Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-05, 16:20   #1801
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Fördelar och nackdelar, det sitter ordentlgt, även när man gör fel tyvärr. Kapa och täck över.
Japp, satt som berget. Golvlisten är förstörd, men fick ut den i alla fall...Blir till att vara mer noggrann när jag borrar nästa gång!
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 10:24   #1802
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Japp, satt som berget. Golvlisten är förstörd, men fick ut den i alla fall...Blir till att vara mer noggrann när jag borrar nästa gång!
Jag skulle sätta upp persienner nu precis, och skruvade i skruv i fönsterbågen. Sovrummet gick bra, men i vardagsrummet så sprack fönstret....kanske inte skulle satt skruvarna i bågen...

Måste jag byta fönster nu? Kommer det spricka mer? Vad kostar sådant? Jag bor i hyresrätt men antar jag får bekosta felet själv om jag klantade mig? Ni ser vart jag försökt dra in skruven där, sprack ganska fort. Konstigt nog gick det ju fint i sovrummet...(om det inte kan spricka i efterhand där nu?)

Det är en liten spricka till man ser:




Senast redigerad av Akerhage den 2019-07-07 klockan 10:32.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 12:24   #1803
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag skulle sätta upp persienner nu precis, och skruvade i skruv i fönsterbågen. Sovrummet gick bra, men i vardagsrummet så sprack fönstret....kanske inte skulle satt skruvarna i bågen...

Måste jag byta fönster nu? Kommer det spricka mer? Vad kostar sådant? Jag bor i hyresrätt men antar jag får bekosta felet själv om jag klantade mig? Ni ser vart jag försökt dra in skruven där, sprack ganska fort. Konstigt nog gick det ju fint i sovrummet...(om det inte kan spricka i efterhand där nu?)

Det är en liten spricka till man ser:



Glaskassetten är förstörd och det är ju gasfyllt mellan glasen så man behöver byta ut kassetten. Det borde ha klarat sig där du borrade, men glas kan vara känsligt.
Skulle tro att kostnaden för att byta kassetten ligger på 3000-5000 kr. Kolla om det går att lösa med hemförsäkringen.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 12:27   #1804
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
Glaskassetten är förstörd och det är ju gasfyllt mellan glasen så man behöver byta ut kassetten. Det borde ha klarat sig där du borrade, men glas kan vara känsligt.

Skulle tro att kostnaden för att byta kassetten ligger på 3000-5000 kr. Kolla om det går att lösa med hemförsäkringen.
Jag har tyvärr bara Folksam Bas. Så ingen drulle där.
Kan jag klara mig utan att byta glas o leva med sprickan där? Eller kommer det bli värre och värre?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 12:53   #1805
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag har tyvärr bara Folksam Bas. Så ingen drulle där.
Kan jag klara mig utan att byta glas o leva med sprickan där? Eller kommer det bli värre och värre?
Om du inte öppnar eller rör glaset kan det klarar sig med lite tur. Eventuellt kan det bli kondens mellan glasen under vintern.
Det kan bli farligt om ett barn får för sig att banka på rutan och får glaset över sig kan tilläggas.
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 12:58   #1806
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Kan klara mig utan att öppna det. Dock har jag en balkongdörr bredvid så kanske ändå påverkar den rutan om jag öppnar o stänger balkongdörren. Kanske blir någon vibration dit också. Har iaf underrättat husvärden. Typiskt för bara bott här 1v nu. Hela huset är nybyggt med.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 07:28   #1807
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Fick en offert för att byta glaskasett nu, dom ville ha 10.000kr?!!?! Låter ju helt orimligt dyrt?




...Egentligen borde jag ju avstå från allt som har med renovering att göra då allt jag rör vid blir till skit. Men jag har precis köpt ett lounge-set till balkongen och hade gärna velat lägga lite trall på betonggolvet.

Köpte denna trall:

https://www.k-rauta.se/produkt/trall.../6438313260295

Tror det blir snyggast att lägga varannan/omlott va? Så att det blir ett rutmönster?
Varje ruta är 30x30cm och har jag räknat rätt så är det 150cm precis från yttersta kantlisten på bilden nedan tills att betongen tar slut i djupled. Om detta stämmer borde jag slippa kapa trallen djupled iaf. Denna list finns bara längs med husväggen. Jag antar jag börjar i yttersta hörnet (ej mot hosväggen) och bara kör? Sen vid listen vid dörren som går ut lite får jag isf bara kapa kanske 3-4 plattor där? (Detta syns på bilden precis vid den svarta "stolen", klicka på "visa bild" så blir den lite större).

Dock vid dörren går kantlisten ut ytterliggare lite, hur skall jag tänka där? Och hur kapar jag trallrutan? Behöver jag låna en cirkelsåg? Tar gärna emot tips så jag inte fuckar upp detta med nu. Då blir sambon vansinnig


Senast redigerad av Akerhage den 2019-07-10 klockan 07:32.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 10:28   #1808
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Jag har tyvärr bara Folksam Bas. Så ingen drulle där.
Kan jag klara mig utan att byta glas o leva med sprickan där? Eller kommer det bli värre och värre?
Teckna en högre försäkring och anmäl senare.

Ta ur skruven, måla över hålet så fint du kan och slipa och felamäl till fastighetsägaren.

Stå ditt kast för att du borrade i fönstret. Du kommer få ta det via fastighetsägare och dom kommer fakturera dig för all kostnad. Tror inte det landar på under 5k.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 11:12   #1809
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Teckna en högre försäkring och anmäl senare.

Ta ur skruven, måla över hålet så fint du kan och slipa och felamäl till fastighetsägaren.

Stå ditt kast för att du borrade i fönstret. Du kommer få ta det via fastighetsägare och dom kommer fakturera dig för all kostnad. Tror inte det landar på under 5k.
Tack, men saken är att hyresvärden redan vet om att jag gjort detta, och jag felanmälde till Folksam med. Jag kan ju byta bolag och anmäla senare iof. Då se till att skaffa drulle på den. (om drulle ens hjälper).

Kanske går att måla över skruvhålet utan att det syns att jag skruvat? Någon speciell färg jag behöver då?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 11:25   #1810
Baskagge
Registered User
 
Baskagges avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 427
10 000 kr låter lite i överkant. Min uppskattning ovan är i underkant. Det hamnat nog ändå mellan 5000-10 000 kr.

Småjobb drar iväg lite. Kassetten ska beställas, hämtas, framkörning med verktyg och sedan jobb på det och bortforsling av gammal kassett. Själva bytet tar en timme eller två.

Man kan göra det själv om man är lite händig. Man behöver en gummihammare, en vass kniv, något att bända bort aluminiumlisten med och en tub akrylfogmassa.

Vilket företag lämnade offerten?
__________________
Ju jävligare ju ljuvligare.

Skaffa dig en livstidsdom själv innan du uttalar dig! - Christer Pettersson

Senast redigerad av Baskagge den 2019-07-10 klockan 11:27.
Baskagge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 11:39   #1811
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Baskagge Visa inlägg
10 000 kr låter lite i överkant. Min uppskattning ovan är i underkant. Det hamnat nog ändå mellan 5000-10 000 kr.

Småjobb drar iväg lite. Kassetten ska beställas, hämtas, framkörning med verktyg och sedan jobb på det och bortforsling av gammal kassett. Själva bytet tar en timme eller två.

Man kan göra det själv om man är lite händig. Man behöver en gummihammare, en vass kniv, något att bända bort aluminiumlisten med och en tub akrylfogmassa.

Vilket företag lämnade offerten?
Som du säkert märkt är jag inte ett dugg händig

Detta var Ryds Glas, har försökt maila lite andra företag, men alla verkar ha semester nu.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-10, 22:17   #1812
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Som du säkert märkt är jag inte ett dugg händig

Detta var Ryds Glas, har försökt maila lite andra företag, men alla verkar ha semester nu.
haha älskar att din tråd hamnade på förstasidan av byggahus

__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 05:13   #1813
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Haha vad i helvete!!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 05:51   #1814
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Har fått väldigt bra tips på byggahus (en sida jag reggade mig på endast för att fråga detta)

Vill inte starta en tråd om trall där nu och hamna på förstasidan igen när allt går åt helvete, så ni får offra er här och hjälpa mig.

Kommer få hem trallen idag, uppskattar lite tips där för att få behålla husefriden där hemma

Tänker mig att jag måste ändå börja där bläcket till dörren sticker ut? Sen isf lägga en liten list bara kanske och lägga längs med husfasaden? (eller såga till de trallrutor som blir över). Eller vart hade ni börjat?






Senast redigerad av Akerhage den 2019-07-11 klockan 05:52.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 07:32   #1815
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Har fått väldigt bra tips på byggahus (en sida jag reggade mig på endast för att fråga detta)

Vill inte starta en tråd om trall där nu och hamna på förstasidan igen när allt går åt helvete, så ni får offra er här och hjälpa mig.

Kommer få hem trallen idag, uppskattar lite tips där för att få behålla husefriden där hemma

Tänker mig att jag måste ändå börja där bläcket till dörren sticker ut? Sen isf lägga en liten list bara kanske och lägga längs med husfasaden? (eller såga till de trallrutor som blir över). Eller vart hade ni börjat?
Vet du hur mycket du kommer att få kapa bort? Bra att veta om det går hyfsat jämnt upp eller måste kapas mycket.
Blir det så att det egentligen inte måste kapas mycket utan går hyfsat jämt upp så finns det ju också vissa fabrikat av balkongtrall som har en smal kantlist man kan snäppa dit och fylla upp med

Måtta först, eller ännu hellre lägg ut några rutor om du redan har handlat så får du en känsla för vad som blir enklast och snyggast. Snyggast blir det ju om man slipper börja klyva de små brädbitarna utan bara kan klippa bort hela rader.

Skillnaden vid dörren var ju inte jättestor så jag hade nog kört på en hel rad lagt tight mot dörrblecket och sedan bara låtit det vara lite glipa mot väggen, beroende på hur den går jämnt upp mot den andra långsidan då såklart.

Senast redigerad av Stuffer den 2019-07-11 klockan 07:33.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)