Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-09, 10:33   #1786
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Nu blir det att försöka fixa golvsocklar samt nya dörrfoder. Lite fundersam kring socklarna dock. Har ca 15 mm avstånd mellan vägg och parkett, enligt anvisningar från Barlinek. Har kikat lite smått på golvsocklar, och inte funnit så pass breda socklar....Detta tycker jag är rätt märkligt?
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/...-vitm%C3%A5lad

Finns 21 mm också, men då blir det allmoge.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 11:34   #1787
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Har ett problem, har tagit bort lite av ett hörn i trappen som vissa slog huvudet i och jag skulle vilja ha en böjbar taklist som ska täcka kanterna där vägg, vinkel och tak möts.

Vad finns det för något och vad ska jag söka på? Går bra ifall den är i plast också



__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 10:54   #1788
M1984
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2013
Ort: Ovanför polcirkeln
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Har ett problem, har tagit bort lite av ett hörn i trappen som vissa slog huvudet i och jag skulle vilja ha en böjbar taklist som ska täcka kanterna där vägg, vinkel och tak möts.

Vad finns det för något och vad ska jag söka på? Går bra ifall den är i plast också



Flexlist
M1984 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:48   #1789
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Och nu till lite bilder hur det ser ut nu.

Nya golvet på plats;


Nu blir det att försöka fixa golvsocklar samt nya dörrfoder. Lite fundersam kring socklarna dock. Har ca 15 mm avstånd mellan vägg och parkett, enligt anvisningar från Barlinek. Har kikat lite smått på golvsocklar, och inte funnit så pass breda socklar....Detta tycker jag är rätt märkligt?
Ofta bör man lämna mer plats än vad som rekommenderas av golvtillverkaren, jag tror de rekommenderar typ 10mm eller kanske 12mm också ibland, då satsar man på det och får större avstånd för man inte mätt eller kapat exakt.

Jag har råkat ut för det och nästa gång kommer jag nog lämna 5 mm typ.

De där rekommendationerna från tillverkarna är ju för att man ska ta höjd för att man lagt golvet i en ouppvärmd sommar- eller fjällstuga där golvet kan röra på sig rejält mycket.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?

Senast redigerad av shut teh face den 2019-06-15 klockan 17:49.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 20:41   #1790
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Har ett problem, har tagit bort lite av ett hörn i trappen som vissa slog huvudet i och jag skulle vilja ha en böjbar taklist som ska täcka kanterna där vägg, vinkel och tak möts.

Vad finns det för något och vad ska jag söka på? Går bra ifall den är i plast också



Hur mycket behöver du täcka? Övermålningsbar mjukfog kanske vara ett alternativ?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 21:34   #1791
huldz
Avatartext
 
huldzs avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 071
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Har ett problem, har tagit bort lite av ett hörn i trappen som vissa slog huvudet i och jag skulle vilja ha en böjbar taklist som ska täcka kanterna där vägg, vinkel och tak möts.

Vad finns det för något och vad ska jag söka på? Går bra ifall den är i plast också



Skulle rekommenda att du gör en mall av kartong eller likv. som visar vilka vinklar och mått du behöver, ta med mallen till ett plåtslageri som bockar en list åt dig. Finns i många material och kulörer.
__________________
Journal
huldz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 08:28   #1792
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Måste man ha dränerande material runt huset efter en dränering? Tycker det är fult som fan med singel/sten etc. runt ett 1920-talshus. Skulle vilja behålla några rosenrabatter, men går det?
Är det någon här som varit med om en dränering och kan berätta lugnande om hur fint ni fick det runt huset efteråt? :S
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 10:23   #1793
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Måste man ha dränerande material runt huset efter en dränering? Tycker det är fult som fan med singel/sten etc. runt ett 1920-talshus. Skulle vilja behålla några rosenrabatter, men går det?
Är det någon här som varit med om en dränering och kan berätta lugnande om hur fint ni fick det runt huset efteråt? :S
Ovanpå singlet efter husväggen brukar man väl lägga täta isoleringsskivor som lutar utåt från huset, ovanpå dessa kan du ju ha en rabatt, det är väl mer regel än undantag

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 13:27   #1794
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Tycker mest man ser singel/makadam överst innerst mot väggen. Men ja, du har säkert rätt!
Vad är skillnaden på att "Här måste en dränering göras" och "Lite fukt i källaren får man leva med, sätt in en avfuktare/uppvärmning och använd det som källare"?
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 13:32   #1795
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Tycker mest man ser singel/makadam överst innerst mot väggen. Men ja, du har säkert rätt!
Vad är skillnaden på att "Här måste en dränering göras" och "Lite fukt i källaren får man leva med, sätt in en avfuktare/uppvärmning och använd det som källare"?
Typen av människa.

Det ska alltid dräneras vid behov.

Det är väl mer av lathet för att man inte ska ha massa växter intill träfasaden?

Farsan har stenbelagt närmast huset med 30x30 plattor och så får morsan ha sina jävla grejer utanför dom
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-17, 14:33   #1796
KalleBalik
Drill Sergeant
 
KalleBaliks avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Måste man ha dränerande material runt huset efter en dränering? Tycker det är fult som fan med singel/sten etc. runt ett 1920-talshus. Skulle vilja behålla några rosenrabatter, men går det?
Är det någon här som varit med om en dränering och kan berätta lugnande om hur fint ni fick det runt huset efteråt? :S
Om man måste vet jag inte, men jag har två kompisar som låtit dränera och då las det ut grus runt huset efteråt, så det verkar ju vara någon slags standard att man gör så, det är väl för att förhindra och föra bort vattenintrång.

Edit: Gällande växter så läser jag följande på Anticimex hemsida: "Tänk också på att marken ska luta bort från huset och att växter inte ska planteras för nära sockeln. De kan växa in i husets fasad, dräneringsledning och sockel eller grundmur. Risken är att vatten då leds in via växterna."

Senast redigerad av KalleBalik den 2019-06-17 klockan 14:35.
KalleBalik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-23, 08:55   #1797
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Efter lite paus ska jag börja kika på golvlister/socklar. Finns lite olika att välja mellan, bland annat sådana som fästs med clip och sådana som man kan dölja kablar med.

Finns det något man bör tänka på? Att dölja kablar känns ju lockande. Dock måste man ju kunna flytta kablarna när väl listen är på plats. Går det?

Nyfiken om det finns något man bör ha i åtanke innan man börjar med detta?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 10:28   #1798
Kräket
Registered User
 
Kräkets avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 579
Hjälp!

Har satt ett antal golvsocklar nu, men när jag skarvade en så måste jag ha borrat snett, för sockeln kröp uppåt och ligger inte an mot golvet.

Problemet är att den är borrad med spikplugg i betong. Hur jag än gör lyckas jag inte rubba pluggen. Skruvskallen är förstörd för den sitter så hårt. Nu struntar jag i själva golvlisten. Den kan gå sönder, men jag kan inte se hur jag ska få bort pluggen!?
Kräket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 14:21   #1799
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hjälp!

Har satt ett antal golvsocklar nu, men när jag skarvade en så måste jag ha borrat snett, för sockeln kröp uppåt och ligger inte an mot golvet.

Problemet är att den är borrad med spikplugg i betong. Hur jag än gör lyckas jag inte rubba pluggen. Skruvskallen är förstörd för den sitter så hårt. Nu struntar jag i själva golvlisten. Den kan gå sönder, men jag kan inte se hur jag ska få bort pluggen!?
Får du bort golvlisten kan du antingen dra ut den med en kofot eller bocka den fram och tillbaka så bryts den av.
Men då kommer spik och plugg sitta kvar i väggen.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 15:58   #1800
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Kräket Visa inlägg
Hjälp!

Har satt ett antal golvsocklar nu, men när jag skarvade en så måste jag ha borrat snett, för sockeln kröp uppåt och ligger inte an mot golvet.

Problemet är att den är borrad med spikplugg i betong. Hur jag än gör lyckas jag inte rubba pluggen. Skruvskallen är förstörd för den sitter så hårt. Nu struntar jag i själva golvlisten. Den kan gå sönder, men jag kan inte se hur jag ska få bort pluggen!?
Fördelar och nackdelar, det sitter ordentlgt, även när man gör fel tyvärr. Kapa och täck över.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)