Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2017-05-08, 09:11   #10171
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
En sak jag aldrig riktigt förstått är det här med att behöva ta till extra knep mot slutet av en deff. Varför sätts kaloriunderskottet ur spel, menar folk? Ligger man på ett underskott så ska det väl banne mig fungera som det ska, för det här med ändrad ämnesomsättning är väl en kraftigt överskattad variabel?

Risken med att man inte vågar lita på sitt kaloriunderskott är också när man nått vägs ände och anser sig klar med deffandet. Då kommer man ju tänka "ja om jag inte gick ner mer med -500 kcal, så lär jag ju bli smällfet på +-0 kcal".
Jag långsambulkar nu på strax över 4000kcal. Skulle jag börja deffa är jag säker på jag kommer behöva ligga på 2500kcal för gå ner i vikt efter någon månad eller två. Teoretiskt borde jag kunna deffa på 3500kcal - inte en chans. Anpassningsbar ämnesomsättning och sänkt spontanaktivitet gissar jag på.

Vad jag läser är det väldigt vanligt att folk fungerar liknande mig. Majoriteten är omedvetna om det för ingen kaloriräkning förutom under deffen (?).
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 11:10   #10172
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
En sak jag aldrig riktigt förstått är det här med att behöva ta till extra knep mot slutet av en deff. Varför sätts kaloriunderskottet ur spel, menar folk? Ligger man på ett underskott så ska det väl banne mig fungera som det ska, för det här med ändrad ämnesomsättning är väl en kraftigt överskattad variabel?

Risken med att man inte vågar lita på sitt kaloriunderskott är också när man nått vägs ände och anser sig klar med deffandet. Då kommer man ju tänka "ja om jag inte gick ner mer med -500 kcal, så lär jag ju bli smällfet på +-0 kcal".
Du behöver ju successivt ändra ditt kaloriintag baserad på din vikt. Går du ner X antal kilon under en deff så sjunker ju ditt basala energibehov hela tiden också.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 12:33   #10173
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGBG Visa inlägg
Ligger du på underskott så kommer du gå ner i vikt över tid, gör man det inte så ligger man inte på underskott. Jag har skrivt om detta tidigare, och haft samma problem som dig. Det jag gjorde var att lägga till 200 kcal från fett till min diet, och så fortsatte nedgången. Diskussion finns ett par inlägg upp/någon sida bakåt.
Några (gamla) inlägg från King Grub på ämnet


http://www.kolozzeum.com/forum/showp...61&postcount=2
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...43&postcount=4
Ok, intressant. Lägga till, alltså? Var det så att du fick i dig alldeles för lite fett innan dess?
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 12:37   #10174
Depzon
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 904
Citat:
Ursprungligen postat av LunaSpice Visa inlägg
Du behöver ju successivt ändra ditt kaloriintag baserad på din vikt. Går du ner X antal kilon under en deff så sjunker ju ditt basala energibehov hela tiden också.
Hela deffen för mig handlar bara om c:a 5 kg och det blir en så pass liten skillnad i hur mycket energi jag behöver att jag tänker att samma underskott kan vara rimligt, i synnerhet då ekvationen blir skonsammare och skonsammare ju viktigare det blir med skonsamhet. Men då kommer man ju allt som oftast till punkten då skonsamhet blir till stillastående.
__________________
60 reps om dan gör kroppen dramatisk
208 reps om dan med slumpmässig muskelgrupp gör kroppen sporadisk
Depzon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-08, 14:14   #10175
AlexGBG
Registered User
 
AlexGBGs avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Ort: Bangkok
Inlägg: 1 442
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
Ok, intressant. Lägga till, alltså? Var det så att du fick i dig alldeles för lite fett innan dess?
Ja, jag låg ofta väldigt lågt på fett, just för att komma på ett rejält underskott, många dagar bara runt 10-20g

Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg
Hela deffen för mig handlar bara om c:a 5 kg och det blir en så pass liten skillnad i hur mycket energi jag behöver att jag tänker att samma underskott kan vara rimligt, i synnerhet då ekvationen blir skonsammare och skonsammare ju viktigare det blir med skonsamhet. Men då kommer man ju allt som oftast till punkten då skonsamhet blir till stillastående.
Bara 5kg gör inte så stor skillnad i BMR, men däremot kan ju din NEAT sjunka när du ligger på underskott enligt länkarna ovan, och det lär ju bli värre och värre ju längre man deffar. Nu har du ju bara kört 5 kg ner, (dock vet jag inte vad du har för fettprocent) men NEAT kan säkerligen förändras en hel del så länge du ligger på underskott, på samma sätt som jag tror det gjorde för mig.
AlexGBG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-09, 06:03   #10176
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Trots en alloutbingelördag med intag närmare 6000 kcal (efter ytterligare kalkylerande) så ligger jag på rekordlåga 89 kg imorse. Fortsätter sakta men säkert neråt. 5 kg ner sedan början av mars.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-09, 09:12   #10177
Henke78
Registered User
 
Henke78s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 296
Går kalas! Nere på 90kg blankt. Har väl 5kg till att tappa innan man börjar bli riktigt hård i kroppen.
__________________
Militärpress 1x100kg
Mark 1x220kg
Böj 1x170kg
Bänk 11x110
Its all about the pump!
Henke78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 10:24   #10178
kalis
Registered User
 
kaliss avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Åstorp
Inlägg: 154
Jag vägde 110kg och är 172cm lång, var och är ganska överviktig men jag kämpar på för att försöka nå min målvikt på 75kg.

Just nu väger jag 92kg så jag har gått ner 18kg på 3 månader.

Har något ett bra tips på vad man kan äta under deff förutom kyckling, gröt och kvarg?
kalis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 10:24   #10179
kalis
Registered User
 
kaliss avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Åstorp
Inlägg: 154
Jävlar!

Vilken vikt började du på?
kalis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 12:32   #10180
gilbert25
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Citat:
Ursprungligen postat av kalis Visa inlägg
Jag vägde 110kg och är 172cm lång, var och är ganska överviktig men jag kämpar på för att försöka nå min målvikt på 75kg.

Just nu väger jag 92kg så jag har gått ner 18kg på 3 månader.

Har något ett bra tips på vad man kan äta under deff förutom kyckling, gröt och kvarg?
Du kan äta vad du vill under deff, sålänge du ligger på kaloriminus?
gilbert25 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 13:30   #10181
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
Citat:
Ursprungligen postat av kalis Visa inlägg

Har något ett bra tips på vad man kan äta under deff förutom kyckling, gröt och kvarg?
Nötkött, fläskkött, pasta, potatis, ris, tonfisk, lax, torsk, sej, bulgur, matvete, frukt, godis och allt annat i världen som ät ätbart.
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 14:45   #10182
Kay123
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av kalis Visa inlägg
Jag vägde 110kg och är 172cm lång, var och är ganska överviktig men jag kämpar på för att försöka nå min målvikt på 75kg.

Just nu väger jag 92kg så jag har gått ner 18kg på 3 månader.

Har något ett bra tips på vad man kan äta under deff förutom kyckling, gröt och kvarg?
duktigt jobbat kör hårt!

jag har en lista på "keto mat tips" blev lite fel då experimenerade med högre fett lägre kolhydrater etc... kolla där finns hel del lägg bara till mörka kolhydrater till flesta recepten... (fullkorn) lär dig bara att 4 4 9 regeln så blir allt enkelt ..
Kay123 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 15:34   #10183
Jamescon
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 44
Går stadigt nedåt från 94.7 10/4 till 88.4 idag.
kommer modifiera intaget något för att närma mig 0.5-0.75kg/vecka
Jamescon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-13, 09:27   #10184
RassK
Registered User
 
RassKs avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 6 417
Slänger in min sammanfattning av min mini-cut här!

Citat:
Ursprungligen postat av RassK Visa inlägg
Ladies Night Dieten 2017
Varaktighet: 4 veckor
Startvikt: 88,5 kg
Slutvikt: 84,5 kg
Kalorier räknade: 0.
Körde s.k. "Flexible/Intuitive Dieting" eftersom jag haft låg kroppsfett (<10%) i flera år och har gjort så många dieter att jag kan allting mer eller mindre utantill. Jag körde ca 5 fasta måltider om dagen: 1 smoothie, 1 gröt, 2 matlådor och en kvällskvarg. Refeedade ungefär var 3-4 dag på kolhydratsrik mat. Estimerar att jag landade på mellan 2-3000 kcal/dag.

Träningupplägg: Press, Drag, Underkropp.
Cardio: Lite då och då. Promenader och sånt. Några intervallpass.
10-april
Började dieten i hyfsat bra men svullen form med 9-10% kroppsfett på 88,5kg morgonvikt.


12-maj
Avslutade med 6,74% kroppsfett (Kalipermätning/Parillometoden) på 84,5kg kroppsvikt.



Siktade till en början på ~82kg morgonvikt men fick acceptera mer realistiska och långsiktiga mål. Förra året vägde jag 82kg på Ladies Night nämligen, nu har jag mer fettfri massa, fast jag var nog lite hårdare då också. Bättre att vara lite fylligare och må bättre. Bara 4 veckor av diet tog hårdare på psyket än väntat - vecka för vecka så fick jag fler och fler dietsymptom (irritabilitet, selfiemani, viktmani, överträning, social isolering osv). Jag tycker inte om dessa psykiska belastningar så jag stannar och stabiliserar här och går upp några procent kroppsfett igen. Min kropp verkar inte vilja gå under 84kg och jag ska inte tvinga den heller.



Över lag en lyckad Mini-Cut!
__________________
Instagram: optiholm
Journal - En kronisk kaloriräknares krönika
Onlinecoaching - Body Comp Coaching Halmstad
Citat:
Ursprungligen postat av John Kiefer
Best Breakfast Ever - None.
RassK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-13, 09:35   #10185
Minikubik
Kramgo tjockis
 
Minikubiks avatar
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Under din säng
Inlägg: 821
Rassk, strongt jobbat att känna igen symptom och välja att bryta, bra fysik har du med! Själv får jag alla de symptomen efter en vecka diet haha
__________________
"Morituri te salutant"
Minikubik är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)