Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-12-10, 15:16   #31
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Jag har ett problem. Om jag vill räkna ut hur vikten förändras vid acceleration i en hiss, hur gör jag det? Det står helt stilla.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:27   #32
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Hissen accelererar likformigt med 0,8m/s^2.

Vikten är 70kg.

G: 9,82

9,82+0,8=10,62

10,62x70=743,4

743,4/9,82=75,7

Dvs att vikten skulle bli ca 76kg i hissen under accelerationen.
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:29   #33
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Tyngd (förmodar att du menar tyngd och inte vikt) = massa * acceleration.

Acceleration om hissen står stilla = g = 9,8whatever m/s^2
Acc. om hissen accelererar = g + hissens acceleration (om hissen åker uppåt får du definiera det som positiv acc.)

Massan är samma om man inte är alldeles för petig.
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:30   #34
iNCREDiBLE
Registered User
 
iNCREDiBLEs avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Jag har ett problem. Om jag vill räkna ut hur vikten förändras vid acceleration i en hiss, hur gör jag det? Det står helt stilla.
Antar att du syftar på tyngden/kraften, som definieras som F = ma.

Åker hissen uppåt med en acceleration a, då blir normalkraften (g+a) dvs F = m(g+a).
Åker hissen nedåt med en acceleration a, då blir normalkraften (g-a) dvs F =m(g-a)
__________________
I'm not saying I'm the best, I'm just saying I'm fucking iNCREDiBLE.
iNCREDiBLE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:34   #35
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Xtreme-G Visa inlägg
limx->-3 (x^2+x-6)/(x^2-9)
är som du säger ett gränsvärde av typen "0/0" vilket innebär något "jättelitet dividerat med något jättelitet". Man kan inte se vad det blir och problemet är att nämnaren innehåller en faktor (x+3) som blir noll då x=-3.

Genom att förkorta täljare och nämnare med (x+3) erhåller du ett uttryck utan detta problem och du ser enkelt att gränsvärdet blir 5/6.

Här säger du att "plötsligt finns det ett gränsvärde", och om du menar det ordagrant är det här du begår ditt tankefel. Gränsvärdet existerar även för den ursprungliga funktionen och är lika med 5/6. Funktionen är inte definierad i punkten x=-3 (pga division med 0) men om du går godtyckligt nära x=-3 på talaxeln (från valfritt håll i detta fall) så kommer du hamna nära 5/6. Faktum är då att du kan komma godtyckligt nära (hur nära du vill) genom att gå tillräckligt nära x=-3.

I vissa fall blir ju inte gränsvärdet samma om man går från höger (från högre x till lägre) som från vänster. Tex lim x->0+ 1/x = oändligheten medan lim x->0- 1/x = -oändligheten. Eftersom du dividerar med ett litet positivt respektive negativt tal.
Bra förklarat tycker jag. Man kan visa samma sak (i fallen 0/0 eller inf/inf) med L'Hôpital.

Vad gäller derivata som några trashtalkade ovan håller jag inte med. Det finns nog få koncept jag använder oftare än det.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:49   #36
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Angående hissar och acceleration

Tidigare spekulerade fysiker om det är någon skillnad på acceleration och tyngkraft och kom sedan i samband relativitetsteorin fram till att det inte är det. Att åka i en hiss i rymden som accelererar med 9,82 m/s^2 känns likadant som att befinna sig på jorden. Man kan se det som att jorden accelererar mot oss och detta är möjligt genom det krökta rummet.
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 15:50   #37
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Citat:
Ursprungligen postat av Ristretto Visa inlägg
Hissen accelererar likformigt med 0,8m/s^2.

Vikten är 70kg.

G: 9,82

9,82+0,8=10,62

10,62x70=743,4

743,4/9,82=75,7

Dvs att vikten skulle bli ca 76kg i hissen under accelerationen.
Vikten (massan) är alltid 70 kg. Den upplevda vikten (dvs hur tungt föremålet känns jämfört med i en stillastående hiss) under accelerationen blir 75,7 kg, men det är snarare ett mått på kraften som accelerationen utövar på vikten.
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 16:13   #38
Ristretto
Risotto
 
Ristrettos avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 5 687
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Vikten (massan) är alltid 70 kg. Den upplevda vikten (dvs hur tungt föremålet känns jämfört med i en stillastående hiss) under accelerationen blir 75,7 kg, men det är snarare ett mått på kraften som accelerationen utövar på vikten.
Jo, såklart. Men i uppgiften stod personen på en våg i hissen och man ville veta vad vågen visade under acc. Men det glömde jag skriva in här
__________________
Journal: Scuderia Gluteus
Ristretto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 16:19   #39
Gustaven
Lurker
 
Gustavens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 26
Citat:
Ursprungligen postat av Torwald Visa inlägg
Bra förklarat tycker jag. Man kan visa samma sak (i fallen 0/0 eller inf/inf) med L'Hôpital.

Vad gäller derivata som några trashtalkade ovan håller jag inte med. Det finns nog få koncept jag använder oftare än det.
L'Hopitals regel är inte alls fel att ha men använd den bara för att kontrollera om du har räknat ut rätt svar eller ej. Om jag minns rätt så förutsätter den antingen att gränsvärdet existerar eller att man redan vet gränsvärdet.
Examinatorer brukar inte godkänna om man tagit fram gränsvärden endast med l'Hopitals regel.
Gustaven är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 16:30   #40
Torwald
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 936
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaven Visa inlägg
L'Hopitals regel är inte alls fel att ha men använd den bara för att kontrollera om du har räknat ut rätt svar eller ej. Om jag minns rätt så förutsätter den antingen att gränsvärdet existerar eller att man redan vet gränsvärdet.
Examinatorer brukar inte godkänna om man tagit fram gränsvärden endast med l'Hopitals regel.
Det stämmer, den förutsätter att gränsvärdet existerar. Jag tipsade om metoden för att den är enkel att använda, och fungerar bra även när man är intresserad av gränsvärden när man har en indeterminate form.

Ok, det kände jag inte till, det stämmer säkert. Jag har inte pluggat matematik på universitet så i wouldnt know.
Torwald är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 17:29   #41
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Vi får inte använda L'Hopitals regel för att räkna ut gränsvärdet, nej. Men det är ett bra sätt att kontrollera om man har gjort rätt. Varför vi inte får använda det vet jag inte. Tydligen ska vi förstå vad vi gör, men jag förstår lika mycket av att derivera två uttryck som att t.ex hitta en faktor, bryta ut, och förkorta.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 18:56   #42
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Varför är det så? Det känns rätt så abstrakt.
Du är inte ensam Scratch, gränsvärde är bland det värsta jag vet

Något jag tycker är mycket märkligt i exempelvis endimensionell analys är att en rotationskropp kan ha oändlig area, men ändlig volym.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 19:06   #43
Clarkolofsson
Registered User
 
Clarkolofssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 32
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Tyngd (förmodar att du menar tyngd och inte vikt) = massa * acceleration.

Acceleration om hissen står stilla = g = 9,8whatever m/s^2
Acc. om hissen accelererar = g + hissens acceleration (om hissen åker uppåt får du definiera det som positiv acc.)

Massan är samma om man inte är alldeles för petig.
Naj naj där har du helt fel. Blanda inte ihop acceleration med gravitationskonstanten.
__________________
" HUNDRED POUND DUMBLE CURL IN YOUR FACE...... HUNDRED POUND DUMBLE CURL IN YOUR FACE............................. ONE HUNDRED POUND CURL,, MARYLANDS MUSCLE MACHINE MASS IN YOUR FACE 100 POUND CURLS IN YOUR FACE .... ONE ARM.. DONT TRY IT !!!!!!!!!" .... 24 inch guns...."
Stone Cold mother fucking Crazy!
Clarkolofsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 19:24   #44
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Citat:
Ursprungligen postat av Clarkolofsson Visa inlägg
Naj naj där har du helt fel. Blanda inte ihop acceleration med gravitationskonstanten.
Hur menar du nu? Jag trodde det var vedertaget att säga att någonting accelereras av gravitationskraften även vid stillastående.
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-10, 19:30   #45
eternallord
Registered User
 
eternallords avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Hur menar du nu? Jag trodde det var vedertaget att säga att någonting accelereras av gravitationskraften även vid stillastående.
Gravitationen är en kraft, men det behöver inte betyda att något accelereras. Står du still så utövar gravitationen en kraft på dig, men inget arbete utförs då normalkraften är lika stor, accelerationen är därmed noll.

Om något accelereras eller retarderas så måste hastigheten förändras.
eternallord är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)