Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-09, 18:23   #46
Bandid0
Registered User
 
Bandid0s avatar
 
Reg.datum: Aug 2013
Inlägg: 1 620
Ni behöver inte hålla andan, studien presenteras tydligen inte förrän till sommaren. Jag är skeptisk, men hoppas att jag blir positivt överraskad.

Tråkigt nog verkar de bara ha mätt styrkan i början och slutet av studien.

I min egen n=1 studie så dalade styrkan ju längre jag åt ketogen kost. För att resultaten ska framstå som trovärdiga i mina ögon så vill jag se att deltagarna först tappar i styrka, för att sedan få tillbaka den. Om de bara ökat styrka och muskler rakt igenom så vet jag åtminstone att resultaten inte är relevanta för min egen träning, av den enkla anledningen att studien isåfall inte stämmer överrens med mina egna erfarenhet av keto.

Har inte heller lust att riskera 8 veckors träning på att prova keto igen, såvida inte studien visar sig vara väldigt välkonstruerad och övertygande.
Bandid0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-09, 19:47   #47
Påvägneråt
Registered User
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Bandid0 Visa inlägg
Ni behöver inte hålla andan, studien presenteras tydligen inte förrän till sommaren. Jag är skeptisk, men hoppas att jag blir positivt överraskad.

Tråkigt nog verkar de bara ha mätt styrkan i början och slutet av studien.

I min egen n=1 studie så dalade styrkan ju längre jag åt ketogen kost. För att resultaten ska framstå som trovärdiga i mina ögon så vill jag se att deltagarna först tappar i styrka, för att sedan få tillbaka den. Om de bara ökat styrka och muskler rakt igenom så vet jag åtminstone att resultaten inte är relevanta för min egen träning, av den enkla anledningen att studien isåfall inte stämmer överrens med mina egna erfarenhet av keto.

Har inte heller lust att riskera 8 veckors träning på att prova keto igen, såvida inte studien visar sig vara väldigt välkonstruerad och övertygande.
Får man fråga om du låg på kaloriöverskott eller underskott när du var i ketos? Gick du upp eller ner i vikt?
Påvägneråt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 00:09   #48
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan Visa inlägg
Intressant att folk nojar och tror att det finns generella optimala tränings/kostupplägg tillväxt.

Titta bara på olika byggare, jämför Yates/Warren med typ Coleman/Greene. De tränar helt olika men uppnår liknande resultat ==> Upplägget i sig verkar inte vara så betydande, bara träna hårt och proggresera.

Kosten för tillväxt verkar ha en liknande roll som mikronutrienter för hälsan, du behöver en viss mängd (speciellt protein) för att tillåta att genuttrycken fullföljs, däröver blir det inte bättre.
Frågeställningen var tydligen om man växer bättre på en ketogen diet vs normal diet. Resultaten verkar peka åt en bättre tillväxt med mycket...fett eller något. Då verkar det onekligen som det faktiskt finns "generella optimala kostupplägg" faktiskt.
Har jag missat något?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 03:12   #49
Alsor
Registered User
 
Alsors avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 205
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg

Deltagare som gått ner 8 kilo fettvikt och ökat 4 kilo muskelmassa samtidigt på 8 veckors ketogen diet med korrekt styrketräning.

Och det är vältränade deltagare, inga nybörjare.
Säker på att inget annat än styrketräning och ketodiet är med i bilden? Är ju relativt många som gått på ketodiet + styrketräning, och borde rapporterat in såhär bra resultat. Mina tankar
Alsor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 07:00   #50
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av Alsor Visa inlägg
Säker på att inget annat än styrketräning och ketodiet är med i bilden? Är ju relativt många som gått på ketodiet + styrketräning, och borde rapporterat in såhär bra resultat. Mina tankar
Gå in på vilken LCHF-blogg som helst så har du anekdoter om de som menar sig blivit smalare men starkare. Men de viftas bort som lögnare etc.

Jag har provat det mesta med kost, och slumpen faller sig så att de två perioderna av mitt liv jag ökat som mest på gymmet har jag samtidigt minskat i vikt. Båda gångerna åt jag enligt LCHF. Träningen har varit lite olika visserligen, men i stort lika med fokus på basövningar utan nämnvärd isolation. När jag berättar detta brukar jag viftas bort som en lögnare.
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 07:03   #51
Andersson92
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 66
Jag har kört lchf emellanåt, var uppe i ett år som längst, nu blir det några månader då o då. Speciellt när jag ska deffa.
Jag gillar denna kosten, tycker den är enkelt och jag känner mig faktiskt lite mer energisk när jag ligger på kaloriunderskott men är i ketos än om jag ligger på kaloriunderskott men inte är i ketos.
Just nu kör jag 4 helkroppspass och 2 kondtitionspass i veckan och tycker allt funkar bra. Blir förvånad att jag faktiskt kan köra ganska rejäla intervaller på spinningen trots att jag äter mindre än 20g kolhydrater. Jag säger inte att det är en mirakelkost, men den passar mig och jag tycker alla borde ge den en chans.
Andersson92 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 07:13   #52
Bryggan
Registered User
 
Bryggans avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Hufvudstaden
Inlägg: 1 765
Citat:
Ursprungligen postat av Alsor Visa inlägg
Säker på att inget annat än styrketräning och ketodiet är med i bilden? Är ju relativt många som gått på ketodiet + styrketräning, och borde rapporterat in såhär bra resultat. Mina tankar
Faktiskt. Det känns lite som att om det vore så bra som det verkar borde det redan varit känt.
Människan är ju finurlig ändå.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jävla googlesamhälle, tänk själv lite.
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 07:35   #53
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
Gå in på vilken LCHF-blogg som helst så har du anekdoter om de som menar sig blivit smalare men starkare. Men de viftas bort som lögnare etc.

Jag har provat det mesta med kost, och slumpen faller sig så att de två perioderna av mitt liv jag ökat som mest på gymmet har jag samtidigt minskat i vikt. Båda gångerna åt jag enligt LCHF. Träningen har varit lite olika visserligen, men i stort lika med fokus på basövningar utan nämnvärd isolation. När jag berättar detta brukar jag viftas bort som en lögnare.
Behöver inte vara lögnare, dock inte fått sin kropp att prestera maximalt med vad dom redan har.

Att öka i början av en diet är inget jätteovanligt.

Och vad tar du i basövningarna? Vart började du? Jag tycker mig mest se relativa nybörjare nämna LCHF och ökningar, ju bättre tränade desto mer fördelar finns det med mer kolhydrater. Av vad jag sett.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 07:51   #54
Tisu
Registered User
 
Tisus avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Inlägg: 460
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Behöver inte vara lögnare, dock inte fått sin kropp att prestera maximalt med vad dom redan har.

Att öka i början av en diet är inget jätteovanligt.

Och vad tar du i basövningarna? Vart började du? Jag tycker mig mest se relativa nybörjare nämna LCHF och ökningar, ju bättre tränade desto mer fördelar finns det med mer kolhydrater. Av vad jag sett.
Jag var ju väldigt klen när jag började träna seriöst för fyra år sedan, brukar skylla på att jag inte har generna med mig, speciellt inte brösten...

Men jag har ökat som följande:
Bänk: 40 kg -> 80 kg
Mark: 70 kg -> 160 kg
Ben: 50 kg -> 130 kg
__________________
Tjockis going down
Tisu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 07:54   #55
Senuise
Registered User
 
Senuises avatar
 
Reg.datum: Feb 2013
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Behöver inte vara lögnare, dock inte fått sin kropp att prestera maximalt med vad dom redan har.

Att öka i början av en diet är inget jätteovanligt.

Och vad tar du i basövningarna? Vart började du? Jag tycker mig mest se relativa nybörjare nämna LCHF och ökningar, ju bättre tränade desto mer fördelar finns det med mer kolhydrater. Av vad jag sett.
Efter åtta år med kontinuerlig styrketräning så räknar jag mig själv som lite mer erfaren, har ätit ketogen kost under tre månader och ökat med följande resultat.

Bänkpress: 4x130 > 9x130 Har inte provat mitt 1RM.

Knäböj: 1x170 > 1x180

Marklyft: 1x190 > 1x210

Nu kan jag nog inte säga att alla ökningar beror enbart på kostomläggningen men det har absolut inte blivit sämre, dessutom har de största ökningarna kommit under den senaste tiden.
Senuise är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 08:26   #56
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Tisu Visa inlägg
Jag var ju väldigt klen när jag började träna seriöst för fyra år sedan, brukar skylla på att jag inte har generna med mig, speciellt inte brösten...

Men jag har ökat som följande:
Bänk: 40 kg -> 80 kg
Mark: 70 kg -> 160 kg
Ben: 50 kg -> 130 kg
Dom där ökningarna kan ju komma ifrån allt mellan himmel och jord. Bättre kontakt med musklerna så dom genererar kraft mer synkat. Bättre teknik osv.

Jag skulle absolut inte ge LCHF cred för dina ökningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Senuise Visa inlägg
Efter åtta år med kontinuerlig styrketräning så räknar jag mig själv som lite mer erfaren, har ätit ketogen kost under tre månader och ökat med följande resultat.

Bänkpress: 4x130 > 9x130 Har inte provat mitt 1RM.

Knäböj: 1x170 > 1x180

Marklyft: 1x190 > 1x210

Nu kan jag nog inte säga att alla ökningar beror enbart på kostomläggningen men det har absolut inte blivit sämre, dessutom har de största ökningarna kommit under den senaste tiden.
Ja, då börjar man nog nosa på att vara lite mer erfaren. Men även här så måste inte den specifika kosten vara en förklaring utan kanske just omläggningen av kosten kan vara orsaken. Eller någon annan rolig faktor.

Som sagt inte ovanligt att man ökar mer i början av diet, har man också till dieten lagt om schemat och börjat köra på ett annorlunda sätt, då är det inte konstigt om det sticker iväg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 09:38   #57
Pretorian
Registered User
 
Pretorians avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 5 827
Citat:
Ursprungligen postat av Senuise Visa inlägg
Efter åtta år med kontinuerlig styrketräning så räknar jag mig själv som lite mer erfaren, har ätit ketogen kost under tre månader och ökat med följande resultat.
Bra ökningar men det skulle vara intressant att se hur mycket du hade ökat om du ätit "normal" kost.
__________________
Träning, mat och TV-spel - "Rippad in till benet":
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...1078&page=1000
Pretorian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 09:51   #58
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Ketodiet fungerar säkert ypperligt i kombination med hög intensitet (85%), låg volym och hög frekvens (3 gånger i veckan).
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 10:12   #59
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ketodiet fungerar säkert ypperligt i kombination med hög intensitet (85%), låg volym och hög frekvens (3 gånger i veckan).
Det där är nog bara hög frekvens för en person som äter subopti för återhämtning. Typ keto.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-04-10, 10:30   #60
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Det där är nog bara hög frekvens för en person som äter subopti för återhämtning. Typ keto.
Random byggarsplitt har ju frekvens på max 1 gång i veckan så allt är ju relativt.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)