Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-24, 11:37   #1
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Hjälp mig gissa vad som ger finnar

Hej.

Hjälp mig gissa vilket/vilka livsmedel jag har adderat i kosten som ger mig finnar på ryggen.

Jag har ökat mitt kaloriintag med ca 600kcal senaste 3 veckorna, och under den tiden har det börjat ploppa upp stora feta finnar på ryggen. riktigt ilskna röda som är svåra att klämma . Jag har haft liknande tidigare, men har vart relativt finnfri senaste åren, då min kost ser mkt bättre ut.

Vad har jag förändrat i min kost då? Jag fick från ca 3000 kcal till 3600. 400kcal kommer ifrån hemmagjorda bars av olja/nötter/kakao/sirap o så. Sen äter jag lite nötter för resterande 200kcal.

Livsmedel: Hur mkt jag äter nu (hur mkt jag åt innan) (ungefärliga siffror)
Kokosolja: 12g (0g)
Sirap: 10g (0g)
Kakao: 12g (7g)
Hampafrön: 5g (0g)
Äpplemos: 20g (0g)
Havregryn: 40g (30g)
Saltade rostade Ica Basicjordnötter (95% nötter 5% solrosolja): 50g (20g)
Övriga blandade Nötter/fröer: 125g (80g)

Mina tankar just nu lutar att det är antingen Kokosoljan eller Sirapen som är boven, då jag inte åt det alls innan. Även kakao har man ju hört lite myter om, men jag äter redan lite av det sen innan. Eller kan det helt enkelt vara så att mitt totala fettintag har gått upp vilket ger mig dessa problem?

Vad tror ni?
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 11:51   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Jag gissar på kakao.

Men det är väl bara att börja utesluta saker och se om det blir bättre istället för att sitta och gissa.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 11:55   #3
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag gissar på kakao.

Men det är väl bara att börja utesluta saker och se om det blir bättre istället för att sitta och gissa.
Ok, har du liknande erfarenheter av kakao?

Ja, jag tänkte det. Sist jag gjorde bars räckte dom i 14 dagar, så nu när jag lagar nästa batch tänkte jag prova annat recept. Men funderar på vad jag ska ta bort ur dem . Jag vill ju helst slippa finnarna direkt, så jag tar nog bort Sirap, kakao och kokosoljan. Problemet om det lyckas blir ju då att jag inte vet vad som var orsaken
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:27   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Ok, har du liknande erfarenheter av kakao?

Ja, jag tänkte det. Sist jag gjorde bars räckte dom i 14 dagar, så nu när jag lagar nästa batch tänkte jag prova annat recept. Men funderar på vad jag ska ta bort ur dem . Jag vill ju helst slippa finnarna direkt, så jag tar nog bort Sirap, kakao och kokosoljan. Problemet om det lyckas blir ju då att jag inte vet vad som var orsaken
Då börjar du med att tillsätta en sak i taget igen och ser vad som händer
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:39   #5
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Jag åt pannkakor i helgen, Vilket jag brukar göra då och då. Men denna gången hade jag för en gångs skull en massa sirap på. Älskar sirap men glömmer alltid köpa det, Och jag har fått 3 baooota finnar, I ansiktet dock. Inte tänkt på det så, Men nu när jag såg att du skrev med sirap blev jag misstänksam

Jag gissar på sirap endast pga det.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:43   #6
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Svarar på rubriken: Kosken och bastu.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:54   #7
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 078
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteJellyBerry Visa inlägg
Svarar på rubriken: Kosken och bastu.
This guy gets it
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 13:46   #8
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Då börjar du med att tillsätta en sak i taget igen och ser vad som händer
Smart, tänkte inte så långt
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 16:17   #9
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Den primära dietära komponenten som ger acne är raffinerat socker. Så från din lista:

Sirap: 10g (0g)
Äpplemos: 20g (0g)

Jag antar att kakaon och nötblandningarna är sockerfria. Dock skulle det ju vara intressant att se hur din kost ser ut totalt. Vänligen notera att överätande i sig självt är dåligt för huden då det främjar systemisk inflammation och insulinresistens. Att äta mycket fett OCH mycket kolhydrater är även det dåligt av samma anledning. Låga insulinnivåer och en kost utan raffinerade makronutrienter är att föredra för den som vill ha fin hud.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 17:46   #10
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Hormonell obalans ger acne, igentäppta porer etc. Maten spelar inte så stor roll.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 18:19   #11
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
Hormonell obalans ger acne, igentäppta porer etc. Maten spelar inte så stor roll.
Kosten påverkar i högsta grad inflammation, hormoner och mängden orenheter och oljeöverskott som passerar genom hudens porer.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 18:21   #12
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Har haft mängder med finnar i tonåren. Det som verkar ge mig finnar i vuxen ålder är raffinerade kolhydrater. Jag är finnfri utan dem och det ploppar upp ett par stycken då jag kör ett par dagar med sådant.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 22:16   #13
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kosten påverkar i högsta grad inflammation, hormoner och mängden orenheter och oljeöverskott som passerar genom hudens porer.
I stora mängder indirekt ja. Men om du äter så mycket dålig mat att det är den huvudsakliga orsaken till din akne så lär inte finnarna vara ditt största bekymmer.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 09:45   #14
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har haft mängder med finnar i tonåren. Det som verkar ge mig finnar i vuxen ålder är raffinerade kolhydrater. Jag är finnfri utan dem och det ploppar upp ett par stycken då jag kör ett par dagar med sådant.
Plockar du bort alla raffinerade kolhydrater då? Jag älskar ju mina glukosgodisar...

Dock får jag finnar från och till. Inte några större direkt, men lite rött irriterat och några små igentäppta porer typ. Så fort jag börjar träna får jag jag även finnar på baksida axlar och längsmed latsen. Kan iofs ha att göra med att jag dricker mycket vassle och tar kreatin när jag tränar också.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-29, 10:03   #15
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Plockar du bort alla raffinerade kolhydrater då? Jag älskar ju mina glukosgodisar...

Dock får jag finnar från och till. Inte några större direkt, men lite rött irriterat och några små igentäppta porer typ. Så fort jag börjar träna får jag jag även finnar på baksida axlar och längsmed latsen. Kan iofs ha att göra med att jag dricker mycket vassle och tar kreatin när jag tränar också.
Du öppnar dörren till gymmet med hy som en eunuck men när du öppnar samma dörr på vägen hem är det roid-blämmor överallt? Hardcore
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)