Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-02-08, 10:51   #1
Chronaus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 3
Hjälp med mark

Började med styrketräning för ett par månader sen. Har långa ben som fan så ser inte direkt ut som valfri instruktionsvideo. Konstruktiv kritik tack

Upplever själv att jag sträcker benen och rätar ut ryggen i två etapper.

https://youtu.be/CYxXTR0c9Uc
Chronaus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-08, 11:20   #2
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Skulle nog vilja se att axlarna är mer över stången, du har dom framför stången nu i ett ganska ofördelaktigt dragläge. Håll som du håller nu, håll allt tight och så skiftar du kroppen bakåt. Om du har 60kg på stången kommer stången med största sannolikhet lyfta från marken utan att ens försöker någon gång under tiden du skiftar bak din kroppsvikt för att få axlarna mer över/bakom stången, där har du ditt dragläge.

Sen gillar jag väl inte hur du skiter helt i nedvägen. Ser ut att släppa lite i ryggen, stången flyger fram en hel del. Lite mer kontroll. Samma bana upp och ned på stången gärna.

Andra tankar:
Använd benen mer överhuvudtaget. Tänk att du ska pressa fötterna genom marken.

Var mer aggressiv med höften. Spänn röven och explodera in i "jucket". Dålig på att förklara här, hoppas du förstår. Just nu kommer höften in under dig ganska sent, du hade kunnat göra det snabbare och enklare för dig. Ca 00:04 i din video, SPÄNN RÖVEN, FRAM MED HÖFTEN.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-08, 19:23   #3
Chronaus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Skulle nog vilja se att axlarna är mer över stången, du har dom framför stången nu i ett ganska ofördelaktigt dragläge. Håll som du håller nu, håll allt tight och så skiftar du kroppen bakåt. Om du har 60kg på stången kommer stången med största sannolikhet lyfta från marken utan att ens försöker någon gång under tiden du skiftar bak din kroppsvikt för att få axlarna mer över/bakom stången, där har du ditt dragläge.

Sen gillar jag väl inte hur du skiter helt i nedvägen. Ser ut att släppa lite i ryggen, stången flyger fram en hel del. Lite mer kontroll. Samma bana upp och ned på stången gärna.

Andra tankar:
Använd benen mer överhuvudtaget. Tänk att du ska pressa fötterna genom marken.

Var mer aggressiv med höften. Spänn röven och explodera in i "jucket". Dålig på att förklara här, hoppas du förstår. Just nu kommer höften in under dig ganska sent, du hade kunnat göra det snabbare och enklare för dig. Ca 00:04 i din video, SPÄNN RÖVEN, FRAM MED HÖFTEN.
Tack för alla synpunkter. Jag ska försöka flytta längre bak. Problemet är att mitt dragläge ligger högt med höften jag kommer få knäböjja upp vikten annars. Håller med om att utlåsningen är seg måste ta in röven mer känner att jg låser ut mer med översvank i ryggen än att använda gluteus.

Sen förstår jag inte om du menar att jag ska gå ner till 60 kg när jsg testar ny teknik?
Chronaus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-08, 20:05   #4
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 785
Citat:
Ursprungligen postat av Chronaus Visa inlägg
Tack för alla synpunkter. Jag ska försöka flytta längre bak. Problemet är att mitt dragläge ligger högt med höften jag kommer få knäböjja upp vikten annars. Håller med om att utlåsningen är seg måste ta in röven mer känner att jg låser ut mer med översvank i ryggen än att använda gluteus.

Sen förstår jag inte om du menar att jag ska gå ner till 60 kg när jsg testar ny teknik?
Ah, jag förstår dig angående att det känns som en knäböj och tycker du gör rätt i som har en högre startpunkt med höften. När du försöker få axlarna mer över/bakom stången, visst knäna kommer böja sig oavsett, men försök att göra det "utan att böja på knäna". Nästa gång du kör kommer du nog känna vad jag menar. Du använder stången som motvikt och liksom, skiftar din viktfördelning längre bak.

Vad jag menade med 60kg är att om du har lite vikt på stången 40-60kg så kommer stången att lyfta 1cm över marken av sig själv när du får in din startposition. Nåt du kan leka med på uppvärmning eventuellt för en liten aha-upplevelse.

Tänk på att spänna vingarna och pressa axlarna ned (göm armhålorna, armarna tätt intill armhålorna - det ska vara omöjligt att killa dig i armhålorna) så kan du eventuellt tjäna in någon centimeter vad gäller lyftväg också.

Går inte att se på filmen men du vill ha stången så tätt in mot kroppen som möjligt vilket du kanske förstår, dras inte stången längst med lårbenen under lyftet så är den alldeles för långt ut från kroppen.

Senast redigerad av baggard den 2019-02-08 klockan 20:06.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-08, 21:19   #5
Chronaus
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 3
Ahh nu förstår jag precis hur du menar med motvikt. Ska testa mig fram tills jag hittar dragpunkten.

Tack så hemskt mycket för all hjälp!
Chronaus är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)