Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-09, 14:52   #1
kaveman12
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 1
Arrow Öka muskelmassa och Löpträna

Hallå där!

Är det någon där ute som tränar på gym för att öka i muskelmassa men samtidigt vill bli snabbare på 10 000m & Halvmarathon? Fallet är nämligen så för mig. Jag tränar på gym tre dagar i veckan samt löptränar tre dagar i veckan och vilar en dag. Jag vill öka i muskelmassa och samtidigt bli en snabbare löpare. Det går många diskussioner om att löpträning skulle hämna styrketräningen. Min teori är att om du äter tillräckligt med kcal, kolhydrater &protein är det ingen fara (dvs att man ligger på kaloriöverskott). Jag kör ett långpass i veckan och det är detta passet jag är mest orolig för då det bränner ohyggligt mycket kcal. Men om jag äter lika mycket kcal och kolhydrater innan passet som jag förbränner under passet tar väl kroppen av detta i första hand istället för att bryta ner musklerna som energi? Det bör nämnas att jag inte har särskilt mycket underhudsfett.

Tack på förhand!
kaveman12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 15:00   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Löpträning förstör litegrann för styrketräningen, men inte så mycket. Det finns flera på forumet som löper och styrketränar hårt. Här är journalen till en av dem, här är en annan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 15:22   #3
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Beror väl på vad du siktar på, järnman? Knappast, men på motionsnivå så varför inte.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 15:22   #4
mattilainen
Registered User
 
mattilainens avatar
 
Reg.datum: May 2007
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 473
Lägg inte löpträning direkt inpå styrketräning, vilket du inte verkar göra. Att din teori inte stämmer överens med fakta ger ju inte speciellt mycket. Allt beror på vad man vill bli bäst på. Vill du bli störst och starkast, löpträna inte. Vill du inte detta, löpträna på och nöj dig med att vara stark och ha bra kondition. Svårt att bli bäst i båda.
__________________
Knäböj: 160 kg
Bänkpress: 127.5 kg
Marklyft: 195
Journal - Gym och Brasiliansk Ju-Jutsu
mattilainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-09, 17:08   #5
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
Kruxet som jag upplevt är att jag inte hinner återhämta mig om jag kör hårt både med gym och löpning.

På motionsnivå är det dock suverän träning om man vill vara allround.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 02:27   #6
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Löpträning förstör litegrann för styrketräningen, men inte så mycket. Det finns flera på forumet som löper och styrketränar hårt. Här är journalen till en av dem, här är en annan.
Beror på. Själv har jag aldrig lyckats kombinera löpträning med nån tyngre styrketräning. Kanske har jag aldrig lyckats testa exakt det bästa upplägget, eller så är det idividuellt hur man svarar på träningen.

Helt klart är i alla fall att ifall man har ambitioner att verkligen optimera sin löpträning och bli riktigt bra på 10k eller längre så sätter styrketräning flera dagar i veckan rätt ordentliga käppar i hjulen. För att optimera sin löpning måste man maximera träningsmängden (minst 5 pass i veckan), men det kan man inte göra om man också gör en massa styrketräning (eftersom återhämtningen är det begränsande). Lätt hänt att de lugna distanspassen som är basen i löpträningen blir att kännas som väldigt kämpiga då man springer med cementben eftersom man mosat låren med 5x8 i knäböj dagen innan. Dessa pass bör kännas enkla och behagliga så man är fräsch i benen till kvalitetspassen.

Så ju högre nivå man befinner sig på ju svårare blir det nog att kombinera, och man blir tvungen att hålla den ena av träningsformerna (eller bägge) på mer av en underhållsnivå snarare än att man kan utvecklas bra på bägge. Överkroppsstyrketräning påverkar inte benen (duh!) och går mycket bättre att kombinera med löpning än benträning.

Sen är det ju också så att "onödig" muskelmassa såklart gör att man inte kan prestera så bra som möjligt i de lopp man tänkt prestera bra eftersom man måste släpa runt en tyngre kropp. Det finns ju en anledning till att eliten i långdistans är magra som stickor.

Med detta sagt finns det ju flera som lyckas kombinera det rätt bra.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 22:14   #7
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Jag har ju svårt att se att tre pass löpning skulle ha någon sorts stor negativ påverkan på din styrketräning.

Jag hade platåat när jag började löpa för två år sedan så jag har svårt att ge ett subjektivt svar på hur muskeltillväxt(aldrig mätt) eller styrka påverkas. Även om jag inte hade löpt så hade jag liksom kanske inte slagit pb i någon övning. Jag har dock lyckats hålla styrkan hyfsat intakt och tror mig inte ha tappat muskler. Det är snarare intresse och glöd som har hindrat mig från ännu större framsteg i styrketräningen än den faktiska löpningen.

För mig blir det rätt naturligt att främst försöka underhålla när man springer som mest(50K/vecka och däröver) under våren/sommaren och försöka gå framåt när det blir mindre volymer på vintern. Jag väger dessutom mindre på sommaren vilket gynnar löpningen och tvärtom på vintern.

Kör på bara, tycker du bägge är kul så är det ju en no-brainer. Jag uppskattar styrketräningen mer sedan jag började att löpa. Innan blev det för monotont.

Och skit i vad som är optimalt, det går bra att springa dagen efter knäböj etc. Bara man har alla variabler i huvudet när man utvärderar passet. Kör man hårt så löser sig det mesta.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-10, 22:50   #8
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 355
Jag tipsar om den här tråden;

https://www.jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=51819
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)