Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-24, 16:44   #2071
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av jacklemmon Visa inlägg
Åsikterna går isär, med andra ord. Hm. Finns det studier på det?

Funderar på att köra någon vecka eller två för att se hur det känns. Egentligen vill jag kunna äta vad som helst utan att få ångest, även kolhydrater, men det här kanske är ett bra sätt att sluta hetsäta på. Då jag även lider av depression och äter SSRI är jag emellertid lite orolig för hur det kommer att se ut på det mentala planet. Serotoninnivån borde väl sjunka utan kolhydrater?
Det är svårt att säga. Studier pekar åt båda hållen, så antagligen är det en individuell fråga. Rent tekniskt sett så borde ju SSRI:t höja tillgängligt serotonin i vilket fall (eventuellt så behöver du öka dosen, det är en sak du får ta med din läkare om du vill pröva lchf), men du kan vara en av dem som är känslig för brist på kolhydrater. Iaf en studie på kvinnor med depressiva symptom visade att de mådde en aning sämre på lchf.
Googla på "low carb serotonin depression ssri" eller dyl.
Jag skulle tippa på att en "zone"-diet med mer jämn fördelning av makronutrienter vore bättre för din del, men det är bara en gissning.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 16:54   #2072
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det är svårt att säga. Studier pekar åt båda hållen, så antagligen är det en individuell fråga.
Jag hittade inga studier där man undersökt bulimi och lchf så vad sökte du på?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 17:39   #2073
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag hittade inga studier där man undersökt bulimi och lchf så vad sökte du på?
Jag trodde det framgick att jag syftade på serotonin/depression-kopplingen, inte på bulemi specifikt.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 17:43   #2074
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Har man ett etabletarat bulimibeteende är nog den näringsmässiga sammansättningen hos det man hetsäter marginell när det gäller att uppnå "kicken" eller ångestlindringen beteendet syftar till, jämfört med effekten av att leva ut (tvångs-)beteendet. Man ser en ganska stor bredd när det gäller vilka livsmedel som hetsäts, betydligt större än vad den "klassiska" bilden av bulimikern som en tonårstjej som hetsäter limpmackor, spaghetti och glass ger vid handen.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 21:43   #2075
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Eftersom limpmackor ger kickar oavsett, kan man inte tänka sig att det är enklare att börja hetsäta det än något som inte ger såna kickar, typ väldigt fet mat? Lite som att låta bli alkohol helt istället för att bara dricka lite, som alkoholist.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 21:59   #2076
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Eftersom limpmackor ger kickar oavsett, kan man inte tänka sig att det är enklare att börja hetsäta det än något som inte ger såna kickar, typ väldigt fet mat? Lite som att låta bli alkohol helt istället för att bara dricka lite, som alkoholist.
Vafan. Bröd är astråkigt, det är ju det som de försöker mätta dig med innan den riktiga maten.

Hur som helst så skall man vara försiktig med "sanningar". Vad jag läst av intervjuer med bulimiker så är inte det helt ovanligt med fet glass, grädde, ostar, milkshake etc eftersom det är trevligt att spy upp. Deras logik är inte alltid ens egen logik.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 22:18   #2077
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jo, naturligtvis. Jag utgick från mig själv och andra. Antar att det inte är helt tillämpbart i allmänhet, dock. Synd om dem. :-/
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 22:37   #2078
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag tror att det ofta är så enkelt som att det man hetsäter i början av sin karriär är sådant man tycker är gott, och ofta sådan man upplever som lite "förbjudet". Exakt vad varierar nog från person till person, även om det visst är vanligt att man hetsäter mackor, kakor, glass och godis. Men det går inte att se det isolerat från det faktum att många som utvecklar bulimi gör det efter att tidigare ha bantat, och under långa perioder förbjudit sig just den sortens livsmedel. Ju längre man håller på, desto mer generaliserar det, och till slut kan man hetsäta väldigt märkliga saker. Sedan kan jag plusetta på Trance.

Däremot kan det inte nog understrykas att ätstörningar inte är något man utvecklar på grund av att man äter eller inte äter något visst livsmedel. Man löper inte större risk att drabbas av ätstörningar bara för att man gillar limpmackor.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-24, 23:58   #2079
jacklemmon
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2009
Inlägg: 49
Knepigt, det här! Jag hetsäter främst kolhydrater (eller kolhydrater och fett i kombination), som bröd, bullar, pasta, godis och liknande. Huruvida det beror på att det är just kolhydrater eller på att det är sådant som jag vanligtvis "förbjuder" är dock svårt att avgöra, och det är ju på något sätt ganska avgörande för hur man kommer klara sig på LCHF.

Ju mer jag tänker på det, desto mer övertygad blir jag om att en mellanväg, där tonvikt ligger på fett och protein men där ingen mat är bannlyst, är bäst.
jacklemmon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 16:01   #2080
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Bakglädje med LCHF - baka utan socker och mjöl har kommit ut nu.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 11:36   #2081
MeekGeek
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 293
Jag tycker det är trist att den stora majoriteten av LCHF-förespråkarna är konspirationsteoretiker som saknar grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik. Jag har avfärdat det hela flera gånger just eftersom när man tittat närmare på det, har man först och främst hittat påståenden i direkt konflikt med allt vad vetenskap heter; "Yeah right, ta den om tomten också". Det är lite som om Scientologerna skulle ha tagit fram relativitetsteorin. Det är ruskigt lätt att kasta ut barnet med badvattnen, även fast det är ett logisk fel att tillskriva en teoris kredibilitet utifrån de "auktoriteter" som förespråkar den.
MeekGeek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 13:17   #2082
Zorgus
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 562
Citat:
Ursprungligen postat av MeekGeek Visa inlägg
Jag tycker det är trist att den stora majoriteten av LCHF-förespråkarna är konspirationsteoretiker som saknar grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik. Jag har avfärdat det hela flera gånger just eftersom när man tittat närmare på det, har man först och främst hittat påståenden i direkt konflikt med allt vad vetenskap heter; "Yeah right, ta den om tomten också". Det är lite som om Scientologerna skulle ha tagit fram relativitetsteorin. Det är ruskigt lätt att kasta ut barnet med badvattnen, även fast det är ett logisk fel att tillskriva en teoris kredibilitet utifrån de "auktoriteter" som förespråkar den.
Vad snackar du om egentligen?

Citat:
”Två generationer svenskar har fått fel kostrekommendationer och har jagat fett i onödan. Det är dags att se över kostråden och basera dem på modern vetenskap.”

- Göran Berglund,
Professor i Internmedicin, Lund,
i DN december 2009

”Man har tjatat om lågfettskost i 30 år och så visar det sig vara helt fel! Det finns inget belagt samband mellan mättat fett och hjärtkärlsjukdom.”

- Fredrik Nyström
Professor i Internmedicin, Linköping
i Corren, september 2009

”Vi har underskattat riskerna med kolhydrater och överskattat farligheten med fett.”

- Johan Frostegård,
Professor Medicin KI,
i Expressen januari 2010
Från http://www.kostdoktorn.se/annu-en-pr...tt-satta-punkt
Zorgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 13:30   #2083
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Zorgus Visa inlägg
Vad snackar du om egentligen?

Från http://www.kostdoktorn.se/annu-en-pr...tt-satta-punkt
Hur är det ens relevant? Mättats fett farlighet är bara en liten del av alla de påståenden som görs av "rörelsen". Men även när det gällar mättat fett så är de enormt snabba att kasta ut kohort studier som skulle peka på mättat fetts farlighet medan kohortstudier som visar på kolhydraters farlighet visar absolut sanning.

Kostdoktorn håller Aftonbladet-klass när det gäller tolkningar av studier och vinkling av information, vilket är rätt synd eftersom han precis som Annika försöker trycka på att han som läkare har någon auktoritet inom området. Detta gör att folk faktiskt tror på det han skriver.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 13:39   #2084
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Trance, vad tycker du om den här? http://www.paleonu.com/panu-weblog/2...u-mission.html
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-05, 14:44   #2085
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av MeekGeek Visa inlägg
Jag tycker det är trist att den stora majoriteten av LCHF-förespråkarna är konspirationsteoretiker som saknar grundläggande kunskaper i vetenskaplig metodik.
Om du nu har ett så välutvecklat kritiskt och vetenskapligt tänkande borde du veta bättre än att uttala dig om "majoriteten" baserat på den lilla klick som häver ur sig de värsta grodorna och skriker högst av alla.

I mina ögon känns majoriteten mer som vanligt folk som valt en diet. Vissa fastnar därför att de mår bra av det. Vissa får inte samma positiva erfarenheter och slutar antagligen.

Och så håller jag med Trance (som vanligt), visst finns överdrivna tolkningar och vissa fall av direkt ovetenskapliga uttalanden men mycket kritik är dock grundad och delas av vetenskapsmän. Lyssna på SR:s Vetenskapsradion från i tisdags t.ex.

http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?p...rtikel=3453112
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)