Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-03, 09:23   #1741
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Nä, går från höger till vänster. Rummet har dock 3 innerdörrar och 2 ytterdörrar. 2 av dessa har dörrfoder, och resterande har dörrsmygar.

Både dörrfoder och karm är rejält slitna, och jag skulle gärna byta dessa om jag kunde. Gissar att karmen är betydligt knivigare än fodret, och det som gör mig osäker är om jag klarar byta fodret.

Alternativet är att såga loss dörrfodret, för att bryta upp golvet är inte något alternativ.
Jag inser att "höger till vänster" är ju såklart relativt vilken sida av raden du står på. Jag tänker mig att man sitter på den olagda delen av golvet så att gå från höger till vänster blir då att börja med denna planka och sen jobba sig bort ifrån karmen. I så fall är det ju inga problem. Då klickar man bara ner plankan, knackar den i sidled in under fodret och börjar sen med nästa planka
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 09:43   #1742
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Få saker gör så stor skillnad som nymålade och fräscha foder och lister Kräket. Särskilt när du har lagt nytt golv eller t.ex. tapetserat om. Ju mer du "reparerar" något i ett rum, desto mer syns det trasiga och framhävs. Ett rum som är liksom "vardagsslitet" tänker man inte lika mycket på, men ett par fula foder eller en ful tröskel i ett nyrenoverat rum syns direkt.

Dörrkarmen kan du med fördel slipa av lite för hand, tvätta av och sedan måla. Foder kan du ta bort, lägga på pallbockar eller vad som och måla om ifall de inte är på tok för trasiga. Annars finns det nytt foder att köpa, antingen färdigmålade eller omålade i furu.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-03, 12:27   #1743
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Håller med till 100%. fula foder eller tak förstör mycket mer än man tror. Nu senast då jag la golv på övervåning och vind bytte vi ut alla lister och foder samtidigt. Skillnaden mot nedervåningen där vi bara snyggade till listerna är enorm. Min åsikt är att det är lika bra att byta ut dom istället för att måla om. Håller mycket bättre, går fortare och enda nackdelen är väl att det blir lite dyrare. Är man riktigt petig och i farten så är det likadant med lampknappar om dessa är lite äldre och börjat gulna vilket man inte alltid ser innan man bytt dom.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-04, 08:14   #1744
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Få saker gör så stor skillnad som nymålade och fräscha foder och lister Kräket. Särskilt när du har lagt nytt golv eller t.ex. tapetserat om. Ju mer du "reparerar" något i ett rum, desto mer syns det trasiga och framhävs. Ett rum som är liksom "vardagsslitet" tänker man inte lika mycket på, men ett par fula foder eller en ful tröskel i ett nyrenoverat rum syns direkt.

Dörrkarmen kan du med fördel slipa av lite för hand, tvätta av och sedan måla. Foder kan du ta bort, lägga på pallbockar eller vad som och måla om ifall de inte är på tok för trasiga. Annars finns det nytt foder att köpa, antingen färdigmålade eller omålade i furu.
Ja, jag kommer passa på att byta foder. De jag har är slitna och fula. Så jag kommer försöka lossa de som sitter och såga av dem, och lägga klart golvet. Sen får jag skaffa en gersåg vilket jag gissar kommer behövas både för dörrfoder och golvsocklar.
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 20:58   #1745
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
(Del 1)

Tänkte visa vad jag har pysslat med de senaste dagarna. Har ett radhus med en altan ut mot en gata som jag ville kapsla in lite bättre och få lite mer insynsskydd och göra säkrare för barnen mot gatan.

Lite före bilder är:


och mot andra sidan sett:


Jag började med att bygga ut trädäcket så det dels skulle bli lite större och den triangel som fanns där var redan rätt svår att komma åt att klippa med gräsklipparen och jag tyckte inte den fyllde någon större funktion.

Efter lagt på trallen:


Sedan grävde jag ur och gjut en betongklack för stöd för en liten stödmur åt den kommande häckrabatten.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-05, 20:59   #1746
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
(del 2)

Efter lagt två lager stenar och kantsten (som även håller på att läggas längst kortsidan på trädäcket) började jag fylla rabatten med jord. Monterade även spotlights i däcket.


Efter planteringen av häck och första efterbilden:


Och en efterbild åt andra hållet med.


Blev nöjd med bygget och önskar en bra sommar så häcken kan skjuta upp sig ordentligt.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 09:05   #1747
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Gott Tomas, tralljobb och liknande är riktigt skoj faktiskt när det är bra väder och man kan få pyssla ute.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 09:15   #1748
Snubben
är en liten legend.
 
Snubbens avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 125
Snyggt!
__________________
Mvh Snubben - Lyfta vikter + Löpning = #curl4lajf

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-06, 21:08   #1749
Tomas W
Nambla-SYD
 
Tomas Ws avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Gott Tomas, tralljobb och liknande är riktigt skoj faktiskt när det är bra väder och man kan få pyssla ute.
Åhh, tack. Du är lite av renoverings-idolen efter läst din blogg instängd i en lägenhet under flera år.

Citat:
Ursprungligen postat av Snubben Visa inlägg
Snyggt!
Tackar, jo blev väldigt nöjd. Kommer bli ännu bättre sedan när häcken har tagit sig lite och allt annat runt omkring blir klart.
Tomas W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 01:31   #1750
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Ni som är fullfjädrade renoveringsexperter. Jag tänkte måla en bänkskiva, en dörr och en byrå. Hade gärna snålat och köpt endast en burk färg till detta. Vad för färg är det man ska gå på isåfall?
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 07:42   #1751
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ni som är fullfjädrade renoveringsexperter. Jag tänkte måla en bänkskiva, en dörr och en byrå. Hade gärna snålat och köpt endast en burk färg till detta. Vad för färg är det man ska gå på isåfall?
Frågan är om det verkligen är snålast att bara köpa en burk. Är det en bänkskiva i ett kök?

Bänkskivan är ju troligtvis den som kommer att leva det tuffaste livet. Där behöver man en slitstark färg som inte repar eller flagnar när man jobbar på den.
Snålast är nog ändå att köpa en liten mängd slitstark färg till bänkskivan och en burk billig färg till övriga prylar.
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 07:48   #1752
perl
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 86
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Ni som är fullfjädrade renoveringsexperter. Jag tänkte måla en bänkskiva, en dörr och en byrå. Hade gärna snålat och köpt endast en burk färg till detta. Vad för färg är det man ska gå på isåfall?
Beror väl lite på vilket material det är på dessa men lackfärg borde fungera bra. Målade om furudörrarna hemma samt trätrappen och det har fungerat ok. Trappan får jag bättra på ibland dock men dörrarna klarar sig riktigt bra.
bänskivan är det nog bäst att kolla med någon riktigt erfaren, som gjort för att slitas och kanske inte så roligt att få färg med i maten.

Senast redigerad av perl den 2019-05-13 klockan 07:49.
perl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 10:52   #1753
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Frågan är om det verkligen är snålast att bara köpa en burk. Är det en bänkskiva i ett kök?

Bänkskivan är ju troligtvis den som kommer att leva det tuffaste livet. Där behöver man en slitstark färg som inte repar eller flagnar när man jobbar på den.
Snålast är nog ändå att köpa en liten mängd slitstark färg till bänkskivan och en burk billig färg till övriga prylar.
Citat:
Ursprungligen postat av perl Visa inlägg
Beror väl lite på vilket material det är på dessa men lackfärg borde fungera bra. Målade om furudörrarna hemma samt trätrappen och det har fungerat ok. Trappan får jag bättra på ibland dock men dörrarna klarar sig riktigt bra.
bänskivan är det nog bäst att kolla med någon riktigt erfaren, som gjort för att slitas och kanske inte så roligt att få färg med i maten.
Skulle varit tydligare, det är en köksbänkskiva - men jag använder den som skrivbord, så blir inte särskilt mycket slitage på den.

Från vänster till höger - bänkskiva, byrå, dörr. Dörren ser extrem rough ut men är ganska smooth, kameran pallade inte trycket verkar det som hehe.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 13:03   #1754
Kabuto
man vänjer sig
 
Kabutos avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Skellefteå
Inlägg: 478
Du bör väl köpa en snickerigrund och en finish, bör funka till allt. Slipa och tvätta ytorna.

Senast redigerad av Kabuto den 2019-05-13 klockan 13:05.
Kabuto är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 13:19   #1755
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 788
Citat:
Ursprungligen postat av Kabuto Visa inlägg
Du bör väl köpa en snickerigrund och en finish, bör funka till allt. Slipa och tvätta ytorna.
Wunderbar! Här ska målas!
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)