Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-31, 21:19   #406
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Mer intressant är väl IAAF och CAS vill det.

Jag har inget särskilt intresse av att man gör på det ena eller andra sättet.

Men som jag skrev tidigare så tror jag inte ett det "enklaste" sättet (det som du förespråkar) nödvändigtvis är det bästa sättet eftersom frågan är rätt komplex även om du vill försöka få det till att det är superenkelt och svartvitt.
Vetenskapligt är den inte alls komplex, det är bara politiskt som den är komplex.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 21:45   #407
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Vetenskapligt är den inte alls komplex, det är bara politiskt som den är komplex.
Tur att idrotten existerar i ett vakum som inte påverkas av (eller har någon påverkan på) omvärlden då.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 22:06   #408
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Tur att idrotten existerar i ett vakum som inte påverkas av (eller har någon påverkan på) omvärlden då.
Visst, men löjligt när man av politiska skäl försöker ljuga fram vetenskapliga/medicinska anledningar.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 22:10   #409
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Visst, men löjligt när man av politiska skäl försöker ljuga fram vetenskapliga/medicinska anledningar.
Vilken är lögnen och vilket är det politiska skälet?

Senast redigerad av svenbanan den 2019-05-31 klockan 22:11.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 22:16   #410
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Ja du, lögnen är väl hur man formulerar sig och försöker dölja att tex damen som diskuterades nyligen är en solklar XY-man.

Könspolitik har jag ingen lust att gå in och diskutera.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-31, 22:47   #411
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Ja du, lögnen är väl hur man formulerar sig och försöker dölja att tex damen som diskuterades nyligen är en solklar XY-man.

Könspolitik har jag ingen lust att gå in och diskutera.
Antyder du att det är jag som farit med den lögnen? Mig veterligt är det bara spekulationer (om än i nuläget rätt välgrundade) om Semenyas kromosomstatus.

Det vore ju lämpligt om du berättar vem det är du tycker ljuger, eftersom då kommer med ett sådant påstående. Speciellt när du också påstår att du vet anledningen till lögnen, men inte preciserar.

Detta problem är definitivt komplext av fler anledningar än att snöflingor ur den högljudda hbtq-eliten kanske kan ta illa vid sig ifall man formulerar sig olyckligt.

Semenya är ju rätt troligt "XY", ja (annars skulle hon inte omfattas av sanktionerna).

Men hon är ju definitivt inte uppenbart "man". Kromosomerna är ju bara en del i hur man bestämmer biologiskt kön.

Citat:
Sex differences in humans have been studied in a variety of fields. In humans, biological sex is determined by five factors present at birth: the presence or absence of a Y chromosome, the type of gonads, the sex hormones, the internal reproductive anatomy (such as the uterus), and the external genitalia.[1] Genetic sex is determined solely by the presence or absence of a Y chromosome. Phenotypic sex refers to an individual's sex as determined by their internal and external genitalia, expression of secondary sex characteristics, and behavior.
https://en.wikipedia.org/wiki/Sex_differences_in_humans

Jag är inte heller intresserad av könspolitik. Jag är intresserad av både herridrott och damidrott och tycker det vore synd om nån kom in som en oxe i en porslinsaffär och införde en massa svartvita regler som ska appliceras på ickebinära problem och ifall resultatet blir att damidrotten som helhet blir lidande.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 21:20   #412
ChuckTesta
Nope! Chuck Testa
 
ChuckTestas avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 674
ChuckTesta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 21:44   #413
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Rent logiskt, efter rådande ideologi och samhällsanda blir det svårare och svårare att argumentera emot att män skall få tävla som kvinnor om de vill.

Man är det man identifierar sig som, och ingen har rätten att annat än hylla det. I Kanada kan detta leda till rättslig påföljd. Föredragna pronomen och upplevd könstillhörighet är större än biologi, biologin skall helst skrivas om.

Vad ger då en idrott rätten att definiera vad en kvinna är respektive inte är? Detta får inte definieras. Man får inte utesluta någon pga. könsuttryck, genus och skit vare sig i arbetslivet och kanske inte ens vid valet av partner (enligt de värsta genustokarna), så hur kan då idrott få göra det?

En rättshaveristisk tolkning jag vet. Men målar jag fan på väggen och överdriver? jag tycker inte det. Fan på väggen målar jag för att fan skall målas på väggen.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-01, 22:11   #414
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Rent logiskt, efter rådande ideologi och samhällsanda blir det svårare och svårare att argumentera emot att män skall få tävla som kvinnor om de vill.

Man är det man identifierar sig som, och ingen har rätten att annat än hylla det. I Kanada kan detta leda till rättslig påföljd. Föredragna pronomen och upplevd könstillhörighet är större än biologi, biologin skall helst skrivas om.

Vad ger då en idrott rätten att definiera vad en kvinna är respektive inte är? Detta får inte definieras. Man får inte utesluta någon pga. könsuttryck, genus och skit vare sig i arbetslivet och kanske inte ens vid valet av partner (enligt de värsta genustokarna), så hur kan då idrott få göra det?

En rättshaveristisk tolkning jag vet. Men målar jag fan på väggen och överdriver? jag tycker inte det. Fan på väggen målar jag för att fan skall målas på väggen.
Grejen är väl att det är några som tycker ungefär sådär. Jag tror (hoppas) dock att det är en rätt liten skara som pushar denna agendan och att den stora massan som följer i kölvattnet kanske delvis håller med men inte är lika rabiata. Kort sagt så tror (hoppas) jag att det är aningens överdrivet och att nåt slags sunt förnuft kommer få pendeln att svänga tillbaka.

Men jag håller det inte för helt omöjligt att det du skriver kan slå in. I alla fall på ett ungefär. Folk verkar ju kunna gå på vilka jävla propagandakampanjer som helst nuförtiden.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-02, 06:39   #415
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 235
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Grejen är väl att det är några som tycker ungefär sådär. Jag tror (hoppas) dock att det är en rätt liten skara som pushar denna agendan och att den stora massan som följer i kölvattnet kanske delvis håller med men inte är lika rabiata. Kort sagt så tror (hoppas) jag att det är aningens överdrivet och att nåt slags sunt förnuft kommer få pendeln att svänga tillbaka.

Men jag håller det inte för helt omöjligt att det du skriver kan slå in. I alla fall på ett ungefär. Folk verkar ju kunna gå på vilka jävla propagandakampanjer som helst nuförtiden.
Grejen är att även om det är några, så låter det som många. i vissa länder (Kanske speciellt USA?) är idrott starkt kopplat samman med skolan. College är extremt PC med just sån här kultur, du måste vara PC eller hålla tyst. Du riskerar alldeles för mycket om du inte är det. Idrott utanför skolan är antongen ren motionsversamhet, på skoj eller elitverksamhet för människor som gått igenom skolan och vart atleter där.
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 18:12   #416
Baldr
Registered User
 
Baldrs avatar
 
Reg.datum: Jun 2018
Inlägg: 22
Verkar som att gammelmedia fullständigt missförstått dagens nyhet:

Citat:
Caster Semenya, 28, stoppades från att tävla på grund av sina höga testosteronvärden. Nu har den högsta domstolen i Schweiz ogiltigförklarat domen vilket innebär att den sydafrikanska stjärnan återigen är fri att tävla.
Detta verkar vara fake news. Det som skett är att Semenya överklagat domen till högsta domstolen och i väntan på att det ska avgöras så har man tillfälligt hävt restriktionerna. Lite som Chelsea och Barcelona gjorde för att få sitt transferförbud uppskjutet.

Citat:
“The Federal Supreme Court of Switzerland has ordered the IAAF to immediately suspend the implementation of the eligibility regulations against Caster Semenya, allowing her to compete without restriction in the female category while her appeal is pending,” a statement from Semenya’s lawyers said.
Baldr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-03, 18:43   #417
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Men hon är ju definitivt inte uppenbart "man". Kromosomerna är ju bara en del i hur man bestämmer biologiskt kön.
Det finns bara en "ultimat" biologisk definition av man och det är om man har XY-kromosomupsättning. Sedan finns det ett antal sjudomar som påverkar könsorgan etc. Att man har någon form av sjukdomstillstånd bör inte vara tillräckligt för att få tävla med biologiska kvinnor (XX).
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 17:18   #418
JacobHeitmann
Registered User
 
JacobHeitmanns avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 1 355
__________________
Frukterianen på Anabola
Instaderp
JacobHeitmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 23:02   #419
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Haha. Jag hittade just denna videon också, och tänkte lägga in den här.

Han kommer väl inte fram till några sensationella slutsatser kanske. Men bra och saklig genomgång.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 13:55   #420
WHITEFOLKS
Registered User
 
WHITEFOLKSs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 4 745
https://www.mirror.co.uk/sport/other...eated-20702168

Transgender cyclist Rachel McKinnon has accused rival Dawn Orwick of "poor sportsmanship" after winning her second world title.

McKinnon, 37, won gold in the 35-39 age category spint at the Masters Track World Championships in Manchester on Sunday, beating Orwick into second place.

On the winners' podium, Orwick opted to hold her left arm behind her back rather than around winner McKinnon, prompting an angry response from the champion.

McKinnon wrote on social media: "Third place, Kristen, wore my ''sport is a human right'' sticker as a sign of solidarity.

"Second place kept her distance and put her hand behind her back as her own sign.

"Signifying something like poor sportsmanship."
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)