Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-06, 06:22   #6001
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Tack, men var skulle vara bra att placera Hill sprints? Jag gissar att det bara går att lägga in ett sådant pass för återhämtningen. Och att andra konditonspasset får vara någon form av uthållighetsträning. Har du något förslag till en novis?

Jag har en fundering varför inte Pull Ups finns med. Är inte det en övning man bör träna?
Ang. Hill Sprints -
Om man antar att du kör SL5x5 Mån,Ons,Fre så hade jag gjort dem på Torsdagen, så jag ändå hade ganska nära till vilodag, alternativt t.o.m. kört SL5x5 på Mån, Ons, Lördag, och sen konditionsträning Tis och Tors.
Jag hade kanske även tittat på att inte köra Böj alla passen, utan minskat till två av dem. Nu utgår jag ju bara ifrån hur mycket stryk hill sprints ger min kropp, om du kan återhämta dig från det utan kladd så kör dem helt enkelt på Tors

Ang. Pull Ups -
De är ju en del av upplägg 2
Sen finns det många övningar man "bör" träna, men som inte finns med i SL5x5. Som jag skrev i första inlägget är programmet riktat till att ge dig en bra basstyrka med fokus i ett fåtal basövningar. Listan på övningar hade kunnat göras trippellång och ändå bara innehålla bra basövningar (bland dem Pull Ups) men någonstans försvinner då enkelheten som programmet är ute efter
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-21, 08:46   #6002
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Tack, men var skulle vara bra att placera Hill sprints? Jag gissar att det bara går att lägga in ett sådant pass för återhämtningen. Och att andra konditonspasset får vara någon form av uthållighetsträning. Har du något förslag till en novis?

Jag har en fundering varför inte Pull Ups finns med. Är inte det en övning man bör träna?
Sorry, hade missat att det kommit ett nytt inlägg
Jag tycker egentligen inte när spelar någon roll var du lägger hill sprinta så länge du gör det på en dag där du inte kör SL5x5. Kanske undvika att göra det dagen innan passet du kör både Squats och Deadlift, så du kan kanske hålla det lite flytande beroende på veckan.

Om du kollar i min första post igen så ser du att där är pull ups (på pass 2) i upplägg 2, men på den tiden kallade jag det chins.
"Bör" göra - Ja och nej. Om du vill bli bra på Pull ups eller tycker om dem osv. så tycker jag du ska ha pull ups med. Om du hatar dem och inte bryr dig om dem så får du ju mer eller mindre samma träning för de musklerna i stångrodden

Edit: knappt förvirrad människa jag är, missade även att jag redan svarat. God morgon, ge mig kaffe och mindre pollen plz...

Senast redigerad av Stoltz den 2019-06-21 klockan 08:47.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 09:30   #6003
jochen
Registered User
 
jochens avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 80
Kört 5x5 i ca 8 månader nu och det går såklart segare och segare att öka. Haft en liten knäskada så har fått börja om från noll på knäböj ett par gånger - kör tom stång igen nu ett par veckor och klättrar sakta uppåt igen.
Förutom 5x5 övningarna så kompletterar jag med lite annat efteråt bara för kul. Det ser ut ungefär såhär (övningar på engelska då jag loggar dem i en app):

Pass A:
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd
Barbell bicep Drag Curl
Machine Fly
Cable Row / Dumbell Row
Hammer Curls / Dumbell Bicep Curls
Machine Bench Press
Lat Pulldown
Ab Crunch machine


Pass B:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
Dumbell Shrug
Face Pull
Cable Rope Tricep Extension
Tricep Overhead Extension with Rope
Dumbell Tripce Extension
Back Extensions
Machine Shoulder Press
Dumbell Shoulder Raise
Dumbell Front Raise

Jag kör nödvändigtvis inte alla ovanstående extra övningar utan varierar lite så gymtiden håller sig till en dryg timme.

Jag börjar fundera på att byta till något annat program - ovanstående hopplock har jag bara hittat på själv utan någon egentlig tanke bakom. Mitt mål är att bli lite mer biffig och vad jag har förstått så ger låga tunga reps som 5x5 effektiv styrkeökning - och om man vill ha massa så bör man ligga på runt 10-12 reps.
Jag gillar även att träna på måndagar, onsdagar och fredagar och ha helgen fri.

Har någon nåt tips på vilka program jag kan kika på som kan passa mig med fokus på volym på främst armar, bröst och axlar? Jag kommer förmodligen fortsätta med knäböj, marklyft, militärpress och bänk bara för att de är kul. Bena får man inte glömma.
jochen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 12:27   #6004
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av jochen Visa inlägg
Kört 5x5 i ca 8 månader nu och det går såklart segare och segare att öka. Haft en liten knäskada så har fått börja om från noll på knäböj ett par gånger - kör tom stång igen nu ett par veckor och klättrar sakta uppåt igen.
Förutom 5x5 övningarna så kompletterar jag med lite annat efteråt bara för kul. Det ser ut ungefär såhär (övningar på engelska då jag loggar dem i en app):

Pass A:
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd
Barbell bicep Drag Curl
Machine Fly
Cable Row / Dumbell Row
Hammer Curls / Dumbell Bicep Curls
Machine Bench Press
Lat Pulldown
Ab Crunch machine


Pass B:
Knäböj
Militärpress
Marklyft
Dumbell Shrug
Face Pull
Cable Rope Tricep Extension
Tricep Overhead Extension with Rope
Dumbell Tripce Extension
Back Extensions
Machine Shoulder Press
Dumbell Shoulder Raise
Dumbell Front Raise

Jag kör nödvändigtvis inte alla ovanstående extra övningar utan varierar lite så gymtiden håller sig till en dryg timme.

Jag börjar fundera på att byta till något annat program - ovanstående hopplock har jag bara hittat på själv utan någon egentlig tanke bakom. Mitt mål är att bli lite mer biffig och vad jag har förstått så ger låga tunga reps som 5x5 effektiv styrkeökning - och om man vill ha massa så bör man ligga på runt 10-12 reps.
Jag gillar även att träna på måndagar, onsdagar och fredagar och ha helgen fri.

Har någon nåt tips på vilka program jag kan kika på som kan passa mig med fokus på volym på främst armar, bröst och axlar? Jag kommer förmodligen fortsätta med knäböj, marklyft, militärpress och bänk bara för att de är kul. Bena får man inte glömma.
Borde du inte tagga ner med egot? Din skada kan väl vara ett tecken på att du har för mycket ego och lägger in för mycket "lull lull" som försämrar återhämtningen och ger härliga skador på kroppen. Skador är det värsta som finns för muskeltillväxten då du inte kan träna.

Skulle ge dig rådet:
Kör Limber 11 innan varje pass. Det är övningar för att snabba på återhämtningen, fixa till rörligeten och förebygga skador.
Börja med Stronglifts och följ det STRIKT! =)

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2019-07-28 klockan 12:28.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-28, 13:30   #6005
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Andrew_1982 Visa inlägg
Skulle ge dig rådet:
Kör Limber 11 innan varje pass. Det är övningar för att snabba på återhämtningen, fixa till rörligeten och förebygga skador.
Börja med Stronglifts och följ det STRIKT! =)
Slår ett slag för Limber11 och även Simple 6. Använder bägge två före varje pass och det är underbart uppmjukande för kroppen och när jag tränar nästintill varje dag så märker jag även en stor förbättring i rörligheten sedan jag började med de två.

@jochen - Håller med Andrew_1982, du overkillar alldeles för mycket utifrån vad jag kan se.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 20:29   #6006
jochen
Registered User
 
jochens avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 80
Kör som sagt inte alla övningar i listan utan de som får plats på en timme. Egot är det inget fel på, haft lättare besvär med knät i åratal - om det var så att jag inte lyssnade på kroppen så skulle jag inte deloada till noll om och om igen - och det är enbart squats som ibland ger känningar. Tack för tipset om Limber 11 och Simple 6 - ska kolla upp!

Senast redigerad av jochen den 2019-08-06 klockan 20:31.
jochen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-28, 10:32   #6007
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Skadade axeln något. Behöver deffa bort 4kg fett. Behöver vägledning då jag både är lite nedstämd och ledsen.

Jag har lyckats knäböja till 135kg 5x5 i knäböj nu och jag har alltid klarat 5x5 reps. Jag har fått ont i axeln. Jag har alltid varit orolig när jag hängt tillbaka stången i knäböjen och liksom lyft upp den extra med hjälp av kroppen samtidigt som jag tagit ett steg fram med ena foten och dumpat den på krokarna i power racken. Haft lite lätt känning i axeln under 2 veckor men försökt jobba på tekniken och det har gått bra fram till idag. Idag fick jag ont i bänkpressen på 85kg och stannade efter 3 set.

Så jag tänkte höra vad ni rekommenderar för att jag ska lyckas behålla styrkan och bli bra i axeln. Det knäpper till lite i axeln ibland när jag rör armen åt höger. Och det är väl en svag konstant värk. Men det är nog inte allvarligt.
Jag hade hoppats på att nå 140kg i knäböj, men jag behöver deffa så det vore väl smart att deffa nu när axeln behöver avlastas.

Jag funderar på att knäböja 3 ggr i veckan på 80-100kg med brett grepp. Men har lite svårt att bestämma mig om jag bara ska köra rehab övningar för axeln. Stångrodd för ryggen lär gå bra så den tänkte jag köra tungt.
Hur hade ni gjort?
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-27, 08:03   #6008
Rugged Mini
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 25
Om man efter en höjning inte klarar sitt första set av 5x5 utan exempelvis bara klarar en trea, är det bäst då att sänka vikten och köra 4 resterande set till 5 men på lägre vikt eller är det smartare att köra 5 set på den nya vikten även om man inte klarar 5 reps?
Rugged Mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-08, 13:06   #6009
Zac
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 1
5x5 Rätt för mig?

Hej alla begåvade människor.

Behöver lite råd från er med lite mer erfarenhet. Har länge varit med på forumet och tagit del av massor av bra information. Nu är det dags att ställa min första noob fråga

Jag känner att jag är sugen på att testa något nytt, har provat SS tidigare och är om en vecka klar med mitt Sheiko program ( 12 v)
Vill nu ge mig på något som tar mig till nästa nivå.

Dagens 1RM
DL 170
Squat 120
Bänk 95

179cm
80kg
34år

Ska jag ge mig på 5x5 igen eller är det dags för något annat? Vill gärna köra 3-4 ggr v.


Tack
Zac är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 08:52   #6010
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Zac Visa inlägg
Hej alla begåvade människor.

Behöver lite råd från er med lite mer erfarenhet. Har länge varit med på forumet och tagit del av massor av bra information. Nu är det dags att ställa min första noob fråga

Jag känner att jag är sugen på att testa något nytt, har provat SS tidigare och är om en vecka klar med mitt Sheiko program ( 12 v)
Vill nu ge mig på något som tar mig till nästa nivå.

Dagens 1RM
DL 170
Squat 120
Bänk 95

179cm
80kg
34år

Ska jag ge mig på 5x5 igen eller är det dags för något annat? Vill gärna köra 3-4 ggr v.


Tack
Stronglifts vore jättebra med tanke på dina stats. Det finns andra scheman, men gå inte på dem med " blygsamma" stats. Bättre om du jobbar på dina stats och kan visa att du har bra teknik när du väl kommer upp i vikter.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-28, 08:53   #6011
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av Rugged Mini Visa inlägg
Om man efter en höjning inte klarar sitt första set av 5x5 utan exempelvis bara klarar en trea, är det bäst då att sänka vikten och köra 4 resterande set till 5 men på lägre vikt eller är det smartare att köra 5 set på den nya vikten även om man inte klarar 5 reps?

Du ska fortsätta på samma vikt ändå passet ut. Läs i programet hur du ska göra och följ det som står.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-23, 01:57   #6012
Max81
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 2
Hej,

Jag tänker börja styrketräna men har fullt upp med familjen och arbete så jag kan bara träna 3 dagar per vecka. Har därför snöat in på Stronglifts 5 x 5, dels för att det passar, men också för att man tränar hela kroppen med endast en handfull övningar.

Funderar dock på detta med att det är så mycket fokus på knäböj. På två veckor tränar man övningen dubbelt så mycket jämfört med resterande övningar.

Citat:
Pass A

5 x 5 Knäböj
5 x 5 Bänkpress
5 x 5 Skivstångsrodd

Pass B

5 x 5 Knäböj
5 x 5 Militärpress
1 x 5 Marklyft

6 x knäböj (150 reps).
3 x bänkpress, skivstångsrodd, militärpress (75 reps per övning).
3 x marklyft (15 reps).
Är det inte bättre att man ändrar upplägget lite och tar bort knäböj på Pass B och istället lägger till latsdrag så att man under två veckor tränar allt lika mycket?

Citat:
Pass A

5 x 5 Knäböj
5 x 5 Bänkpress
5 x 5 Skivstångsrodd

Pass B

5 x 5 Militärpress
5 x 5 Latsdrag eller Chins
1 x 5 Marklyft

3 x knäböj, bänkpress, skivstångsrodd, militärpress, latsdrag (75 reps per övning).
3 x marklyft (15 reps).
Eller?
Max81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-24, 01:08   #6013
Max81
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av Max81 Visa inlägg
Ignorera mitt tidigare inlägg. Tänkte inte på att man inte ska gå efter enbart antalet reps utan vad dessa reps tränas. På två veckor tränar man överkroppen mer eftersom man gör 225 reps totalt (bänkpress, militärpress, stångrodd) mot 175 reps för underkroppen (benböj, marklyft).

Kommer köra vanliga upplägget.
Max81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-10, 22:27   #6014
Mandala
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2019
Inlägg: 3
Undrar lite, jag har kört stronglifts snart 4 mån, men känner att Efter varje pass så behöver jag lite mer. Jag har tagit det väldigt lugnt då jag är en ren nybörjare och har backat emellanåt med mina viktökningar då jag kännt att jag inte haft tekniken med mig till 100%. Men undrar om man efter varje gång man kört hela programmet för den dagen kan köra samma övningar igen fast med lägre vikter och fler reps och färre set?
Mandala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-12-14, 11:05   #6015
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Passet med knäböj, militärpress och marklyft tar uppvärming +ca 90 min för jag vilar 3-4min mellan varje set. Då blir passet iaf runt 2 timmar. Är det okey tycker ni?

Att avsluta med marklyft är förjäkla segt tycker jag. Speciellt den veckan då man ska marka två gånger.
Någon som också tyckte det var jobbigt som kan dela med sig av något tips för hur de gjorde för att det skulle kännas lättare?
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)