Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-11, 07:37   #1816
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Som förgående talare sagt.

Men om du måste kapa så är det absolut snyggast att kapa raden som är emot väggen än mot balkongräcket.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 07:39   #1817
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Denna har jag köpt från K-rauta:





Jag kommer som ni sagt att lägga så det blir ett mellanrum där då, så får jag kanske lägga en list eller göra en list av resterande trallbitar.
Det kommer ändå att stå en loungesoffa mot väggen där, så man kommer ju inte att se glipan faktiskt!

Plattorna är 30x30cm och om jag räknat rätt (vilket jag antagligen inte gjort) så är djupet på balkongen från stål-listen 150cm, vilket borde bli perfekt.
Längden har jag inte ens mätt än. Där kommer jag dock behöva såga bort för den där cementklumpen som sitter på båda sidorna vid husfasaden på vardera sida balkongen.
Hade velat iaf att trallen går ut på ytterkanten av cementen längs med hela balkongen, så jag behöver ju bara såga i en ruta just vid den cementbiten där antar jag då..


Senast redigerad av Akerhage den 2019-07-11 klockan 07:45.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 07:52   #1818
Stuffer
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2016
Inlägg: 191
Ja kör på bara så löser det sig. Är det så pass precist så borde du klara dig dig utan att börja fippla med lister. En glipa mindre än 2-3 cm hade jag inte brytt mig om, framför allt inte om det ska stå en soffa där som täcker det mesta
Stuffer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:13   #1819
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Stuffer Visa inlägg
Ja kör på bara så löser det sig. Är det så pass precist så borde du klara dig dig utan att börja fippla med lister. En glipa mindre än 2-3 cm hade jag inte brytt mig om, framför allt inte om det ska stå en soffa där som täcker det mesta
Återkommer med bild imorgon när allt är klar. Håll tummarna!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 08:45   #1820
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Plattorna bygger ju lite på höjden med deras fästanordning i plast på undersidan också, så beroende på hur höga de där klackarna är i bortre kanten så kanske det räcker att kapa plasten
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 09:03   #1821
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av martikainen Visa inlägg
Plattorna bygger ju lite på höjden med deras fästanordning i plast på undersidan också, så beroende på hur höga de där klackarna är i bortre kanten så kanske det räcker att kapa plasten
njae, jag tror den kanten är lite väl hög ändå? Jag hoppas det slutar med att trallen blir exakt lika hög som den kanten är, så att benen på soffan står stadigt. För jag måste få soffan hela vägen in, då måttet är ganska så exakt



Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 15:05   #1822
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
njae, jag tror den kanten är lite väl hög ändå? Jag hoppas det slutar med att trallen blir exakt lika hög som den kanten är, så att benen på soffan står stadigt. För jag måste få soffan hela vägen in, då måttet är ganska så exakt
Ja nu såg man höjden lite bättre. Även fast du inte anser dig vara händig så är det inte jättebökigt att kapa den där trallen. De kostar ju inte heller jättemycket så om du misslyckas med ett par plattor är det inte hela världen
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-11, 16:07   #1823
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Är soffbenen längst ut i hörnen? Tar tex. armstöd emot före? Då klarar du dig kanske innanför klacken.
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 10:32   #1824
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Är soffbenen längst ut i hörnen? Tar tex. armstöd emot före? Då klarar du dig kanske innanför klacken.

Såhär ser soffan ut, så ja benen är ju hela vägen ut, så får antingen ha betongklossen som kant eller såga runt där.

Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-12, 22:13   #1825
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Blev helt OK! Skall bara fixa till kanten lite på utsidan där. Men gick väldigt smidigt faktiskt. Trots en halv flaska rachmaninoff innanför västen!
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-13, 18:00   #1826
martikainen
Lever på gamla meriter
 
martikainens avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 3 152
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Blev helt OK! Skall bara fixa till kanten lite på utsidan där. Men gick väldigt smidigt faktiskt. Trots en halv flaska rachmaninoff innanför västen![IMG]https://uploads.tapatalk-
Snyggt! Och ännu mer imponerande att någon kan dricka det där råttgiftet Många minnen från ungdomens år!
__________________
Pensionerad
martikainen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 20:41   #1827
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Finns det finare/rakare reglar (4.5x4.5) än dom man hittar på byggvaruhusen? Ska bygga skåp med reglar som stomme klädd med snickeriplywood men det blir lätt skevt med standardreglar.
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 20:47   #1828
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Nä. Krokigheten uppstår när virket torkar. Så vi som jobbar med reglar låter plasten ligga kvar på paketen under tiden man plockar av det.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-22, 21:03   #1829
Glen
Registered User
 
Glens avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Bortom dimhöljet
Inlägg: 793
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Nä. Krokigheten uppstår när virket torkar. Så vi som jobbar med reglar låter plasten ligga kvar på paketen under tiden man plockar av det.
Hmm då låter det som att det kommer bli krokigt oavsett. Kan man inte göra reglar av redan torkat virke?
Glen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-07-23, 05:45   #1830
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Glen Visa inlägg
Finns det finare/rakare reglar (4.5x4.5) än dom man hittar på byggvaruhusen? Ska bygga skåp med reglar som stomme klädd med snickeriplywood men det blir lätt skevt med standardreglar.
Du kan säkert hitta på företag som säljer ämne till snickerier.
Snabbgooglade och hittade dessa: http://slojd.holmtravaror.se/default.asp?PageID=840

Planhyvlade 45x45 i slöjdkvalité borde hålla sig raka.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)