Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-02-16, 14:05   #16636
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Sluta låna som idioter så blir marginalerna bättre.

Skickat från min ONE A2001 via Tapatalk
Låna är billigt!

Jag betalar totalt 4 lök i månaden ränta och bostadsrättsavgift. Hyra motsvarande lägenhet kostar mellan 8-12k beroende på läge. Huset närmast mig kostar en 2:a 9 044 kr månaden.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 14:17   #16637
thenut
Gammelsmalfetsvag
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Linköping
Inlägg: 43
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Låna är billigt!

Jag betalar totalt 4 lök i månaden ränta och bostadsrättsavgift. Hyra motsvarande lägenhet kostar mellan 8-12k beroende på läge. Huset närmast mig kostar en 2:a 9 044 kr månaden.
Fast då har du ju missat poängen... Du ska köpa en lägenhet så att det kostar lika mycket som motsvarande hyres.... och helst en ny bil på det... för låna är billigt
thenut är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 14:24   #16638
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
I sjukvården är det ganska uppenbart varför, de har inte råd med en karensdag. Många i låginkomstyrken lever på marginalen, att tappa en tusenlapp går inte. Har flera kollegor som borde stannat hemma, men som inte skulle få ihop det ekonomiskt om de gjorde det.
Ja tänk om de hade fått stå över en helgs shopping, vinpimplande och utemat. Katastrof!
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 14:27   #16639
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Eller så går man till jobbet sjuk, och skiter i resten. Något jag tror är väldigt vanligt.
Sedan förekommer det även i högbetalda högpresterande yrken, där det ses som mycket ofint att ha sjukdagar, speciellt nära deadlines eller vikta projektdatum.

Har sett det både hos programmerare/projektledare men även folk i mediebranchen som inte har tid att vara hemma sjuk. Även ekonomer brukar jobba sjuka runt bokslut, för det blir feta böter/skadestånd om det inte är klart i tid.
Där har du problemet, man skiter i resten. Uskor inom äldreomsorgen, barnmorskor och annan personal på förlossningen, eller vårdpersonal på sjukhus öht där det befinner sig folk med sänkt immunförsvar. Problemet blir också om man smittar ner någon som kanske är pappa till en prematur, eller bara en nyföding för den delen. Eller en väldigt känslig äldre person.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 14:42   #16640
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Citat:
Ursprungligen postat av Old Nick Visa inlägg
Helt bisarrt att en del kan försvara en krav på någon att skära sönder sig med argumentet "men jämmställdhet liksåm". Jag skulle aldrig kräva av min fru att hon skulle stoppa i sig vare sig hormoner eller annat. Och jag skulle aldrig acceptera att hon krävde att jag skulle sterilisera mig. I min värld är man rätt jävla knäpp om man tycker att något av det är ok.
+1

Behöver man verkligen lägga ut detta på nätet? Är det vuxen konflikthantering?

Har han krävt att hon ska ta de där preventivmedlena? I så fall är det väldigt dåligt av honom.

Vill han ha fler barn och inte hon? I så fall är det ju problem.

Det här med vasektomi, påverkas nåt annat? Jag har inte helt koll men man stänger väl av nån blodtillförsel eller spermaledarna? Det finns återkoppling på många håll i reproduktionssystemet och om man får sänkt testosteron (ens om det är lite) och/eller sexdrift av detta så är det värre än alla de där biverkningarna som hon listar som är antingen temporära eller del av hennes biologi (graviditet och födseln). Om det verkligen är helt uteslutet att det påverkar något annat och det går att återskapa funktionen så OK.

De som tycker man ska frysa in sperma verkar inte förstå att detta är sämre än naturlig befruktning. Det är helt klart bättre än inget, och det är inget man ska vara rädd för om man inte kan få barn på annat sätt. Men man väljer ut en spermie och sen trör man in dess arvsmassa i ägget. Vid naturlig befruktning så tävlar hundratals miljoner spermier om att bli först att komma in i ägget, vilket betyder att felaktigheter rensas bort i detta skedet. Det kanske bara är en tiondel av spermierna som har felaktigheter i sig men de rensas för det mesta bort vilket leder till oftast frisk och stark avkomma. Det är inte samma sak med ägg, på grund av att de alltid har X-kromosomen och därför mer sällan har fel som kan ställa till problem.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 14:53   #16641
Gerdler
Bleksvag, fet och osymmetrisk
 
Reg.datum: Jul 2015
Inlägg: 1 638
Jag förstår att det är stora uppoffringar hon och många andra kvinnor gör när de tar piller och skit. Men kräv då kondom istället. Och man kan inte blanda in de biologiska 'uppoffringarna' i den exogent hormonella uppoffringarna. Det finns många områden i livet där det är fördel om man är kvinna på grund av sin biologi. Om man är på ett sjunkande fartyg eller annan katastrofsituation t ex. Eller om man är kåt och singel på krogen. Eller om det är ord mot ord i en familjesituation eller i rättsväsendet eller om man vill ha vårdnaden över ett barn. Likaså om kondomen spricker i ett ONS så har kvinnan helt och hållit makten över om hon och hennes temporära partner ska bli far. And the list goes on and on and on...

Senast redigerad av Gerdler den 2016-02-16 klockan 14:54.
Gerdler är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 15:50   #16642
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Låna är billigt!

Jag betalar totalt 4 lök i månaden ränta och bostadsrättsavgift. Hyra motsvarande lägenhet kostar mellan 8-12k beroende på läge. Huset närmast mig kostar en 2:a 9 044 kr månaden.
Problematiken är inte att något annat är dyrare.

Problemet är att de som lånar, lånar så nära sin absoluta maxgräns dom kan.

Vi säger att en fiktiv person tar ett lån för att bo, så vill de bo så ståndsmässigt de bara kan för de förtjänar ju lika mycket som alla andra.

Ifall de kan klara av 5000kr i ränteavgifter på lånet som de inte amorterar på, då köper de en bostad som kommer så nära 5000kr i ränteavgifter som möjligt. Utan tanke på framtida förändringar som kan leda till lägre inkomst, eller högre levnadsomkostnader.

Därför måste folk jobba, trotts att de skulle vabbat.


Varför skulle inte annars varenda jävel skrika högt då bostadsräntan går upp någon punkt.

Vi har haft fallande ränta otroligt länge, och det kommer bli otroligt intressant med dessa på gränsen människor, då den rörliga räntan faktiskt överstiger den nivå de klev in på, som var deras tidigare smärtgräns, som de antagligen ligger under idag. De som har rörligt dvs
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 16:31   #16643
Yes
Banned User
 
Yess avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 382
Att det alltid tar mig en stund att koppla att BBC kan syfta på British Broadcasting Corporation...
Yes är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 16:35   #16644
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Problematiken är inte att något annat är dyrare.

Problemet är att de som lånar, lånar så nära sin absoluta maxgräns dom kan.

Vi säger att en fiktiv person tar ett lån för att bo, så vill de bo så ståndsmässigt de bara kan för de förtjänar ju lika mycket som alla andra.

Ifall de kan klara av 5000kr i ränteavgifter på lånet som de inte amorterar på, då köper de en bostad som kommer så nära 5000kr i ränteavgifter som möjligt. Utan tanke på framtida förändringar som kan leda till lägre inkomst, eller högre levnadsomkostnader.

Därför måste folk jobba, trotts att de skulle vabbat.


Varför skulle inte annars varenda jävel skrika högt då bostadsräntan går upp någon punkt.

Vi har haft fallande ränta otroligt länge, och det kommer bli otroligt intressant med dessa på gränsen människor, då den rörliga räntan faktiskt överstiger den nivå de klev in på, som var deras tidigare smärtgräns, som de antagligen ligger under idag. De som har rörligt dvs
När jag lånade så räknade banken på 6% ränta, och det krav på pengar de anser att man måste ha varje månad att leva på är då klart högre än vad jag anser att man behöver kvar efter boendekostnader.
__________________
Mental är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 16:40   #16645
Vunnis
Tunnis
 
Vunniss avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Uppsala
Inlägg: 4 386
Citat:
Ursprungligen postat av mela Visa inlägg
Där har du problemet, man skiter i resten. Uskor inom äldreomsorgen, barnmorskor och annan personal på förlossningen, eller vårdpersonal på sjukhus öht där det befinner sig folk med sänkt immunförsvar. Problemet blir också om man smittar ner någon som kanske är pappa till en prematur, eller bara en nyföding för den delen. Eller en väldigt känslig äldre person.
lol. När jag hade praktik på akademiska sjukhuset här i stan och rörde mig runt kraftigt brännskadade till den grad att dom var nersövda, KOL- och lungcancerpatienter och nyopererade blev jag indirekt tillsagd att vara på plats även om jag var sjuk. Jag provade på både någon slags influensa och bajs- och kräksjukan som visst gick just då. Inte ska man vara hemma för det.
Vunnis är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 20:05   #16646
Darth Yoda
Registered User
 
Darth Yodas avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Inlägg: 13
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Att det alltid tar mig en stund att koppla att BBC kan syfta på British Broadcasting Corporation...
Jag ser en broder från en annan mamma här alltså. Vi har våra prioriteringar klara.

Senast redigerad av Darth Yoda den 2016-02-16 klockan 20:06.
Darth Yoda är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 20:48   #16647
mela
#curl4lajf
 
melas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 13 880
Citat:
Ursprungligen postat av Vunnis Visa inlägg
lol. När jag hade praktik på akademiska sjukhuset här i stan och rörde mig runt kraftigt brännskadade till den grad att dom var nersövda, KOL- och lungcancerpatienter och nyopererade blev jag indirekt tillsagd att vara på plats även om jag var sjuk. Jag provade på både någon slags influensa och bajs- och kräksjukan som visst gick just då. Inte ska man vara hemma för det.
Det är ju så stört. Vården är underbemannad till tusen men inte fanken ska man jobba sjuk!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Mela, jag gillar dig.
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 20:59   #16648
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Problemet är att de som lånar, lånar så nära sin absoluta maxgräns dom kan.
Fast grejjen är ju att maxgränsen vad du får låna till din bostad, styrs av din årsinkomst, så även om jag skulle vilja låna 8 mille nu för att jag har ekonomi för det med nuvarande ränta, så säger banken nej. Så även om jag lånar upp till min maxgräns, så är månadskostnaden så galet låg trots att jag amorterar. Kommer räntan upp i 8-9%, så kommer det att börja svida lite, men det är inget som händer över en natt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 22:05   #16649
*Flash*
Now You See Me
 
*Flash*s avatar
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 885
Nu blev jag faktiskt smått förbannad på folk i denna tråden.
Har ni ens läst på vad som krävs för typ utav ingrepp för att som kvinna inte kunna få barn igen?
Ställ det mot det ingrepp som görs på en man.
Såvida det inte på den fronten när det gäller kvinnor avsevärt har förbättrats sedan jag senast läste om det så tycker jag verkligen inte att hennes krav är så orimligt.

Nu är det ju ett beslut man bör ta tillsammans i ett förhållande såklart men om gubben är nöjd med sina 4 barn så har jag svårt att se att han verkligen förlorar på att göra det.
Risker finns det såklart med alla typer utav ingrepp men med tanke på hur viktigt det brukar vara för er av hankön att er sak fungerar för att ha sex med så hade ju inte ingreppet ens fortsatt existera om det för ofta blivit komplikationer.

Dr Phil har väl för övrigt gjort en omvänd vasektomi.
__________________
"She is not perfect. You are not perfect. The question is whether or not you are perfect for each other."
Robin Williams
foreverstrong86
*Flash* är inte uppkopplad  
Gammal 2016-02-16, 22:10   #16650
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Om kvinnan inte vill riskera fler barn, men mannen inte är lika säker är det upp till kvinnan att göra något åt det. Inte utpressa mannen att sterilisera sig även om det är ett enklare ingrepp och omvänt om det är mannen som inte vill ha fler. Man har bara makt över sin egna kropp, ingen annans.

Vill ingen av dom ha fler barn är det enklare för mannen, ja.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2016-02-16 klockan 22:12.
anvihl är inte uppkopplad  


Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)