Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-13, 21:21   #1906
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Desto längre man väntar desto större är risken att någon tar "hemligheten" och vinner medaljerna. De lyckade försöken kommer fram och de andra gömms undan.
Ja det är ju en tanke. I vilket fall som helst gör du en vild gissning. Inget fel i det men jag tror inte att det finns stora massor av potentiella elitidrottare som sitter hemma med misslyckade karriärer som följd av en lågkolhydratsatsning.

Jag tror för egen del snarare att de flesta undviker att göra så radikala ändringar och går på gammal beprövad vana. Det ser jag inget fel i heller, bara det att man inte kan säga huruvida något är sämre/bättre.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 21:25   #1907
forslund
Registered User
 
forslunds avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 2 315
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag tror för egen del snarare att de flesta undviker att göra så radikala ändringar och går på gammal beprövad vana. Det ser jag inget fel i heller, bara det att man inte kan säga huruvida något är sämre/bättre.
Tror mycket beror på det här. Ingen elitidrottare vågar byta ut ett vinnande koncept. Mycket att förlora och vinsterna (om det blir några) är antagligen marginella.

Jag skulle inte våga riskera en ett par till tre månader, eller hur lång tid man nu vågar utvärdera, om jag var elit.
__________________
MP -182 cm Tyngre Classic I 2015
Athletic Fitness 180+ cm SM 2016
forslund är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 21:30   #1908
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Ändrar man långsamt (och därmed längre anpassning) borde man kunna utvärdera med minskad risk för att något går katastrofalt fel.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 21:50   #1909
Apos78
Tar mig fram...
 
Apos78s avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Ort: Östkust
Inlägg: 2 366
Vore ju klart intressant. Kanske visar sig vara en succé .
__________________
"People say that if you play Microsoft CD's backwards,
you hear satanic things,
but that's nothing, because if you play them forwards,
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 22:36   #1910
Bozar
Registered User
 
Bozars avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 403
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Japp. Har sett många exempel på tungviktare på diverse forum som följer LCHF i uppbyggnadsperioder och dels säger att det funkar bra, dels kan man läsa deras journaler och se att de har progressivitet. Detta är alltså stora killar och långt ifrån nybörjare.
Så visst kan man äta så och få resultat.
Tack det var precis det jag ville veta, i synnerhet att folk fått det att funka under uppbyggnad.
__________________
www.entertheoblivion.com
Bozar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 22:48   #1911
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av skaparn Visa inlägg
Det är också väldigt synd att det är så vanligt att det i många sammanhang finns en tendens att försvara sina val - nästan undermedvetet - eftersom annat vore att erkänna ett misslyckande. Därför blir det ett slags ställningskrig där båda sidor redovisar personliga erfarenheter som inte är rättvisande.


Men mest av allt väntar jag med spänning på att se hur Arne P ska lyckas nämna antingen hur bra han är i sänghalmen, eller något om storleken på sitt reproduktionsorgan, i diskussionen om makronutrientfördelning. Jag noterar dock att det redan nu går att sätta en bock i "Ta till fina ord som omnivor, upprepa det för många gånger, och referera till en bok om ödlor eller klockor"-rutan.
Nej men vad trevligt att du också har dykt upp här. Vad är det nu för problem du lider av? dåligt självförtroende? Förstoppning?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 23:00   #1912
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
... då kanske vi skall hålla fiberberikad pasta utanför också?



Nej, usch. Reaktiv hypoglykemi är ett helvete. Du vet hur man behandlar det va?

(FYI är mitt fasteblodsocker 5,5 i snitt från tre mätningar. menar du blodsockernivån man får på lågkolhydratkost är för låg? slå upp "glukoneogenes")



Du missade nyckelordet "känner" när jag beskrev de andra som tränade "mesigare" än mig. Sedan ser jag mig omkring på gymmet. Få håller samma intensitet som mig. Jag gör inte som du och säger att det beror på att de äter för mycket kolhydrater. Men du påstår ändå att jag tränar för lätt och kort, utan att ens ge en referenspunkt. Hur skall jag tolka det tycker du?



Sedär. Ett vetenskapsprogram i P1. Om du missat det pågår det just nu en ordentlig debatt om huruvida lågkolhydratkost är nyttigt eller inte. Du tror inte att det blir lite fel om du bara lyssnar till en sida?

Vidare: eftersom jag tror att du itne bemödade dig om att klicka på någon av de länkarna jag skickade till dig, så halkade Robert C. Atkins på en isfläck vid 72 års ålder, slog i huvudet, och dog i efterdyningarna av ett kraftigt vätskeödem.
"då kanske vi skall hålla fiberberikad pasta utanför också?"

Ultrapaleolitisk kost?


"Nej, usch. Reaktiv hypoglykemi är ett helvete. Du vet hur man behandlar det va?

(FYI är mitt fasteblodsocker 5,5 i snitt från tre mätningar. menar du blodsockernivån man får på lågkolhydratkost är för låg? slå upp "glukoneogenes")"

Smartast med långsamma kolhydrater.


"Du missade nyckelordet "känner" när jag beskrev de andra som tränade "mesigare" än mig. Sedan ser jag mig omkring på gymmet. Få håller samma intensitet som mig. Jag gör inte som du och säger att det beror på att de äter för mycket kolhydrater. Men du påstår ändå att jag tränar för lätt och kort, utan att ens ge en referenspunkt. Hur skall jag tolka det tycker du?"

Var tränar du någonstans?

"Sedär. Ett vetenskapsprogram i P1. Om du missat det pågår det just nu en ordentlig debatt om huruvida lågkolhydratkost är nyttigt eller inte. Du tror inte att det blir lite fel om du bara lyssnar till en sida?

Vidare: eftersom jag tror att du itne bemödade dig om att klicka på någon av de länkarna jag skickade till dig, så halkade Robert C. Atkins på en isfläck vid 72 års ålder, slog i huvudet, och dog i efterdyningarna av ett kraftigt vätskeödem."

Det som intresserar mig var herr Atkins fysiska status när han avled. Var han ett föredöme för sin diet, eller?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-13, 23:05   #1913
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag är mycket medveten om detta. Jag skall beställa efter boken men vore tacksam om du kunde bjuda på lite komprimerad information.
Den verkar svår att få tag idag. Dessutom trycktes den nog i en liten upplaga 1993. Jag köpte den direkt när den kom ut.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 01:47   #1914
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Den verkar svår att få tag idag. Dessutom trycktes den nog i en liten upplaga 1993. Jag köpte den direkt när den kom ut.
Boken verkar onekligen svår att få tag i. Dock forskas det kontinuerligt på detta ämne och mycket av det finns publicerat på Internet, iaf för den som är villig att betala. Hittade några intressanta studier, som lyckligtvis var gratis, på europeiska populationer:

Europeiska neandethalare under luppen:

http://www.pnas.org/content/97/13/7663.full

Jämförelse mellan de första moderna människorna och neanderthalare i Europa:

http://www.pnas.org/content/106/38/16034.full

De första moderna människorna i Europa (40,000 år sedan) hade tydligen mer varierad diet än Neandethalarna i så måtto att de senare fick i princip allt sitt protein från stora växtätare medan de förra inkluderade även fisk och andra vattenlevande djur i sin diet. Denna inkorporering av fisk och liknande i dieten tycks dock ha blivit kutym först för 40,000 år sedan, att döma av arkeologiska fynd i Afrika, så det rör sig inte om någon uråldrig dietär komponent.

Hur som helst finns det inga indicier på att flora skulle ha bidragit med protein i den arkaiska dieten. Om man åt signifikanta mängder flora så måste det ha varit flora med väldigt lågt proteininnehåll.

Senast redigerad av Klein den 2009-12-14 klockan 01:50.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 06:41   #1915
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Ultrapaleolitisk kost?

Smartast med långsamma kolhydrater.

Var tränar du någonstans?
Rena nonsenssvar allihop. Du kan ju bemöta MikaelJ med någorlunda relevanta svar eller helt enkelt strunta i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Det som intresserar mig var herr Atkins fysiska status när han avled. Var han ett föredöme för sin diet, eller?
Varför nämner du en helt annan kost i en LCHF:tråd?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 08:07   #1916
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Ultrapaleolitisk kost?
Du gnäller på mjölk. Då gnäller jag på pastan du käkar, för att visa på absurditeten. Trillade poletten ned nu?

Citat:
Ursprungligen postat av AP
Smartast med långsamma kolhydrater.
Eller inga alls. Men du är på god väg att förstå problemet...

Frågan kvarstår: du påstår att man får lägre-än-hälsosamt nivåer av blodsockret på en lågkolhydratkost. Kan du på något sätt backa upp det med någon data?

Citat:
Ursprungligen postat av AP
Var tränar du någonstans?
F&S. Är mitt gym inte lika häftigt som ditt?

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Det som intresserar mig var herr Atkins fysiska status när han avled. Var han ett föredöme för sin diet, eller?
Japp.

Men sluta gärna att vara löjlig nu.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 11:56   #1917
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du gnäller på mjölk. Då gnäller jag på pastan du käkar, för att visa på absurditeten. Trillade poletten ned nu?



Eller inga alls. Men du är på god väg att förstå problemet...

Frågan kvarstår: du påstår att man får lägre-än-hälsosamt nivåer av blodsockret på en lågkolhydratkost. Kan du på något sätt backa upp det med någon data?



F&S. Är mitt gym inte lika häftigt som ditt?



Japp.

Men sluta gärna att vara löjlig nu.

"Du gnäller på mjölk. Då gnäller jag på pastan du käkar, för att visa på absurditeten. Trillade poletten ned nu?"

Mjölk? Var? Jag käkar knappast någon sk "paleolitisk kost".... Nej det harden uppenbarligen inte gjort.
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 12:09   #1918
Arne Persson
BodyPumpens grundare.
 
Arne Perssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Lödde
Inlägg: 15 222
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Du gnäller på mjölk. Då gnäller jag på pastan du käkar, för att visa på absurditeten. Trillade poletten ned nu?



Eller inga alls. Men du är på god väg att förstå problemet...

Frågan kvarstår: du påstår att man får lägre-än-hälsosamt nivåer av blodsockret på en lågkolhydratkost. Kan du på något sätt backa upp det med någon data?



F&S. Är mitt gym inte lika häftigt som ditt?



Japp.

Men sluta gärna att vara löjlig nu.

"Du gnäller på mjölk. Då gnäller jag på pastan du käkar, för att visa på absurditeten. Trillade poletten ned nu?"

Mjölk? Var? Jag käkar knappast någon sk "paleolitisk kost".... Nej det har den uppenbarligen inte gjort.


"Eller inga alls. Men du är på god väg att förstå problemet...

Frågan kvarstår: du påstår att man får lägre-än-hälsosamt nivåer av blodsockret på en lågkolhydratkost. Kan du på något sätt backa upp det med någon data?"

Jag känner även till den "svältparametern", men det är inget jag rekommenderar.


"F&S. Är mitt gym inte lika häftigt som ditt?"

Om du tränar på friskis så förstår jag att du tycker att du tränar hårt jmf med de i din omgivning. Svar på din undran... Mitt gym är nog av liiite annan karaktär än ditt.
http://www.youtube.com/watch?v=-0TaveJcapI


"Japp.

Men sluta gärna att vara löjlig nu."

Är jag löjlig för att jag undrar över din Gurus fysiska status? Nåväl... det får jag väl ta då.
Hur var den nu då?
__________________
Sänka vikter? Vad menas med det? Höja vikter däremot det vet jag vad betyder!
Arne Persson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 12:25   #1919
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Mjölk? Var? Jag käkar knappast någon sk "paleolitisk kost".... Nej det har den uppenbarligen inte gjort.
Om du säger att mjölk inte är paleolitisk kost -- vad vi tror att människan är gjord för att äta -- måste det betyder att inte accepterar annan mat vi inte är gjorda för att äta. Eftersom mjölk kräver någon sorts djurhållning undrar jag hur du hade tänkt att plocka pasta och dina "komplexa kolhydrater" ur naturen.

Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson Visa inlägg
Jag känner även till den "svältparametern", men det är inget jag rekommenderar.
Vad är det för svältparameter du pratar om?

Citat:
Ursprungligen postat av AP
Om du tränar på friskis så förstår jag att du tycker att du tränar hårt jmf med de i din omgivning. Svar på din undran... Mitt gym är nog av liiite annan karaktär än ditt.
Jag bryr mig ärligt talat inte om hur hårt du tränar.

Citat:
Ursprungligen postat av AP
Är jag löjlig för att jag undrar över din Gurus fysiska status? Nåväl... det får jag väl ta då.
Är kardiologen Robert C. Atkins min guru helt plötsligt? Hoppsan. Det var mer än vad jag visste.

Jag antar att du inte läste något på high-fat-nutrition.blogspot.com eller lowcarb4u.blogspot.com?

Citat:
Ursprungligen postat av AP
Hur var den nu då?
Se mitt svar ovan, "Japp". Hans fysiska status var utmärkt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-12-14, 12:40   #1920
Frumpish
Registered User
 
Frumpishs avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 699
Härligt med lite uppfriskande debatt tyckte jag du skrev några sidor tillbaks Arne, verkar som du kapitalt har missuppfattat innebörden av en debatt på ett diskussionsforum..
__________________
Nyfiken på meditation utan religion?

Spana in Mindfulness!
Frumpish är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)