Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-11, 09:23   #1516
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Bitcoin hamnar under kategorin teknologi som aldrig kommer att leverera någon nytta.

På "bubbel-kurvan" skulle jag säga att bitcoin ligger i kapitulations-fasen.
Bitcoin leverar redan otroligt mycket nytta, finns en drös handelsplatser där endast kryptos i dagsläget är ett rimligt alternativ.
__________________
"Hey, I'm not surprised motherfuckers" -Nate Diaz
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 09:40   #1517
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Tyvärr så har du fel. Vanliga pengar är mer lämpliga för b2b, och det finns dessutom ett fungerade system. Framtiden kommer att, som så många gånger förr, ge mig rätt.
Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.

1. Vanliga pengar är inte garanterade utan fullt reversibla om det inte är frågan om kontanter som har krympande användningsområde och därtill kan vara förfalskade.

2. Det är önskvärt för små entreprenörer att kunna hålla så mycket av transaktionerna som möjligt under bordet så att de slipper lägga tid på onödigt pappersarbete som dessutom leder till extra beskattning.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 09:43   #1518
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Låter ju obra, vart läste du detta?
https://www.di.se/nyheter/usa-stoppa...ptoinstrument/

Bakom betalvägg
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 09:46   #1519
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Du vet helt enkelt inte vad du pratar om.
Jag är ledsen men det är du som har fel. Men jag tänker inte försöka omvända dig då jag vet om att du är en konspirationsteoretiker av rang. Det är lönlöst för mig att lägga ner energin helt enkelt.

Framtiden kommer att ge mig rätt. Jag har inga problem att vänta några år med att utbrista "vad var det jag sa".
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 09:53   #1520
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag blev förvånad när Finansinspektionen tillät dessa certifikat på börsen. Krypto känns ju ändå lite shady.

Blockaden verkar inte gälla i Sverige dock.

"The suspension is in effect as of 5:30 p.m. EDT today, and will last through 11:59 p.m. EDT on September 20. Further, trading on other, non-U.S. exchanges will not be interrupted during the suspension, the release suggested."

https://www.coindesk.com/us-regulato...ment-vehicles/
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 10:03   #1521
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Framtiden kommer att ge mig rätt. Jag har inga problem att vänta några år med att utbrista "vad var det jag sa".
Vad är det som kommer att hända?

De stora problemen med krypto som jag ser det är:

1. Kryptohandelsplatserna kan falskmynta och hamna i samma situation som vanliga banker med högt leverage men utan skattepengar som kan lösa ut dem ifall de går bust.

2. Kryptohandelsplatserna kan tvingas av staten att bomma igen trots att tjänsten drivs precis såsom användarna vill ha den.

Ingetdera av problemen är en inneboende egenskap i kryptovalutorna. Rimligen så är framtiden att handelsplatser sätts upp i självständiga jurisdiktioner som är investerade i krypto.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 10:06   #1522
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Man skulle ha investerat när tråden startades. Då stod bitcoin I 800 kronor, nu 57 000 kronor. Har naturligtvis stått högre.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 10:11   #1523
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Man skulle ha investerat när tråden startades. Då stod bitcoin I 800 kronor, nu 57 000 kronor. Har naturligtvis stått högre.
Det var lite krångligt att göra det då och man visste inte riktigt vad det var. Men jag läste tråden då och övervägde att investera då. Sen hade jag säkert hoppat av för tidigt eller för sent.

Jag har ett par kompisar som investerade 10000 för några år sedan och det var som mest värt 700000. Men dom har fortfarande inte sålt. Vi säljer vid en miljon sa dom
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 10:52   #1524
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det var lite krångligt att göra det då och man visste inte riktigt vad det var. Men jag läste tråden då och övervägde att investera då. Sen hade jag säkert hoppat av för tidigt eller för sent.

Jag har ett par kompisar som investerade 10000 för några år sedan och det var som mest värt 700000. Men dom har fortfarande inte sålt. Vi säljer vid en miljon sa dom
Ja, enda anledningen att jag köpte förut var att det var så enkelt på avanza och att det gick att ha genom isk-konto så att man slapp skatta på "vinsten".

I början så fanns väl knappt coinbase heller.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 10:53   #1525
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Hjälp!

Jag kom på något häromdagen. För många år sedan skulle jag köpa något på nätet och var tvungen att betala i bitcoin. Jag minns inte vilken sida det var på eller vart jag köpte bitcoinen ifrån. Jag minns dock att jag inte använde alla mina bitcoin utan lät det som blev över ligga eftersom jag inte orkade med bekymret att sälja tillbaka det.

Så frågan är; Hur fan får jag tag på dem när jag inte alls vet vart de är? Går det?

Ledtrådar
Under min gamla mailadress fann jag utskick från btcx.se daterade 2013 men mail mailadress verkar inte ha en registrerad användare där
Jag har ett vagt minne att jag någon gång använt något som heter my wallet eller liknande. Kanske inte ens är relaterat till det här

Så. Någon som är Sherlock Holmes nog att försöka klura ut det här? Eller så har jag helt enkelt drömt det.
Nu jävlar. Jag tror att jag har lyckats spåra min gamla bitcoin wallet och enligt ett gammalt mail jag har ska jag ha kvar 1,04 bitcoins. Tyvärr verkar jag ha glömt lösenordet men det borde ju gå att lösa. Spännande
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 10:55   #1526
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Nu jävlar. Jag tror att jag har lyckats spåra min gamla bitcoin wallet och enligt ett gammalt mail jag har ska jag ha kvar 1,04 bitcoins. Tyvärr verkar jag ha glömt lösenordet men det borde ju gå att lösa. Spännande
Killen med guldbyxorna! Hoppas det löser sig

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 11:52   #1527
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Nu jävlar. Jag tror att jag har lyckats spåra min gamla bitcoin wallet och enligt ett gammalt mail jag har ska jag ha kvar 1,04 bitcoins. Tyvärr verkar jag ha glömt lösenordet men det borde ju gå att lösa. Spännande
Åh, lycka till! Håller tummarna testa "password" eller "1234" som lösen. 10% till mig för idén.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 12:20   #1528
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Det som var adressen till min plånbok var tydligen inte det. Tror jag. Jag är verkligen sämst på det här. Ska kontakta supporten.

Tack för peppen!
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 14:21   #1529
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Blir ju sugen på att investera 16 kronor är ethereum-certifikaten nere i. Förut när jag köpte och sålde stod dom i 70 kronor och jag hade 500 stycken.

Nu skulle jag få 500 stycken för 8000 kronor.

It's been a wild ride

https://www.avanza.se/borshandlade-p...9/ethereum-xbt

Hmm.. Bara endagarskurvan kommer fram. Ett år är intressantare.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell

Senast redigerad av leo1 den 2018-09-11 klockan 14:25.
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-11, 21:22   #1530
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Bitcoin hamnar under kategorin teknologi som aldrig kommer att leverera någon nytta.
Just nu känns det som om Bitcoin blev för stort innan det blev användbart.

Jag tänker ungefär så här; Bitcoin fick aldrig riktigt sin applicerade break-through applikation. I början var det ju väldigt mycket snack om snabba, decentraliserade transaktioner. Men då stödde få handlare Bitcoin, det fanns inga smidiga mobilappar för P2P eller P2B transaktioner. Sen började hypen och det blev en massa spekulation i valutan innan direkt någon hade började använda det som vare sig betalningsmedel eller transaktionsmedel i någon större omfattning. Istället blev Bitcoin något man investerade i likt en aktie, fond eller derivat.

Så helt plötsligt satt hela marknaden och börstrade:a med något som aldrig riktigt fått någon praktisk applikation. Men i och med att marketcap på Bitcoin växte till enorma nivåer så fick systemet ögonen på sig av diverse maktmän inom finans och politik. Detta parat med rätt många skandaler, bluffar och diverse handel med skumrask (Silkroad, Utpressningsvirus osv) så började ju kraven på reglering dyka upp i fler och fler länder.

Samtidigt kämpade ju Bitcoin med sina egna tekniska problem såsom blockstorleksstriden, el-förbrukningen och centraliseringen av miningkraften.

Bankerna har ju dessutom fattat att det finns ett potentiellt hot mot deras oligopol. Tjänster såsom Swish har ju skapats för att lite mota-olle-i-grind: Varför skall jag använda osäkra Bitcoin för att skicka pengar gratis, när jag kan använda säkra Swish att skicka pengar gratis? (Att man säljer sin själ till bankerna tror jag är ett pris som vanligt folk är beredda att betala.)

Detta har tillsammans grävt ett hål som jag inte tror att Bitcoin kommer kunna ta sig ur. Jag säger inte att Bitcoin kommer att försvinna helt, men innan en riktigt vettig mainstream applikation har dykt upp så kommer marknaden inte lyfta igen. Det är iallafall min spådom.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)