Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-01-04, 20:21   #13966
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av Control_61 Visa inlägg
Har det kommit en ny version av silverlight i dagarna?

Helt plötsligt fungerar inte viaplay och cmore play för mig (på grund av att jag inte har silverlight) och när jag ska installera det står det att "Ditt operativsystem stöder inte 64-bitarsversionen av Silverlight".

Det fungerade ypperligt i förrgår! Vad kan ha hänt? Går det att lösa på något sätt?
avinstallera tidigare version först...
sedan starta om datorn och installera senaste versionen.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 14:02   #13967
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Dagens protip:
Om du har installerat ett program i valfri Debian-distribution och saknar .deb-filen så kan du installera dpkg-repack och köra "sudo dpkg-repack programmetsnamn" och automagiskt skapa en ny .deb-fil.
Jag fick en mjukvaruboner när jag gjorde det precis!
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 14:49   #13968
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Gha, nu har jag problem med Chrome igen. Låg i sängen och surfade, använde mig av inzoomning för att kunna läsa, ch nu varje gång jag öppnar ny sida eller flik så zoomar den in automatiskt, ibland till 150%, ibland till 175%, ibland till 300%. Jag har "återställt standardinställningar" och sett till att sidzoom är på 100% under inställningar, men likt förbannat zoomar den in. Även startat om Chrome.

Nån som har nån aning?
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 22:34   #13969
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Jag kollade på system-monitorn nyss och såg att jag hade en stadig överföring upp och ner från min laptop till internet så jag började nysta i det för det fanns inget som jag gjorde med den eller som var aktivt i bakgrunden vad jag kunde se. Jag kopplade ur nätverkskabeln och då dog allt. Men jag installerade ett program som visar alla kopplingar mellan alla enheter på nätverket och alla IP-adresser som kontaktar och kontaktas av mina datorer, och vissa utav hemsidorna har jag inte en blekaste aning om varför dom visas i listan. Ta www.nordunet.net som exempel, jag har aldrig hört talas om hemsidan och förstår inte varför min dator har kontakt med den hemsidan? Eller www.stackoverflow.com, jag har inte den sidan uppe på någon enhet så varför kontaktade min dator den hemsidan? Jag tänkte att det kanske var en cookie som skickade data men jag har en plugin som tar bort alla cookies när jag har stängt ner tabben för hemsidan så jag kan inte tänka mig att det är orsaken. Dessutom såg jag google i listan också, jag har inte google öppet någonstans.

Vad är det som händer bakom kulisserna egentligen?
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-06, 22:37   #13970
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Gha, nu har jag problem med Chrome igen. Låg i sängen och surfade, använde mig av inzoomning för att kunna läsa, ch nu varje gång jag öppnar ny sida eller flik så zoomar den in automatiskt, ibland till 150%, ibland till 175%, ibland till 300%. Jag har "återställt standardinställningar" och sett till att sidzoom är på 100% under inställningar, men likt förbannat zoomar den in. Även startat om Chrome.

Nån som har nån aning?
webbläsarna brukar behålla minnet @ soecifika sidor du zoomat in på sedan tidigare... zooma ut igen från respektive sida... och testa igen.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 01:04   #13971
timoat
Registered User
 
timoats avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 147
Citat:
Ursprungligen postat av R Scarpa27 Visa inlägg
webbläsarna brukar behålla minnet @ soecifika sidor du zoomat in på sedan tidigare... zooma ut igen från respektive sida... och testa igen.

Ja, det som fungerade var att köra cltr+0 på alla sidor, att bara "återställa standardvärdena" fungerade inte. så nu vet jag!
timoat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-07, 07:59   #13972
R Scarpa27
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Godismonstret
Inlägg: 4 694
Citat:
Ursprungligen postat av timoat Visa inlägg
Ja, det som fungerade var att köra cltr+0 på alla sidor, att bara "återställa standardvärdena" fungerade inte. så nu vet jag!
nice even i learned sumtin new thnx hehe.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 11:58   #13973
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Om jag har 2x 4gb (2x2gb)i min burk nu, och det ena har havererat, då är det inga problem att plocka in 2x4gb, right?
Eller är det något mer än mhz man behöver tänka på? Om man ens behöver göra det nu för tiden
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 12:26   #13974
kalle_banan
Aegd
 
kalle_banans avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 165
Citat:
Ursprungligen postat av Dezen Visa inlägg
Om jag har 2x 4gb (2x2gb)i min burk nu, och det ena har havererat, då är det inga problem att plocka in 2x4gb, right?
Eller är det något mer än mhz man behöver tänka på? Om man ens behöver göra det nu för tiden
Det är inga som helst problem att köpa 2x4gb! Så länge du inte spelar eller gör något annat tungt kan du använda ram-minnen med 1333 mhz, men om du t.ex spelar är 1600 mhz rekommenderat.
Dom här är populära och har fungerat galant för mig, och dom är 5kr billigare också!
http://www.inet.se/produkt/5315098/c...0mhz-vengeance
kalle_banan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 14:29   #13975
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Citat:
Ursprungligen postat av kalle_banan Visa inlägg
Det är inga som helst problem att köpa 2x4gb! Så länge du inte spelar eller gör något annat tungt kan du använda ram-minnen med 1333 mhz, men om du t.ex spelar är 1600 mhz rekommenderat.
Dom här är populära och har fungerat galant för mig, och dom är 5kr billigare också!
http://www.inet.se/produkt/5315098/c...0mhz-vengeance
Blir det problem om man blandar 1333mhz minnen med 1600? Har nämligen 3st 1333mhz i burken just nu, hade fyra men det ena dog. så tänkte byta ut det ena och lägg till ett för det som dog och byta upp mig men 16gb blir för dyrt för mig atm.
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 14:37   #13976
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av Dezen Visa inlägg
Blir det problem om man blandar 1333mhz minnen med 1600? Har nämligen 3st 1333mhz i burken just nu, hade fyra men det ena dog. så tänkte byta ut det ena och lägg till ett för det som dog och byta upp mig men 16gb blir för dyrt för mig atm.
Det blir nog inga problem (men kanske). Dina 1600Mhz-minnen kommer att köras i 1333Mhz, så du har ingen vinning då i att köpa dem istället.
Om du nu tänkt ha kvar dina 1333Mhz så köp 1333Mhz då istället. Annars byt ut alla till 1600Mhz istället, gärna samma märke.

Senast redigerad av Akerhage den 2015-01-08 klockan 14:39.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 15:02   #13977
Dezen
Sillmjölke
 
Dezens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 571
Får nog bli att köpa 8gb 1600mhz, priset ändå är i stort sett detsamma. Sen plockar jag nog ut de gamla minnena ur burken och kör på 8gb, har ju klarat mig med det innan
Tackar för hjälpen
Dezen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 15:07   #13978
AeternusRex
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: kalmar
Inlägg: 305
Du lånar nåns dator skaffar disk retriever program och tankar över den skit som fanns på din paja dator. Obs! Det kan behövas en dockningstation till din hårddisk om det är helt bränd.
__________________
I'm sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am

Insta: aeternus_rex
AeternusRex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 15:08   #13979
AeternusRex
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Ort: kalmar
Inlägg: 305
Tror att min sega uppkoppling lurade mig så jag svarade på nåt helt annat.
__________________
I'm sorry, I can't hear you over the sound of how awesome I am

Insta: aeternus_rex
AeternusRex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-08, 21:35   #13980
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Hallå.

Massa knappar har försvunnit från mitt firefox. Exempelvis ny flik-knappen och helt enkelt menyknappen typ.
Vad har jag tryckt på?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)