Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-21, 18:11   #17821
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Testa att byta DNS, t ex till Google, 8.8.8.8 och 8.8.4.4
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 18:43   #17822
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Testa att byta DNS, t ex till Google, 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Fortfarande lika segt i alla webbläsare.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:29   #17823
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Fortfarande lika segt i alla webbläsare.
Skumt, bytte du även från ethernet till wi-fi? Eller från 2,4 Ghz till 5Ghz wifi-bandet etc? Utgår från att du redan kör Ublock Origin(?) i webblsaren, inte för att det borde spela någon roll för den plötsliga internet försämrings upplevelsen.

Ändrade du DNS inställningar i routern eller på datorns nätverkskorts inställningar? Testa ändra på datorn om du inte redan har gjort det. 1.1.1.1 ///1.0.0.1 DNS. Du kan även testa ställa in IP-adressen manuellt till något lokalt kompatibelt på datorn istället för att låta routern görat. Also; Det kanske finns en IP-adress konflikt med stadsnätets utrustning? Dem kanske kör 192.168.0.1 & så även din routers lokala nätverk eller dylikt idk. Testa att köra t.ex 192.168.1.1 på routern osv. Har du ping spikes/packet loss om du pingar sunet i kommandotolken? Ping ping.sunet.se
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-06-21 klockan 19:31.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:53   #17824
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Fortfarande lika segt i alla webbläsare.
Det kan ju även ha varit ett rent sammanträffande med att din dumburk tankade ned en Windows Update? Btw, har du sett till att Windows inte får utnyttja din dumburk för att torrent-Upploada Windows Updates till andra människors dumburkar på internet? Det kanske magiskt påverkade ditt upplevda surfande mer efter att du fick bättre uppload-speed! Lulz:


Skaffat ny router? Uppdatera firmwaren bara för att, om du inte redan gjort det.
Om du har Asus-utrustning kan du alltid byta firmware till https://www.asuswrt-merlin.net/ - Alla vet att trollkarlar gör det bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-06-21 klockan 19:54.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 19:55   #17825
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Prövat flusha DNS?

https://support.pearson.com/getsuppo...tion-Flush-DNS

Pröva DNS 1.1.1.1 också.

Senast redigerad av PureWhey den 2020-06-21 klockan 19:57.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-21, 20:27   #17826
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Verkar funka nu, tack folket!
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 12:23   #17827
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Jag har ett lite märkligt problem sedan 2 dagar tillbaks. Kört min LG 34GK950F med displayportskabel sedan innan på DP version 1.4 i någon månad helt utan problem. Nu för 2 dagar sedan fick jag ingen källa på DP-kabeln, HDMI funkade bra. Bytte jag till DP version 1.2 fick jag genast bild igen och 3440x1440 @ 144hz funkade precis som det borde, kunde dock inte välja RGB 4:4:4 utan var fast på 4:2:2 (tror jag det var?), detta gav konstiga färger/regnbågsfärger på text, höll på att bli riktigt tokig. Bytte då DP-sladd och DP 1.4 funkar med en gång, kan också välja 4:4:4 som återställde texten, allt frid och fröjd - jag antog DP-kabeln av någon anledning... gick sönder? Sjukt orimligt men...

Nu idag får jag på precis samma sätt ingen bild med den nya DP-kabeln på DP 1.4, men det funkar på 1.2. Känns ju orimligt att två kablar skulle vara samma fel på. Har också svårt att felsöka GFXet (1080 Ti) då allt i övrigt funkar precis som det skall.
Byter jag tillbaks till DP1.4 igen blir det ingen bild med samma DP-kabel.

Mina DP-kablar är inte splitternya, men det verkar ju konstigt att samma kabel funkat perfekt i ~1månads tid och sen abrupt slutar DP 1.4 ge bild? Vill nästan skylla på ngn windowsuppdatering, men inte funnit något vettigt där heller. :/
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 13:14   #17828
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Jag har ett lite märkligt problem sedan 2 dagar tillbaks. Kört min LG 34GK950F med displayportskabel sedan innan på DP version 1.4 i någon månad helt utan problem. Nu för 2 dagar sedan fick jag ingen källa på DP-kabeln, HDMI funkade bra. Bytte jag till DP version 1.2 fick jag genast bild igen och 3440x1440 @ 144hz funkade precis som det borde, kunde dock inte välja RGB 4:4:4 utan var fast på 4:2:2 (tror jag det var?), detta gav konstiga färger/regnbågsfärger på text, höll på att bli riktigt tokig. Bytte då DP-sladd och DP 1.4 funkar med en gång, kan också välja 4:4:4 som återställde texten, allt frid och fröjd - jag antog DP-kabeln av någon anledning... gick sönder? Sjukt orimligt men...

Nu idag får jag på precis samma sätt ingen bild med den nya DP-kabeln på DP 1.4, men det funkar på 1.2. Känns ju orimligt att två kablar skulle vara samma fel på. Har också svårt att felsöka GFXet (1080 Ti) då allt i övrigt funkar precis som det skall.
Byter jag tillbaks till DP1.4 igen blir det ingen bild med samma DP-kabel.

Mina DP-kablar är inte splitternya, men det verkar ju konstigt att samma kabel funkat perfekt i ~1månads tid och sen abrupt slutar DP 1.4 ge bild? Vill nästan skylla på ngn windowsuppdatering, men inte funnit något vettigt där heller. :/
Skulle tippa att grafikkortet börjar tröttna. Ingen blixt/åska som varit senaste tiden och kanske stekt något?

Jag hade t.ex. en gammal projektor som fick sitt DHCP-chip grillat, så HDMI inte funka eftersom DHCP:en inte kunde godkänna källan.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 13:59   #17829
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander Visa inlägg
Skulle tippa att grafikkortet börjar tröttna. Ingen blixt/åska som varit senaste tiden och kanske stekt något?

Jag hade t.ex. en gammal projektor som fick sitt DHCP-chip grillat, så HDMI inte funka eftersom DHCP:en inte kunde godkänna källan.
Då borde det ju dock inte funka öht kan man tycka? Att det funkar perfekt i några dagar sedan dör känns så långsökt, speciellt eftersom DP 1.2 och under funkar men inte just 1.4?
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 14:15   #17830
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Då borde det ju dock inte funka öht kan man tycka? Att det funkar perfekt i några dagar sedan dör känns så långsökt, speciellt eftersom DP 1.2 och under funkar men inte just 1.4?
1.4 är ju svårare än 1.2, vilket gör att om just grafikkortet eller chippet i din skärm börjar bli dåligt så klarar den inte. Dvs. 1.2 kräver inte lika höga frekvenser, etc...

Men det är ju svårt att avgöra vad felet är om man inte har flera saker att utesluta som en till 1.4 sändare (grafikkort) och en till mottagare (skärm). Jag tror ju som du att inte ska två kablar plötsligt sluta fungera.

Sen även om det är grafikkortet som strular så kan ju strulet där uppstå för att moderkortet har något fel, eller strömförsörjningen är fel, osv...

Jag själv har bara haft ett grafikkort av ca 10st olika jag haft under mitt liv bara dö efter ca 3 år. Så det händer men inte jättevanligt.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 16:53   #17831
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Det var tydligen ett känt fel på skärmen då och då vilket avhjälptes genom att ta ur och stoppa i strömsladden igen. FML. Skönt dock men.
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-22, 17:03   #17832
High1ander
Mycket Irriterande
 
High1anders avatar
 
Reg.datum: May 2004
Ort: Mitt privata universum, och du är inte inbjuden
Inlägg: 2 637
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Det var tydligen ett känt fel på skärmen då och då vilket avhjälptes genom att ta ur och stoppa i strömsladden igen. FML. Skönt dock men.
Skönt! Ja, alltid bra att rycka kablar på all ström för diverse system. På jobbet så har vi massor med video-konverters, och vissa märken kräver 5-10 sek fysisk brytning av ström/urdragning av kablar för att de ska kunna ta emot ny upplösning, etc... Det är jävligt drygt när man t.ex. stänger av en dator och när den startar upp så har den en simpel SD-upplösning när den är i bios som då låser upplösningen och den blir svart när datorn väl når windows och får rätt HD-upplösning. Vissa märken har felen hela tiden, och några andra märken är just random.
__________________
There can be only ONE...
Citat:
Ursprungligen postat av Tricklev Visa inlägg
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:17   #17833
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Har problem med uppkopplingen

Fick fiber installerat för ett tag sen och sen dess dör min internetuppkoppling när jag försöker spela CoD. Problemet uppstår enbart när jag spelar och det håller bara i sig i 10-15 sekunder vilket är tillräckligt länge för att jag ska bli utslängd från servern. Drivrutinerna till nätverkskortet är uppdaterade och jag sitter ansluten med kabel direkt till fiberomvandlaren. En tekniker var här och hittade inga fel men bytte ändå omvandlaren samt kontrollerade nätverkskablarna.

Tips?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:26   #17834
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
Hundratals eller tusentals har samma problem på Reddit och har haft det sedan spelet lanserades. Finns teorier om att spelets netcode får vissa ISP:er att tolka trafiken som en DDOS-attack. Jag tror ingen har kommit på en lösning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-06, 13:28   #17835
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Har problem med uppkopplingen

Fick fiber installerat för ett tag sen och sen dess dör min internetuppkoppling när jag försöker spela CoD. Problemet uppstår enbart när jag spelar och det håller bara i sig i 10-15 sekunder vilket är tillräckligt länge för att jag ska bli utslängd från servern. Drivrutinerna till nätverkskortet är uppdaterade och jag sitter ansluten med kabel direkt till fiberomvandlaren. En tekniker var här och hittade inga fel men bytte ändå omvandlaren samt kontrollerade nätverkskablarna.

Tips?
Har du testat att köra valfri router innan din dumburk/mellan dig & fiberomvandlaren, för skojs skull?

Testat ändra på något DNS mässigt/stänga av Windows uppdate torrent botnet inställningen som jag föreslog i mina 2 inlägg här ovan, bara för att?

Annars är det väl tradionell felsökning som gäller:
Får du samma cod problem om du kopplar in dumburken i grannens/mammas router istället? Får grannes/mammas dumburk samma cod problem om den kopplas in i ditt internet/fiberomvandlare? Kvarstår problemet om du byter till ett dedikerad Intel nätverkskort som du stoppar in i en pci-e slot? Kvarstår problemet om du nedgraderar till en tidigare Windows version/uppdaterar till en nyare? Kan du tänka dig att spela ett bra spel istället för cod & försvinner isf problemet så har en win/win-situation t.o.m. uppstått?

Återkom gärna med vilket utav ovan felsöknings/åtgärds-förslagen som löste icke problemet i fråga!

Mvh r3mpuh

EDIT@
King Grub fuskade & Google visst möjligtvis fram orsak/verkan lösning på "ditt problem" åt dig, smh.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.

Senast redigerad av r3mpuh den 2020-07-06 klockan 13:32.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:39.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)