Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-23, 23:00   #5926
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Verkligt data ifrån Israel visar tydligen att effektiviteten efter första dosen är 33%. Detta i gruppen invånare över 60 år - 200'000 personer i respektive grupp (vaccinerad/ovaccinerad):
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 06:54   #5927
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Att Israel får sina leveranser i tid medan andra länder får vänta?
Ja, jag fann det lite konspiratoriskt. Men läste din svd-länk och får nog backa lite där
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 08:11   #5928
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Den som är först ute och skriver kontrakt och betalar bra får bra tillgång? Konstigt koncept det där.

Men i alla fall, covid-19 anses vara stoppad vid 60-75% immunitet. Vilket är ganska lågt ändå.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 09:30   #5929
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Snart inresefördbud ifrån Norge som det verkar

https://www.svt.se/nyheter/snabbkoll...orgeresernarer

"Folkhälsomyndigheten uppmanar alla som reser från Norge till Sverige att testa sig för covid-19, samt att stanna hemma i minst sju dagar.

Inom kort kommer regeringen att införa inreseförbud från Norge, uppger Mikael Damberg (S), inrikesminister för TT."
Bra att de ger förvarning så att man hinner klämma in en sista resa.
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 09:44   #5930
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Ja, jag fann det lite konspiratoriskt. Men läste din svd-länk och får nog backa lite där
Du är programmerad till att ta avstånd från allt som ens kan misstas för konspiration. Då blir man som en liberal som skall förklara gruppdynamik.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 09:44   #5931
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Den som är först ute och skriver kontrakt och betalar bra får bra tillgång? Konstigt koncept det där.

Men i alla fall, covid-19 anses vara stoppad vid 60-75% immunitet. Vilket är ganska lågt ändå.
De var sent ute, efter EU och Canada. Dock betalar de tydligen bra för att få gå före. Vi får iaf hoppas att det endast rör sig om hederligt pengadriv...
https://www.timesofisrael.com/pfizer...h-lighting/amp


För övrigt verkar gymmen i kommunala lokaler ha öppnat igen. Så tydligen gäller inte regeringens påbud från i julas längre.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 09:45   #5932
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Den som är först ute och skriver kontrakt och betalar bra får bra tillgång? Konstigt koncept det där.

Men i alla fall, covid-19 anses vara stoppad vid 60-75% immunitet. Vilket är ganska lågt ändå.
"Spekuleras i" med tanke på att vi redan i maj skulle ha uppnått flock immunitet.
https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-d...mai-1.14984679
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 10:32   #5933
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger Visa inlägg
"Spekuleras i" med tanke på att vi redan i maj skulle ha uppnått flock immunitet.
https://www.nrk.no/urix/tegnell_-_-d...mai-1.14984679
Kan alltid glädjas åt att media nu upptäckte det som vi upptäckte och diskuterade här i maj. Ett halvår eftersläpning.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 14:08   #5934
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Kul o se att dom faktiskt agerade med tanke på AZ, trodde dom bara skulle låta det rulla på som vanligt:

Citat:
Vaccinsamordnare Rickard Bergström säger till TV4 att de beställer fler vaccindoser från Moderna efter beskedet om att AstraZeneca inte kommer att kunna leverera alla doser som beställts.

– Vi har fördubblat kontraktet med Moderna, vi helgarderar och satsar stort och köper så mycket vi kan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-24, 15:44   #5935
Melker2
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2018
Inlägg: 509
För mig är det inte förvånande att det inte kom någon smittvåg efter fjällresorna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/b...n-ha-upptackts

Vi var i Lindvallen, Sälen och hade med oss all mat hemifrån, grillade ute på lunchen och åt övrigt i stugan. Liftkort köps online, inga liftköer, inget liftåkande med andra och Vi behövde inte gå in någonstans. Tyckte det såg ut som alla tänkte lika, bara friskluft gällde så risken hade nog varit större hemma för då hade vi säkert handlat mat ett par ggr till under veckan.
Melker2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 09:12   #5936
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
En iakttagelse i dagarna.

I området där jag bor har folket senaste året darrat av rädsla, barnen har inte fått leka efter skolan, aktiviteter har ställts in och allt därtill och hela området har liknat IVA.

Sedan kom snön och samma föräldrar kryllade vid isrinken, överfullt med snoriga skridskoåkande barn och föräldrar på isen, dag in och dag ut.

Men vi är ju utomhus? Nu är jag inte den som bryr mig nämnvärt över covid men tycker det säger en del om det kloka folket och hur de resonerar. Samma föräldrar som skrikit sig hesa i ett år om köpcentrum och att folket köat i kassan på Ica.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-25 klockan 09:15.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 10:02   #5937
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Folk är jätteduktiga på att hålla avstånd på Ica där jag bor. Allt är lugnt och städat med rejäla avstånd.
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 11:46   #5938
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Folk är jätteduktiga på att hålla avstånd på Ica där jag bor. Allt är lugnt och städat med rejäla avstånd.
På Ica är det ordning här med. Men de Guds änglar som sköter sig och frontar med det där jag bor är istället helt odugliga på andra områden. Likt att de bara kan följa de restiktioner någon annan har berättat för de gäller. De kan inte se den stora bilden över huvudtaget eller använda sitt förnuft ens ett uns.

Likt på mitt arbete. Personalen håller avstånd sinsemellan på avdelningarna, använder munskydd, visir osv. Sedan går de på rast och sätter sig famn i famn med en cigg och skrattar varandra i ansiktet eller lunch då alla samlas på ett alldeles för trångt utrymme utan minsta skyddsåtgärder. När rasten är över är det åter igen avstånd och regler som gäller. Gäller i stort sett varenda en jag iakttagit.

Det är likt att deras tankeförmåga är ett tomt papper och endast det någon annan skrivit dit existerar, resten är bara vitt och tomt.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 11:57   #5939
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Bara se till hur det ser ut på US där jag bor. Provtagningen för covid har de placerat vid sidan av en entré till US. Parkeringen på andra sidan entren. Bredvid provtagningen ligger busshållplatsen. Då personalen får betala en rätt saftig summa för parkering åker många buss.

De som ska testa sig får ju inte åka kollektivt så de tvingas åka privat. Så då ska de parkera på ena sidan US, gå förbi entrén till US, samt passera förbi busshållplatsen full med folk på en smal trottoar hostande och dana. Därefter när de testats och snabbt blivit utsparkade från provtagningen och snor och tårar sprutar ska de hostande igen passera förbi folket på hållplatsen, förbi alla som passerar in och ut från US. Där ska de checka ut bilen via betalautomat som är belägna flera stycken i gemensamt plastbås. Många gånger är det även sådan kö till provtagningen att de som ska passera på trottoaren krockar med de som står i kö. Till det kommer även färdtjänstbussarna som parkerar utanför ingången med äldre i riskgruppen vilka även de måste passeras. Idiotin tar så att säga aldrig slut...

Logiskt inte sant. Genier som planerat alltsammans. Enklast hade man löst det genom att placera provtagningen på andra sidan parkeringen bort från US, 20 reserverade parkeringar utan betalning. Hur enkelt som helst att lösa men inte ens det klarar de av de styrande på ett stort sjukhus. Likaväl som de som får panik i kön på Ica en kvart senare kan åka runt som myror på en hockeyrink och flåsa varandra i ansiktet.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-25 klockan 12:03.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 12:10   #5940
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)