Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-21, 13:50   #421
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Bättre än att hon inte hade ställt upp, såklart. Men Annikas specialitet är, som tidigare konstaterats, inte vetenskapen bakom.
Och svaret på frågorna var?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:03   #422
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Förresten Mikaelj, det finns rekommendationer för sitt intag av fleromättat fett (NNR säger att man skall ligga mellan 5-10 E%).
...vilket blir lite problematiskt när omega-6 rekommenderas av Livsmedelsverket:

Citat:
Man konstaterar att intag på 5-10 procent av energiintaget minskar risken jämfört med lägre intag. Man konstaterar också att högre intag förefaller säkert och kan eventuellt innebära ytterligare fördelar...
Skall man tolka det som att de har några banbrytande biokemister som motsäger tidigare resultat (se mitt tidigare inlägg om oxidativ stress), eller att de helt enkelt rekommenderar ett högt intag av omega-6 av anledningar som inte vilar på en vetenskaplig grund?

Vidare:

Citat:
... som en del av en kost med lågt innehåll av mättat fett och kolesterol.
Jag fick genast mothugg häromsistens när jag uttryckte min besvikelse över dietärt kolesterol-rädslan, eftersom "alla" ju vet att dietärt kolesterol inte är farligt.

Tydligen gör inte Livsmedelsverket det.

Citat:
Kan tänka mig att det blir svårt att begränsa fleromättat fett och mättat fett och samtidigt ligga högt i fettintag.
Då kan man ändra begränsningen på mättat fett. Problemet löst.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:10   #423
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Ja, då kanske du förstår att jag inte är någon renlärig LCHF. Men jag tror att det är ifrån 45E% och nedåt är det som kallas LCHF om man kommer över 35E% Fett.
Oho.
A-kost dvs allmän kost för sjuka som man serverar på sjukhus har ju fördelningen:
protein 15-20 E%
fett 35-40 E%
kh 40-50 E%

För att undvika undernäring hos patienter finns ju
E-kost:
protein ~20 E%
fett 40-50 E%
kh 25-45 E%

Där matens volym är mindre och därmed lättare att få i sig för dessa patienter.

Makronutrientfördelning kan ses på olika sätt. Det är skillnad på folk och folk vad som reglerar matintaget: aptitreglering, magsäcksfyllnad, fysiska möjligheter att få i sig maten.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:28   #424
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Ja, linolsyran och de andra Omega-6-fettsyrorna är essentiella. Lite behöver vi varje dag. Ser ingen uppenbar orsak att inte äta Omega-6...så länge man behåller balansen mot Omega-3 och mängderna inte skjuter ihöjden.

Målgruppen blir de som äter smör på mackorna, steker i smör och äter mycket nötkött. Klar risk till brist på Omega-6.
In med lite ägg, havregrynsgröt och en klick majonäs så är det problemet borta.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:32   #425
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
D

Särskilt intressant är det att kolhydrater och fleromättat fett -- tvärtemot vad SLV menar -- är orsaken till åldrande och sjukdom. Det är fascinerande att de totalt förbisett (vad som jag förstått det är) grundläggande biokemi.

Ur Syreradikaler och oxidativ stress (GP, 2009):



Hoppsan!

[1]: GP på chalmers.se med en lång lista publikationer, med ett urval: "Välj Bregott framför Becel för kärl och hjärta", Kost mot diabetes och fetma (alla texter finns att hämta i fullversioner)

[2]: Läkartidningen: Fettintag och kardiovaskulär hälsa - är vi helt felinformerade?
Förbisett? Ger ett rekommenderat intag av fleromättade fetter minskad risk för brist på omega-3 för den generella populasen? Blir det ökad systeminflammation för dessa individer om de följer motionsråden? Ökad blödighet av blodet kan vara av godo för vissa individer (vi ger ju massvis med folk ASA, acetylsalisylsyra i detta syfte).

Biokemiska markörer är jättebra för att säkerhetsställa orsak-verkan samband men man behöver se på den faktiska verkan också, och balansera det gentemot risker för brist för vissa personer. Sverker var inne på den biten visst.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:34   #426
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Målgruppen blir de som äter smör på mackorna, steker i smör och äter mycket nötkött. Klar risk till brist på Omega-6.
In med lite ägg, havregrynsgröt och en klick majonäs så är det problemet borta.
Nu är kanske den målgruppen försvinnande liten eller eventuellt rentav icke-befintlig, särskilt som spannmålsutfodrat nötkött gott och väl innehåller de mängder omega-6 du behöver...

Problemet är ju att alla som redan bakar med margarin, har bordsmargarin på smörgåsen och steker i oljor redan får i sig mycket omega-6 och troligtvis alldeles för lite omega-3.

Att då uppmuntra ett ännu högre intag av omega-6 finner jag besynnerligt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:39   #427
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Förbisett? Ger ett rekommenderat intag av fleromättade fetter minskad risk för brist på omega-3 för den generella populasen? Blir det ökad systeminflammation för dessa individer om de följer motionsråden? Ökad blödighet av blodet kan vara av godo för vissa individer (vi ger ju massvis med folk ASA, acetylsalisylsyra i detta syfte).
Mycket riktigt handlar det om balans! Så varför då uppmuntra till ett ökat intag av den levrande fettsyran omega-6? Man hade kanske rentav kunnat sluta ge folk massvis med acetylsalisylsyra om man inte säger att ett högt intag av omega-6 är positivt ur hälsoaspekt?

Men att bota människor med kost är alldeles för ortodoxt. Hur ska man då kränga medicin...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:40   #428
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Att då uppmuntra ett ännu högre intag av omega-6 finner jag besynnerligt.
Det rekommenderas ju fet fisk ofta. Men blandar man och ger med vilka kostråd man följer så kan det ge problem ja. Var har de uppmuntrat specifikt ett ökat intag av omega-6 så att kvoten skulle bli ordentligt skev?
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:41   #429
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Det rekommenderas ju fet fisk ofta. Men blandar man och ger med vilka kostråd man följer så kan det ge problem ja. Var har de uppmuntrat specifikt ett ökat intag av omega-6 så att kvoten skulle bli ordentligt skev?
Tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
...vilket blir lite problematiskt när omega-6 rekommenderas av Livsmedelsverket
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:44   #430
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Men att bota människor med kost är alldeles för ortodoxt. Hur ska man då kränga medicin...
Näe, de elaka läkarna (A.D inte minst ) låter oss inte det, dietister för vanligtvis en ganska undanskuffad tillvaro och undernäring på sjukhusen är alldeles för underprioriterat också.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:52   #431
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nu är kanske den målgruppen försvinnande liten eller eventuellt rentav icke-befintlig, särskilt som spannmålsutfodrat nötkött gott och väl innehåller de mängder omega-6 du behöver...
Smörfettet innehåller ca 2.5 % linolsyra.
Talg ( fettet ) innehåller 3.5 - 4.5 % linolsyra.
( Livsmedelsverketes Livsmedelstabell )

Du behöver alltså en rejäl dos talg eller smör får att komma upp till rekomendationerna. Men inget är omöjligt
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:55   #432
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Näe, de elaka läkarna (A.D inte minst ) låter oss inte det, dietister för vanligtvis en ganska undanskuffad tillvaro och undernäring på sjukhusen är alldeles för underprioriterat också.
Redan 1938 konstaterades i boken The Wheel of Life (G. T. Wrench) följande:

Citat:
The inescapable conclusion is that in a very large number of diseases faulty food is the primary cause. The suspicion is that faulty food is the primary cause of such an overwhelming mass of disease that it may prove to be simply the primary cause of disease [in general].
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 14:57   #433
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Smörfettet innehåller ca 2.5 % linolsyra.
Talg ( fettet ) innehåller 3.5 - 4.5 % linolsyra.
( Livsmedelsverketes Livsmedelstabell )

Du behöver alltså en rejäl dos talg eller smör får att komma upp till rekomendationerna. Men inget är omöjligt
Jag undrar om de siffrorna är baserat på kossor utfodrade på gräs eller spannmål. (å andra sidan kanske bara mängden omega-3 påverkas av kosten)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 15:02   #434
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Du ger inte kor för mycket Omega-6. De mjölkar sämre då. Men visst pressrestar av raps och soja är billigt och näringsrikt.

Du har en mikrobiell påverkan av fettsyorna i kons magar. Du får inte ut samma fettsyror som du stoppar in
milk fat depression
http://classes.ansci.uiuc.edu/ansc43...taltering.html
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.

Senast redigerad av Sverker den 2009-03-21 klockan 15:10.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-21, 15:05   #435
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du ger inte kor för mycket Omega-6. De mjölkar sämre då. Men visst pressrestar av raps och soja är billigt och näringsrikt.

Du har en mikrobiell påverkan av fettsyorna i kons magar. Du får inte ut samma fettsyror som du stoppar in
Aight. Nötdjur som äter gräs blir mer näringsriktigt (omega 6:3) för oss människor, det kan ju vara ett argument annars?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)