Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-01, 08:51   #1
The_eagle
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 128
Lågt testosteron

Hej! Jag har tränat under många år, men inte nått de resultat jag förväntat mig.
Jag tränar 5-6 ggr i veckan. Väger 95 kg och har en fettprocent på runt 20%. Är i 40-års åldern

Var och tog testosteron prov och fick svar att jag låg under normalvärdet, hade 9. Har flera både fysiska och psykiska symtom.

Sköter min kost, träning och sömn.

Min fundering är hur stor betydelse har det låga värdet för att bygga muskler?

Funderar också vad jag kan förvänta mig för skillnad på muskelutvecklingen efter behandling, då jag förhoppningsvis hamnar på ett värde över 20?

Det blir ju förhoppningsvis en fördubbling av mängden testo i kroppen.
The_eagle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 09:12   #2
hugok
Böj i curlracket
 
hugoks avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Lund
Inlägg: 3 020
Tror inte det kommer påverka träningen speciellt mycket. Vet flera med lågt testo som lyckas väldigt bra med att bygga muskler ändå. De ökade nivåerna som doping ger är så extremt mycket högre än normalintervallet ändå. Däremot tror jag att du kommer uppleva en ökad livsglädje.
hugok är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 09:51   #3
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Jag konstaterades ha lågt testosteron i juni 2015 (var då 41), jag remitterades till andrologen på KS huddinge, behandling med Nebido påbörjades i augusti samma år. Initialt med ett injektionsintervall på 10 veckor (nu var 7:e)

Jag hade antagligen gått med låga värden ett par tre år och hade svårt att öka i styrka/muskelmassa, jag tappade formen extremt fort vid även kortare uppehåll vid tex förkylning. Det tog längre och länge tid att komma tillbaka. Sett i efterhand när jag går igenom min träningsdagbok ser jag att jag försökte kompensera med högre volym och högre frekvens men med allt sämre utväxling.

Det allmänna måendet och libidot förbättrades markant nästan omedelbart efter det att behandlingen inleddes. Träningsresultaten förbätrades också, inte lika markant men ändå fullt märkbart. Den största skillnaden när jag nu är snart 3 år in i behandlingen tycks vara att jag har lättare att bibehålla styrka och muskelmassa, ett avbrott på ett par veckor tar jag ikapp på ett pass eller två något som tog en månad före behandling.

Jag har också kunnat dra ner på volymen, tränar kanske hälften så mycket nu som när jag gick med lågt testo men med bättre resultat.

Nersidan för mig att jag fått förhöjt antal röda blodkroppar (en av de lite mer ovanliga biverkningarna) vilket gör att jag måste kolla blodvärdena var 6:e vecka och då och då tappas på blod.

Obs, behandlingsintervallet med nebido måste justeras individuellt för att få bästa effekt. Se till att ha en ordenlig dialog med din läkare om måendet under behandlingen, om du dippar markant i slutet av cykeln ta då upp det med läkaren så intervallet justeras utifrån din upplevelse / testvärden. Var beredd på att justeringen tar tid, förmodligen ett par år.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 14:22   #4
Aryt
Banned User
 
Reg.datum: Aug 2011
Ort: Götet :)):
Inlägg: 380
Citat:
Ursprungligen postat av The_eagle Visa inlägg
Hej! Jag har tränat under många år, men inte nått de resultat jag förväntat mig.
Jag tränar 5-6 ggr i veckan. Väger 95 kg och har en fettprocent på runt 20%. Är i 40-års åldern

Var och tog testosteron prov och fick svar att jag låg under normalvärdet, hade 9. Har flera både fysiska och psykiska symtom.

Sköter min kost, träning och sömn.

Min fundering är hur stor betydelse har det låga värdet för att bygga muskler?

Funderar också vad jag kan förvänta mig för skillnad på muskelutvecklingen efter behandling, då jag förhoppningsvis hamnar på ett värde över 20?

Det blir ju förhoppningsvis en fördubbling av mängden testo i kroppen.
Avsnitt 5.2, sida 13, i https://uroweb.org/wp-content/upload...ism-2016-1.pdf har en genomgång av fördelarna med behandling + referenser. Från europeiska urologföreningen.

Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Jag konstaterades ha lågt testosteron i juni 2015 (var då 41), jag remitterades till andrologen på KS huddinge, behandling med Nebido påbörjades i augusti samma år. Initialt med ett injektionsintervall på 10 veckor (nu var 7:e)

Jag hade antagligen gått med låga värden ett par tre år och hade svårt att öka i styrka/muskelmassa, jag tappade formen extremt fort vid även kortare uppehåll vid tex förkylning. Det tog längre och länge tid att komma tillbaka. Sett i efterhand när jag går igenom min träningsdagbok ser jag att jag försökte kompensera med högre volym och högre frekvens men med allt sämre utväxling.

Det allmänna måendet och libidot förbättrades markant nästan omedelbart efter det att behandlingen inleddes. Träningsresultaten förbätrades också, inte lika markant men ändå fullt märkbart. Den största skillnaden när jag nu är snart 3 år in i behandlingen tycks vara att jag har lättare att bibehålla styrka och muskelmassa, ett avbrott på ett par veckor tar jag ikapp på ett pass eller två något som tog en månad före behandling.

Jag har också kunnat dra ner på volymen, tränar kanske hälften så mycket nu som när jag gick med lågt testo men med bättre resultat.

Nersidan för mig att jag fått förhöjt antal röda blodkroppar (en av de lite mer ovanliga biverkningarna) vilket gör att jag måste kolla blodvärdena var 6:e vecka och då och då tappas på blod.

Obs, behandlingsintervallet med nebido måste justeras individuellt för att få bästa effekt. Se till att ha en ordenlig dialog med din läkare om måendet under behandlingen, om du dippar markant i slutet av cykeln ta då upp det med läkaren så intervallet justeras utifrån din upplevelse / testvärden. Var beredd på att justeringen tar tid, förmodligen ett par år.
Fint att du har fått fungerande behandling! Tyvärr verkar det vara svårt i Sverige, även om det är en ganska tydlig bild - lite oklart varför det är så restriktivt.

Började ni med injektioner direkt? Tänker att det är lättare att styra in med gel/plåster först?

Senast redigerad av Aryt den 2018-02-01 klockan 14:25.
Aryt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 15:10   #5
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Aryt Visa inlägg
Fint att du har fått fungerande behandling! Tyvärr verkar det vara svårt i Sverige, även om det är en ganska tydlig bild - lite oklart varför det är så restriktivt.

Började ni med injektioner direkt? Tänker att det är lättare att styra in med gel/plåster först?
Ja det är svårt att få rätt behandling, jag har varit drivande från början till slut. Utan eget initiativ och kravställande gentemot vården hade de inte ens tagit prover.

Vi diskuterade behandlingsmtetoder och gel är nog enklare att styra in som du säger men det är också mer opraktiskt. Det var eget val att gå på injektioner direkt.

@The_Eagle, jag försökte svara på ditt PM men det verkar inte gå iväg.

Hursomhelst, mitt testo låg på ca 8 vid första provtillfället och vi de nästföljande två innan vi drog igång behandling låg kring 9.

Det som har tagit tid är att ställa in intervallet, standard är 10 veckor och det kanske passar somliga men för mig innebär det en dipp på 3-4 veckor där jag går runt och mår som skit och tycker att allt är grått och eländigt.

Jag har kanske haft lite tur med min androlog som jag blev remitterad till han lägger vikt på såväl den subjektiva upplevelsen och till mätvärdena. Vi har ett återbesök per år där vi diskuterar behandlingen och det är vid de tillfällena som vi gjort justeringar. De är inte pigga på att skruva på intervallet oftare än så vilket gör att det kan ta tid att ställa in rätt.

Det som förbättrades först efter behandlingstart var måendet och libidot, det kanske låter som en överdrift men jag blev som en ny människa.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-01, 15:33   #6
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Det här är intressant, jag är ganska säker på att mina nivåer är låga också, efter för många år av självsvält b.la.

För er som har fått behandling, känner ni er piggare? Gladare? Mindre stressade? Fungerande libido?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 10:08   #7
The_eagle
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 128
Clavain, vad har du för värden nu?
The_eagle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 10:11   #8
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Det här är intressant, jag är ganska säker på att mina nivåer är låga också, efter för många år av självsvält b.la.
Vet inte hur gammal du är och alla omständigheter men om du lider av nedtryckta testosteronvärden p.g.a. självsvält och stress finns det goda chanser att återhämta dig utan att tillföra exogent testo förutsatt att du tar itu med orsakerna.

Behandlingen är livslång och om jag hade haft möjligheten att klara mig utan så hade det självklart varit förstahandsvalet.

En biverkning som jag inte nämnde är att det är väldigt svårt (en del säger omöjligt) att skaffa barn under pågående behandling. För min del spelar det ingen roll då jag redan har tre och är rätt nöjd Känner inte till din livssituation men om du tänker dig att du vill ha barn någon gång framöver så bör du i första hand se över om du kan komma tillrätta med nivåerna utan att tillföra testo.


Citat:
För er som har fått behandling, känner ni er piggare?
Ja, det var som natt och dag.

Citat:
Gladare?
Inte nödvändigtsvis gladare men mer tillfreds med livet.

Citat:
Mindre stressade?
Nja, inte direkt. Kanske stresståligare.

Citat:
Fungerande libido?
Sista året före det att jag påbörjade behandlingen var jag nästintill ointresserad av sex vilket var väldigt olikt mig och egentligen det som ledde mig till att misstänka testobrist. Det kanske låter konstigt men sex blev något tråkigt, typ ett nödvändigt ont för husfriden, i nivå med att fixa disken.

Första halvåret/året efter det att behandlingen påbörjades var jag tillbaka på den nivån som jag inbillar mig att jag hade som tonåring. Sen har det planat ut något.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 10:14   #9
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Citat:
Ursprungligen postat av The_eagle Visa inlägg
Clavain, vad har du för värden nu?
Målsättningen är att inte dala under 20 mellan injektionstillfällena. Om jag minns rätt var jag strax under förra gången vi mätte. Eventuellt ska vi justera intervallet till 6 veckor, får se efter återbesöket i maj.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 10:54   #10
The_eagle
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 128
Hur ofta mäter man värdena?
Kom du upp i 20 efter första sprutan?
Tar man sprutorna på vårdcentralen sedan under behandlingen?
The_eagle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 11:11   #11
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
Första året mätte vi en gång i halvåret, minns inte exakt vad jag hade för värden men de låg under 20. Vid första uppföljningen justerade vi intervallet till 8 veckor. Nu tar vi prover en gång per år och jag antar att det kommer förtsätta så förutsatt att inget oförutsätt inträffar.

Värt att notera kan vara att jag dokumenterar måendet i min träningsdagbok och för mig blev det tydligt ganska tidigt att 10-veckors intervallet inte fungerade bra för mig. Dagboken blev ett bra stöd när vi sen diskuterade hur jag upplevde behandlingen.

Vårdcentralen fixar injektionerna, oftast går det bra men det har hänt ett par gånger att det är personer som inte gett Nebido tidigare och då kan det bli lite tokigt. Injektionsvätskan är väldigt trögflytande och måste ges långsamt under 3-5 minuter.

Du får alltid ont efter en injektion även om den ges försiktigt, det påminner om en få en lårkaka. Om de stressar med injektionen så gör det förbannat ont i ett par dagar så jag har tagit för vana att diskutera hur injektionen ska göras om jag stöter på en ny sköterska.

Sen vet jag inte om det är just min läkare som anser att värdena inte ska dala lägre än 20 eller om det är en generell rekommendation. Vet att jag diskuterade saken med min husläkare vid något tillfälle och han ställde sig frågande till varför inte gränsvärdet var lägre, ner mot 12 som är den nedre gränsen till normalintervallet.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 11:30   #12
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Lågt testosteron

Citat:
Ursprungligen postat av clavain Visa inlägg
Vet inte hur gammal du är och alla omständigheter men om du lider av nedtryckta testosteronvärden p.g.a. självsvält och stress finns det goda chanser att återhämta dig utan att tillföra exogent testo förutsatt att du tar itu med orsakerna.



Behandlingen är livslång och om jag hade haft möjligheten att klara mig utan så hade det självklart varit förstahandsvalet.



En biverkning som jag inte nämnde är att det är väldigt svårt (en del säger omöjligt) att skaffa barn under pågående behandling. För min del spelar det ingen roll då jag redan har tre och är rätt nöjd Känner inte till din livssituation men om du tänker dig att du vill ha barn någon gång framöver så bör du i första hand se över om du kan komma tillrätta med nivåerna utan att tillföra testo.







Ja, det var som natt och dag.





Inte nödvändigtsvis gladare men mer tillfreds med livet.





Nja, inte direkt. Kanske stresståligare.





Sista året före det att jag påbörjade behandlingen var jag nästintill ointresserad av sex vilket var väldigt olikt mig och egentligen det som ledde mig till att misstänka testobrist. Det kanske låter konstigt men sex blev något tråkigt, typ ett nödvändigt ont för husfriden, i nivå med att fixa disken.



Första halvåret/året efter det att behandlingen påbörjades var jag tillbaka på den nivån som jag inbillar mig att jag hade som tonåring. Sen har det planat ut något.


19! Snart 20.

Det var ett par år sedan jag blev frisk, känner inte riktigt att min kropp återställt sig helt på alla fronter. Jag svalt tills min kropp slutade växa, bokstavligen och den kom inte ”igång” förrän i mitten av gymnasietiden (2-3 år efter tillfrisknad), då började jag växa någon cm på längden igen b.la. Haft en hel del problem med humörsvängningar, nedstämdhet/irritation, ”varierande” libido - mer åt det icke fungerande hållet, och svullna körtlar i bröstvårtorna b.la. De gånger jag har tagit blodvärden etc så har det oftast passats på att kolla
Hormonvärden, då har de alltid legat på gräns / lägre.

Förstår dock om vården inte vill ge test till en 16-åring, då man redan är i tillväxt-fasen. Men nu ett par år senare så borde jag nog kolla upp det igen.

Känner igen mig det där med ointresserad av Sex. Jag blir glad om jag kan dra i den varannan vecka numera. Intresset för flickor är icke-existerande numera, känns konstigt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2018-02-02 klockan 11:32.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 12:18   #13
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Intressant diskussion angående sexlust och testosteron/träning. Har tänkt på träning och libido framförallt.

Jag upplever att träning i förhållande till libido är som en uppochnedvänd u-kurva. Vid precis rätt mängd träning, som helst är styrketräning, är libidot som bäst. Går man över en viss gräns så minskar sexlusten snabbt. Främst konditionsträning har en effekt på min sexlust. Långa pass, eller intensiva tröskelintervaller, kan i kombination med stor träningsvolym totalt sett, helt döda intresset för det motsatta könet. Kan känna mig pigg i övrigt men är helt utan intresse av sex. Ett par dagars lugnare pass, med fokus på återhämtning och sömn, så är det krut i kalsongen igen.

Någon som känner igen sig?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-02, 16:49   #14
mellez
Registered User
 
mellezs avatar
 
Reg.datum: Dec 2011
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Intressant diskussion angående sexlust och testosteron/träning. Har tänkt på träning och libido framförallt.

Jag upplever att träning i förhållande till libido är som en uppochnedvänd u-kurva. Vid precis rätt mängd träning, som helst är styrketräning, är libidot som bäst. Går man över en viss gräns så minskar sexlusten snabbt. Främst konditionsträning har en effekt på min sexlust. Långa pass, eller intensiva tröskelintervaller, kan i kombination med stor träningsvolym totalt sett, helt döda intresset för det motsatta könet. Kan känna mig pigg i övrigt men är helt utan intresse av sex. Ett par dagars lugnare pass, med fokus på återhämtning och sömn, så är det krut i kalsongen igen.

Någon som känner igen sig?
Absolut, Sheika.
Dom få gångerna jag tar en riktigt lång paus från träning, tex 1-2 veckor under utomlandsresa så upplever jag väldigt ökad sexlust. Så pass att jag är sugen varje dag.
Under hårda träningsperioder så känner jag mig sliten i kroppen, trött i huvet och mindre libido, men träningen går bra, och det känns som jag kan superkompensera efteråt och göra ökningar i träningen.
Under "deload" veckor är jag betydligt piggare, behöver mindre sömn, vaknar piggare och upplever större intresse av sex.

Intressant det här, vad visar tester på testosteron under viloperioder, perioder helt utan träning samt hårda träningsperioder?
mellez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-05, 11:11   #15
The_eagle
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 128
Intressant, tack för bra svar!

Clavain, var det svårt att få nibedo? Jag vill inte ha gel och kladda med.

Vad blir man tvungen att göra för undersökningar innan man får tillskott av testo?

Jag har läst många som upplever att dom mår dåligt av för långa intervall, så det är nog bra att få lite kortare intervaller. Mår du dåligt på något vis om du känner att testot ligger för högt? (Förutom HB)
The_eagle är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)