegan om man är en sorglös sälle som bara glider runt och tycker att allt är gött.

Sen innebär veganism extra stress i form av att man måste förklara sig för folk och måste hela tiden vara på sin vakt för att undvika vissa matvaror.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:15   #7
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Intressant! Här är studien om man vill läsa: https://www.tandfonline.com/doi/full...8.2020.1741505




Lite osäker på hur balanserat det är med:
Jag tror att om man väljer att anamma lite speciella beteenden, som t.ex att inte äta kött, så har man ofta underliggande issues. Alltså man blir nog inte deprimerad av att inte äta kött, däremot kanske man söker sig till alternativa livsstilar om man redan mår dåligt.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:19   #8
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 292
Citat:
Ursprungligen postat av ozzian Visa inlägg
Hmm,, jag äter massa kött, alltså minst en gång om dagen, ioförsig viltkött.
men jag är deprimerad och kanske inte hatar mig själv men lite åt det hållet.
Varför bara viltkött? Det är liksom en sån grej som jag beskrev ovan, du söker efter något ”speciellt” eftersom du redan mår dåligt.

Nej fabriksfarmat kött som blivit uppfött på benmjöl ska det vara. Från djur som aldrig sett dagsljus eller känt lycka. Då mår man som en KUNG! Kungen i djungeln! Djurens konung, den köttätande människan!
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 12:39   #9
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Varför bara viltkött? Det är liksom en sån grej som jag beskrev ovan, du söker efter något ”speciellt” eftersom du redan mår dåligt.

Nej fabriksfarmat kött som blivit uppfött på benmjöl ska det vara. Från djur som aldrig sett dagsljus eller känt lycka. Då mår man som en KUNG! Kungen i djungeln! Djurens konung, den köttätande människan!
Viltkött äter man såklart för att man skjuter det själv.

Köpekött är bara för smygvegetarianer.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 15:48   #10
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Melker2 Visa inlägg
Viltkött äter man såklart för att man skjuter det själv.

Köpekött är bara för smygvegetarianer.
Skjutit? Själv äter jag bara egenstrypt björnkött!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-06, 17:35   #11
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
De flesta veganer är väl social justice warriors/marxister, dessa brukar inte se särskilt friska ut fysiskt, feminiserade och veka män med sparrisarmar, kvinnor med färgat/rakat hår och buskar under armhålorna och på benen, dessa brukar inte direkt må så bra.

Senast redigerad av kvarnis den 2020-06-06 klockan 17:36.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-07, 09:10   #12
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Skjutit? Själv äter jag bara egenstrypt björnkött!
Pfft, varför vara en spilla tid och energi på att döda djuren först. Det jag äter ska sluta sitt liv mellan mina käftar.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 09:29   #13
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Vore mer intressant att studera indier för att se om alla deras vegetarianer/veganer är deprimerade och hatar sig själva.

I västvärlden finns det förmodligen en koppling mellan psykisk ohälsa och alla speciella dieter.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 12:17   #14
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av JacobHeitmann Visa inlägg
Lite osäker på hur balanserat det är med:
Om något är väl vegetarianer/veganer något överrepresenterade i studien med sina 5%


Citat:
In 2015, a Harris Poll National Survey of 2,017 adults aged 18 and over found that eight million Americans, or 3.4%, ate a solely vegetarian diet, and that one million, or 0.4%, ate a strictly vegan diet
https://en.wikipedia.org/wiki/Vegeta...#United_States
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 13:19   #15
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Om något är väl vegetarianer/veganer något överrepresenterade i studien med sina 5%




https://en.wikipedia.org/wiki/Vegeta...#United_States
Säger du och citerar USA, i den där listan ser du ju även att nästan alla andra länder har fler veganer/vegetarianer, och att studien i fråga berörde många länder. "149,559 meat-consumers and 8584 meat-abstainers from geographic regions including Europe, Asia, North America, and Oceania."

Ta sverige t.ex. ca 10% vegetarianer och 4% veganer.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)