Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-12, 22:40   #1816
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Så siffrorna (70% 20%) är tagna ur luften med slutsats från att det är svårt att få i sig kolhydrater utan att odla?
Nej, det har med energivärdet från protein & fett samt typiskt sammansättning på protein/fett-källor att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Och däri ligger den stora skillnaden mot hur flertalet lever idag. Tvivlar på att en portion havregryn och ett par potatisar står för den största negativa påverkan.
Jag okar inte argumentera. Men till stor del handlar LCHF-"rörelsen" om att få SLV att sluta säga att fett är farligt. Eller ö.h. ge sina kostråd med evidensgrad "handuppräckning".
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:56   #1817
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
[QUOTE=mikaelj;4043675]Nej, det har med energivärdet från protein & fett samt typiskt sammansättning på protein/fett-källor att göra.


Nu tar jag ett exempel på ett vanligt fettrikt kött:

Fläskkarré: 41% Protein, 59% Fett.

Då stämmer inte 80 och 20 längre?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:00   #1818
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Nu tar jag ett exempel på ett vanligt fettrikt kött:

Fläskkarré: 41% Protein, 59% Fett.

Då stämmer inte 80 och 20 längre?
Jo, om du räknar energiprocent istället för viktprocent. (dessutom brukar man ange i gram per 100g råvara).
Kött innehåller ungefär 20g protein/100g kött med varierande fetthalt, vanligtvis 10-20g/100g kött.

Eller så var det inte särskilt fett. Magert kött får en hög andel protein och låg andel fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:25   #1819
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jo, om du räknar energiprocent istället för viktprocent. (dessutom brukar man ange i gram per 100g råvara).
Kött innehåller ungefär 20g protein/100g kött med varierande fetthalt, vanligtvis 10-20g/100g kött.

Eller så var det inte särskilt fett. Magert kött får en hög andel protein och låg andel fett.
Jag tog siffrorna ur ett kostprogram.

100g: 18g protein, 11g fett, 0g kolhydrater, 171kcal, 41E% Protein, 59E% Fett.
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:28   #1820
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Jag tog siffrorna ur ett kostprogram.

100g: 18g protein, 11g fett, 0g kolhydrater, 171kcal, 41E% Protein, 59E% Fett.
Ja?

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Magert kött får en hög andel protein och låg andel fett.
Varför skulle dina ursprungsmänniskor ha valt det magra på djuret?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:35   #1821
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja?



Varför skulle dina ursprungsmänniskor ha valt det magra på djuret?
Finns det "dina" och "mina"?

Nu åt urtidsmänniskor inte så mycket gris men fråga är vart kommer siffrorna 70 och 20 ifrån?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:42   #1822
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
vart kommer siffrorna 70 och 20 ifrån?
SNR med kolhydrater växlat mot fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:52   #1823
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
SNR med kolhydrater växlat mot fett.
Så det är bara nån form av revolt mot SLV, jag trodde faktiskt att det låg mer intelligens bakom och det förklarar varför det tog sån tid att få svar på den frågan, det kan inte vara en kul förklaring att ge.
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 23:56   #1824
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Så det är bara nån form av revolt mot SLV, jag trodde faktiskt att det låg mer intelligens bakom och det förklarar varför det tog sån tid att få svar på den frågan, det kan inte vara en kul förklaring att ge.
Proteinbehovet är konstant oavsett fördelning på kolhydrater och fett.
5E% kolhydrater av praktiska skäl. Du kan äta mer och du kan äta mindre. Då ändrar sig siffran 70E% fett.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2009-12-12 klockan 23:58.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 08:19   #1825
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 523
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
De tidiga jägarna vaknade ofta och drack en kopp kaffe med grädde, åt lite ägg, bacon och creme fraishe. Sedan slängde de i sig stora doser d-vitamin och gav sig ut på jakt.
Eller så lunkade de ned till vattenhålet och gömde sig i skuggorna. Fingrade på bågen och tänkte på dem där hemma.

- Där ett djur ! Fram med bågen. Iväg med pilen eller två. Fram med spjutet och upp med vattenpungen i andra näven.
Nu börjar springandet, kanske i timmar. Det gällde att driva det sårade djuret till utmattningen men främst hindra det från att dricka.

Kanske inte så konstigt att vår urfader tugga lite på stråaxet, medan han väntade, och funderade på ifall man kunde lura gräset till att växa nära boplatsen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 08:49   #1826
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Kunde säkert bli några mils löpning.
Nu är vi kanske inne på lite väl mycket offtopicgissande men att de skulle ge sig ut och springa några mil kan jag inte för min värld förstå varför.

En dummare jaktstrategi kan jag inte komma på. På den tiden lär djurlivet ha varit tämligen rikt och man låg nog och smög som alla jägare. I termosen hade man såklart kaffe och kokosfett som alla ursprungsbefolkningar.

Angående siffrorna 70-80/15-20 mellan fett/protein är det väl egentligen en fråga om den riktigt strikta LCHF-kosten där man helt enkelt försöker få i sig lagom med protein (nej det är ingen högproteinkost om någon nu vill påstå det) för att sedan låta maximalt av övrigt energiintag vara fett. 5-10% kolhydrater blir mer som "ett nödvändigt ont" eftersom det i praktiken är omöjligt att undvika om man inte lever på 100% glykogenfritt kött, rent proteinpulver, och helt rena fettkällor som kokosfett, talg, ister och olja.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 08:53   #1827
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det är svårt att få i sig särskilt stora mängder kolhydrater utan att vara jordbrukare, i alla fall.
Är det?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 11:07   #1828
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Kan ni som löjlar er om urtidsmänniskorna ange ungefärlig tid och plats ni tänker på? Annars så kan vi inte ens komma överens om hur livet såg ut.

Kan ju säga att "människan" har gått igenom en ganska tuff period i östafrika som mer eller mindre kunde ha varit slutet för henne.

Så mycket löpning ingår knappast i vår jaktstrategi, lite mer åt sverkers håll har förekommit. Att hindra djur från att sova och dricka är ganska effektivt, vi är inte vargar.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.

Senast redigerad av stridis den 2009-12-13 klockan 11:10.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 12:06   #1829
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Jag bara undrar var det tramset kommer ifrån att våra förfäder inte fick i sig ordentligt med kolhydrater?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 12:31   #1830
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Eddie Vedder: har läst lite om "uttröttning", men det är mer energieffektivt att göra som lejonet förstås. Bra förklaring om makronutrientfördelningen, jag orkade inte förtydliga igår...

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Jag bara undrar var det tramset kommer ifrån att våra förfäder inte fick i sig ordentligt med kolhydrater?
Ange gärna kolhydratkällor i naturen (utan att vara jordbrukare, minns min kvalifikation!) så att du uppnår 55-65E% kolhydrater.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)