Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-02, 10:32   #1
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Gå "bakåt" som erfaren med Starting Strength.

Hallå!

Tränar för tillfället sex dagar i veckan med PPL men funderar på att gå över till Starting Strength. Detta då jag vill fokusera mindre på fysik och mer på styrka.
Övergången skulle leda till en volymminskning på ca 50%.
Har tränat till och från under flera års tid, men började köra fokusera mer på basövningarna samt logga mina pass för ca fyra månader sedan.

Finns det några "nybörjargains" att hämta från SS eller är det bättre att fortsätta köra PPL med något större fokus på progressiva ökningar i basövningarna?

Håller på att finslipa tekniken i marklyften och bör dra igång med dessa under nästa vecka. Har dock kört rack pulls under någon vecka så jag inkluderar dessa i mina stats för att ge något hum om mitt utgångsläge.

Ålder 25
Längd 174
Vikt 70

Rack pull 160kg
Benböj 110kg
Bänkpress 95kg


Ställ gärna frågor ifall något var otydligt.
Uppskattar all input!
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 13:21   #2
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Starting strength är ett nybörjarprogram och nog inte ett särskilt bra sådant ens.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 13:27   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag är inte heller något fan av Starting Strength och StrongLifts (jag nämner dem ihop för de är så lika). För låg volym, för få assistansövningar, man börjar på för låg vikt, och man höjer vikten för fort. När jag läser kommentarerna från folk som höjer dessa program till skyarna brukar de påtala hur fantastiskt det är att programmen innehåller progression. Som om inte varenda gym-junkie med hemsnickrat schema redan körde med progression - känner man att man klarar vikt X med Y repetitioner så höjer man X eller Y tills nästa gång. Annars är man ju dum i huvudet.

Med det sagt så tror jag inte det är helt tokigt att köra med lite SS eller SL några månader emellanåt för att röra om i grytan lite.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade

Senast redigerad av Diomedea exulans den 2019-02-02 klockan 13:28.
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 13:37   #4
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Starting strength är ett nybörjarprogram och nog inte ett särskilt bra sådant ens.
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag är inte heller något fan av Starting Strength och StrongLifts (jag nämner dem ihop för de är så lika). För låg volym, för få assistansövningar, man börjar på för låg vikt, och man höjer vikten för fort. När jag läser kommentarerna från folk som höjer dessa program till skyarna brukar de påtala hur fantastiskt det är att programmen innehåller progression. Som om inte varenda gym-junkie med hemsnickrat schema redan körde med progression - känner man att man klarar vikt X med Y repetitioner så höjer man X eller Y tills nästa gång. Annars är man ju dum i huvudet.

Med det sagt så tror jag inte det är helt tokigt att köra med lite SS eller SL några månader emellanåt för att röra om i grytan lite.

Kanske är bäst att fortsätta som jag kör nu då.
Push1 fokus på bänkpress
Push2 fokus på militärpress

Pull1 fokus på rack pull/ marklyft
Pull2 fokus på pull ups

Legs1 tunga böj
Legs2 lättare böj

Eftersom progressiv överbelastning verkar vara kontentan av SS borde det rimligtvis funka med även detta upplägg.
Eventuellt varva detta med ett par veckors fokus på mindre volym och mer basövningar, som du rekommenderade Diomedea exulans.
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 13:40   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Kanske är bäst att fortsätta som jag kör nu då.
Push1 fokus på bänkpress
Push2 fokus på militärpress

Pull1 fokus på rack pull/ marklyft
Pull2 fokus på pull ups

Legs1 tunga böj
Legs2 lättare böj

Eftersom progressiv överbelastning verkar vara kontentan av SS borde det rimligtvis funka med även detta upplägg.
Eventuellt varva detta med ett par veckors fokus på mindre volym och mer basövningar, som du rekommenderade Diomedea exulans.
Blir nog bra.

Progression kan man ju köra mycket mindre extremt än de gör i SS. Istället för att höja 2,5 kg i alla fem set kanske man kan höja 2,5 kg i ett av seten. Eller kanske öka en repetition i ett av seten. Osv.

Jag tror rentav det är det bästa. Då kör man inte fast lika fort.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 13:43   #6
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Blir nog bra.

Progression kan man ju köra mycket mindre extremt än de gör i SS. Istället för att höja 2,5 kg i alla fem set kanske man kan höja 2,5 kg i ett av seten. Eller kanske öka en repetition i ett av seten. Osv.

Jag tror rentav det är det bästa. Då kör man inte fast lika fort.
Håller med. Känns som att en del skador är att vänta när man vänjer sig vid dessa viktökningar.
Då hinner kroppen och nervsystemet med också tänker jag

Jag tackar hjärtligt för hjälpen!
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 13:45   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Håller med. Känns som att en del skador är att vänta när man vänjer sig vid dessa viktökningar.
Då hinner kroppen och nervsystemet med också tänker jag

Jag tackar hjärtligt för hjälpen!
Precis!

Lugna puckar!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 18:57   #8
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Personligen gillar jag starting strength, det gav bra resultat förra året och jag tror det kommer att fortsätta ge resultat i ungefär 8 månader till för mig.

Och så länge du får resultat av ditt program så är det ju bara fortsätta på det. Klarar kroppen 6 dagar i veckan så är det ju bara tutta och köra.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-02, 19:38   #9
nomennescio
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 47
Sheiko program annars?

Eller nsuns på reddit
Programmet ligger till höger, linjär progression vilket du vill ha. 6 dagars program finns (och andra varianter). Körde reps/set från 6 dagar programmet men inte alla övningar, verkar bra ändå.
nomennescio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 14:01   #10
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av nomennescio Visa inlägg
Sheiko program annars?

Eller nsuns på reddit
Programmet ligger till höger, linjär progression vilket du vill ha. 6 dagars program finns (och andra varianter). Körde reps/set från 6 dagar programmet men inte alla övningar, verkar bra ändå.

Aa, har börjat kika lite på Sheiko och Madcow. Får se vad det blir.
Ska kolla in den där också, tack för tipset!
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 14:07   #11
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Personligen gillar jag starting strength, det gav bra resultat förra året och jag tror det kommer att fortsätta ge resultat i ungefär 8 månader till för mig.

Och så länge du får resultat av ditt program så är det ju bara fortsätta på det. Klarar kroppen 6 dagar i veckan så är det ju bara tutta och köra.
Kul att höra!
Ja, jag känner mig lite sliten så jag funderar på att dra ned antalet träningsdagar även fast jag inte vill.. Känns då som ett bra tillfälle att testa något nytt
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 14:55   #12
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Vkolla Visa inlägg
Kul att höra!
Ja, jag känner mig lite sliten så jag funderar på att dra ned antalet träningsdagar även fast jag inte vill.. Känns då som ett bra tillfälle att testa något nytt
Det är ju faktiskt ett väldigt bra argument.
Testa 2-3 månader och se hur det känns.
Funkar det inte får du se det som en de-load period och sen återgå till det vanliga.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-03, 16:45   #13
Vkolla
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Det är ju faktiskt ett väldigt bra argument.
Testa 2-3 månader och se hur det känns.
Funkar det inte får du se det som en de-load period och sen återgå till det vanliga.
Tack du!
Precis. Har ändå legat på ett tag nu så kroppen behöver nog ett par extra vilodagar.
Dock ska armarna fan inte få vila då de släpar efter.

Kanske blir ett upplägg med två över- och underkroppspass i veckan med en dag för armarna
Vkolla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 14:04   #14
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av oldman Visa inlägg
Personligen gillar jag starting strength, det gav bra resultat förra året och jag tror det kommer att fortsätta ge resultat i ungefär 8 månader till för mig.
Jag förstår inte riktigt hur? Att en sådan aggressiv linjär progression skulle hålla i 8 månader kan bara ske om man får helt sinnessjuka resultat.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-04, 18:35   #15
oldman
Registered User
 
oldmans avatar
 
Reg.datum: Apr 2018
Inlägg: 232
Citat:
Ursprungligen postat av Jeneric Visa inlägg
Jag förstår inte riktigt hur? Att en sådan aggressiv linjär progression skulle hålla i 8 månader kan bara ske om man får helt sinnessjuka resultat.
Jag har räknat in skador, sjukdom och allmänt motgång i mitt schema. Så progressionen kommer inte att vara så linjär och optimal som internet kanske skulle vilja. Man får vara lite mer flexibel i verkligheten, men det är i princip samma program. Samma tänk i alla fall.
oldman är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)