Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-20, 19:43   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Hur mycket cardio kör du i veckan?

Själv brukar jag försöka få in kring 400 min i veckan (inte alltid det går&#128514utöver mina 4-5 styrkepass som är basen för min träning. Och med ”cardio” menar jag där pulsen hålls kring 140-160 bpm, inte högre eller längre. Detta för att jag tycker intervallträning sliter lite för mycket och påverkar styrketräningen för mycket...fyi cardio kör jag typ på trappan eller cykeln. Sen kan det bli separata cardiopass eller lite cardio efter varje styrkepass. Hur gör ni med cardio? Ni som kör det då men ändå har ett styrkefokus?
Mvh! Trevlig söndagkväll!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 19:56   #2
Musique
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2016
Inlägg: 147
45 minuter kring 70% av maxpuls varje morgon. Varannan dag ytterligare 45 minuter konditionsträning, kring 80% av maxpuls, på kvällen.

Som före detta konditionsidrottare måste jag aktivt tänka på att inte gå för hårt ut när jag konditionstränar och samla på mig fatigue inför kommande styrketräning. Men att träna relativt lågintensiv konditionsträning dagligen är rena livselixiret. Skulle jag fått bättre resultat av styrketräning utan konditionstärningen, så ska det vara astronomiska skillnader för att jag ska sluta konditionsträna, som är ett fundament för att orka med livet i stort.
Musique är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 20:25   #3
Sarco
Imorgon, då jävlar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 535
Citat:
Ursprungligen postat av Musique Visa inlägg
45 minuter kring 70% av maxpuls varje morgon. Varannan dag ytterligare 45 minuter konditionsträning, kring 80% av maxpuls, på kvällen.

Som före detta konditionsidrottare måste jag aktivt tänka på att inte gå för hårt ut när jag konditionstränar och samla på mig fatigue inför kommande styrketräning. Men att träna relativt lågintensiv konditionsträning dagligen är rena livselixiret. Skulle jag fått bättre resultat av styrketräning utan konditionstärningen, så ska det vara astronomiska skillnader för att jag ska sluta konditionsträna, som är ett fundament för att orka med livet i stort.
+1. Jag har som ambition att springa ca 3 mil i veckan, fördelat på distanser mellan ca 5 och 11 km. Tar knappt ens tiden, utan springer efter dagsform. Helst så naturnära som möjligt men i värsta fall på löpband.

De senaste veckorna har jag inte hunnit/kunnat/orkat springa. Med ett hyfsat stillasittande liv i övrigt märks det på välmåendet direkt.

Ambitionen för styrketräningen är för övrigt ett kortare pass varje vardag. I verkligheten blir det väl 3-5 pass i veckan, oftast helkroppspass på ca 45 minuter.

Senast redigerad av Sarco den 2019-10-20 klockan 20:27.
Sarco är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-20, 22:06   #4
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
30 minuter innan varje pass just nu men långtidsplanen är 30 minuter innan och 30 minuter efter.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:28   #5
dojsygo
Registered User
 
dojsygos avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
med ”cardio” menar jag där pulsen hålls kring 140-160 bpm, inte högre eller längre.
För vissa kan ju 160 nästan vara maxpuls? Tänker mig istället % av maxpuls. Kör alltid LISS cardio, då försöker jag hålla mig mellan 60-70% (110-130bpm) av min maxpuls under 45-60 minuter 6-7 gånger i veckan, alltid efter gymmet.

Gym ~05:00 - 06:30, LISS-cardio ~06:30 - 07:30 varje morgon förutom söndag.
dojsygo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 07:33   #6
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Ingen alls. Har nog svårt att hinna med den minsta nivå av styrketräning som jag vill (3x60 min per vecka). När ungarna blir större är det dags att ta tag i det (eller om vi hittar på någon aktivitet tillsammans).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 09:52   #7
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av dojsygo Visa inlägg
För vissa kan ju 160 nästan vara maxpuls? Tänker mig istället % av maxpuls. Kör alltid LISS cardio, då försöker jag hålla mig mellan 60-70% (110-130bpm) av min maxpuls under 45-60 minuter 6-7 gånger i veckan, alltid efter gymmet.

Gym ~05:00 - 06:30, LISS-cardio ~06:30 - 07:30 varje morgon förutom söndag.
Ajo borde nog definerat cardio som 75-80% av max kanske?
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 10:23   #8
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Ajo borde nog definerat cardio som 75-80% av max kanske?
Konditionsträning kan delas upp i olika zoner. Det finns mängder av metoder för detta och varje idrott har sin egen favorit.

Den som jag tycker är enklast att följa är det som beskrivs på följande länk;

https://www.marathon.se/utrustning/p...en-i-pulszoner

Det krävs dock att du har bra koll på din maxpuls (vilket kan göras på ett labb för nån tusenlapp). Efter det behöver du en bra pulsklocka med mätning på bröstet eller optisk mätning på överarm. Optisk mätning på handled kan funka för en del personer, men oftast inte.

Utan förutsättningarna ovan är det ganska meningslöst att köra efter puls. Då är det bättre att gå på känsla. Så länge du håller på i "prat-tempo" är du förmodligen i zon 1 och zon 2.
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 11:28   #9
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
8 minuter cross trainer.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 11:45   #10
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Annan rolig fråga då vad gör ni när ni kör på Cardio-maskinerna? Musik? Podd? Netflix?!?!
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-21, 13:28   #11
Slartibartfast
Finlands svar på Schenkenberg
 
Slartibartfasts avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Finland
Inlägg: 15 928
30 minuter på spinningcykel framför netflix varannan dag, medelpuls på 140.

Och en del promenerande. Min Garmin håller reda på mina minuter. Försöker komma upp i 300 i veckan. Inte speciellt svårt bara man har rutin.
__________________
Allt kött behöver disciplin!

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
Slartibartfast är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-23, 09:38   #12
Bärsärk
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 1 171
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Annan rolig fråga då vad gör ni när ni kör på Cardio-maskinerna? Musik? Podd? Netflix?!?!
Podd blir det mest för mig, serier ska man se på datorn eller TV hemma och inte på en 5" skärm med in-ears.

Helst någonting så man lär sig något samtidigt.
Bärsärk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-27, 15:33   #13
beckman88
Worgen priest
 
beckman88s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 168
Springer till och från jobbet, ca 3km enkel väg.
beckman88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 08:31   #14
dojsygo
Registered User
 
dojsygos avatar
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 51
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Annan rolig fråga då vad gör ni när ni kör på Cardio-maskinerna? Musik? Podd? Netflix?!?!
Ute med hundarna på rask promenad, då ligger min BPM på 120-140.
Cyklar jag på träningscykeln hemma sitter jag och pluggar, har märkt att min hjärna har väldigt lätt att få in information om jag utför en fysisk aktivitet samtidigt.
dojsygo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 11:10   #15
Fordon
Lyft! Upp å ner!
 
Fordons avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 196
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Ajo borde nog definerat cardio som 75-80% av max kanske?
Du borde definiera cardio såsom den redan är definierad. Nu verkar du mest efterfråga mellanmjölksträning i zon 3-4.
__________________
"Vinnaren gör det förloraren inte orkar"

2019 års journal
Fordon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)