Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-03, 08:49   #13036
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Halvårsrapport

Text...
Gratulerar till den fina utvecklingen.

Hur mycket tid lägger du ner i veckan på ett ungefär?

Ni andra får även svara.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:01   #13037
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Tyckte jag hade rätt bra timing på min försäljning men nu är kursen ikapp och förbi igen så det var meningslöst.


Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:04   #13038
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Tyckte jag hade rätt bra timing på min försäljning men nu är kursen ikapp och förbi igen så det var meningslöst.


Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Beror ju lite på vad du gjorde med kapitalet om det las på hög eller återinvesterades i något annat.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:28   #13039
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 806
Innan Coronakrisen på börsen slog till ordentligt sålde jag allt jag satt på vilket då bara var fonder.
Idag har ju marknaden återhämtat sig mycket sedan botten och jag blev nyfiken på hur mycket värdet hade varit om jag INTE sålt allting utan bara legat investerad, låtit fonderna sjunka mellan 20-50% och sedan varit med under uppgången också.

Resultatet är i linje med mantrat "försök inte tajma marknaden" eftersom jag idag hade haft ganska exakt samma summa som när jag sålde av allting.

Det bästa hade förstås varit att efter jag sålde allt väntat ett tag och sedan köpt in mig på botten, eller åtminstone låtit marknaden gå ner till någon viss punkt och sedan gått in bit för bit under en period men det är ju i praktiken en ren önskedröm och knappast någonting man ska sörja över att man misslyckas med.

Lärdomen får väl helt enkelt bli att det är dumt/onödigt att försöka tajma marknaden. I synnerhet när jag inte hade utarbetat någon strategi för när jag skulle gå in igen.

Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:32   #13040
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Gratulerar till den fina utvecklingen.

Hur mycket tid lägger du ner i veckan på ett ungefär?

Ni andra får även svara.
Tack

Själva funderandet på vad jag ska köpa, sälja och hur mycket, kanske 1-2 timme i veckan, max.

Jag har programmerat ett rätt omfattande system som guidar mig en hel del på vad jag ska köpa, hur mycket och när. Så allt jag behöver göra är att kolla när systemet larmar, kontrollera om det är en trade jag håller med om, och sen gå in med mer eller mindre efter en snabb koll på grafer och annat och vad jag har investerat för övrigt i portföljen och sådär. Runt 80% följer jag min strategi och 20% fingertoppskänsla.

Annars så lägger jag den mesta tiden på att förbättra systemet hela tiden, göra det mer användarvändligt/snabbare, snyggare, lägger till funktioner och sådär. Det roar jag mig med kanske 10 timmar i veckan (om jag har lust, annars 0 timmar ).

Citat:
Ursprungligen postat av Frantic Visa inlägg
Tyckte jag hade rätt bra timing på min försäljning men nu är kursen ikapp och förbi igen så det var meningslöst.


Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Snyggt timeat
Att man inte ser köpcirkeln antar jag betyder fin avkastning på den!
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-07-03 klockan 10:34.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:47   #13041
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Innan Coronakrisen på börsen slog till ordentligt sålde jag allt jag satt på vilket då bara var fonder.
Idag har ju marknaden återhämtat sig mycket sedan botten och jag blev nyfiken på hur mycket värdet hade varit om jag INTE sålt allting utan bara legat investerad, låtit fonderna sjunka mellan 20-50% och sedan varit med under uppgången också.

Resultatet är i linje med mantrat "försök inte tajma marknaden" eftersom jag idag hade haft ganska exakt samma summa som när jag sålde av allting.

Det bästa hade förstås varit att efter jag sålde allt väntat ett tag och sedan köpt in mig på botten, eller åtminstone låtit marknaden gå ner till någon viss punkt och sedan gått in bit för bit under en period men det är ju i praktiken en ren önskedröm och knappast någonting man ska sörja över att man misslyckas med.

Lärdomen får väl helt enkelt bli att det är dumt/onödigt att försöka tajma marknaden. I synnerhet när jag inte hade utarbetat någon strategi för när jag skulle gå in igen.

Det är förmodligen som du säger, svårt (omöjligt?) att timea marknaden. Själv klarade jag inte av att se -5% en dag, sen -5% nästa dag, och sen -7%, då drog jag i handbromsen och sålde av allt. Kände inte att jag inte hade råd att förlora om det skulle fortsätta ner. Tog hellre förlusten av att missa lite rekyl än att det skulle fortsätta ner, så resonerade jag. Och det gick väl rätt ok. Jag var någon vecka för sen in när det började vända, men jag ville känna mig lite mer trygg än någon dags uppgång innan jag skalade in mig igen.

Rätt svårt att räkna in alla faktorer, hela världen stängdes ju ner, folk paniksäljer, eller är det en sund reaktion, vad blir FEDs respons, och börsen som är dramaqueen upp som ner baserat på nyheter på daglig basis.
__________________
P r o f e . t

Senast redigerad av Fredszky den 2020-07-03 klockan 10:48.
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:50   #13042
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Innan Coronakrisen på börsen slog till ordentligt sålde jag allt jag satt på vilket då bara var fonder.
Idag har ju marknaden återhämtat sig mycket sedan botten och jag blev nyfiken på hur mycket värdet hade varit om jag INTE sålt allting utan bara legat investerad, låtit fonderna sjunka mellan 20-50% och sedan varit med under uppgången också.

Resultatet är i linje med mantrat "försök inte tajma marknaden" eftersom jag idag hade haft ganska exakt samma summa som när jag sålde av allting.

Det bästa hade förstås varit att efter jag sålde allt väntat ett tag och sedan köpt in mig på botten, eller åtminstone låtit marknaden gå ner till någon viss punkt och sedan gått in bit för bit under en period men det är ju i praktiken en ren önskedröm och knappast någonting man ska sörja över att man misslyckas med.

Lärdomen får väl helt enkelt bli att det är dumt/onödigt att försöka tajma marknaden. I synnerhet när jag inte hade utarbetat någon strategi för när jag skulle gå in igen.

Än är inte denna cirkus över, kan mycket väl komma en ordentlig dipp till.

Själv lät jag mitt sparande vara, passivt med lång sparhorisont så enbart fortsatt köpa på mig under dippen. Dock inte tillbaka än vad det var som toppnotering.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 10:55   #13043
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Statusen för i år hittills:

-0.5% totalt enligt Avanza. Men plus några tusen på grund av att jag flyttat om pengar under dippen.

+ 7% som mest i slutet av februari. Här kändes det som att livet lekte och jag satt och räknade på hur mycket pengar jag skulle ha i slutet av året.

- 28% som mest den 23:e mars. Här kändes det rätt så ruttet då man var några hundra tulpanlökar back.


Idag har jag vant mig. Funderar faktiskt på att ta pengarna och flytta till Argentina, eller Filipinerna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:13   #13044
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Nu är det perfekt läge för xact bear. Kommer bli en mardrömshöst. Dödsfallen och kvartalsrapporterna kommer visa på katastrof siffror. Plus att alla stimulanser börjar ta slut och måste börja betalas tillbaka.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:24   #13045
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Börsen har redan dragit ett streck över 2020 och prisar in 2021. Vi är redan medvetna om att siffrorna är röda Q2. Stimulanspengar kommer inte att ta slut så länge sedelpressarna fungerar, däremot kan det ställa till det på längre sikt, men inte till hösten.

Med det sagt kan det absolut dyka i höst (liksom det kan gå uppåt) men inte av de anledningarna.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:37   #13046
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Vi får väl se. USA är mer splittrat än någonsin i modern tid. Börsen är väldigt högt värderad. Titta bara på Tesla. Det är en stor bubbla. Börsvärdet är enormt. Så pass att Musk twittrat om det flera gånger. Det är fakta.

Jag köper xact bear nu. Kan ha fel men det tror jag inte. Möjligen att man ökar på sedelpressarna och det dämpar fallet. Att det ska upp tillräckligt härifrån för att man ska tjäna på det finns inte.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 12:58   #13047
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vi får väl se. USA är mer splittrat än någonsin i modern tid. Börsen är väldigt högt värderad. Titta bara på Tesla. Det är en stor bubbla. Börsvärdet är enormt. Så pass att Musk twittrat om det flera gånger. Det är fakta.

Jag köper xact bear nu. Kan ha fel men det tror jag inte. Möjligen att man ökar på sedelpressarna och det dämpar fallet. Att det ska upp tillräckligt härifrån för att man ska tjäna på det finns inte.
Tar rygg på dig. Dina kloka synpunkter särskilt om Teslas värde kopplat till börsen i stort har övertygat mig. Björnen slår!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 13:14   #13048
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Det är nya tider nu. Att bara köpa index ger inte så mycket längre. Man måste anstränga sig lite själv. Försöka hänga med så gott det går i svängarna.

Hur världen kommer se ut post-corona är väldigt svårt att gissa. Själv försöker jag inte övertänka. Det är ingen idé. Hänga med i svängarna och slänga in lite i lottosedlar. Det är min strategi.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 13:18   #13049
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Börsen har redan dragit ett streck över 2020 och prisar in 2021. Vi är redan medvetna om att siffrorna är röda Q2. Stimulanspengar kommer inte att ta slut så länge sedelpressarna fungerar, däremot kan det ställa till det på längre sikt, men inte till hösten.

Med det sagt kan det absolut dyka i höst (liksom det kan gå uppåt) men inte av de anledningarna.
Vad är din strategi för de närmaste åren då?
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-03, 13:33   #13050
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Vad är din strategi för de närmaste åren då?
Köpa billigt och sälja dyrt
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)