Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-14, 21:54   #151
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Knuffar var ett rätt bra förslag.

Raketpressar är mitt förslag.
eller raketknuffar

"To push or drive quickly and forcibly."
Även om finjusteringsraket inte stämmer riktigt, det är mer betydelsen snabb, kraftfull vi får översätta.
Expolivitetare men det är inget bra ord.

Marklyft 1x150 0x160 kände mig stark men med dålig teknik i bottenläget, ska jobbas på.

Gick till min lokala VVSbutik idag, säljaren var jättetrevlig, tyckte det lät som ett roligt projekt, men plaströren var lika dyra som järnrören. totalpris ca 1200:- för dyrt, ska kolla frejjonson och hornbach eller liknande någon dag framöver.
Det var inga $10-20
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 22:46   #152
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Knuffar var ett rätt bra förslag.

Raketpressar är mitt förslag.
eller raketknuffar

"To push or drive quickly and forcibly."
Även om finjusteringsraket inte stämmer riktigt, det är mer betydelsen snabb, kraftfull vi får översätta.
Expolivitetare men det är inget bra ord.

Marklyft 1x150 0x160 kände mig stark men med dålig teknik i bottenläget, ska jobbas på.

Gick till min lokala VVSbutik idag, säljaren var jättetrevlig, tyckte det lät som ett roligt projekt, men plaströren var lika dyra som järnrören. totalpris ca 1200:- för dyrt, ska kolla frejjonson och hornbach eller liknande någon dag framöver.
Det var inga $10-20
Helsike, ska se över alternativ oxå då. Trodde verkligen inte det var så dyrt! Tack för informationen!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 23:01   #153
David_E
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av wesaft Visa inlägg
Knuffar var ett rätt bra förslag.

Raketpressar är mitt förslag.
eller raketknuffar

"To push or drive quickly and forcibly."
Även om finjusteringsraket inte stämmer riktigt, det är mer betydelsen snabb, kraftfull vi får översätta.
Expolivitetare men det är inget bra ord.

Marklyft 1x150 0x160 kände mig stark men med dålig teknik i bottenläget, ska jobbas på.

Gick till min lokala VVSbutik idag, säljaren var jättetrevlig, tyckte det lät som ett roligt projekt, men plaströren var lika dyra som järnrören. totalpris ca 1200:- för dyrt, ska kolla frejjonson och hornbach eller liknande någon dag framöver.
Det var inga $10-20

Hehe, raketpressar den gillade jag! Vet dock inte om mina klienter kommer ta mig på allvar om jag börjar lägga in raketpressar i deras program
Vad är det för fel på de push-up bars som kan köpas på t.ex. budo fitness?
David_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-14, 23:04   #154
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av David_E Visa inlägg
Hehe, raketpressar den gillade jag! Vet dock inte om mina klienter kommer ta mig på allvar om jag börjar lägga in raketpressar i deras program
Vad är det för fel på de push-up bars som kan köpas på t.ex. budo fitness?
Jag kör stenhårt på Thrusters och alla andra engelska uttryck. De retar mig lite när jag står och skriver dagens WOD på whiteboarden nere på gymmet - men men, det tar jag.

Jo, de har jag kikat på "tror jag" om det är de så är de lite låga, de jag kikat på är högre och medgör att du kommer upp högre och med det kan sänka ner till djupare.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 06:53   #155
David_E
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 55
Kolla in fitness pro push up bar och skip sport push-up bars. Tycker de ser ut att ha bra höjd (fast bilderna kan luras) och kostar mellan 84 till 185 kronor
David_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 07:03   #156
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Jag har faktiskt inte heller sett någon (vad jag kan komma på) köra kombinationen frontböj och pushpress men det beror väl på att de flesta kör frontböj och överstöt istället eftersom de två teknikerna funkar tillsammans rent tekniskt (det är nästan bara en uppdelad stöt). Båda rent tekniskt men även om man kollar på alla filmerna på youtube etc funkar uppenbarligen inte frontböj och pushpress i kombination. Det tar för lång tid att sänka armbågarna för att pushpressa så alla håller armbågarna sänkta redan från början för att kunna pressa vilket gör att frontböjen ser ut som skit.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-15, 15:13   #157
wesaft
Registered User
 
wesafts avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Mölndal
Inlägg: 3 358
Mary modifierad
20 minuter
4 HSPU till step
8 enbens knäböj från step
8 pullups

9 rundor + HSPU + enbens knäböj

HSPU bara ett brutet set, näst sista, missade djupet på några, mer håret än huvudet, ska lägga något mjukt där.
Pullups, grymma, kändes som vila, kunde tagit 10.
Enbens knäböj, goa bed och rumpa nu, kom ihåg nästa gång att trycka ut knät i bottenläget.

Nu ska jag hem till systersonen och träna honom på kullerbyttor och att svinga sig i romerska ringar
wesaft är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 10:42   #158
grulf
Registered User
 
grulfs avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 11
Körde ett morgonpass med "Linda" i dag... (Något sänkta vikter jämfört med originalet)

* Deadlift 100% BW
* Bench 75% BW
* Clean 50% BW

10/9/8/7/6/5/4/3/2/1 rep
rounds for time

Det var lite knöligt att bara ha en stång och byta vikter efter varje set, men det gick till slut. 35 minuters självmisshandel, men underbart efteråt!
__________________
second best is the first loser
grulf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 12:44   #159
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Jag har kört "Cindy" tidigare och gillade den, men ville ha lite mer utmaning igår:

"Daniel"
50 pull-ups
400 meters löpning
21 thrusters, 42,5kg
800 meters löpning
21 thrusters, 42,5kg
400 meters löpning
50 pull-ups

Total tid: 32.52 min

Kändes mycket bra igår. Jag var laddad för att genomföra "Daniel", det börjad med att jag läste om passet i Muscle & Fitness, deras journalist hade genomfört det på 37 minuter - så jag tänkte det skall jag slå! Min dröm var att genomföra den sub 30 minuter, men det var tuffare än jag trott med pull-ups. Den skall ner under 30 minuter, inga problem!!! Bra mer träning!!!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 12:47   #160
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag har faktiskt inte heller sett någon (vad jag kan komma på) köra kombinationen frontböj och pushpress men det beror väl på att de flesta kör frontböj och överstöt istället eftersom de två teknikerna funkar tillsammans rent tekniskt (det är nästan bara en uppdelad stöt). Båda rent tekniskt men även om man kollar på alla filmerna på youtube etc funkar uppenbarligen inte frontböj och pushpress i kombination. Det tar för lång tid att sänka armbågarna för att pushpressa så alla håller armbågarna sänkta redan från början för att kunna pressa vilket gör att frontböjen ser ut som skit.
Inga negativa vågor nu. Så här utför jag den, går riktigt djupt i botten, men är det helt fel menar du - eller ser den bara "skit" ut. Gillar den då den bygger styrka och uthållighet, pulsen går i taket av denna övningen.

Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:20   #161
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Inga negativa vågor nu. Så här utför jag den, går riktigt djupt i botten, men är det helt fel menar du - eller ser den bara "skit" ut. Gillar den då den bygger styrka och uthållighet, pulsen går i taket av denna övningen.

Ryggen faller framåt och häcken trycks bakåt och enda anledningen till att de på filmerna kan hålla linjen något så när är att det är så pass lätt i förhållande till ett verkligt 1RM. Dett syns väldigt tydligt när vikterna blir tyngre att tekniken inte funkar.
Vikten ligger iom den dåliga tekniken helt på handlederna i en väldigt taskig vinkel, någon i tråden jämförde frontböj med handstående pressar vad gäller handledspåverkan och när jag ser fel filmerna så förstår jag var det kommer ifrån.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:32   #162
burre
Registered User
 
burres avatar
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 436
Det ser farligt ut för armar/axlar/handleder med utförandet i filmerna. Jag kör mina "thrusters" bakom nacken. Iofs inte i ett crossfit tema men kommer upp till 15 reps ibland. Känns betydligt säkrare.
Även fast man kan hålla ett korrekt OL-grepp så falerar det ofta i crossfit sammanhang, iom tempot.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
men lol snälla du.
"it´s time you backed a winner for once, my chocolate friend"
burre är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 13:42   #163
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Ryggen faller framåt och häcken trycks bakåt och enda anledningen till att de på filmerna kan hålla linjen något så när är att det är så pass lätt i förhållande till ett verkligt 1RM. Dett syns väldigt tydligt när vikterna blir tyngre att tekniken inte funkar.
Vikten ligger iom den dåliga tekniken helt på handlederna i en väldigt taskig vinkel, någon i tråden jämförde frontböj med handstående pressar vad gäller handledspåverkan och när jag ser fel filmerna så förstår jag var det kommer ifrån.
Jag frågade då jag håller dina kunskaper högt och var intresserad av dina tankar kring denna övning. Kör den just nu rätt lätt - 42,5kg, har kört tyngre men känner att tekniken blir lidande. Tack för en bra och genomgående beskrivning.
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 15:13   #164
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Fyfan så jag inte ser fram emot dagens pass:

Three rounds for time of:
Run 800 meters
50 Back Extensions
50 Sit-ups

Har träningsvärk och stel som attan, men det är bara att ta sig i kragen antar jag.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-16, 15:22   #165
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Yankeee Visa inlägg
Fyfan så jag inte ser fram emot dagens pass:

Three rounds for time of:
Run 800 meters
50 Back Extensions
50 Sit-ups

Har träningsvärk och stel som attan, men det är bara att ta sig i kragen antar jag.
Då har jag en god portion chans att klå dig tidsmässigt då

Du ska testa passet jag körde igår, där borde du vara en given sub 30:

"Daniel"
50 pull-ups
400 meters löpning
21 thrusters, 42,5kg
800 meters löpning
21 thrusters, 42,5kg
400 meters löpning
50 pull-ups

Total tid: 32.52 min
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)