Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-19, 14:55   #22666
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Grattis och bra gjort!

Du blir farligt på Ultravasan
Tack!

Ja, jag har insett att jag kommer att kunna prestera väldigt bra där nästa år. Söndagen var ett väldigt bra formbesked för den typen av lopp
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 09:57   #22667
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack!

Ja, jag har insett att jag kommer att kunna prestera väldigt bra där nästa år. Söndagen var ett väldigt bra formbesked för den typen av lopp
Fan vad skönt ändå att du fick resultat på 50, många tävlingar diskar ju en om man springer en annan sträcka än man anmält sig på.
Jag hade fan börjat gråta av ilska tror jag. Hur mådde fötterna dagen efter 70? Klarade du dig från blåsor den här gången? Och du skriver att du körde skavsårsplåster, vad använde du för märke? Jag brukar tejpa med elastoplast på långa militärmarcher, men har aldrig sprungit så långa distanser att det har behövts.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 10:08   #22668
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag är också nyfiken på hur tusan man bär sig åt då man tejpar eller kör med skavsårsplåster i förebyggande syfte. Då jag testat detta har tejpen alltid börjat lossna så fort fötterna börjat svettas ordentligt. Sedan är det bara en tidsfråga tills hela skiten rullat ihop sig till en liten boll i strumpan och irriterar lika mycket som ett skavsår.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 10:59   #22669
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fan vad skönt ändå att du fick resultat på 50, många tävlingar diskar ju en om man springer en annan sträcka än man anmält sig på.
Jag hade fan börjat gråta av ilska tror jag. Hur mådde fötterna dagen efter 70? Klarade du dig från blåsor den här gången? Och du skriver att du körde skavsårsplåster, vad använde du för märke? Jag brukar tejpa med elastoplast på långa militärmarcher, men har aldrig sprungit så långa distanser att det har behövts.
Ja, i efterhand var det ju nice att man faktiskt fick ett resultat. Sen kan jag fortfarande känna bitterhet över att jag sprang fel även om jag i lopprapporten försöker lyfta fram prestationen i det jag gjorde, för den väger inte helt upp för fellöpningen. Det ÄR roligare att korsa en mållinje än att höfta ihop något eget.

Det sjuka är att allt är lugnt. Jag blev väldigt stel i vaderna(har släppt idag) men bortsett från det hade jag inga skavanker.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag är också nyfiken på hur tusan man bär sig åt då man tejpar eller kör med skavsårsplåster i förebyggande syfte. Då jag testat detta har tejpen alltid börjat lossna så fort fötterna börjat svettas ordentligt. Sedan är det bara en tidsfråga tills hela skiten rullat ihop sig till en liten boll i strumpan och irriterar lika mycket som ett skavsår.
Jag körde compeed och de lossnade inte. Det finns ingen vetenskap bakom detta utan jag gjorde bara allt jag kunde för att förebygga fotproblem, sjövärdig har nämnt att han har tejpat sina fötter i förebyggande syfte. Sen smorde jag även in fötterna med en vaselinliknande salva. Jag var ju fett orolig då jag vet hur det blev på Höga Kusten(ötterna helt paj) och nu hade vi mer eller mindre identiska förutsättningar med blött och lerigt underlag. Kommer att göra samma sak nästa gång då det uppenbarligen fungerade bra.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 11:02   #22670
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Jag slänger på compeed på hälar samt under stortån (ball of the foot) på snedden. Har jag nåt skav på tårna försöker jag fixa det med men mindre compeed eller tejp. Sedan öser jag på med vaselin och efter det strumpan. Vissa tycker det blir ännu bättre med tå-strumpor.

Då är det svårare att motverka blånaglar tycker jag.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 11:10   #22671
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag körde compeed och de lossnade inte. Det finns ingen vetenskap bakom detta utan jag gjorde bara allt jag kunde för att förebygga fotproblem, sjövärdig har nämnt att han har tejpat sina fötter i förebyggande syfte. Sen smorde jag även in fötterna med en vaselinliknande salva. Jag var ju fett orolig då jag vet hur det blev på Höga Kusten(ötterna helt paj) och nu hade vi mer eller mindre identiska förutsättningar med blött och lerigt underlag. Kommer att göra samma sak nästa gång då det uppenbarligen fungerade bra.
Smörja in fötterna med salva brukar ju hjälpa mot skavsår. Dock har det alltid gjort att skavsårsplåster lossnat ännu lättare på mig.

Jag kan för mitt liv inte begripa att grejerna sitter kvar på er.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 11:29   #22672
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Smörja in fötterna med salva brukar ju hjälpa mot skavsår. Dock har det alltid gjort att skavsårsplåster lossnat ännu lättare på mig.

Jag kan för mitt liv inte begripa att grejerna sitter kvar på er.
Compeed sitter dåligt för mig, brukar smälta in i strumpan och åka av.

Men tejpar jag ordentligt med elastoplast. Eller optiplaste som den visst heter nu. Så sitter det över en 4 dygns militärövning utan problem



Jag brukar tvätta fötterna och se till att de är helt torra när jag tejpar. Sedan sover jag en natt i tejpen innan jag drar på strumpor på morgonen, då sitter det som berget. Om jag tejpar och drar på mig strumpor direkt så tenderar de att svettas lite klister och fastna i strumpan. Men för ett lopp skulle det inte vara ett problem om man inte tänker byta strumpor under loppet.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 11:34   #22673
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Compeed sitter dåligt för mig, brukar smälta in i strumpan och åka av.

Men tejpar jag ordentligt med elastoplast. Eller optiplaste som den visst heter nu. Så sitter det över en 4 dygns militärövning utan problem



Jag brukar tvätta fötterna och se till att de är helt torra när jag tejpar. Sedan sover jag en natt i tejpen innan jag drar på strumpor på morgonen, då sitter det som berget. Om jag tejpar och drar på mig strumpor direkt så tenderar de att svettas lite klister och fastna i strumpan. Men för ett lopp skulle det inte vara ett problem om man inte tänker byta strumpor under loppet.
Intressant. Jag har aldrig tänkt på att testa att sätta på tejpen långt i förväg. Men det låter som ett koncept som kunde funka.

Måste köpa en rulle sådan tejp och prova. Är det apoteket som säljer den?

Är den tejpen alltså lite elastisk (eftersom du kallde den elastoplast? Det låter ju isåfall som något som borde vara positivt. Annars är ju vanlig vävtejp ofta rätt stum, vilket också brukar hjälpa till att riva loss den.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 12:25   #22674
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Smörja in fötterna med salva brukar ju hjälpa mot skavsår. Dock har det alltid gjort att skavsårsplåster lossnat ännu lättare på mig.

Jag kan för mitt liv inte begripa att grejerna sitter kvar på er.
Foten ska vara helt torr. Sedan på med compeed och efter det vaselin. Jag kan garantera att compeed kommer sitta kvar
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 12:48   #22675
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant. Jag har aldrig tänkt på att testa att sätta på tejpen långt i förväg. Men det låter som ett koncept som kunde funka.

Måste köpa en rulle sådan tejp och prova. Är det apoteket som säljer den?

Är den tejpen alltså lite elastisk (eftersom du kallde den elastoplast? Det låter ju isåfall som något som borde vara positivt. Annars är ju vanlig vävtejp ofta rätt stum, vilket också brukar hjälpa till att riva loss den.
Den flexar ganska mycket och dämpar lite, vill du ha en mindre flexibel binda som sitter ännu bättre så kör på Leukoplast, finns både på apotek och typ skadebutiken

Se till att vara noga när du tejpar att du inte får veck då de kan leda till skav. och tejpa inte hela varvet runt då fötterna sväller lite.

Jag brukar "halvsula" foten om jag ska slita mycket på den. Körde 160km militärmarch i nijmegen med leukoplast. Men jag föredrar optiplaste numera.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg tejp.jpg (34.1 KB, 0 visningar)
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 12:49   #22676
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 009
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Foten ska vara helt torr. Sedan på med compeed och efter det vaselin. Jag kan garantera att compeed kommer sitta kvar
Compeed fäster bättre om huden är varm, så se till att inte ha kalla fötter, och "värm fast" compeed med handvärme i typ 5 min så sitter den mycket bättre.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:18   #22677
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Foten ska vara helt torr. Sedan på med compeed och efter det vaselin. Jag kan garantera att compeed kommer sitta kvar
Jag har aldrig testat att smörja in fötterna med vaselin efter tejpning eller skavsårsplåster. Jag har dock många gånger satt på compeed enligt konstens alla regler, och plåstret har lossnat efter några kilometers löpning.

Så om inte det där sent pålagda vaselinet gör underverk så ger jag inte mycket för den garantin.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:20   #22678
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Den flexar ganska mycket och dämpar lite, vill du ha en mindre flexibel binda som sitter ännu bättre så kör på Leukoplast, finns både på apotek och typ skadebutiken

Se till att vara noga när du tejpar att du inte får veck då de kan leda till skav. och tejpa inte hela varvet runt då fötterna sväller lite.

Jag brukar "halvsula" foten om jag ska slita mycket på den. Körde 160km militärmarch i nijmegen med leukoplast. Men jag föredrar optiplaste numera.
Leukoplast lossnar typ lika snabbt som man satt dit den. Rena skiten om man frågar mig. Men kanske kan det funka bättre om man sätter på det kvällen innan då.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 13:28   #22679
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 040
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har aldrig testat att smörja in fötterna med vaselin efter tejpning eller skavsårsplåster. Jag har dock många gånger satt på compeed enligt konstens alla regler, och plåstret har lossnat efter några kilometers löpning.

Så om inte det där sent pålagda vaselinet gör underverk så ger jag inte mycket för den garantin.
Inte för att avbryta er intressanta diskussion om skavsårsplåster, men hur går det med din löpning?
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-20, 14:05   #22680
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
Inte för att avbryta er intressanta diskussion om skavsårsplåster, men hur går det med din löpning?
Min löpning är fortfarande i malpåse.

Jag får ont i knäna så fort jag försöker.

Knäproblemen kommer sig av problem i fotled och höft. Jag har aldrig fått några vettiga diagnoser eller rehabprogram då jag varit till sjukgymnaster och liknande. Vissa övningar har hjälpt delvis, men sedan har problemen återkommit. Så de har liksom aldrig lyckats hitta själva ursprungsproblemet antar jag.

Men problemet har också varit att jag haft en lista på massor av olika övningar (ledmobilisering, stretching, rörelseträning, aktivering och styrketräning) för massor av olka muskler och strukturer. Att köra igenom hela listan med övningar som jag kanske (eller kanske inte) behöver har tagit flera timmar. Inte nog med att jag inte ens varit säker på att alla övningarna ens varit nödvändiga, jag har inte heller varit säker på att jag faktiskt haft alla övningar jag behövt i den arsenalen. Dessutom är rehabövningar nåt av det tråkigaste jag vet, eftersom det bara är tråkigt nötande med övningar man inte ens blir svettig av, och inte märker nåt resultat av på flera månader. Så alla dessa grejer kombinerat har brukat leda till att jag tappat orken efter ett tag och tagit paus i rehaben, som jag inte ens var säker på var en vettig rehab. Lite av en negativ spiral.

Jag skulle dock vilja påstå att jag den senaste tiden lyckats hitta ytterligare pusselbitar. Jag har hittat en fåtal övningar som på några minuter verkar göra det jag tidigare behövt ägna en halvtimme åt. Detta har i sin tur lett till att jag upptäckt andra grejer jag behöver stärka upp eller förbättra rörligheten i. Jag inbillar mig att jag nu har de flesta pusselbitarna för att kunna få ordning på fot och höft.

Jag har dock inte helt klart för mig exakt hur jag ska få ihop det hela till ett vettigt träningsschema . Jag har bara inte orkat ta tag i det helt och hållet. Men jag har tänkt jag ska försöka åstadkomma detta de närmsta veckorna, och sedan försöka köra detta program ett antal månader. Detta borde då om allt går enligt planen innebära att jag har återfått kontrollen i höft och fotled vid enbenta rörelser (typ gång och löpning). Så om detta går i lås så finns det hopp om att jag kanske kan röra mig lite halvnormalt framåt våren.

Men jag måste ju också orka ägna mig åt denna rehab, vilket jag inte är bäst i världen på att göra.

Sen finns ju också möjligheten att jag faktiskt fortfarande saknar någon pusselbit och att det behövs nåt ytterligare för att få styrsel på skiten. Men det är såpass mycket som lossnat på senaste tiden att jag tror det bara är småsaker kvar isåfall.

Dock är jag inte helt säker på att allt detta rehabande kommer lösa problemet med knäna. Det jag rehabar är ju egentligen min högra fotled. Det är främst mitt vänstra knä som varit problemet. Min teori är ju att knäproblemet beror på nåt slags kompensation pga att mitt löpsteg på högra sidan är såpass konstigt. Men vem vet om det stämmer? Jag har ju aldrig lyckats komma så långt att mitt högra ben funkar som det ska. Men eftersom jag aldrig haft ont i knäna förrän häromåret då det sade ifrån rejält (vilket var i samband med att högerfoten var riktigt kajko) så är jag rätt övertygad om att det hänger ihop.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)