Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-15, 09:19   #31
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Instagram är väl mest befolkat av bekräftelsehoror. Min tes är att 95% av instagrams bilder är selfies.

Facebook är fyllt med personer vars huvudsakliga bild av en diskussion är att länka någon bekants namn i kommentarsfältet.

Snapchat är jag för gammal för att ha förstått mig på..

Forum är en av de sista internetinstanserna där "riktiga" diskussioner fortfarande förekommer.
Tror också det är en av anledningen till att intresset för formen falnar.
Folk är generellt inte intresserad av att diskutera saker, eller ännu värre, bli i frågasatta eller överbevisade...
De vill helt utan källkritik ha saker serverade till sig och slukar den information som stämmer med sin egen uppfattning med hull och hår och ignorerar allt annat.
Då är instagram och facebooks intressebubblor alldeles utmärkta.
Instagram borde döpas om till "Instattention". Facebooks mindre skräddarsydda grupper kan medföra intressanta diskussioner men de försvinner också lätt i gruppflödet och är inte alls lika överskådligt som nätforum är.

Samtidigt så har jag märkt på sistone att ju större en Facebook grupp blir (särskilt om den klassas som "allmän grupp" och inte något specifikt ämne) ju fler attention-seekers dyker upp.

Senast igår på en svensk FB-grupp som jag är med i (100 000+ medlemmar), men extremt inaktiv i, så dök det först upp ett inlägg om hängbröst, sedan verkade någon uttråkad attention-seeker känna att man kan posta vad som helst så hon posta om personer som skär sig själva.

Självfallet blev det damp mot personen, med all rätt. Problemet nu blir såklart att andra attention-seekers ser nu detta och inser, "omg, jag kan få såååå mkt uppmärksamhet om jag postar något crazy vilket också verkar gå att göra, omfg, det kliar sönder i mina fingrar, måste skriva, måste seeka attention! aaaaaah!"

Utmaningen med dagens nätforum är att de stora offentliga nätforumen som detta och Flashback är att det finns fler attention-seekers idag än någonsin som flockas dit där de kan göra mest väsen av sig. Detta avskräcker då seriösa "skribenter" som då hellre ägnar sig åt mer skräddarsydda forum eller sina personliga bloggar.

Facebook och YouTube fungerar mer eller mindre som "ekokammare" eftersom du bekvämt kan blockera någon eller något klipp som inte tilltalar det du vill ska vara sant. På nätforum bländas du konstant av olika perspektiv. Detta är säkert något helt nytt (och främmande) för de som är 20 år eller yngre idag.

Forum skulle kunna få en comeback om ungdomar redan i yngre åldrar uppmuntrades och lärde sig att tänka kritiskt och vara öppen för olika perspektiv istället för att fastna för det allra första bästa social engineering som finns ute på nätet som formar deras unga hjärnor som lerskulpturer.

Tyvärr skall det även tilläggas att det är de mest extrema människorna som får höras och synas mest i dagens medier vilket gör att fördomar och "dra alla över en och samma kant" blir allt vanligare.

Man ser och hör om de "dummaste ungdomarna" så man tror att alla dagens ungdomar är så. Man ser, hör och läser om "galna feminister" och antar att alla som är för jämställdhet måste vara så (personlig åsikt: man behöver inte feminism för att arbeta för jämställdhet). De vettiga ungdomarna och de som har vett i skallen om jämställdhet får alltså aldrig en syl i vädret, jämfört med tidigare i historien.

Det var min avhandling över läget idag för stora offentliga nätforum.

Senast redigerad av MaxTheMarketer den 2018-05-15 klockan 09:23.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:21   #32
leo1
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 701
Jag tycker kolo är okej I nuvarande form. Det finns inget ämne som drunknar i inlägg. Händer det nåt följer jag det gärna här, tex lastbilen på Drottninggatan eller aviciis död. Sådant kan man inte följa på flashback. Det blir för många inlägg och för många betydelselösa inlägg.

Sedan har jag trådar jag alltid följer. Löpartråden, bästa tv-serierna, klädtråden(den var det mer drag i förr) bitcoin. Faktiskt ett tiotal trådar när jag räknar efter.

Det har funnits väldigt mycket blandad kompetens genom åren. Det finns det fortfarande, dock mindre.

Masterchief har jag inte sett på länge.
__________________
"Grungen var den sista egentliga kraftansträngningen" Ulf Lundell
leo1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:30   #33
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Att föra diskussioner på något vettigt sätt på en plattform som Facebook är rätt värdelöst. Den försvinner ju snabbt. Samt deras ivrande att veta exakt vem du är är rätt enfaldigt och jobbigt.
Så jag hoppas att riktiga forum kan få ett uppsving igen.
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:36   #34
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 738
Alltså andra forum som t.ex. simplyshredded har ju levt i typ 5 år fast det är 6 aktiva medlemmar. Sålänge servern är uppe så att säga kommer aldrig kolozzeum att dö ut helt.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 09:54   #35
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Jag tycker kolo är okej I nuvarande form. Det finns inget ämne som drunknar i inlägg. Händer det nåt följer jag det gärna här, tex lastbilen på Drottninggatan eller aviciis död. Sådant kan man inte följa på flashback. Det blir för många inlägg och för många betydelselösa inlägg.

Sedan har jag trådar jag alltid följer. Löpartråden, bästa tv-serierna, klädtråden(den var det mer drag i förr) bitcoin. Faktiskt ett tiotal trådar när jag räknar efter.

Det har funnits väldigt mycket blandad kompetens genom åren. Det finns det fortfarande, dock mindre.

Masterchief har jag inte sett på länge.
Löpartråden är min överlägsna personliga favorit. Den har hjälpt mig inför mer eller mindre varenda lopp som jag har ställt upp i sedan i början av förra året. Det blir inte perfekt, och det finns säkert kunnigare människor på andra ställen, men det blir otroligt mycket bättre än om jag hade lagt upp all träning på eget bevåg.

Det tycker jag är det absolut bästa med Kolozzeum. Man bestämmer hur man vill träna och får tillfredsställelsen av att följa ett eget upplägg. Sedan bollar man det med mer kunniga och implicerar de korrigeringar som känns mest vitala. Till sist så har du ett hyfsat vettigt upplägg som du till största del har konstruerat själv. Det är roligt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 11:46   #36
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av leo1 Visa inlägg
Det har funnits väldigt mycket blandad kompetens genom åren. Det finns det fortfarande, dock mindre.

Masterchief har jag inte sett på länge.
Detta, är vad jag älskat med kolo. Funits duktiga människor inom i princip allt, som delat med sig frikostigt av sin kunskap. Jag har försökt hjälpa till på det lilla hörn där jag har mer kunskap än genomsnittet. Nu för tiden har jag helt tappat suget att försöka utbilda föra vidare kunskap, inom finans/ekonomi/livsplanering/flytta utomlands eller andra ämnen jag känt att jag har något att bidra inom.

Saknar förövrigt också Mästerchefen!
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:09   #37
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Om kolo mot förmodan skulle läggas ned så röstar jag för att King Grub skapar ett redditforum med samma namn.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:14   #38
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Även om det läggs ned någon gång tror jag inte rättigheterna till namnet Kolozzeum bara släpps utan vidare.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:28   #39
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Hur länge har det funnits? Jag hade ett konto runt 2003-2005, sedan hände något och jag var tvungen att regga om mig 2005. Minns inte orsaken.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:28   #40
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Abelzzeum?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:32   #41
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Hur länge har det funnits? Jag hade ett konto runt 2003-2005, sedan hände något och jag var tvungen att regga om mig 2005. Minns inte orsaken.
Joachim Bartolls registreringsdatum är 2001-04-25, så någonstans däromkring borde det vara.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 12:48   #42
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Joachim Bartolls registreringsdatum är 2001-04-25, så någonstans däromkring borde det vara.
Då var jag sen på pucken 2009. Gick tillbaka bland mina trådar för att se lite vad man pysslade med på den tiden:

Min allra första tråd
"Hej, stämmer det att man ska ta en vecka ledigt från gymmet där man äter som vanligt och tar sina kosttillskott och konditionstränar, efter ca 10-12 veckors gym?

Glad för svar!"

En av de första trådarna
"Någon som är insatt i hur mycket fett bastning bränner? Hjälper en kvarts bastning 5 ggr/vecka någonting vid exempelvis en deff?"

Noterar även att jag körde skivstångscurl med ungefär samma vikter då som idag. Det måste ha sett förjävligt ut. Mest intressant var dock att jag vägde 86 kg när jag började journala 2009. Hamnar jag däromkring i sommar så är jag m.a.o. det lättaste jag har varit på nio år
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 13:07   #43
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Alltså andra forum som t.ex. simplyshredded har ju levt i typ 5 år fast det är 6 aktiva medlemmar. Sålänge servern är uppe så att säga kommer aldrig kolozzeum att dö ut helt.
Vem blir då den siste koloiten kan man ju undra.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 14:33   #44
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Vem blir då den siste koloiten kan man ju undra.
Starta en tråd med en omröstning runt "the most likely suspects" så har vi ju en extra tråd som ger mer "liv" åt forumet =)=)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-05-15, 14:39   #45
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Agitator Visa inlägg
Permbanna ipn är ju meningslöst. Skaffa nytt ip gör man på 1 minut från sin isp genom att byta macaddress på routern.

Eller så får man permbanna hela ip ranges och det vill ingen.

Däremot tycker jag moderatorerna ska sluta hålla på med byråkratin när de bannar troll och nya användare. Borde inte behöva skapas tråd för skitsaker och skriva ner.

Borde räcka med att dagens moderatorer bara gör som de "känner" för i de flesta fall.
Däremot bör de kanske prata ihop sig eller ha diskussion om de ska banna någon som varit här lite längre osv.

Varningar kanske man ska sluta med för nya användare som är nyare än 6 månader. Bara banna direkt med ett meddelande att den är välkommer åter om den sköter sig.

Som jag förstått det är det rätt mycket att göra för moderatorerna här.
Aktivering via SMS istället med kod som skickas. Endast en användare per nummer. Efter man tagit familjens så börjar det bli krångligt.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)