Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-27, 17:33   #1171
Kappman
Registered User
 
Kappmans avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 97
Köp ketostickor på apoteket, då vet du.
Kappman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 17:41   #1172
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Kappman Visa inlägg
Köp ketostickor på apoteket, då vet du.
Nej. Ketoner slutar spilla över i urin efter någon vecka, så de säger absolut ingenting.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 18:42   #1173
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Hur mycket ketoner i mmol/l har man egentligen vid typisk LCHF?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 18:58   #1174
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Hur mycket ketoner i mmol/l har man egentligen vid typisk LCHF?
Mäter blodsockermätare även ketonnivåer? Urinmätare är ju meningslösa.

Nivåerna är ungefär som blodsockernivåerna, gissar jag. Det är även vad Hälso.info anser:

Citat:
Ökad ketogenesis innebär att koncentrationen av ketoner i blodet ökar. När mängden ketoner uppgår till 0.2 mmol per deciliter blod har man inträtt ett tillstånd som kallas för ketosis. Under en ketogen diet uppgår mängden ketonkroppar i blodet till 5-6 mmol / dl blod.

Hos Typ 1-diabetiker och alkoholister kan koncentrationen av ketonkroppar i blodet bli farligt hög. Detta tillstånd, då mängden ketoner uppgår till 7-8 mmol per deciliter blod, kallas för ketoacidosis.
Deciliter? 50-60 mmol/liter med andra ord? Låter riktigt högt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:12   #1175
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Kollade ragnar hanås bok typ 1 diabetes hos barn ungdomar och unga vuxna:

blod ketoner tabell vid olika blodsockerhalter: <10 mmol/l blodsocker:

<0.5 mmol/l ingen anledning till oro

1.0-1.4 "svältketoner" ät något med kolhydrater

1.5-3 ät och ta insulin
>3.0 mmol/l stor risk för ketoacidos.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:26   #1176
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Här ska vi se... http://www.network-admin.net/?p=575

Citat:
Even though they sound the same and both involve ketones in the blood, they are dramatically different in terms of severity and cause. Here are the amounts I spoke of in the video:
Dietary ketosis vs. diabetic hyperketoacidosis
Normal state: 0.1 mmol/L
Overnight fast: 0.3 mmol/L
Ketogenic diet: 1-3 mmol/L
21 day fast: 10 mmol/L
Uncontrolled diabetes: more than 25 mmol
You can see where the uncontrolled diabetic has nearly 10-20 times the millimoles of ketones in their blood as the ketogenic diet follower.
och http://www.ilpi.com/msds/ref/ketosis.html

Citat:
Ketosis indicates a blood ketone concentration between 0.3 and 7.0 mmol/L and ketoacidosis reflects levels of 7.0 mmol/L or higher. Ketoacidosis gets its name because high blood ketone levels lower the pH of your blood to 7.3 or lower
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:26   #1177
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Intressant (och kontroversiellt) om överätning på lågkolhydratmat...

Citat:
There are also other anomolies: A figure often used is that one kilogram of body fat represents about 3500 calories. But according to the United States Department Of Health, Education and Welfare:

'On a high-fat diet, 4703 to 8471 excess calories were required for each kilogram of added weight. On a low carbohydrate VLCD [very low calorie diet], replacing fat calories with 8g/day of equivalent carbohydrate calories reduced weight loss by 1.68kg, corresponding to 3300 calories of carbohydrate/kilogram, possibly 2500 calories per kilogram for carbohydrate alone.'(Department of HEW Publication: NIH 75-708, Government Printing Office, 165-86.)

Are they are saying that it takes 4,703 to 8,471 excess calories of fat to add a kilogram of weight, yet it takes only 2,500 to 3,300 calories of carbohydrate to add the same amount? If so 'a calorie is a calorie is a calorie' is not so meaningful after all: a carbohydrate calorie is obviously much more fattening than a fat calorie. So do calories count? Well, perhaps -- but some don't count half as much as others.

Actually, excess fats aren't stored in the body. Any unused fat calories are excreted in urine and faeces. (Endocrinology 1962; 70: 579. Experientia 1963; 19: 319. Metabolism 1964; 13: 87-97. Proc Soc Exp Biol Med 1964; 115:424. Nature 1964; 201: 924)
http://www.lowcarbportal.com/archive...osis/index.php
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:32   #1178
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Det står ju "weight loss", inte "fat loss".
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:34   #1179
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Det står ju "weight loss", inte "fat loss".
Du menar att det är muskelglykogen?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:36   #1180
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Actually, excess fats aren't stored in the body. Any unused fat calories are excreted in urine and faeces.
Upptaget av fett från maten ligger någonstans kring 90 - 97 % ( lite beroende på ev. kostfibrer ) så fett i avföringan kan jag tänkas mig.
Men hur ska fett, som inte löser sig i vatten, komma ut i urinen
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:38   #1181
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Intressant (och kontroversiellt) om överätning på lågkolhydratmat...



http://www.lowcarbportal.com/archive...osis/index.php
ööh vad fan pratar han om.

Blandar in viktminskning ihop med viktökning och påstår att om man lägger till kolhydrater på en viktminskningsdiet så leder det till lägre viktnedgång och därmed så krävs det mindre mängd kalorier från kolhydrater för att lägga på sig vikt?

Fattar ingenting.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:42   #1182
Black Star Abyss
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Örebro
Inlägg: 1 966
För mig är det mest intressant huruvida LCHF och muskebygge går bra ihop eller om det bara funkar för att hålla låg vikt.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:44   #1183
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Låt mig bearbeta (muhaha) någon obehandlad typ 1:a med fettsyror upp i stratosfären så då kan vi få denne att pissa fettsyror.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:45   #1184
stafh
Registred User
 
stafhs avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 081
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du menar att det är muskelglykogen?
Jag menar att man inte behöver få mindre kroppsfett bara för att man går ner i vikt.
__________________
The young are simply too dumb to live, the old are weak and unclean
The ones in the middle, they also must die - their ways are obtuse and obscene
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-27, 19:49   #1185
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Låt mig bearbeta (muhaha) någon obehandlad typ 1:a med fettsyror upp i stratosfären så då kan vi få denne att pissa fettsyror.
Elak stridis! Nu tänkte jag väl mer på icke-diabetiker. De flesta såna slutar nämligen spilla över ketoner i urin rätt snart. Eller så är det (återigen) kinderägg jag äter istället för vanliga ägg. Det hade förklarat varför jag aldrig någonsin haft utslag.

(déjà vu!)

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Actually, excess fats aren't stored in the body. Any unused fat calories are excreted in urine and faeces.
Upptaget av fett från maten ligger någonstans kring 90 - 97 % ( lite beroende på ev. kostfibrer ) så fett i avföringan kan jag tänkas mig.
Mm, därför det var så underligt vad han skrev. Han hade väl bara tolkat studierna snett?

Citat:
Ursprungligen postat av Black Star Abyss Visa inlägg
För mig är det mest intressant huruvida LCHF och muskebygge går bra ihop eller om det bara funkar för att hålla låg vikt.
Muskler byggs av protein. Du kan köra korta set med långa (= ~5 minuter) viloperioder så hinner ATP återgenereras. Eller så räcker de mängder muskelglykogen du har till för styrketräningen. Jag har inte aktivt försökt att bygga muskler, men jag har blivit starkare... så det verkar funka. Men någon med mer erfarenhet får nog svara. Jag är inte alls stor.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-06-27 klockan 19:52.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)