Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-30, 17:39   #1906
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det jag menar är en pump som är nedsänkt i vatten och som går igång när vattnet når en viss nivå. Ifall man har dräneringsrör runt huset men inte har möjlighet att leda iväg vattnet med hjälp av gravitationen (huset kanske står i botten av en sänka) så kan man leda ner vattnet i en lite tank (typ en hink) och i den hinken har man en pump som aktiveras när hinken är halvfull. Då kan få undan vattnet ändå.
OK, då förstår jag.
Det jag oroade mig mest över är att huset skulle sätta sig/rasa om jag gräver runt om. Men kanske en halvmeter ut skulle vara tillräckligt dränerande samt undvika sättningar.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 17:47   #1907
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag har nu renoverat ett rum av 5... Dock slitit upp golven och slipat i ytterligare 3 rum samt lutat ett. Två lager vax på det så börjar vardagsrummet ordna upp sig.

Köket har jag inte ens bestämt hur det skall se ut. Jävla projekt det här.

SKICKAT FRÅN BÖJRACKET
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 17:48   #1908
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
OK, då förstår jag.
Det jag oroade mig mest över är att huset skulle sätta sig/rasa om jag gräver runt om. Men kanske en halvmeter ut skulle vara tillräckligt dränerande samt undvika sättningar.
Ifall det inte är möjligt att gräva precis invid grunden så borde det ju rimligen funka hyfsat bra i alla fall att gräva ner lite dräneringsrör en bit ut. Det är iaf vad jag skulle gissa på. Det är inget jag gjort, så jag kan såklart vara ute och cykla. Men det är i alla fall vad jag skulle ha testat med ifall jag var i dina skor. Dock skulle jag ju såklart föredra att göra dräneringen precis invid grunden, och även förhoppningsvis sätta nåt slags vattentätt membran runt själva grunden (eller måla på med nån tjära eller nåt). Jag har personligen svårt att tro att det inte skulle gå att gräva runt om, men jag kan såklart ha fel. Men det känns ju som att ifall det inte går att gräva 1m ned runt grunden utan att skiten rasar, så vill man väl knappast bo där ändå utan att fixa till grunden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 18:00   #1909
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Ifall det inte är möjligt att gräva precis invid grunden så borde det ju rimligen funka hyfsat bra i alla fall att gräva ner lite dräneringsrör en bit ut. Det är iaf vad jag skulle gissa på. Det är inget jag gjort, så jag kan såklart vara ute och cykla. Men det är i alla fall vad jag skulle ha testat med ifall jag var i dina skor. Dock skulle jag ju såklart föredra att göra dräneringen precis invid grunden, och även förhoppningsvis sätta nåt slags vattentätt membran runt själva grunden (eller måla på med nån tjära eller nåt). Jag har personligen svårt att tro att det inte skulle gå att gräva runt om, men jag kan såklart ha fel. Men det känns ju som att ifall det inte går att gräva 1m ned runt grunden utan att skiten rasar, så vill man väl knappast bo där ändå utan att fixa till grunden.
Nä precis, alltså jag kommer besiktiga hursomhelst innan köp och går det inte åtgärda på vettigt sätt så blir det såklart inget köp, men vill ha lite koll innan. Det kanske inte är så känsligt som jag inbillar mig...
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-30, 18:08   #1910
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag kan tänka mig att problemet med att gräva ner dräneringsrör en bit ut från grunden är att vattnet isåfall kanske passerar ovanför själva röret och ändå kommer in via grunden. Det kan ju komma forsande under ganska högt tryck och det kanske är så att man egentligen behöver ha en vattentät vägg som vattnet inte kommer igenom och att vattnet blir tvungen att rinna nedåt och hamna i röret. Jag är inte helt säker på hur det där funkar. Men det kan hända att det kanske inte är fullt så smart att gräva ner dräneringen en bit ut.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 15:41   #1911
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag kan tänka mig att problemet med att gräva ner dräneringsrör en bit ut från grunden är att vattnet isåfall kanske passerar ovanför själva röret och ändå kommer in via grunden. Det kan ju komma forsande under ganska högt tryck och det kanske är så att man egentligen behöver ha en vattentät vägg som vattnet inte kommer igenom och att vattnet blir tvungen att rinna nedåt och hamna i röret. Jag är inte helt säker på hur det där funkar. Men det kan hända att det kanske inte är fullt så smart att gräva ner dräneringen en bit ut.
Jag hörde efter med hantverkare som jobbat en hel del med äldre hus, enligt honom så skulle denna typen av grund inte dräneras om det inte finns mögelproblem. Han tyckte att en brunn i källaren samt lutning på marken bort från huset bör var tillräckligt.
Vet inte riktigt vad som stämmer men nu gick huset för hutlösa summor i vilket fall så behöver inte ora mig
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 16:13   #1912
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Scoffan Visa inlägg
Jag hörde efter med hantverkare som jobbat en hel del med äldre hus, enligt honom så skulle denna typen av grund inte dräneras om det inte finns mögelproblem. Han tyckte att en brunn i källaren samt lutning på marken bort från huset bör var tillräckligt.
Vet inte riktigt vad som stämmer men nu gick huset för hutlösa summor i vilket fall så behöver inte ora mig
Låter ju helt sinnessjukt att man skulle tycka det är okej att det rinner vatten i källaren. Hur ska man kunna använda källaren till nåt vettigt i såfall?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 18:16   #1913
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Låter ju helt sinnessjukt att man skulle tycka det är okej att det rinner vatten i källaren. Hur ska man kunna använda källaren till nåt vettigt i såfall?
Håller helt med dig... Även om det skulle vara okej för huset så hade jag inte velat ha det så, det är isåfall endast förvaring av icke organiskt material, allt annat lär ju mögla.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 18:24   #1914
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Så länge vattnet passerar så är det ingen fara för själva huset. Det är när du kapslar in fukten som väggar börjar erodera och brytas ner t.ex.

Förutsatt att du inte har organiskt material i källaren så är det lugnt.

Du kan absolut dränera en bit utifrån huset, men varför? Jag såg inte någon anledning till att du inte skulle kunna göra det?
Är det naturstens grund så är den klart ojämnare än en vanlig betonggrund men det är inte ett bekymmer egentligen.

Dränkpump i källare funkar fint förövrigt, men hjälper dig inte mot ytvattnet om du inte kopplar in stuprören till samma brunn.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 19:03   #1915
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Någon som testat renoveringskit för parkettgolv? Sådant där att fylla i mindre jack och repor med?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-02, 19:25   #1916
Scoffan
Registered User
 
Scoffans avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 237
Citat:
Ursprungligen postat av R0B Visa inlägg
Så länge vattnet passerar så är det ingen fara för själva huset. Det är när du kapslar in fukten som väggar börjar erodera och brytas ner t.ex.

Förutsatt att du inte har organiskt material i källaren så är det lugnt.

Du kan absolut dränera en bit utifrån huset, men varför? Jag såg inte någon anledning till att du inte skulle kunna göra det?
Är det naturstens grund så är den klart ojämnare än en vanlig betonggrund men det är inte ett bekymmer egentligen.

Dränkpump i källare funkar fint förövrigt, men hjälper dig inte mot ytvattnet om du inte kopplar in stuprören till samma brunn.
Så det kanske stämmer då att det inte är någon större fara, har ju läst en del dock om nyare hus och då verkar fukt på alla ställen vara total katastrof.

Anledningen till att jag oroade mig för att gräva ut precis intill gruden var pga att det var natursten med någon kalkmurning som stått orört i 100 år. Tänker att det inte är så stabilt och riskerar att huset skulle sätta sig.
Scoffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:20   #1917
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Nån som har kläm på om man kan beställa trallvirke online (från ByggMax) i specifika längder?

Jag skulle behöva 6 st plankor av detta om 2m vardera.
https://www.byggmax.se/28x145-trall-...B6n-p08728149#

Men på sidan står ju detta vilket gör det hela rätt krångligt.
Citat:
Byggmax virke kommer i fallande längder mellan 2,7 m – 5,4 m med 30 cm intervaller.
Observera att det kan variera mellan våra butiker vilka längder som finns inne. Besök din Byggmax-butik för att se vilka längder som finns i lager.
Om man går in i butiken så ser man ju hur långa plankorna är, och kan planera sitt köp utifrån detta, men när man beställer online skriver man bara in hur många meter man vill ha.

Så ifall jag beställer 12m så antar jag att jag kommer få 2x5,4m och 1x2,7m, vilket blir totalt 13,5m. Men jag kommer ju bara kunna få ut 3 av mina tvåmetersplankur ur detta virke... Ifall de råkar ha enbart 2,7m längder så kanske jag får 5x2,7m, och kan då få ut 5 av mina tvåmetersplankor ur detta.

Så hur tusan är det tänkt att man ska bära sig åt när man beställer online egentligen?

Det verkar ju rätt smidigt att slippa åka dit och köpa skiten. Speciellt eftersom jag inte har nån släpkärra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:23   #1918
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nån som har kläm på om man kan beställa trallvirke online (från ByggMax) i specifika längder?

Jag skulle behöva 6 st plankor av detta om 2m vardera.
https://www.byggmax.se/28x145-trall-...B6n-p08728149#

Men på sidan står ju detta vilket gör det hela rätt krångligt.


Om man går in i butiken så ser man ju hur långa plankorna är, och kan planera sitt köp utifrån detta, men när man beställer online skriver man bara in hur många meter man vill ha.

Så ifall jag beställer 12m så antar jag att jag kommer få 2x5,4m och 1x2,7m, vilket blir totalt 13,5m. Men jag kommer ju bara kunna få ut 3 av mina tvåmetersplankur ur detta virke... Ifall de råkar ha enbart 2,7m längder så kanske jag får 5x2,7m, och kan då få ut 5 av mina tvåmetersplankor ur detta.

Så hur tusan är det tänkt att man ska bära sig åt när man beställer online egentligen?

Det verkar ju rätt smidigt att slippa åka dit och köpa skiten. Speciellt eftersom jag inte har nån släpkärra.
Är det en vettig bygghandel så kan du få dom kapade på plats och då är det inga problem att få in dom i bilen. 👍
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:42   #1919
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 618
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Någon som testat renoveringskit för parkettgolv? Sådant där att fylla i mindre jack och repor med?
Ja jag har provat bostiks variant för aty fylla i sprickor på ekparkett och tycket det blev ok.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-07, 18:56   #1920
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Är det en vettig bygghandel så kan du få dom kapade på plats och då är det inga problem att få in dom i bilen. 👍
Nej, det är såklart en möjlighet. Jag tyckte bara det lät så jävla gött att slippa åka dit öht.

Men hur är det egentligen tänkt att man ska bära sig åt då man beställer online? De har ju det som en möjlighet på websidan, så jag antar de vill att man ska kunna använda detta. Men det verkar ju rätt meningslöst om man inte kan få reda på hur långa brädorna är...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)