Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Medlemsbilder

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-07-03, 22:13   #11176
Fatslim
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2015
Inlägg: 72
Nja, tappad styrka kan betyda tappad muskelmassa, men nödvändigtvis inte, om ens "ofta", förutsatt att proteinintaget varit högt och man fortsatt träna någorlunda kontinuerligt.
Fatslim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:01   #11177
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Tappad styrka uppfattar jag hos folk som 'hjärnspöken'. Hur ofta hör man inte "jag är på diet jag är så jävla svag".. Sen när man väl pushar de lite så går det utmärkt!
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:46   #11178
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Tappad styrka uppfattar jag hos folk som 'hjärnspöken'. Hur ofta hör man inte "jag är på diet jag är så jävla svag".. Sen när man väl pushar de lite så går det utmärkt!
Agreed.
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 10:50   #11179
Bryggare
Registered User
 
Bryggares avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Hemma
Inlägg: 105
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Tappad styrka uppfattar jag hos folk som 'hjärnspöken'. Hur ofta hör man inte "jag är på diet jag är så jävla svag".. Sen när man väl pushar de lite så går det utmärkt!
Håller med. I alla fall när det gäller "svensson träning" som en annan utövar. Vet dock inte hur det påverkar styrkelyftare m.m. som jagar max.
Bryggare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 14:06   #11180
Antoonuknow
Registered User
 
Antoonuknows avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 705
Citat:
Ursprungligen postat av shqypnia Visa inlägg
tappad styrka uppfattar jag hos folk som 'hjärnspöken'. Hur ofta hör man inte "jag är på diet jag är så jävla svag".. Sen när man väl pushar de lite så går det utmärkt!
+1
__________________
Get ripped or die mirin' - Min träningsjournal : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201527

Shredd for summer 15 : http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=219749
Antoonuknow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 15:41   #11181
Jpn
Tröööck!!1 +50
 
Jpns avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 435
Citat:
Ursprungligen postat av Fonziie Visa inlägg
Bifogad fil 111302

Dietat i ca 13v, tappat en 11-12kg.
Snyggt som fan! Vad har du för längd/vikt?
Jpn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:16   #11182
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Hjärnspöken? Klart som fan du kommer tappa styrka förr eller senare. Jag vill se någon köra en lång hård diet med stort underskott utan att tappa i tex pressövningar. Om du tar 150kg i bänk vägandes 100kg, kommer du i slutet på dieten vägandes 80kg fortfarande ta 150kg? Inte utan doping iaf.

Givetvis finns det folk som skyller på diet och det går ju bra att behålla eller tom öka i styrka på en kortare diet, men att tappad styrka enbart är hjärnspöken är trams. Mer mat=mer styrka.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:19   #11183
Fonziie
Registered User
 
Fonziies avatar
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 202
Citat:
Ursprungligen postat av Squamata Visa inlägg
Jävlar va bra! De där ska du va nöjd med

Citat:
Ursprungligen postat av Jpn Visa inlägg
Snyggt som fan! Vad har du för längd/vikt?

Tackartackar! Målet va att tappa en 10kg och komma i form så jag är helt klart nöjd.

Jag är 180, startvikten innan dieten låg på 87 och slutvikten blev 75.7kg. Brukar dra upp till 82-83 efter varje ätardag dock.

Kommer lägga stor prio på ben denna "off-season" så man får upp vikten lite.
__________________
Fonsin @ Instagram..

#selfies, träning och lite allt möjligt.
Fonziie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:20   #11184
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Hjärnspöken? Klart som fan du kommer tappa styrka förr eller senare. Jag vill se någon köra en lång hård diet med stort underskott utan att tappa i tex pressövningar. Om du tar 150kg i bänk vägandes 100kg, kommer du i slutet på dieten vägandes 80kg fortfarande ta 150kg? Inte utan doping iaf.

Givetvis finns det folk som skyller på diet och det går ju bra att behålla eller tom öka i styrka på en kortare diet, men att tappad styrka enbart är hjärnspöken är trams. Mer mat=mer styrka.
Jo, jag har gjort ungefär exakt den dieten (98-79) utan doping och ca 1 vecka efter avslutad diet och påfyllning bänkade jag 2.5kg (155-157,5) mer än innan diet. Du vet verkligen inte hur man dietar om du förlorar styrka om man är på en nivå utanför vm, typ.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2015-07-04 klockan 16:21.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 16:27   #11185
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
"Du vet verkligen inte hur man dietar om du förlorar styrka om man är på en nivå utanför vm, typ."

Va?

Men hursomhelst mkt bra jobbat av dig. Tror det är rätt ovanligt att ligga på samma resultat efter lång diet och mindre kroppsvikt.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 17:19   #11186
Filipb
Registered User
 
Filipbs avatar
 
Reg.datum: Aug 2010
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8 516
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Jo, jag har gjort ungefär exakt den dieten (98-79) utan doping och ca 1 vecka efter avslutad diet och påfyllning bänkade jag 2.5kg (155-157,5) mer än innan diet. Du vet verkligen inte hur man dietar om du förlorar styrka om man är på en nivå utanför vm, typ.
Tror faktiskt att det är du isf som klarat av något väldigt imponerande. Är mer inne på Gobers spår.
Så länge man inte är en nybörjare eller haft en dålig träningsperiod före dieten (som Ola Wallengren inför hans VLCD-diet) så tappar nog de flesta i styrka efter en viktminskning. Finns en anledning till att fetare (dock vältränade) människor brukar korrelera med att vara starkare

För att det inte ska bli alltför mycket offtopic lägger jag med en semi-belfie

IMG_20150703_223440.jpg
__________________
Journal


Instagram
Filipb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 20:11   #11187
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Hjärnspöken? Klart som fan du kommer tappa styrka förr eller senare. Jag vill se någon köra en lång hård diet med stort underskott utan att tappa i tex pressövningar. Om du tar 150kg i bänk vägandes 100kg, kommer du i slutet på dieten vägandes 80kg fortfarande ta 150kg? Inte utan doping iaf.

Givetvis finns det folk som skyller på diet och det går ju bra att behålla eller tom öka i styrka på en kortare diet, men att tappad styrka enbart är hjärnspöken är trams. Mer mat=mer styrka.
Du får nog definiera hård och lång diet, men jag håller fast vid att det mestadels är mer hjärnspöken än annat. Folk lägger sig i 2000 kcal om dagen och klagar.. Med 300 kcal om dagen och utan vatten klarar folk av att gå med sin skolbänk på huvudet till skolan i Afrika.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 20:14   #11188
Sheogorath
Förslag?
 
Sheogoraths avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Malmö
Inlägg: 23 774
Man ska slåss med näbbar och klor för att inte tappa styrka och det finns goda chanser att man ökar bra i början av en deff p.g.a. t.ex. uppstramad kost, jävlar anamma/nytändning och eventuellt en effektiv kosttillskottskombo. Men om man vanligen ligger kring 15-16% BF och deffar ner sig mot 7% eller så är det inte så jävla märkligt om man tappar lite i stora, tunga övningar. Men förhoppningsvis har man byggt upp en buffert så att det åtminstone inte är sämre än utgångsläget. Men just i bröstpressar brukar jag faktiskt ibland behöva gå ner något kg under utgångsvikten.

Men det är ju tal om något enstaka kg som lätt kan tillskrivas mindre kroppsvikt bakom vikten (sämre stabilitet) och mindre glykogen. Att som många gör gå in med attityden att "nu är det deff så jag kommer vara svagare, så jag jobbar lite mer med högreps/kontakt istället" tror jag är dumt. Bra så tillvida att man inte är lika skadebenägen men man kommer tappa onödigt mycket muskler.
__________________
Jag ger inte sjukgymnastisk rådgivning via PM. Om vi etablerat en vårdrelation svarar jag inte på PM som rör din skada: Ring mig på arbetstid.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2015-07-04 klockan 20:18.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 20:55   #11189
AntonHA
Registered User
 
AntonHAs avatar
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 1 050
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Man ska slåss med näbbar och klor för att inte tappa styrka och det finns goda chanser att man ökar bra i början av en deff p.g.a. t.ex. uppstramad kost, jävlar anamma/nytändning och eventuellt en effektiv kosttillskottskombo. Men om man vanligen ligger kring 15-16% BF och deffar ner sig mot 7% eller så är det inte så jävla märkligt om man tappar lite i stora, tunga övningar. Men förhoppningsvis har man byggt upp en buffert så att det åtminstone inte är sämre än utgångsläget. Men just i bröstpressar brukar jag faktiskt ibland behöva gå ner något kg under utgångsvikten.

Men det är ju tal om något enstaka kg som lätt kan tillskrivas mindre kroppsvikt bakom vikten (sämre stabilitet) och mindre glykogen. Att som många gör gå in med attityden att "nu är det deff så jag kommer vara svagare, så jag jobbar lite mer med högreps/kontakt istället" tror jag är dumt. Bra så tillvida att man inte är lika skadebenägen men man kommer tappa onödigt mycket muskler.
Skulle du säga att man inte tränat och/eller ätit rätt under sin viktuppgång om man ökade i styrka under hela deffen? (Jag gick ned typ 8kg vilket inte är extremt mycket men jag blev starkare)
AntonHA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-07-04, 21:17   #11190
Ram Dass
Registered User
 
Ram Dasss avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 594


186 cm, ~78 kg

Senast redigerad av Ram Dass den 2015-07-04 klockan 21:20.
Ram Dass är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)