Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-01-02, 22:30   #76
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
du tar mer i pushdowns än marklyft? ^^
De där siffrorna är det som står på vikterna. Jag skriver upp dem för att komma ihåg. Antar att det inte är Kg...
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-07, 16:36   #77
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-07 - Ben & Rygg

Benböj
40x10
50x10
60x10
60x10
60x10

Marklyft
50x10
60x12
80x10
80x10
80x10

T-rodd, första gången
15x12
20x12
35x12
35x12

Cable crunch
145x12
155x12

Kommentar
Fokus på teknik och att komma igång efter juluppehållet. Dvs. kontroll med lätta vikter.

Nu är jag tillbaka i gymmet efter julskinkauppehållet och lite förkylning. Hemma har det mest varit att äta, vila och skita. Jag har även hunnit med några promenader, åka skridskor, lite armhävningar men absolut inget märkvärdigt…
Vila bör man...annars dör man..

I det senaste numret av Body hittade jag en artikel där artikelförfattaren beskrev ett schema som liknar mitt tidigare upplägg (mycket basövningar) fast med lite färre reps för att få mer styrka.
Den här veckan tänkte jag ”väcka kroppen” genom att köra lite fler reps, för att sedan gå in på färre reps. Det är dock en övning som jag inte känner till. Brutal bänk, va fn är det för övning?

Jag ska känna efter om det här upplägget känns bra, annars går jag tillbaka till mitt förra schema. Man ska inte konstra till det för mycket.

Annars kändes det bra på träningen och jag ler fortfarande lite åt mitt impulsköp av kvarg igår. Det var ju extrapris och jag var så klart tvungen att handla 5 plattor (60 pkt)… . Tydligen fanns det ett max köp på 6 pkt/köp… Han i kassan rek. funlight men jag tyckte att frysta blåbär var bättre. Tur att han var byggare, annars hade jag nog inte fått göra detta köp. Tack så mycket!

__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-08, 10:06   #78
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-08 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
40x12
40x12
50x10
50x12
50x12

Militärpress
20x12
20x12
25x12
30x10

Latsdrag, brett
30x12 (riktigt bra kontakt även om det val lätt)
40x12
45x12
45x12

Kommentar
Samma sak idag igen. Fokus på teknik och att komma igång efter juluppehållet. Dvs. kontroll med lätta vikter.

Jag fick mycket bra kontakt och hade bra kontroll på vikterna idag. Jag hade verkligen fokus på genomförandet av övningarna, detta trotts att jag inte sovit så bra inatt (konstiga drömmar).

Iaf så körde jag väldigt lugnt och det känns som att jag kan lägga på mer nästa gång. Jag tycker att det är otroligt viktigt att inte kasta upp vikterna, utan att man genomför övningen med kontakt och kontroll. Jag tror faktiskt att många brister på den delen. Jag såg en kille igår som studsade stången djupt ner i bröstet för att kunna få upp den igen. Det kan väl inte vara helt bra för kroppen. Näääe, sänk vikten och kör kontrollerat, det är min grej. Jag kan nog inte säga att jag ligger på så tunga vikter när jag lyfter men jag äger dem. Det är jag som bestämmer...

Nu börjar det bli dags att sätt upp mål inför sommaren, vi får väl se vad det blir… spännande.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-10, 10:31   #79
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-10 - Ben & Rygg

Benböj
40x10
60x10
60x10
60x10
60x10

Marklyft
40x10
60x10
80x10
80x10
80x10

Rodd
50x10
60x10
60x10
60x10

Cable crunch
-

Kommentar
STABILT!

Det känns i kroppen när man först kör böj och sedan går över till mark. Svetten lackar och jag kippar efter andan mellan varje set. Det gäller att hålla fokus och trycket, annars faller man ihop.

Jag har kollat på massor av tub-klipp och jag har försökt att rätta till tekniken. Jag har verkligen inte fuskat tidigare men med bättre teknik så känns det MYCKET stabilare att lyfta. Det känns verkligen bättre nu när jag gör mer rätt i utförandet.

Det är svårt att sluta kolla på de här stora killarna. Tekniken är allt, + kvarg!



Samma gäller för marklyften. Det är väldig stor skillnad på att tyfta, lyfta, lyfta isf starta från golvet med stången över vristen sänka röven så att skenbenen tar i stången, fram med bröstet, upp med blicken och lyft. Sjuk skillnad i teknik mot att t ex studsa i backen och slita upp stången.



Idag var det riktigt roligt att träna.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 12:07   #80
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Jag hade slut på mjölk

Bristande planering!

Jag hade slut på mjölk i morse och kunde inte göra min vanliga frukost!

Jag fick improvisera och hitta på något nytt. Det blev:
- 500 g kvarg
- 0,5dl mjölk (den sista)
- 0,5 dl choklad proteinpulver (för smak)
- 2 dl havregryn
- Vatten
- Hittade en mörk banan, dock inte möglig

Allt ner i mixern och jag hällde upp det i ett glas (det blev ca 1,5 liter). Kryddade med kanel.

Det gick faktiskt ner men jag missade en sak. Omega 3! Jag tog mina Omega 3 efter drinken och nu har jag rapat den skiten hela förmiddagen...

Jag som alltid brukar ta dem innan jag äter, då brukar inte raparna bli så illa.. jaja.. Jag har sagt det förut. "Nästa gång kanske jag kommer ihåg det..."
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-11, 13:56   #81
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-11 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
40x12
50x12
50x12
50x12
50x12
60x5 (känna på lite)

Militärpress, sittande
20x10
25x10
30x10
30x10
30x10 (extra set)

Latsdrag, brett
40x10
45x10
50x10
50x10

Cable crunch
145x10
155x10
155x10
155x12

Kommentar
Kontakt!

Idag gick det smidigt att träna. Bara rörelser, fokus och bra kontroll på övningarna. Samtliga övningar kändes på något sätt stabila. Jag har lagt in mer sömn och tvingar mig själv att lägga mig tidigare.

Riktigt skön känsla i bänken idag. Jag kände verkligen kontakt med bröstet och körde lugnt ner och lite snabbare upp. Jag har blivit noggrannare med greppet på samtliga övningar och märker att det hjälper till för kontroll. Ihop med skuldrorna och håller ned axlarna sedan är det bara att pressa.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 11:20   #82
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-14 - Ben & Rygg

Benböj
40x10
50x10
70x5
70x5
70x5

Marklyft
50x10
80x10
100x5
100x5
100x5

Rodd
50x10
60x10
60x10
60x10
60x10

Kommentar
Idag var jag laddad.

Tänkte testa effekten av koffein+ som jag precis fått hem men jag tror att jag behöver sova bättre för att jag ska nå en högre nivå. Jag menar, sover jag dåligt så kommer jag till ”normalnivå” med piller. Hade jag sovit bra så hade jag förmodligen märkt en skillnad.

Jag hade även beställt Whey 100 som jag gjort i ordning. Lite väl snabb hemifrån så står den nu fortfarande kvar på köksbordet och väntar.

Passet idag var ok men inte mer. Det positiva var att det var snabbt klart, det negativa var att jag inte kände samma trötthet i kroppen. Nu laddade jag inte på så mycket och det kanske var felet. Lite mer vikt så blir det självklart tungre/jobbigare men också svårare att utföra övningen korrekt. Jag tror att jag ska fortsätta på den här nivån, innan jag ökar, eftersom jag behöver träna på tekniken fortfarande. Den svåraste övningen är faktiskt marklyft. Jag känner mig trött i bena (benböj innan) och det gör att jag tar i mer med ryggen i lyften. Det gör absolut inte ont med det känns som att jag skulle kunna räta upp mig ännu mer. När jag ställer mig ovanför så har jag ”halverat foten” med stången. Sedan greppar jag, sätter mig ner tills skenbenet tar i, tittar så högt jag kan, bröstar ut och lyfter. Nu är det iofs ganska långt bort till en spegel men det ser ut som att jag nästan har 90° med ryggen när jag ska starta lyftet och det är ju omöjligt om jag kan se upp till taket (jag har en vätt 1m framför mig). Så länge som jag känner att ryggen kan hållas rakt borde det vara bra, eller?

Rodden gick över förväntan lätt. Förmodligen var det färre reps. i marklyften som gjorde att jag orkade mer. Jag är ju ingen expert på det här men när jag kör 80x10 är jag är jag mycket tröttare än när jag kör 100x5. Det var stor skillnad och trotts detta känns det stabilare/säkrare att köra på 80 än 100. Samtidigt tror jag även att mitt grepp börjar bli bättre. Det gör att jag orkar hålla i mer vikt (jag har inga remmar eller bälte).

- Vad tror ni om att byta ordningen på mark och böj?

Jaja, nu har jag börjat med lite färre reps. isf och jag kör på med det här ett tag för att känna efter hur det känns. Fungerar det så är det otroligt effektivt, för jag halverade vilan och passet var avklarar snabbare än vanligt.

__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-14, 13:39   #83
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
...synd och hälla ut proteindrinken. Jag hällde i mig den innan lunchen och sedan käkade jag mat.. NU är jag mätt..

...det känns faktiskt lite i bena redan nu.. var kanske inte så dumt att köra 5:or. Jag körde med lite högre tempo/acceleration i varje repetition..
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-15, 10:56   #84
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-15 - Bröst, Axlar & Rygg

Bänkpress
50x10
60x5
60x5
60x5
60x10

Militärpress, sittande
25x10
30x5
35x5
40x5
40x8

Latsdrag, brett
45x10
60x5
60x5
65x5
65x8

Cable crunch
145x10
165x12
165x12
175x10

Kommentar
Det är svårt att hitta rätt belastning så här i början. Det är stor skillnad på att köra 10-12:or och helt plötsligt gå ner till 5:or. Jag känner mig fram hela tiden och jag tror det är bra med tanken på att jag tränar tekniken bättre med högre belastning. Dock inte för hög.

Igår och i morse kollade jag på lite teknikfilmer igen. Man kan lugnt säga att det finns olika teorier (och tekniker) för att kunna pressa en vikt. Jag tror dock på Mark Rippetoe. Stabilt, tryggt och inga konstigheter.



Sittande millitärpress är verkligen jobbigt. Man får ingen gunghjälp alls och det är bara axlarna (nästan) som får jobba. Men samtidigt underbart.

Idag träffade jag brottaren. Han hade bälte med sig och vi snackade lite utrustning. Han hade ett tjockt bälte från Twinlab (från kalla kriget) och det hade ett ”riktigt” spänne (ingen rulle eller annat skit som kan gå sönder). Det var väldigt slitet men han gillade det. Det som han tyckte var viktigt, var att piggarna i spännet var tillräckligt långa så de inte ”halkade” ur. Tidigare hade han tydligen slitit av något vid naveln och fick operera sig. Nu efter han började använda bälte så har det gått bra. Dock endast vid väldigt höga belastningar. Jag som fortfarande tränar på tekniken har nog inget behov av bälte. Det är bättre att träna bålen och tekniken är att ha snuttefilt (som vissa här på forumet skriver).

Nu förstår jag förresten varför så många som tränar hårt nästan alltid har tuggummi i munnen. Jag öppnade min nya EAA burk och drack skiten efter passet. Tur att jag hade 3-ph-cm och blanda med. Fy fn va dålig andedräkt man får av det där. Gott var det inte heller. Jaja, ska man bli fin får man…. Ja, ni vet.

Känns bra iaf. Bra fokus idag!
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 11:02   #85
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Ökat i vikt

Av en händelse så ställde jag mig på vågen i morse och till min förvåning har jag gått upp i vikt, detta trotts att jag känner mig smalare. Ikväll blir det fram med måttbandet och se vad det visar.

Inga jättevikter men jag loggar 86.5 Kg... efter morgonkissen så klart.
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 10:15   #86
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
2013-01-17 - Ben & Rygg

Benböj
40x10
60x10
80x5
80x5
80x5

Marklyft
60x10
80x5
100x5
100x5
100x5

Rodd
50x10
65x10
70x5
80x5
80x6
60x10

Kommentar
Bra böj idag. Tidigare har jag haft svårt med balansen och hamnat ganska lätt fram på tårna när det blir lite tyngre men idag lyckades jag bra. Det kändes väldigt stabilt genom hela övningen, kanske en aningens lite svårt med att få stången exakt på mitten över ryggraden men det kommer nog med tiden. FN, vilken härlig övning böj är!

Jag kollade i spegeln idag och det känns bra i hela kroppen under genomförandet av marklyften. Bålen och greppet sviker inte men balansen under foten har jag svårare med. Jag tror dock att det är viktigast att säkra ryggen och inte rycka upp vikten. Det är kämpigt med mark direkt efter böj, även om det inte är så tungt!

Under rodden fick jag sendrag i båda vaderna i tredje setet. Det var ju inte riktigt det jag förväntade mig när jag skulle träna rygg. Jag gjorde då en liten ändring i fotpositionen och det kändes genast bättre. Greppet kändes bra och det var ovant (på ett bra sätt) att dra 80 kg, men det gick ok.

Bra balans
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 12:31   #87
Greg
HBG:s Johnny Depp
 
Gregs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Råå
Inlägg: 1 479
Härligt pass!

Mark är trögt efter en serie knäböj, du har kanske inte tänkt lägga upp det lite annorlunda och inte ha knäböj och mark på samma dag? Jag brukar oftast ha 2 dagar mellan dessa två övningar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 13:16   #88
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg
Härligt pass!

Mark är trögt efter en serie knäböj, du har kanske inte tänkt lägga upp det lite annorlunda och inte ha knäböj och mark på samma dag? Jag brukar oftast ha 2 dagar mellan dessa två övningar.
Det var precis vad jag pratade med ”brottarn” om idag. Jag vet bara inte hur jag ska dela upp det så jag kan fortsätta köra genom 2ggr/vecka. Jag skulle vilja byta en av övningarna på tis/tors-passet. Enl. SL 5x5 kör man ju böj och mark i samma pass (B-passet från stickeyn här på forumet). Visserligen är inte lika många set mark och med en annan övning emellan. Jag kanske skulle prova något liknande?
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-17, 19:04   #89
Greg
HBG:s Johnny Depp
 
Gregs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Råå
Inlägg: 1 479
Citat:
Ursprungligen postat av nHz Visa inlägg
Det var precis vad jag pratade med ”brottarn” om idag. Jag vet bara inte hur jag ska dela upp det så jag kan fortsätta köra genom 2ggr/vecka. Jag skulle vilja byta en av övningarna på tis/tors-passet. Enl. SL 5x5 kör man ju böj och mark i samma pass (B-passet från stickeyn här på forumet). Visserligen är inte lika många set mark och med en annan övning emellan. Jag kanske skulle prova något liknande?
Eller helt enkelt köra mark som första övning nästa gång och alternera. Alla funkar olika. Om du kör på så borde du ju vänja dig vid upplägget även om det känns tungt nu.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
En knäböj skall köras riktigt djuuupt eller inte alls! Klarar man inte det så är det bara att börja träna smidighet och inget annat! Har man för risiga knän så är det djuuuupa benpress utan att lyfta häcken som gäller!
Journal med nakenbilder på mig och Krampus i utmanande poser
Greg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-18, 08:53   #90
nHz
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 310
Citat:
Ursprungligen postat av Greg Visa inlägg
Eller helt enkelt köra mark som första övning nästa gång och alternera. Alla funkar olika. Om du kör på så borde du ju vänja dig vid upplägget även om det känns tungt nu.
Men ar du att jag ska köra på som jag har det nu men var annat benpass så börjar jag med mark?
__________________
GRILLA!"
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
touch n fläskpress n rövlyft. Dvs gymbänk.
nHz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)