Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-16, 09:27   #91
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Finns en tråd för det här, men utöver marvel och DC:

Sandman
Planetary
The authority
The league of extraordinary Gentlemen
Pride of Baghdad
Ex Machina, Vol. 1: The First Hundred Days
Watchmen
Transmetropolitan
The marquis
Fables
Lucifer
Maus
Hellboy

Transmetropolitan och Sandman är nog de två bästa jag har läst på långa vägar.
Watchmen är väl DC? . Men vad gör det.
__________________
Journal

Senast redigerad av en stor stark den 2014-08-16 klockan 09:31.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 09:29   #92
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Serietidningar är ett rätt dyrt intresse så jag använder mig huvudsakligen av CDisplayEx (mjukvara för läsning på datorn) och diverse sökmotorer av juridiskt ambivalent karaktär
Vet inte vilken stad du bor i men i Stockholm så är det Comic Heaven och SF bookstore som gäller. SFb finns även i GBG och Malmö.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 09:31   #93
Red Apple
Banned User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Watchmen är väl DC?
Ooooops, det är det nog fler som är Menade väl egentligen serier som står lite utanför den traditionella superhjälte-genren.
Red Apple är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 09:32   #94
en stor stark
Den soeda tösapågen
 
en stor starks avatar
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Lund/Malmö
Inlägg: 370
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Ooooops, det är det nog fler som är Menade väl egentligen serier som står lite utanför den traditionella superhjälte-genren.
Jo jag förstod det, finns ju en del på listan som är DC men som kanske inte känns som vanlig superhjälteläsning
__________________
Journal

Senast redigerad av en stor stark den 2014-08-16 klockan 09:35.
en stor stark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 10:17   #95
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Red Apple Visa inlägg
Serietidningar är ett rätt dyrt intresse så jag använder mig huvudsakligen av CDisplayEx (mjukvara för läsning på datorn) och diverse sökmotorer av juridiskt ambivalent karaktär
Vet inte vilken stad du bor i men i Stockholm så är det Comic Heaven och SF bookstore som gäller. SFb finns även i GBG och Malmö.
Jag har ganska nyligen börjat samla på serietidningar och jag kan hålla med om att det blir ganska dyrt i längden. Men personligen så föredrar jag att läsa en riktigt tidning istället för att sitta framför en skärm.
Den åsikten kommer nog kanske ändras när det börjar tryta i både plånbok och utrymme här hemma
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 10:46   #96
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Det är bra mycket trevligare att läsa i en papperstidning än på skärmen. Även om man inte läser hela uppslaget på en gång så vill man gärna se hela framför sig. Har man inte en jätteskärm så funkar inte det så bra om man ska läsa vid datorn.

Med det sagt så läser jag en del på datorn (jag använder Comical). Håller på att läsa igenom ett ton gamla Hellblazer (hittade på piratebay) just nu.

Har ganska dålig koll på vilka nuvarande serier som är bra. Dock finns ju Walking Dead som är helt okej. Fables är ju också helt fantastisk, men är ju på väg i graven inom nåt år. Se till att läsa dessa från början om du tänker dyka på dem. Finns på piratebay om du inte vill läsa papperstidningar.

Ett alternativ till seriebutiker (där man ofta också kan hitta en del secondhand) är att gå på bibblan och låna. Numera finns det mer än bara Lucky Luke och Asterix på de flesta bibliotek. Det går väl bättre om du bor i nån större stad antar jag, eftersom biblioteken där också då är större och har bättre utbud. I Uppsala vet jag att det finns en hel del. Om inte annat kan du kanske hitta lite uppslag på vad du gillar för serier.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 10:56   #97
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
På åttio- och nittiotalet fanns det även en hel del serieatologier med vuxenserier (ej superhjälte), dvs serietidningar med flera olika serier i varje nummer, utgivna av Medusa/Horst Schröder. De jag tänker på är främst Epix (diverse olika slags "vuxenserier"), Pox ("avantgarde"/konstiga serier), Tungmetall/2000+ (SciFi och Fantasy), Brök/Elixir (humor), Casablanca/Maxx (action och äventyr), Topas (porr i albumform). Dessa är nu nedlagda men brukar kunna hittas på sådana seriebutiker som även säljer begagnat. Eller så köper du mitt gamla lager som står och samlar damm i ett antal banankartonger....
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 10:58   #98
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Jag har använt mig av bookdepository.com ett par gånger. Jag tror inte dom säljer enskilda nummer dock utan mest samlingar. Ingen frakt eller tull eller liknande och oftast blir det billigare än att köpa samma saker från svenska sidor.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 17:56   #99
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Citat:
Ursprungligen postat av Runqen Visa inlägg
Finns här några serieläsare på kolozzeum?

Jag har under en tid vart sugen på att börja prenumerera/samla på serietidningar igen och efter att ha sett ett par avsnitt av Big Bang Theory kommit underfund med att urvalet är större än Kalle Anka och Herman Hedning.

Vad jag söker är både tips på bra serier, vart man införskaffar dom samt vägledning kring ifall man bör läsa en viss serie innan man börjar på en annan.

Endast tips på serietidningar (Batman, Spiderman, Green Lantern och sådant) önskas, så förslag såsom Illustrerad (pseudo)Vetenskap, Allers och Vi i Villa vill jag inte ha.

Tack på förhand!
Comic Book Shop, korsningen Södermannagatan/Folkungagatan kanske? Hade ett förlagsnaman förut, Alvglans kanske. Finns kanske ett antikvariat på St Paulsgatan också, hade en del äldre ovanliga serier förut.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 20:58   #100
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
någon som läst norseman här?

fantomen lanserade ju detta förra året.http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle17400907.ab

varit sugen sedan dess att läsa norseman.
dock vart kan man finna dessa?

är det en serie i tidningen fantomen eller enskild fattar inte riktigt... och gjordes det bara 4a upplagor och vart kan man isf få tag på dessa?

tänkte jaga nya serietidningar imon länge längesedan man köpte helt nya...sug på det nu.

Senast redigerad av R Scarpa27 den 2014-08-16 klockan 21:05.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 23:02   #101
FoolsGold
Registered User
 
FoolsGolds avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Inlägg: 85
Hoppas ingen misstycker att jag lånar tråden lite för en efterlysning av en specifik serie/storyline inom Marvel.

När jag var liten prenumererade jag på MEGA-MARVEL som var en fantastisk tjock serietidning som gavs ut sex eller var det kanske åtta gånger per år. Hur som helst så tror jag det var i en av dessa tidningar som den aktuella storyn utspelade sig och detta måste ha varit någon gång på 90-talet.

I handlingen skapas en supervillain som är så kraftfull så att ingen av jordens hjältar till slut kan rå på honom. Om jag minns rätt var han från början en man som kombinerade svart magi med typ cybernetik och som sedan antog en helt annan form. Den svarta magin var hans största kraft och när han nått sin fulla styrka kunde jordens superhjältar som sagt inte rå på honom i kamp trots att de samarbetade. Minns jag rätt så dödade han många hjältar och till slut var det bara en handfull kvar. Av de kvarvarande så minns jag bland annat Wolverine, Dr Reed Rchards (som levde men hade förvandlats av supervillain till en grön smet) och Captain America tror jag.

Lösningen för att stoppa honom blev:



Som ni märker saknas många pusselbitar men om någon kan komma på namnet på storyns supervillan så kan jag hitta serien igen och det hade varit riktigt sweet.
FoolsGold är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-16, 23:48   #102
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Drar till med två säkert helt felaktiga gissningar:
Kang, Onslaught
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 00:17   #103
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
någon som läst norseman här?

fantomen lanserade ju detta förra året.http://www.aftonbladet.se/nojesblade...cle17400907.ab

varit sugen sedan dess att läsa norseman.
dock vart kan man finna dessa?

är det en serie i tidningen fantomen eller enskild fattar inte riktigt... och gjordes det bara 4a upplagor och vart kan man isf få tag på dessa?

tänkte jaga nya serietidningar imon länge längesedan man köpte helt nya...sug på det nu.

Jag har oxå varit intresserad av denna. Bläddrade nån gång i en Fantomen tidning och det verkade helt okej. Det verkar inte som det finns någon samlad utgåva än så det enda är väl att försöka få tag i de 4 nr av Fantomen som serien var med i.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 09:34   #104
Runqen
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 4
Jag har kollat runt lite på sfbok och tycker att den hemsidan verkar suverän!

Serier som jag (efter att ha läst del 1 i nya 52 serien på datorn) skall köpa iaf 1 nummer av är:

Green Arrow
The Flash
Green Lantern
Sandman

Det var roligt att läsa på datorn och jag tror att när serierna anländer i pappersformat så kommer känslan vara både nostalgisk och spännande!
Runqen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 11:34   #105
gohei
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 222
Citat:
Ursprungligen postat av Runqen Visa inlägg
Jag har kollat runt lite på sfbok och tycker att den hemsidan verkar suverän!

Serier som jag (efter att ha läst del 1 i nya 52 serien på datorn) skall köpa iaf 1 nummer av är:

Green Arrow
The Flash
Green Lantern
Sandman

Det var roligt att läsa på datorn och jag tror att när serierna anländer i pappersformat så kommer känslan vara både nostalgisk och spännande!
Just när det gäller Green Arrow så har jag läst en hel del gott om dom numrena som Jeff Lemire gjort (från nr 17 tror jag och framåt). Har inte läst själv än dock.
gohei är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)