Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-30, 16:34   #31
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Jag har varit vegan i typ 2år, så det blir mkt kolhydrater. Men det skumma är att när jag bytte till den kosten, blev huden bättre. Men nu har det blivit sämre igen. Kanske kan ha med överskott/underskott att göra då detta är min första bulk som vegan.

Ja, det är ren kakao och vanliga nötter (ibland rostade med salt). Jag äter inge socker eller bröd i min dagliga kost. Min kost består typ i grova drag av detta per dag:
400kcal frukt: banan, äpple, apelsin är standard.
1000kcal nötter/fröer
1000kcal mat, nästan alltid grytor med typ tomatkross, linsor, bönor, lök, broccoli, morötter, blomkål, potatis o sånt. Sen ris/bulgur/matvete är ganska standard.
500kcal sojaproteinpulver
300kcal havregryn
200kcal olja

Jag har börjat fundera på om det kan ha med träningen att göra nu senaste dagarna. Jag har senaste tiden kört mer övnlingar där jag ligger på ryggen o krälar, och använder även foamroller på ryggen. Jag kanske skapar finnarna då...
Det är ju inte kolhydrater som är problemet utan kraftigt raffinerade sådana. Även kraftigt raffinerat protein är dåligt för huden. Förutom sockret du lagt till kosten, i enlighet ditt första inlägg, så intar du ju även en ganska extrem mängd sojaproteinpulver. Skippa detta till förmån för riktig mat. Måste man äta raffinerat protein för att möta sitt proteinbehov så är det något fel på kosten. Om jag var du skulle jag tumma på vegangrejen och inkludera lite fisk och ägg i kosten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 16:49   #32
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det är ju inte kolhydrater som är problemet utan kraftigt raffinerade sådana. Även kraftigt raffinerat protein är dåligt för huden. Förutom sockret du lagt till kosten, i enlighet ditt första inlägg, så intar du ju även en ganska extrem mängd sojaproteinpulver. Skippa detta till förmån för riktig mat. Måste man äta raffinerat protein för att möta sitt proteinbehov så är det något fel på kosten. Om jag var du skulle jag tumma på vegangrejen och inkludera lite fisk och ägg i kosten.
Märkte att jag överdrev lite med sojaproteinet, tar 3 skoper per dag, ca 100g = 352kcal, 77g protein. Anledningen till det är för att slippa helt att tänka på protein i den vanliga maten. Gjorde det i början, men då blir det typ bara massa bönor och linser, vilket är ganska tröttsamt. Har tyvärr absolut ingen lust att börja käka djur eller ägglossning igen , och vågar inte sänka proteinintaget för att riskera dom stackars gainzen.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 17:12   #33
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Märkte att jag överdrev lite med sojaproteinet, tar 3 skoper per dag, ca 100g = 352kcal, 77g protein. Anledningen till det är för att slippa helt att tänka på protein i den vanliga maten. Gjorde det i början, men då blir det typ bara massa bönor och linser, vilket är ganska tröttsamt. Har tyvärr absolut ingen lust att börja käka djur eller ägglossning igen , och vågar inte sänka proteinintaget för att riskera dom stackars gainzen.
Ett annat alternativ för att få upp proteinintaget utan att sabba magen med för mycket fibrer är ju att äta mer bröd och pasta. Valet är ditt. Jag har inget mer att tillägga angående dina finnar.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 17:22   #34
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ett annat alternativ för att få upp proteinintaget utan att sabba magen med för mycket fibrer är ju att äta mer bröd och pasta. Valet är ditt. Jag har inget mer att tillägga angående dina finnar.
Räknas inte pasta som kraftigt raffinerade kolhydrater?

Jag väljer att ignorera det sista du skrev, och slinker in en fråga till :P. Du tror inte kanske det kan vara en kombination av inflammatorisk kost eller överskott och att jag har mer kontakt på ryggen ifrån golv/yogamatta/foamroller? Ibland i bar överkropp. Jag tänker lite att det kan ha ett samband, då finnarna endast uppstår på ryggen.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 17:41   #35
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Räknas inte pasta som kraftigt raffinerade kolhydrater?

Jag väljer att ignorera det sista du skrev, och slinker in en fråga till :P. Du tror inte kanske det kan vara en kombination av inflammatorisk kost eller överskott och att jag har mer kontakt på ryggen ifrån golv/yogamatta/foamroller? Ibland i bar överkropp. Jag tänker lite att det kan ha ett samband, då finnarna endast uppstår på ryggen.
Nej kraftigt raffinerade kolhydrater är socker, sirap, maltodextrin etc. Vetemjöl är näringsrikt.

Att gnida en svettig kroppsdel mot ett skitigt underlag kan ge irriterad hy. Att använda en gammal skitig tshirt när man tränar kan ha liknande effekt. Detta kan dock inte ge djupa onda bölder utan bara ytliga småfinnar/värmeutslag. Att torka sig med en skitig handduk har liknande problematik.

Vad gäller kosten så är överskott i sig självt inte ett signifikant problem om kosten inte innehåller skräp. Men innehåller kosten skräp så är överskott något som förvärrar saken då det i regel innebär mer skräp. Det är absoluta mängden skräp som spelar den största rollen för finnarna.

Senast redigerad av Klein den 2019-10-30 klockan 17:45.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 17:51   #36
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Nej kraftigt raffinerade kolhydrater är socker, sirap, maltodextrin etc. Vetemjöl är näringsrikt.

Att gnida en svettig kroppsdel mot ett skitigt underlag kan ge irriterad hy. Att använda en gammal skitig tshirt när man tränar kan ha liknande effekt. Detta kan dock inte ge djupa onda bölder utan bara ytliga småfinnar/värmeutslag. Att torka sig med en skitig handduk har liknande problematik.

Vad gäller kosten så är överskott i sig självt inte ett signifikant problem om kosten inte innehåller skräp. Men innehåller kosten skräp så är överskott något som förvärrar saken då det i regel innebär mer skräp. Det är absoluta mängden skräp som spelar den största rollen för finnarna.
Ok, tack för svar. Ska fundera vidare på saken med proteinpulvret, då det är det enda jag anser kan klassas som skräp, nu när jag tagit bort sirapen sedan ca 5 dagar tillbaks. Fick en ny jävel igår, riktig bamsing, ser typ ut som en vägkon.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 20:20   #37
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Ok, tack för svar. Ska fundera vidare på saken med proteinpulvret, då det är det enda jag anser kan klassas som skräp, nu när jag tagit bort sirapen sedan ca 5 dagar tillbaks. Fick en ny jävel igår, riktig bamsing, ser typ ut som en vägkon.
Äppelmoset då?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-30, 20:43   #38
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För övrigt så är ju dina bars (förutsatt att du tillagar dem i ugnen) ganska så extremt processad mat med eller utan socker. Det är inte en enda färsk ingrediens utan allt är redan nukat och processat och sedan ger du skiten en omgång i ugnen. Skippa dina bars helt imo.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 08:33   #39
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Äppelmoset då?
äpplemoset innehåller endast äpplen och pyttelite stevia.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För övrigt så är ju dina bars (förutsatt att du tillagar dem i ugnen) ganska så extremt processad mat med eller utan socker. Det är inte en enda färsk ingrediens utan allt är redan nukat och processat och sedan ger du skiten en omgång i ugnen. Skippa dina bars helt imo.
Det enda dåliga i barsen är väl sirapen, resten är "råa" råvaror.
Obehandlade nötter/fröer
Äpplemos utan socker
Kokosolja <--kanske räknas som processat?
Kakao
Havregryn
Sirap
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 12:30   #40
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Det enda dåliga i barsen är väl sirapen, resten är "råa" råvaror.
Obehandlade nötter/fröer
Äpplemos utan socker
Kokosolja <--kanske räknas som processat?
Kakao
Havregryn
Sirap
Som sagt var: ingen av ingredienserna i listan är färsk. Äpplena är redan sönderkokade, kokosoljan är en kraftigt raffinerad produkt och likaså kakaon, havegrynen är ångkokade, och nötterna är antingen rostade eller bärare av mögelgifter och härsknade fetter. Och sedan kör du denna torra blandning i ugnen. Tror du på allvar att det är något annat än tomma kalorier och lite aska och fibrer som kroppen inte kan ta upp i dina bars?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 14:58   #41
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Som sagt var: ingen av ingredienserna i listan är färsk. Äpplena är redan sönderkokade, kokosoljan är en kraftigt raffinerad produkt och likaså kakaon, havegrynen är ångkokade, och nötterna är antingen rostade eller bärare av mögelgifter och härsknade fetter. Och sedan kör du denna torra blandning i ugnen. Tror du på allvar att det är något annat än tomma kalorier och lite aska och fibrer som kroppen inte kan ta upp i dina bars?
Jag hade ingen aning om att saker blev så förstörda av att vara i ugnen faktiskt. Får ta o kolla upp det mer.
__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-31, 15:16   #42
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Jag hade ingen aning om att saker blev så förstörda av att vara i ugnen faktiskt. Får ta o kolla upp det mer.
Du kan inte se isolerat på varje enskilt steg i processningen. Det är all processning sammantaget som utgör problemet. Bra mat utgörs av minimalt processade färska råvaror. Ju längre du rör dig därifrån desto sämre blir maten. Du får acceptera att dina bars är skit med eller utan socker.

Senast redigerad av Klein den 2019-10-31 klockan 15:21.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)