Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-09-08, 16:27   #1
JennieA
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2023
Inlägg: 0
Intervjupersoner sökes olika träningsresultat

Hej! Jag heter Jennie Aquilonius och skriver en artikel för Svenska Dagbladet om att olika personer får olika resultat av samma träning. Jag vill gärna intervjua två personer som tränar tillsammans där den ena är vältränad och den andra inte får samma resultat. Känner du igen dig eller vet vem jag borde prata med? Skicka PM eller mejla jennie.aquilonius@gmail.com.

Allt gott!
Jennie

Senast redigerad av JennieA den 2023-09-08 klockan 16:31.
JennieA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 17:13   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av JennieA Visa inlägg
Hej! Jag heter Jennie Aquilonius och skriver en artikel för Svenska Dagbladet om att olika personer får olika resultat av samma träning. Jag vill gärna intervjua två personer som tränar tillsammans där den ena är vältränad och den andra inte får samma resultat. Känner du igen dig eller vet vem jag borde prata med? Skicka PM eller mejla jennie.aquilonius@gmail.com.

Allt gott!
Jennie

skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 17:24   #3
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Laffe i Svenska Dagbladet hade varit något det
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 18:46   #4
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Det är väl ingen här som tränar längre?
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 19:11   #5
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är väl ingen här som tränar längre?
Varför skulle det inte vara det?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 21:03   #6
tjabon
Joser
 
tjabons avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: I min lada
Inlägg: 294
Kvalificerade dumheter, om man vet lite om träning.
Finns väl inte 2 personer som tränar exakt likadant?
Även om dom skulle göra det: Äter dom likadant, sover dom likadant, tar dom samma kosttillskott, har dom samma genetik, lika gamla, m.m. m.m.?
Billigt sensationsskapande, tycker jag det verkar som.
__________________
men du är jelly, mirin' och butthurt! ye, u jelly brah? u mirin'?
tjabon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-08, 21:19   #7
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Det är väl ingen här som tränar längre?


mer än någonsin tidigare
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-10, 14:57   #8
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Jag kan tänka mig att det här kan gälla heterosexuella par som tränar ihop att träningen blir i ofas.

Tex. herr och fru Grovf skall träna pecs och triceps. Första övningen för dagen är bänk: Herr kommer köra tior på 200kg. Fru kör tior på 60. Fru har redan kört sina arbetsset klart lagom till herr har slutat stegra upp till 200kg och börjar sina arbetsset.

Fru gör inget vettigt på en halvtimme Nästa övning, snedbänk går lite bättre mer i fas, men eftersom fru kör tior på 50kg och herr tior på 170 kommer fru återhämta sig snabbare mellan seten och herr skynda på eftersom fru inte skall behöva vänta igen, vilket betyder att det bara blir ett set med den vikten, resten får han köra på 120kg eftersom han behöver vila 5 minuter mellan men vilar bara 2.

Enbart 2-3 avslutande maskinövningövningar där de inte behöver lasta på och av viktplattor utan bara flytta en sprint mellan seten funkar att köra ihop ok, men även där får herr köra på lägre vikter eftersom fru är snabbare återhämtad mellan sina set. Eller så får fru vänta onödigt mycket igen.

Nu vet jag inte hur det där inverkar på resultaten men det kan säkerligen göra det.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-10, 23:01   #9
Dogmatix
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 213
Träningsupplägg är extremt kvantifierbart och det är inte så att olika personer behöver träna på olika sätt. Det finns så klart en viss genetisk variation som gör att vissa svarar bättre, men det innebär inte att man ska träna annorlunda.

Om två personer tränar på samma sätt och den ene inte får resultat så finns det två möjliga anledningar. Antingen tränar de inte på samma sätt, eller så har de olika genetiska förutsättningar. Vet inte riktigt vad man vill göra för poäng med en sån artikel mer än sensationsjournalistik.

Senast redigerad av Dogmatix den 2023-09-10 klockan 23:04.
Dogmatix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 05:49   #10
Pseudoracle
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2023
Ort: Falkenberg
Inlägg: 11
varför använder en journalist från en stor tidning en gmail istället för en jobbmail?
Pseudoracle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 07:30   #11
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoracle Visa inlägg
varför använder en journalist från en stor tidning en gmail istället för en jobbmail?
För att den stora merparten frilansar skulle jag tro. Redaktioner krymper stadigt och mängden frilans ökar.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 07:32   #12
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 011
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix Visa inlägg
Träningsupplägg är extremt kvantifierbart och det är inte så att olika personer behöver träna på olika sätt. Det finns så klart en viss genetisk variation som gör att vissa svarar bättre, men det innebär inte att man ska träna annorlunda.

Om två personer tränar på samma sätt och den ene inte får resultat så finns det två möjliga anledningar. Antingen tränar de inte på samma sätt, eller så har de olika genetiska förutsättningar. Vet inte riktigt vad man vill göra för poäng med en sån artikel mer än sensationsjournalistik.
På vilket sätt vore det sensationsjournalistik att belysa hur genetik påverkar träningsresultat? Det är ju en poäng som sällan lyfts fram. Oftast fastnar fokus på viktminskning. Att skriva informativt och populärvetenskapligt om hur resultat av samma träning kan variera tror jag kan bli en bra artikel, och snarare motsatsen till sensationell.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 08:09   #13
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Journalisten verkar helt ok och legit (Dessutom: Hngnnn!) så hade jag stämt in på frågeställningen hade jag inte vart orolig att bli intervjuad.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 08:41   #14
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Journalisten verkar helt ok och legit (Dessutom: Hngnnn!) så hade jag stämt in på frågeställningen hade jag inte vart orolig att bli intervjuad.
Hon jobbar ju med en del annat också: https://www.svd.se/a/4ovBR9/anders-3...edan-gymnasiet
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-11, 08:46   #15
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Det känns om att det är få av sorten "träning biter inte på mig" som hänger på forum dedikerat till styrketräning. Undrar om de sedan får följdrågan, har du testat att träna hårdare? Äta bättre?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)