Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-09, 13:02   #1
SPORTS
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Hur hantera ångest inför sociala sammankomster?

Flickvän och jag är bjudna på fest nästa helg. Hon är bra vän med en av arrangörerna och känner en del av andra upp mot 30 som kommer. Jag känner ingen alls förutom att jag träffat hennes vän enstaka gånger.

Avskyr att vara med på sånna här saker, där jag inte känner någon eller har någon att prata med. Det skapar en stor ångest inom mig och helst av allt vill jag bara att någonting händer så jag skulle slippa gå.

Jag avskyr kallprat och känner alltid att jag drar på mig en mask och fejkar min personlighet. Enda anledningen till att jag ska dit är för att jag vet att min flickvän hemskt gärna vill, och vill ha med mig.

Hur gör man för att hantera ångest inför en sån här sak? Eller när den infinner sig på plats och man känner sig fett obekväm och bara längtar tills man får gå hem?
SPORTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:10   #2
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:17   #3
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Försök glädjas åt att din flickvän har något kul som hon ser fram emot. Se det som att du ställer upp för henne, utan att nämna det på det sättet till tjejen din såklart. Om du verkligen inte kan få ut något trevligt av det hela. Men det är väl ett kortsiktigt förslag. Tror det är väldigt vanligt att folk fejkar sin personlighet lite i sådana situationer också, till viss del i alla fall.

Senast redigerad av Castle den 2019-08-09 klockan 13:19.
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:20   #4
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Två nyreggade konton? Tänkte skriva tips men jag avvaktar om det är trollvarning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.

Senast redigerad av Lafayette den 2019-08-09 klockan 13:26.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:32   #5
SPORTS
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Vinter Visa inlägg
Ska lyssna på denna. Tycker om Sam Harris.
Citat:
Ursprungligen postat av Castle Visa inlägg
Försök glädjas åt att din flickvän har något kul som hon ser fram emot. Se det som att du ställer upp för henne, utan att nämna det på det sättet till tjejen din såklart. Om du verkligen inte kan få ut något trevligt av det hela. Men det är väl ett kortsiktigt förslag. Tror det är väldigt vanligt att folk fejkar sin personlighet lite i sådana situationer också, till viss del i alla fall.
Det är fullt möjligt att det blir trevligt, men min hjärna skapar alltid scenarion och fokuserar alltid på det dåliga som skulle kunna hända. Att jag gör det för min flickvän är det enda nu som motiverar mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Två nyreggade konton? Tänkte skriva tips men jag avvaktar om det är trollvarning.

Vad menar du med två nyreggade?

Edit: Jaha du syftar på Castle? Det är inte jag som svarar mig själv om du tänkte det?

Senast redigerad av SPORTS den 2019-08-09 klockan 13:33.
SPORTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:36   #6
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTS Visa inlägg

Det är fullt möjligt att det blir trevligt, men min hjärna skapar alltid scenarion och fokuserar alltid på det dåliga som skulle kunna hända. Att jag gör det för min flickvän är det enda nu som motiverar mig.



Vad menar du med två nyreggade?
Det är nog vanligt att man tänker så, för finns ju inget för hjärnan att grubbla över om allt ska gå bra.

Tror han menar dig och mig, och att vi kanske skulle vara samma person eller nåt?
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:43   #7
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Atarax.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:49   #8
SPORTS
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av Castle Visa inlägg
Det är nog vanligt att man tänker så, för finns ju inget för hjärnan att grubbla över om allt ska gå bra.

Tror han menar dig och mig, och att vi kanske skulle vara samma person eller nåt?
Grubblar visst, men om det skapar en stor ångest att man i princip önskar att man skulle ramla och bryta foten för att slippa undan? Förstår egentligen inte vad jag är rädd för, tror det mest är att hamna tyst och ensam för mig själv när andra snackar och har kul med varandra, eftersom jag inte känner en kotte. Och jag vill ju inte konstant behöva vara bredvid tjejen för att undvika detta..
SPORTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:50   #9
SPORTS
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 0
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Atarax.
Hur mår man när man använder detta? Vad händer med dem känslor man har över sånt här? Försvinner dem eller slutar man bry sig på något sätt?
SPORTS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 13:59   #10
Vinter
Lagom
 
Vinters avatar
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 677
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTS Visa inlägg
Det är fullt möjligt att det blir trevligt, men min hjärna skapar alltid scenarion och fokuserar alltid på det dåliga som skulle kunna hända. Att jag gör det för min flickvän är det enda nu som motiverar mig.
De flesta som drabbas av något ångestliknande hamnar i en negativ tankar i ett mantra.
"Oh shit jag har ångest, jobbigt, alla kommer märka det, fan vad jobbigt, jag har ångest, kommer gå åt helvete, fan jag har ångest jobbigt jobbigt"
Om och om igen.

Det du kan öva dig på är att känna av känslan och när den kommer istället ta några andetag och tänka saker som
"Jag vet att jag har ångest, men inget dåligt har hänt ännu, det är bara en känsla" Några djupa andetag och koncentrera dig på dig själv.
"Jag har ångest känslan i magen, men inget dåligt har hänt fortfarande, ingenting dåligt kommer att hända och känslan försvinner efter en tag"
Repetera liknande tankar.

Du kan testa det på något ställe du brukar få ångest på som är någorlunda kontrollerat som en butik eller kafé med lagom många personer runt dig.

Ditt mål är att bryta den negativa loopen och tänka exakt de tankar du vill tänka just i stunden. Eller ett mantra du själv har förberett som bara är dina kontrollerade tankar.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:03   #11
Castle
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Ort: Formenos
Inlägg: 23
Citat:
Ursprungligen postat av SPORTS Visa inlägg
Grubblar visst, men om det skapar en stor ångest att man i princip önskar att man skulle ramla och bryta foten för att slippa undan? Förstår egentligen inte vad jag är rädd för, tror det mest är att hamna tyst och ensam för mig själv när andra snackar och har kul med varandra, eftersom jag inte känner en kotte. Och jag vill ju inte konstant behöva vara bredvid tjejen för att undvika detta..
Är det uteslutet att du kan ta med dig en vän eller två? Verkar ju ändå vara en stor tillställning så. Då är det kanske lättare att mingla lite när man har en kompis med sig.
Castle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:23   #12
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
En stadig grogg innan kanske gör att du slappnar av lite? Om du nu dricker?
Sen gör det väl inget att fejka din personlighet på en "tillställning". Det är ju så alla gör, man fejkar!
Bara dra på ett fejk leende och låtsas bry sig vad folk arbetar med och ge folk komplimanger för sina skjortor och lön dom tjänar.
Drick några groggar till och gå hem.

Senast redigerad av Akerhage den 2019-08-09 klockan 14:25.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:26   #13
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 710
Du kanske träffar någon som tycker att det är lika tråkigt/jobbigt, så pratar ni två hela kvällen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:31   #14
d1anny2
Registered User
 
d1anny2s avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 722
Tycker du det är uppriktigt tråkigt? Eller önskar du att det hade gått lättare för dig?

Lura på var du har din gräns per idag, och vad du skulle anse som ett steg framåt ifrån detta. Och så sikta på det. Funkade för mig och nu är jag tämligen chill med nya sällskap. Finns naturligtvis ytterligare steg...
d1anny2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-09, 14:33   #15
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
Det svåra för mig brukar vara att bara komma dit och att hamna i interagerandet. Gör jag väl det så brukar det oftast vara bra och till och med kul. Lycka till!
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)