Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum
Visa resultat för omröstning: Kommer du vaccinera dig?
Ja 11 23.40%
Nej 27 57.45%
Vet ej 9 19.15%
Antal röster: 47. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-25, 09:24   #256
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
och vi skyddar de som inte kan vaccinera sig.
Fast man vet väll ännu inte om vaccinet hjälper mot själva smittspridningen? Bara att det ger ett gott skydd mot allvarlig infektion?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 09:56   #257
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Kev88 Visa inlägg
Fast man vet väll ännu inte om vaccinet hjälper mot själva smittspridningen? Bara att det ger ett gott skydd mot allvarlig infektion?
Astra såg en minskning på 50%, Moderna en minskning på 2/3 men med ganska lite data.

Som jag förstått det är det rimligt med en minskad smittspridning- Frågan är bara hur stor den är.

Än har ingen av de stora gått ut och sagt något. Har för mig att både Pfizer och Moderna avvaktar någon månad till innan de går ut med det.

Jag har inte länkarna tillgängliga på rak arm dock.

En snabb googling: https://www.bmj.com/content/371/bmj.m4777
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"

Senast redigerad av Dreas den 2021-01-25 klockan 09:59.
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 09:59   #258
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
UK varianten sprider sig inte bara bättre, den är dödligare också. Sydafrikanska och brasilianska varianterna är mindre benägna att hindras av såväl vaccination som naturliga antikroppar. Det här går ju bra...
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 10:11   #259
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
UK varianten sprider sig inte bara bättre, den är dödligare också. Sydafrikanska och brasilianska varianterna är mindre benägna att hindras av såväl vaccination som naturliga antikroppar. Det här går ju bra...
Mindre överdödlighet i UK nu än i tidig vår enligt denna sida
https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps/

Om du kollar tex 2017, 2018 år har det normalt funnits en peak i "överdödlighet" i januari/feb i UK.

Tänk på att influensa "försvunnit" på de flesta ställen, men den sam-existerar troligtvis med covid, det leder till att många dödsfall med influensa säkert klassas som covid relaterade dödsfall..
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 10:17   #260
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 336
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Tänk på att influensa "försvunnit" på de flesta ställen, men den sam-existerar troligtvis med covid, det leder till att många dödsfall med influensa säkert klassas som covid relaterade dödsfall..
Folkhälsomyndigheten har knappt hittat några fall av den vanliga influensan i sin vanliga sentinelövervakning. Så det verkar ju som att vår sociala distansering och våra reserestriktioner har satt stopp för den iallafall. Samma sak med vinterkräksjukan.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 10:43   #261
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
UK varianten sprider sig inte bara bättre, den är dödligare också. Sydafrikanska och brasilianska varianterna är mindre benägna att hindras av såväl vaccination som naturliga antikroppar. Det här går ju bra...

Var kan man läsa om brazze-varianten?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 10:46   #262
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Jag skumläser tråden och får uppfattningen att det finns fler än ett vaccin. Kan man ta dem allihop, eller har man liksom bränt sina chanser efter att man tagit ett?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 10:59   #263
Nattljus
Ljuset i mörkret
 
Nattljuss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Vintergatan, nånstans..
Inlägg: 584
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Var kan man läsa om brazze-varianten?
Vet inte, jag följer nyhetssändningarna via youtubeklipp
__________________
Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral
Nattljus är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 11:33   #264
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Jag skumläser tråden och får uppfattningen att det finns fler än ett vaccin. Kan man ta dem allihop, eller har man liksom bränt sina chanser efter att man tagit ett?
Hört rykten om att ifall man tar alla vacinner samtidigt blir man en genetisk mutant, exakt samma superkratfer som magneto i x-men.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 11:49   #265
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Hört rykten om att ifall man tar alla vacinner samtidigt blir man en genetisk mutant, exakt samma superkratfer som magneto i x-men.
Jag vill ju ha Wolverines krafter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 12:12   #266
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Man kan trots vaccin fortfarande bli sjuk samt fortfarande smitta andra. Vaccinet håller i sig relativt kort tid. Vad är då poängen för merparten att vaccinera sig då de inte är i någon riskgrupp?

Hur ska ett vaccinpass hjälpa till om den vaccinerade fortfarande kan vara sjuk samt smitta andra i länder den reser till? Agda på 85 år som ej är vaccinerad dör oavsett om Anna på 25 är är vaccinerad eller inte då hon vill ut och resa och smitta ner folk.

Enda vi gör är ju att hjälpa vården som i sin tur är så dåligt bemannad och skött så det finns inte. Vilket i sin tur innebär att vi hjälper de styrande som kan fortsätta spara pengar på en helt oduglig vård samt äldreomsorg.

Istället för att tvinga vård och äldreomsorgen att anställa, utbilda personal, skaffa ett uns av rutiner så massvaccinerar vi alla så skiten kan fortlöpa likt alltid med alla brister som finns, trots den höga skatt vi betalar.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-25 klockan 12:16.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 12:24   #267
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av ispåse Visa inlägg
Man kan trots vaccin fortfarande bli sjuk samt fortfarande smitta andra. Vaccinet håller i sig relativt kort tid. Vad är då poängen för merparten att vaccinera sig då de inte är i någon riskgrupp?

Hur ska ett vaccinpass hjälpa till om den vaccinerade fortfarande kan vara sjuk samt smitta andra i länder den reser till? Agda på 85 år som ej är vaccinerad dör oavsett om Anna på 25 är är vaccinerad eller inte då hon vill ut och resa och smitta ner folk.

Enda vi gör är ju att hjälpa vården som i sin tur är så dåligt bemannad och skött så det finns inte. Vilket i sin tur innebär att vi hjälper de styrande som kan fortsätta spara pengar på en helt oduglig vård samt äldreomsorg.

Istället för att tvinga vård och äldreomsorgen att anställa, utbilda personal, skaffa ett uns av rutiner så massvaccinerar vi alla så skiten kan fortlöpa likt alltid med alla brister som finns, trots den höga skatt vi betalar.
Du kanske ska läsa tråden? Ja du kan fortfarande bli sjuk men risken är lägre och du blir lindrigare sjuk. Ja du kan fortfarande smitta Asymptomatiskt men det ser ut att finnas en påtaglig minskning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 12:45   #268
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Du kanske ska läsa tråden? Ja du kan fortfarande bli sjuk men risken är lägre och du blir lindrigare sjuk. Ja du kan fortfarande smitta Asymptomatiskt men det ser ut att finnas en påtaglig minskning.
Vi har nu vaccinerat personal samt patienter på min arbetsplats och vad har det lett till... Att personalen nu kommer småsnoriga med symtom till jobbet då de tror sig vara fria från ansvar.

Jag är en aning delad. Beror hysterin på covid i sig eller beror den på vår dåliga avvecklade sjukvård i landet. Om vi nu ser vaccinet som lösningen vad gör vi då när nästa sväng av pandemi drar igång. Stänger ner samhället och hoppas på ett nytt vaccin igen.

Hemskt att säga men min åsikt är att släppa pandemin fri så de styrande tvingas ta ansvar för sjukvården och rusta den så pass att framtiden inte blir ett problem.

Jag har tagit hand om flertalet som dött smittade av covid senaste året där jag faktiskt ser ett direkt samband. Hade många idag fortfarande levt ifall kompetensen och viljan varit högre bland personal och chefer, absolut. Klarar de sig ifrån det ansvaret genom att luta sig mot ett vaccin kommer aldrig någonting att hända och många problem kommer att bestå.

Jag är mer för att ta smällen och lära mig någonting av det än att fly problemet. Så krockar en aning med hur det hela sköts i samhället. För garanterat kommer allt att återgå till det normala när pandemin har blåst över och folket har glömt sjukvården men lör minnas det hyllade vaccinet.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-25 klockan 12:53.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 13:05   #269
ispåse
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2009
Inlägg: 139
Jag hade två smittade vårdtagare nu i veckan jag ansåg behövda komma upp till US pga för hög feber och dåligt allmäntillstånd. Men de nekades ovanifrån av anledningen vi alla vet varför varefter de avled. Exemplen är otaliga senaste året. Jag trodde knappt själv jag skulle klara mig igenom min första sväng i våras men blev gång på gång nekad hjälp fast jag låg på golvet avsvimmad och sket ner mig utan att knappt kunna få luft. Det var fullt på US helt enkelt. Enda sättet att få någonting att hända är att låta allt braka samman. Annars kommer sjukvården snart vara glömd igen som sagt, till priset av att få resa och leva livets glada dagar.
__________________
Tejpa en kebab så löser det sig.

Senast redigerad av ispåse den 2021-01-25 klockan 13:06.
ispåse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 18:46   #270
Plasttiger
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
Då har kärringen fått första dosen av Pfizers vaccin i fredags. Var öm i axelmusklen dagen efter men inget annat problem. Hon är ännu i livet.
Håll oss uppdaterade
Plasttiger är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)