Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-22, 13:22   #1801
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
En fråga som är aningen off topic men är det ok att åka runt och föreläsa om kost och hälsa som t ex Frank Nilsson gör när man saknar utbildning inom näringslära utan bara är självlärd?
Ja det är fullt tillåtet. Ingen är ju tvingad att gå dit och lyssna.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 13:26   #1802
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
För den skara som väljer att gå och lyssna spelar det nog ingen större roll. Snarare tvärtom, då en person som Frank ses lite som en rebell som förstått något som alla andra helt missat. Är sedan budskapet tillräckligt långt ifrån rådande rekommendationer blir nog intresset än större. Sen är det nog så att många som lyssnar i ex viktnedgångssyfte redan provat alla möjliga sätt att nå sitt mål men hittills misslyckats. Om personen i fråga då är utbildad eller inte blir irrelevant då det finns en chans att "det här faktiskt är lösningen".

Personligen kan jag dock tycka det är lite galet. Den publiken som sitter och lyssnar skulle aldrig ringa målaren för att fixa avloppet. Även om denna bedyrar att han faktiskt kollat igenom Wikipedias artikel om rörmokeri.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-22, 14:39   #1803
malfunction
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 402
Jag tycker helt klart det är okej att man kan föreläsa om ämnen som man inte har en formell utbildning i, bara man är ärlig om det. "Titlar" som kost- och hälsoexpert o dylikt kan vara ganska förvirrande för många och det används tyvärr ganska ofta. Dom flesta läkare saknar ju också utbildning inom näringslära men jag tycker det är bra när dom engagerar sig i kostdebatter och föreläsningar. Det som stör mig är när folk hävdar att något är vetenskap när det egentligen är anekdoter, körsbärsplockning eller bara påhitt, men det sköter ju outbildade Frank Nilsson lika väl som välutbildade Dahlqvist.
malfunction är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 16:43   #1804
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
...
However, this can not explain why we observed less increase in LBM in the 6M groups than in the 3M groups because the 6M group still had at least 4-5 meals per day with the recommended intake of EAA.
...
In one of the multiple regression analysis, fat intake was a significant factor together with meal frequency. Could it be that through evolution, choosing fat-dense foodstuffs has favoured survival, and that there are mechanisms between fat-intake and muscle protein synthesis that have not yet been investigated?
http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/...duringxxx..pdf
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 17:03   #1805
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Mer relevant för pf tråden, men:
"the 3M group had a mean gain in FM of
9,2% while the 6M group only had a mean gain of 1,9%. Looking at the median
values, the 3M group had a 4,5% gain, while the 6M group had a 2,2% reduction in
FM."
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 17:51   #1806
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Tråkigt att man inte får se inom vilka spann fettintaget låg.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 17:56   #1807
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Jag kontaktade just författaren. Om han svarar delar jag med mig här.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 18:00   #1808
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
... trodde jag. Adressen borta.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-25, 19:41   #1809
bollio
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 758
Citat:
Ursprungligen postat av malfunction Visa inlägg
Du dissade en studie jag postade som jämförde dieter mellan två folkgrupper i Asien med argumentet "Epidemiologiskt svammel."(http://www.kolozzeum.com/forum/showp...2&postcount=21). Vad är ditt uttalande om inte just det? Inkonsekvensen bland högfetts-förespråkare slutar aldrig att förvåna.

MikaelJ, din enzymargumentation är också ett praktexempel på inkonsekvens. Människan har t.ex. fler AMY1-gener är alla andra däggdjur och vår amylasproduktion är ca 3 ggr högre än schimpansers. Vi har med andra ord troligtvis utvecklats som stärkelseätare.



Eat, survive, reproduce. Tror du att vi spelade tv-spel eller?
Mitt uttalande var inget annat än ett logiskt resonemang och jag förstår inte varför du länkar till ett av mina tidigare inlägg (nu är det väl du som är inkonsekvent?). Du får gärna förklara varför och vad som är fel med mitt resonemang.
__________________
George Mann on the lipid hypothesis: "... the greatest scam in the history of medicine"
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/oiling.html
http://www.westonaprice.org/knowyourfats/skinny.html
bollio är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 21:33   #1810
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Vad jag har förstått så bygger LCHF på vad människan åt vid tidernas begynnelse, åt vi då 70% fett och 20% protein eller är det några siffror dom tycker är bra oavsett om vi åt det för ett par hundra tusen år sedan?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:22   #1811
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Det är svårt att få i sig särskilt stora mängder kolhydrater utan att vara jordbrukare, i alla fall.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:25   #1812
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av MrBulk Visa inlägg
Vad jag har förstått så bygger LCHF på vad människan åt vid tidernas begynnelse, åt vi då 70% fett och 20% protein eller är det några siffror dom tycker är bra oavsett om vi åt det för ett par hundra tusen år sedan?
De tidiga jägarna vaknade ofta och drack en kopp kaffe med grädde, åt lite ägg, bacon och creme fraishe. Sedan slängde de i sig stora doser d-vitamin och gav sig ut på jakt.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:28   #1813
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Schyffert Visa inlägg
De tidiga jägarna vaknade ofta och drack en kopp kaffe med grädde, åt lite ägg, bacon och creme fraishe. Sedan slängde de i sig stora doser d-vitamin och gav sig ut på jakt.
Ja, eller så vaknade de, åt något om de hade kvar något kvar från gårdagens jakt. Annars gav de sig ut och jagade. Kunde säkert bli några mils löpning. D-vitaminen, häpp, fick de från solen. När de sedan flyttade norröver bleknade huden.

Eller vad dillar du om?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:33   #1814
MrBulk
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 805
Så siffrorna (70% 20%) är tagna ur luften med slutsats från att det är svårt att få i sig kolhydrater utan att odla?
MrBulk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-12, 22:35   #1815
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Kunde säkert bli några mils löpning.
Och däri ligger den stora skillnaden mot hur flertalet lever idag. Tvivlar på att en portion havregryn och ett par potatisar står för den största negativa påverkan.
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)