Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-16, 18:29   #1936
malfunction
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 402
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry Visa inlägg
Hur går det med länkarna?
Är också VÄLDIGT sugen på att se detta.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 19:20   #1937
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Det är väldigt få elitidrottare som styr sin egen träning så skillnaden på lagidrotter och individuella sådana har jag svårt att se som någon förklaring. Som exempel får alla idrottare som ingår i någon av SOK:s grupper hjälp med kosten. Andra länder är inte sämre och det finns de som styr träningen ännu mer från motsvarigheten till SOK från respektive land.

Så diettyperna har varit kända under lång tid och många länder har styrt och experimenterat för att hitta en vinnande kombination vad gäller träning och kost under hela den perioden.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-16, 21:11   #1938
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Då borde du nog få leta på.

Utan att direkt hänga på något amerikanskt byggarforum så tror jag det handlar om dieter i stil med Dave Palumbos i så fall. Och om jag inte minns helt fel så ligger väl hans proteinintag då han kör "ketogen" diet på 40-50E% protein.

Inte direkt vad man kan kalla LCHF.
Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Exakt.
Korrekt, jag glömde ta hänsyn till proteindelen. Isåfall har jag nog inga exempel
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 11:17   #1939
Exhale_
Registered User
 
Exhale_s avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 330
Eddie V skriver i en annan tråd att han skulle föredra lågkolhydratskost om han inte var för lat. MikaelJ är frälst sedan tidigare och fler människor verkar anamma den här nya "kosthållningen".

Jag undrar dock varför WHO vägrar att ändra sina rekommendationer om det nu är så bra att äta enligt LCHF? De rekommenderar 2009 att 20-35 E% ska komma från fett, mindre än 10 % SFA och 6-11 % PUFA.

Sen undrar jag vad fördelarna med en LCHF-kost är gentemot en där fördelningen är mer: 40/35/25 (K/F/P).

Jag måste säga att jag tycker LCHF är intressant men samtidigt är det märkligt att kostråden fortsätter att se likadan ut om detta nu är så revolutionerande.
Exhale_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 11:22   #1940
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av Exhale_ Visa inlägg
Eddie V skriver i en annan tråd att han skulle föredra lågkolhydratskost om han inte var för lat. MikaelJ är frälst sedan tidigare och fler människor verkar anamma den här nya "kosthållningen".

Jag undrar dock varför WHO vägrar att ändra sina rekommendationer om det nu är så bra att äta enligt LCHF? De rekommenderar 2009 att 20-35 E% ska komma från fett, mindre än 10 % SFA och 6-11 % PUFA.

Sen undrar jag vad fördelarna med en LCHF-kost är gentemot en där fördelningen är mer: 40/35/25 (K/F/P).

Jag måste säga att jag tycker LCHF är intressant men samtidigt är det märkligt att kostråden fortsätter att se likadan ut om detta nu är så revolutionerande.
Mycket av det som är revolutionerande är på anekdotisk grund. Därmed inte sagt att det inte stämmer men det återstår att få fram dessa resultat rent vetenskapligt för att det ska ligga till grund för nya rekommendationer. Om det nu går.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 12:11   #1941
hgus
Registered User
 
hguss avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 635
Elitidrottare lever alltid i gränslandet till att bränna ut sig och att skada sig. Därför tror jag att de, med rätta, är försiktiga med att exprementera med något som faktiskt fungerar. Att bränna ut sig eller skada sig kan spoliera en hel säsong eller värre.

Däremot tror jag att det kan ändras väldigt fort. Om Lance Armstrong under sin aktiva tid skulle ha propagerat som Colting gör, så är jag övertygad att det skulle fått stort genomslag.
hgus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 15:03   #1942
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av hgus Visa inlägg
Elitidrottare lever alltid i gränslandet till att bränna ut sig och att skada sig. Därför tror jag att de, med rätta, är försiktiga med att exprementera med något som faktiskt fungerar. Att bränna ut sig eller skada sig kan spoliera en hel säsong eller värre.

Däremot tror jag att det kan ändras väldigt fort. Om Lance Armstrong under sin aktiva tid skulle ha propagerat som Colting gör, så är jag övertygad att det skulle fått stort genomslag.
Men hur hårt kör Colting LCHF? Han har en del vettigt att säga men fastnar även han lite i det onda med insulinets fettinlagring. Samtidigt som han propagerar för att vi i större utsträckning ska använda oss av den energidepå som fettet utgör. Att fundera över om det går att prestera bra på elitnivå i en sport som ex Coltings är såklart intressant men då han plockar i sig en hel del kolhydrater under loppet så utgör han ett dåligt exempel. Går det att prestera lika bra även utan dessa kolhydrater?

Sen pratar han lite om makronutrienter och dess naturliga form. Smör är inte den naturliga formen, så inte heller olja.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 15:29   #1943
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Men hur hårt kör Colting LCHF? Han har en del vettigt att säga men fastnar även han lite i det onda med insulinets fettinlagring. Samtidigt som han propagerar för att vi i större utsträckning ska använda oss av den energidepå som fettet utgör. Att fundera över om det går att prestera bra på elitnivå i en sport som ex Coltings är såklart intressant men då han plockar i sig en hel del kolhydrater under loppet så utgör han ett dåligt exempel. Går det att prestera lika bra även utan dessa kolhydrater?

Sen pratar han lite om makronutrienter och dess naturliga form. Smör är inte den naturliga formen, så inte heller olja.
Colting skriver provoceringsartiklar, men det är lite av hans charm tycker jag. Dessutom får man tänka på sporten han utövar. Triathlon (i de längre formerna, som Colting tävlar i) är endast en aerob sport. Det finns inga lägen man drar på sig mjölksyra upp till öronen som t.ex. i cykling, fotboll eller kortdistanssimning. Det är en jämn takt som är vinnande.

I Triathlon tror jag mycket väl att en högfettskost (inte nödvändigtvis helt kolhydratfri) kan vara fördelaktig. Jag är mer tveksam till andra sporter, dock.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 15:31   #1944
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Går det att prestera lika bra även utan dessa kolhydrater?
Inte enligt Colting själv. LCHF:arna vill gärna mena att han kör deras kost men det är inte sant. Han har t.o.m. på Kostdoktorns blogg själv påpekat det men det går liksom inte in.

Vill du har riktigt fin fakta om högfettkosten och hur magiskt det är för träningsresultaten så läs vad Frank Nilsson skriver.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 15:54   #1945
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Vill du har riktigt fin fakta om högfettkosten och hur magiskt det är för träningsresultaten så läs vad Frank Nilsson skriver.
Stod och kolla på "istället för doping" av Frank Nilsson på bibblan, men sen tänkte jag att det bara är waste of time att läsa boken.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 15:58   #1946
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Inte enligt Colting själv. LCHF:arna vill gärna mena att han kör deras kost men det är inte sant. Han har t.o.m. på Kostdoktorns blogg själv påpekat det men det går liksom inte in.

Vill du har riktigt fin fakta om högfettkosten och hur magiskt det är för träningsresultaten så läs vad Frank Nilsson skriver.
Har läst lite texter av den käre Frank och även tagit del av den recension som ligger ute på er förnämliga blogg. Alla hästar hemma?
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 16:03   #1947
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av forslund Visa inlägg
Colting skriver provoceringsartiklar, men det är lite av hans charm tycker jag. Dessutom får man tänka på sporten han utövar. Triathlon (i de längre formerna, som Colting tävlar i) är endast en aerob sport. Det finns inga lägen man drar på sig mjölksyra upp till öronen som t.ex. i cykling, fotboll eller kortdistanssimning. Det är en jämn takt som är vinnande.
Om kroppen är dålig på att förbränna fett (inkl. kroppsfett) kommer naturligtvis en större mängd kolhydrater gå åt, och den mängden är begränsad. Vilket alltså borde ge en nackdel även vid lägre intensiteter.

Alldeles för många tror att de presterar ovanför mjölksyratröskeln...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 16:07   #1948
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Om kroppen är dålig på att förbränna fett (inkl. kroppsfett) kommer naturligtvis en större mängd kolhydrater gå åt, och den mängden är begränsad. Vilket alltså borde ge en nackdel även vid lägre intensiteter.

Alldeles för många tror att de presterar ovanför mjölksyratröskeln...
Det är ju precis det jag skrev? Eftersom man inte arbetar över mjölksyratröskeln i triathlon, åtminstone inte många gånger/"längre" tid som i t.ex. ren cykling tror jag att man tjänar på att ha högre fettintag och fettförbränning.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 17:02   #1949
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Såhär äter Colting, enligt honom själv: http://colting.bloggagratis.se/2008/...48-om-att-ata/
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-17, 17:39   #1950
RebelYell
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 178
"Uppenbarligen finns det många duktiga idrottsmän som äter ohyggligt dåligt. I Sverige har vi den stora bröd och fling-konspirationen tack vare Axas och Kungsörnens massiva infiltrering av svensk idrott där... (mening fortsätter i all oändlighet)"

vilken dåre
RebelYell är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:47.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)