Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-01-07, 17:46   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Ändring av kroppsvikt kopplat till kaloriintervall snarare än ett värde?

Kom inte på en bra titel. Jag upplever i praktiken att jag ligger still i vikt vid ett ganska brett intervall, och måste sedan kommer under eller över detta för att gå upp eller ned i vikt. Finns även här ganska breda intervall där jag går upp eller ned i vikt långsamt. Känner ni igen er i detta? Ger exempel längre ned.

Jag är medveten om att jag kan göra små räknefel samt att informationen om livsmedlen inte stämmer. Hursomhelst så upplever jag att det fungerar så här för mig i praktiken:

Under 1800kcal - Under detta intag så börjar jag tappa kroppsvikt i en betydande hastighet, dock inte jättefort om jag ligger nära 1800.
1800-2200 kcal - Går eventuellt ned lite i vikt, för att snabbt stanna av
2200-3000 kcal - Ligger still i vikt
3000-3500 kcal - Går upp mycket långsamt i vikt, stannar eventuellt av
Över 3500 kcal - Börjar hända saker med kroppsvikten.


För mig personligen så upplever jag att det är så här det fungerar vid en viktnedgång eller uppgång för mig i praktiken snarare än att t.ex. ligger still på 2500, och allt över eller under detta orsakar ändring av kroppsvikt.

Senast redigerad av smerk den 2021-01-07 klockan 17:48.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 15:58   #2
Jarp
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Eksjö
Inlägg: 273
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kom inte på en bra titel. Jag upplever i praktiken att jag ligger still i vikt vid ett ganska brett intervall, och måste sedan kommer under eller över detta för att gå upp eller ned i vikt. Finns även här ganska breda intervall där jag går upp eller ned i vikt långsamt. Känner ni igen er i detta? Ger exempel längre ned.

Jag är medveten om att jag kan göra små räknefel samt att informationen om livsmedlen inte stämmer. Hursomhelst så upplever jag att det fungerar så här för mig i praktiken:

Under 1800kcal - Under detta intag så börjar jag tappa kroppsvikt i en betydande hastighet, dock inte jättefort om jag ligger nära 1800.
1800-2200 kcal - Går eventuellt ned lite i vikt, för att snabbt stanna av
2200-3000 kcal - Ligger still i vikt
3000-3500 kcal - Går upp mycket långsamt i vikt, stannar eventuellt av
Över 3500 kcal - Börjar hända saker med kroppsvikten.


För mig personligen så upplever jag att det är så här det fungerar vid en viktnedgång eller uppgång för mig i praktiken snarare än att t.ex. ligger still på 2500, och allt över eller under detta orsakar ändring av kroppsvikt.
Om din balans är cirka 2600 så tar det ju flera veckor innan du märker av nånting med ett litet underskott. Så du måste räkna kalorier varje dag, allt du äter, och kanske se en skillnad först efter 2 månader. Sen finns det en kompensationsfaktor också, som innebär att kroppen anpassar energibehovet efter tillgången, utan att man kan göra något åt det. Om du t.ex. tränar så att du förbrukar 1000 kalorier så minskar omedveten aktivitet lite grann. Du kanske alltså inte bara har räknat fel på hur mycket du äter utan även hur stort ditt behov är.
Jarp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 20:29   #3
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Kom inte på en bra titel. Jag upplever i praktiken att jag ligger still i vikt vid ett ganska brett intervall, och måste sedan kommer under eller över detta för att gå upp eller ned i vikt. Finns även här ganska breda intervall där jag går upp eller ned i vikt långsamt. Känner ni igen er i detta? Ger exempel längre ned.

Jag är medveten om att jag kan göra små räknefel samt att informationen om livsmedlen inte stämmer. Hursomhelst så upplever jag att det fungerar så här för mig i praktiken:

Under 1800kcal - Under detta intag så börjar jag tappa kroppsvikt i en betydande hastighet, dock inte jättefort om jag ligger nära 1800.
1800-2200 kcal - Går eventuellt ned lite i vikt, för att snabbt stanna av
2200-3000 kcal - Ligger still i vikt
3000-3500 kcal - Går upp mycket långsamt i vikt, stannar eventuellt av
Över 3500 kcal - Börjar hända saker med kroppsvikten.


För mig personligen så upplever jag att det är så här det fungerar vid en viktnedgång eller uppgång för mig i praktiken snarare än att t.ex. ligger still på 2500, och allt över eller under detta orsakar ändring av kroppsvikt.
Det vore ju snarare konstigt om det inte är som du beskriver.
Du är ju ingen robot som bränner exakt x kalorier om dagen.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-08, 21:19   #4
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Det är inte så att man automatiskt ligger på ett överskott bara för att man äter 100-300 kcal över vad man tror är balans och samma sak vid underskott. Man kommer att anpassa både sin aktivitetsgrad och värmeproduktion beroende på hur mycket eller lite man äter. Men över tid kommer det ändå antagligen att märkas en skillnad, 100 kcal över eller under per dag lär göra skillnad på ett år t.ex. men det är varken så att man kommer att bli rippad eller ett 300 kg kolli som inte kan resa sig ur sängen pga det. Det krävs att man går förbi vad kroppen kan kompensera för, för att göra en drastisk skillnad.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:01   #5
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Det är inte så att man automatiskt ligger på ett överskott bara för att man äter 100-300 kcal över vad man tror är balans och samma sak vid underskott. Man kommer att anpassa både sin aktivitetsgrad och värmeproduktion beroende på hur mycket eller lite man äter. Men över tid kommer det ändå antagligen att märkas en skillnad, 100 kcal över eller under per dag lär göra skillnad på ett år t.ex. men det är varken så att man kommer att bli rippad eller ett 300 kg kolli som inte kan resa sig ur sängen pga det. Det krävs att man går förbi vad kroppen kan kompensera för, för att göra en drastisk skillnad.
Jag förstår detta, men hur mycket kan kroppen kompensera igentligen? Jag har nu ätit 3000-4000 kcal per dag i ett par veckor och vikten har inte rubbats alls. Detta är inget jag klagar på då mitt mål har varit att ligga still i vikt, men det är lite märkligt att jag verkar kunna göra detta mellan 2000-3500 kcal. Svårt att veta vilken kalorimängd man ska ligga på om man inte vill lägga på sig vikt, jag kommer att fortsätta med så högt intag som möjligt och se om jag ligger still. Av tidigare erfarenhet har jag behövt ligga på ca 4000 per dag för att gå upp ett halvkilo i månaden, och 1800 för att tappa vikt i betydande hastighet.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 09:24   #6
söderkisen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Inlägg: 128
Såklart individuellt. Vissa verkar ha en väldigt anpassningsbar kaloriförbrukning i brist på bättre formulering.
Personligen märker jag stor skillnad gällande makronutrientfördelning också.
2700 kalorier high fat low carb gör mig fet.
3000+ high carb low fat gör mest ingenting med vikten annat än lite extra "vätsketryck".

Väger f ö kring 60 kg 0+ 174 cm och min träning består av 2-3 pass a 3-4 set push ups, pull ups samt kanske 10 k steg per dag.
Kring 10% bf.
söderkisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 12:06   #7
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Hur lång är du och vad väger du?
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-23, 12:34   #8
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av söderkisen Visa inlägg
Såklart individuellt. Vissa verkar ha en väldigt anpassningsbar kaloriförbrukning i brist på bättre formulering.
Personligen märker jag stor skillnad gällande makronutrientfördelning också.
2700 kalorier high fat low carb gör mig fet.
3000+ high carb low fat gör mest ingenting med vikten annat än lite extra "vätsketryck".

Väger f ö kring 60 kg 0+ 174 cm och min träning består av 2-3 pass a 3-4 set push ups, pull ups samt kanske 10 k steg per dag.
Kring 10% bf.
Jag äter just nu high carb high fat typ 300-400g kolhydrater och 130-150g fett.
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Hur lång är du och vad väger du?
182 cm 81-82kg. 10-15% kroppsfett. Ingen bjässe med andra ord.

Senast redigerad av smerk den 2021-01-23 klockan 12:37.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 08:17   #9
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg

Jag är medveten om att jag kan göra små räknefel samt att informationen om livsmedlen inte stämmer. Hursomhelst så upplever jag att det fungerar så här för mig i praktiken:
Små räknefel?
räkna med att dina uträkningar kring kosten avviker med MINST 10%
Räkna sen med att din uträkning kring hur mycket kalorier du förbrukar avviker mer än så.
Klart att du då omöjligt kan pricka rätt på någon slags siffra.

Är ju just därför man ofta rekommenderar 500kcal över/underskott dvs det är såpass mycket att det blir ett över/underskott trots alla räknefel.

Sen som Langster skriver, kroppen vill ha balans och justerar massvis med grejer automagiskt, alltså krävs det lite mer åt något håll för att skapa en förändring.
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 15:09   #10
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Börja springa/ cykla varje dag. Hejdå kroppsfett. Om du vill gå ner i vikt.

Fan blir så extremt mycket hungrigare med daglig konditionsträning, om jag räknar på vad själva passet bränner så går jag ner fett även om jag kompenserar kalorierna. Kan äta balans och trycka en ben n jerrys på det om dagen o tappar endå fett när jag ligger på ett teoretiskt överskott.

Är väll efterbränningen eller att min kropp är extremt oeffektiv så aktivitet bränner betydligt mer än normal.
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-01-25, 15:10   #11
Tkirsgnirän
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2020
Inlägg: 71
Utan konditionsträning har jag betydligt lägre förbränning och måste i princip svälta mig själv, och blir endå inte lika rippad
Tkirsgnirän är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)